هارد فورک آلونزو (Alonzo) چیست؟

هارد فورک آلونزو (Alonzo) چیست؟

هارد فورک زمانی اتفاق می افتد که پروتکل بلاک چین به روشی غیر سازگار با گذشته تغییر می کند. فورک یا انشعاب امکان ایجاد یکپارچه سازی ویژگی های جدید در بلاک چین و ارزهای دیجیتال را فراهم می کند.

IOHK به عنوان توسعه دهنده شبکه نظیر به نظیر همچنان در توسعه Cardano پیشرفت می کند و به هارد فورک آلونزو (Alonzo) نزدیک می‌شود. ماهیت غیرمتمرکز بلاک چین های عمومی (مانند بیت کوین و اتریوم) بدین صورت است که شرکت کنندگان در شبکه باید بتوانند در مورد وضعیت بلاک چین (دفترکل و بلاک های عمومی مشترک و پروتکل بلاک چین) به توافق برسند. اتفاق نظر در میان گره های شبکه منجر به ایجاد یک بلاک چین منفرد می شود که حاوی داده های تأیید شده (تراکنشها) است. با این حال، بسیاری از اوقات، گره های موجود در شبکه نمی توانند در مورد وضعیت آینده بلاک چین اتفاق نظر داشته باشند. این رویداد به فورک یا انشعاب منجر می شود، یعنی زنجیره ایده آل به دو یا چند زنجیره تقسیم می شود که همه معتبر هستند.

اگر تغییر به گونه ای باشد که بلاک های جدید استخراج شده بر اساس قوانین جدید (در پروتکل Blockchain) از نظر نسخه قدیمی معتبر شناخته نشوند، هارد فورک ایجاد می شود. وقتی هارد فورک اتفاق می افتد، ارز جدیدی به وجود می آید (با ارز اصلی معتبر) مانند اتریوم (اصلی: Ethereum ، جدید: Ethereum Classic) و بیت کوین (اصلی: بیت کوین ، جدید: بیت کوین کش).

به فورک هایی که با نسخه های قدیمی نرم افزار سازگار نیستند، «هارد فورک» گفته می شود. هارد فورک ها معمولاً قوانین اجماع را تغییر می دهند (به عنوان مثال اندازه بلوک، الگوریتم استخراج، پروتکل اجماع).به عنوان مثال به روزرسانی جدید Casper در Blockchain Ethereum که در آن پروتکل اجماع از نوع Proof of Work (Pow) به Proof of Stake (PoS) تغییر خواهد کرد. گره هایی که به روزرسانی Casper را نصب می کنند از پروتکل اجماع جدید استفاده می کنند. گره های کامل که نصب به روزرسانی Casper را انتخاب نکنند با گره های کامل سازگار نیستند. انتظار می رود که در آینده شاهد فورک های بیشتر و بیشتری باشیم. چرا که دنیای رمزنگاری همیشه در حال تغییر است. کاردانو با عملکرد جدید قرارداد هوشمند پیشرفت می‌کند. قیمت ADA اخیراً پس از آنکه چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، خالق کاردانو، تاریخ قطعی برای هارد فورک آلونزو را مشخص کرد، افزایش یافت. وی در ویدئویی در تاریخ 13 آگوست، در یوتیوب خود تاریخ هارد فورک را 12 سپتامبر تعیین کرد. قیمت توکن در 7 روز بعد 24.5 درصد افزایش یافت. هاسکینسون این خبر را در یک اطلاعیه‌ی 25 دقیقه ای مطرح کرد. وی در زمینه رهبری پروژه‌های مختلف ارز دیجیتال سخت کوش و قابل اعتماد به نظر می رسد. برای برخی ممکن است بی اهمیت به نظر برسد، اما از کامنتهای ویدئو مشخص است که طرفداران او به شدت به هاسکینسون و پروژه هارد فورک آلونزو اعتقاد دارند. ADA قرار است قابلیت قرارداد هوشمند را برای کاردانو با هارد فورکی به نام آلونزو در 12 سپتامبر 2021 راه اندازی کند که این بروز رسانی با چندین بهبود برای پلتفرم ارائه می شود. کاردانو در زمان نگارش این مقاله سومین ارز دیجیتال بزرگ جهان است که در 23 آگوست 2021 به بالاترین سطح خود یعنی بیش از 2.8 دلار رسیده است. کاردانو برای پیشرفت بیشتر پلتفرم خود در حال آزمایش عمومی Alonzo Purple است که قابلیت قرارداد هوشمند را به پلتفرم کاردانو اضافه می کند. Byron: بایرون کد پایه کاردانو را تنظیم می کند و اجازه می دهد تا به تبادل این ارز دیجیتال بپردازید.

Shelley: شلی بر تمرکز زدایی شبکه با ایجاد انگیزه برای میزبانی گره های خود متمرکز است. به بیان ساده تر هدف اصلی آن این است که هر کاربر میزبانی گره خود را داشته باشد و با ایجاد گروه های کوچک، قابلیت غیر متمرکز بودن را بیشتر نماید.

Goguen: معرفی قابلیت قرارداد هوشمند که به توسعه دهندگان اجازه می دهد برنامه های غیرمتمرکز را در کاردانو اجرا کند.

Basho: عملکرد اصلی شبکه کاردانو را بهبود می بخشد تا بتواند تراکنش های بیشتری را پردازش و مقیاس بندی کند.

Voltaire: این مرحله سیستم رای گیری و خزانه داری را برای حکمرانی پایدار اضافه می کند. کاربران قادر خواهند بود وجوه خود را برای تأثیرگذاری بر توسعه آینده در شبکه به اشتراک بگذارند. کاردانو در حال حاضر در مرحله پایانی شلی (Shelley) است. از زمان راه اندازی آن در 29 ژوئیه 2020، شلی دو هارد فورک اصلی معرفی کرده است: آلگرا و مری. آلگرا مکانیزم قفل توکن است که اجازه رای گیری در زنجیره را به شما می دهد. مری پشتیبانی نمادین از توکن های بومی Cardano (CNT) را ارائه کرد. این توکن های بومی شبیه استانداردهای توکن ERC بلاک چین اتریوم هستند و کاربران را قادر می سازد تا توکن های خود را از جمله توکن های غیر قابل تعویض (NFT) در بلاک چین کاردانو ایجاد نموده و به کار گیرند.

با آغاز فعالیت هارد فورک آلونزو چه اتفاقی می افتد؟

هارد فورک آلونزو که به افتخار ریاضیدان مشهور آلونزو چرچ (Alonzo Church) نامگذاری شده، در اوایل سپتامبر به شبکه اصلی کاردانو انتقال می یابد. این هارد فورک قراردادهای هوشمند را به بلاک چین اثبات سهام می‌آورد. اتفاق به معنای پایان دوره گوگوئن (Goguen) است. Cardano به کمک این پیشرفت توانایی حضور در فضای امور مالی غیر متمرکز یا دیفای (DeFi) را پیدا کند و رقابت خود را با اتریوم، بایننس اسمارت چین (BSC) و سولانا آغاز می کند.

به گفته نایجل همسلی، یکی از مدیران کاردانو: «با نزدیک شدن به این هارد فورک، ما قابلیت Plutus را ارائه می‌دهیم. پلوتوس جعبه ابزاری کامل از قابلیت قرارداد هوشمند خواهد بود و سپس کار را از آنجا شروع خواهیم کرد. این هارد فورک برای ما مثل یک زیر ساخت عمل می‌کند تا بتوانیم بر روی کاردانو کار کنیم. در آینده ای نه چندان دور شاهد تعداد بیشتری برنامه غیرمتمرکز dApp و نوآوری‌های دیگر خواهیم بود.»

مراحل هارد فورک آلونزوAlonzo

آلونزو آبی: Alonzo آبی قراردادهای هوشمند را با حدود 50 شرکت کننده فنی، که عمدتاً اپراتورهای استخر سهام (SPO) بودند، معرفی کرد. خطاهای نامعتبر و سایر ایرادات ساده در این مرحله پیدا و اصلاح شدند.

آلونزو سفید: Alonzo سفید ویژگی های بیشتر و طیف گسترده ای از شرکت کنندگان را به Alonzo آبی اضافه می کند. صدها کاربر جدید از طریق نوعی "آزمایش محلی " همکار می شوند که قابلیت های شبکه را آزمایش می کند. این آزمایش توسط IOG انجام می شود. اصلی ترین شرکت توسعه ای پشت کاردانو به رهبری چارلز هوسکینسون، بنیانگذار سابق اتریوم است. انتظار می رود این مرحله حدود دو تا چهار هفته طول بکشد.

آلونزو بنفش: Alonzo بنفش تبدیل به یک شبکه آزمایشی کاملاً عمومی و هزاران شرکت کننده در شبکه می شود. این مرحله خاص به دو مرحله مجزا تقسیم می شود. "بنفش روشن" و "بنفش تیره". مورد اول اجازه می دهد تا قراردادهای هوشمند ساده انجام شود در حالی که مورد دوم به قراردادهای هوشمند پیچیده تری اجازه اجرا می دهد.

همچنین دو مرحله کوچک تر پس از Alonzo Purple وجود دارد که "Alonzo Red" و "Alonzo Black" نامیده می شوند. هر مرحله اساساً کاربران بیشتری را به شبکه اضافه می کند و اشکالاتی را که ممکن است نیاز به رفع داشته باشند، شناسایی می کند. هرگونه تغییر در آینده کاردانو وابسته به این مراحل خواهد بود. بنابراین ضروری است که به این دو مرحله با دقت زیادی نگاه شود. در نهایت Alonzo Mainnet کد نهایی را به طور رسمی راه اندازی می کند. تغییر اساسی با هارد فورک آلونزو (Alonzo) هنگامی که هارد فورک آلونزو (Alonzo) اتفاق می افتد و کاردانو به عملکرد قرارداد هوشمند دست می یابد، یک بازی جدید شروع می‌شود. سپس کاردانو با سولانا و اتریوم در قدرت برابری می کند. قراردادهای هوشمند دستورالعمل های ذکر شده در قراردادها را با رعایت یک سری شرایط اجرا می‌کنند. این اجرا به صورت خودکار انجام می‌شود، بنابراین عبارت «هوشمند» (smart) به کار می‌رود. نکته مهمی که باید در اینجا به آن توجه شود این است که قابلیت قرارداد هوشمند به کاربران شبکه کاردانو اجازه می‌دهد تا عملکردها را به طور خودکار و بدون واسطه انجام دهند. با هارد فورک آلونزو (Alonzo)، کاربران کاردانو می‌توانند اطلاعات، دارایی‌ها و سرمایه را به طور خودکار با توجه به شرایط تراکنش کنند، نه با توجه به افراد. این یک جهش رو به جلو برای کاردانو است. و بسیاری از توسعه دهندگان مشغول ساختن موارد استفاده بسیار قوی تر نیز هستند. فقط زمان نشان خواهد داد که قرارداد هوشمند چه قابلیت‌هایی را برای کاردانو فعال می‌کند. اما این اخبار هیجان زیادی را ایجاد کرده. مطمئناً تاثیر این خبر بسیار زیاد است. این یکی از دلایلیست که طرفداران ارز دیجیتال کاردانو بسیار زیادند. این اخبار می‌توانند قیمت‌ها را بالاتر ببرد و آینده روز به روز برای قیمت‌های توکن آدا (ADA) بهتر و بهتر به نظر می رسد.

مزایای آپدیت کاردانو

ADA قرار است قابلیت قرارداد هوشمند را برای کاردانو در 12 سپتامبر 2021 راه اندازی کند. از جمله ویژگی های جدیدی که این ارتقاء به Cardano اضافه می کند. قابلیت دیفای DeFi و برنامه های غیر متمرکز dApps از جمله این امکانات خواهد بود. برخلاف سایر ارزهای دیجیتال، هدف کاردانو حل مشکلات دنیای واقعی است. قراردادهای هوشمند، کاردانو را تقویت کرده و آن را برای رقابت با اتریوم و بیت کوین مجهز و آماده تر از قبل می کند.

قراردادهای هوشمند کاردانو چه مزایایی برای شرکت ها خواهد داشت؟

معرفی قراردادهای هوشمند در نهایت به توسعه دهندگان و پروژه ها این امکان را می دهد تا با استفاده از ابزارهای لازم برای ارائه خدمات جامع تر به کاربران مانند DeFi Dapps ، خدمات NFT ، تأمین سرمایه جمعی و موارد دیگر، از بلاک چین Cardano به طور کامل استفاده کنند. قابلیت های امنیتی بیشتر پلوتوس (Polutus) به عنوان یک زبان برنامه نویسی قرارداد هوشمند به شرکت ها و مشاغل کمک می کند تا راه حل های متناسب با نیازهای تجاری و مصرف کنندگان خود را ایجاد کنند. مکمل قابلیتهای زبان برنامه نویسی پولوتوس، قراردادهای هوشمند قوی در کاردانو‌ هستند.

بسیاری از راه حل ها و برنامه های کاربردی شامل حواله های مبتنی بر بلاک چین (blockchain-based remittances)، مدیریت زنجیره تامین مقرون به صرفه، نظارت بر اینترنت اشیا (IoT)، صرافی‌های غیر متمرکز و بسیاری دیگر که هنوز توسط مدیران ایجاد نشده است. طلوع گوگوئن (Goguen) از طریق هارد فورک آلونزو (Alonzo) تنها آخرین نقطه عطف در مسیر توسعه کامل شبکه کاردانو است. EMURGO، به عنوان یک شرکت فناوری‌های نوظهور جهانی که راه‌حل‌های سفارشی برای شرکت‌ها و موسسات مختلف از جمله Cardano را ارائه می دهد. در حال حاضر با استفاده از EMURGO Trace به عنوان یک راه حل قابلیت ردیابی مبتنی بر بلاک چین، به این حوزه وارد شده است. ارد فورک آلونزو این امکان را فراهم می‌کند تا قراردادهای هوشمند در بستر کاردانو با استفاده از اسکریپت‌های پلوتوس نوشته شود. به گفته تیم توسعه کاردانو، پلوتوس زبانی توسعه‌یافته برای قراردادهای هوشمند و پلتفرمی برای اجرای برنامه‌ها با استفاده از زبان برنامه‌نویسی هسکل (Haskell) است.

با این حال، تیم توسعه کاردانو از جامعه خواسته است تا انتظارات معقولی از آلونزو داشته باشند:

انتظارات زیادی در رابطه با این ارتقاء وجود دارد. برخی از آنها بی‌دلیل است. کاربران ممکن است منتظر اکوسیستمی پیچیده از برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) باشند که بلافاصله پس از ارتقا در دسترس قرار بگیرد. در این مرحله انتظارات باید معقول باشد.

کاردانو بلاک چینی عمومی است که توسط چارلز هاسکینسون، هم‌بنیان‌گذار اتریوم تاسیس شده و توسط شرکت تحقیقاتی IOHK توسعه یافته است.

کاردانو قصد داشت تا با اتریوم، بزرگ‌ترین شبکه بلاک چینی مبتنی بر قراردادهای هوشمند در میزبانی از برنامه‌های اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و وب ۳.۰ رقابت کند، اما این پروژه به دلیل تاخیر در راه‌اندازی قراردادهای هوشمند انتقاداتی را به دنبال داشت. کاردانو از سال ۲۰۱۷ عرضه شد و مدت زمان طولانی صرف توسعه بلاکچین شد.

دومینیک ویلیامز، بنیان‌گذار پلتفرم اینترنت کامپیوتر در انتقاد از کاردانو و مدت‌زمان طولانی برای راه‌اندازی پروتکلی برای قراردادهای هوشمند اظهار داشت:

این موضوع مرا شگفت‌زده می‌کند که بلاک چینی به مدت دو سال است در بازار وجود دارد و اکنون قابلیت قراردادهای هوشمند را به شبکه خود اضافه کرده است و کاربران از این پیشرفت خوشحال هستند.

گفتنی است کاردانو در اوایل ماه سپتامبر، اولین DApp را در شبکه آزمایشی خود راه‌اندازی کرد و با مشکلاتی در رابطه با عدم‌پردازش معاملات به‌صورت هم‌زمان روبه‌رو شد. کاردانو هم اکنون چهارمین ارز دیجیتال بازار ارزهای دیجیتال است، با رسیدن کاردانو به سقف تاریخی خود یعنی 3 دلار، طرفداران زیادی را جذب خود کرده است. با وجود آپدیت آلونزو (Alonzo) پیش بینی می شود کاربران بیشتری نسبت به این رمز ارز علاقه مند شوند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.