اسلیپیج (Slippage) چگونه عمل می کند؟

اسلیپیج (Slippage) چگونه عمل می کند؟

اسلیپیج (Slippage) در صرافی‌ها زمانی رخ می‌دهد که تریدرها معامله خود را با قیمتی متفاوت نسبت به قیمت درخواستی خود انجام می‌دهند. این تفاوت قیمت به دلیل زمان انجام سفارش رخ می‌دهد؛ در صورتی که نقدینگی کافی برای انجام سفارش وجود

نداشته باشد یا بازار در نوسان باشد، قیمت نهایی سفارش ممکن است تغییر کند.

اسلیپیج (Slippage) یک اتفاق رایج است که در بازارهای پرنوسان یا بازارهایی با نقدینگی کم رخ می‌دهد. Slippage هنگامی رخ می‌دهد که معامله با قیمتی متفاوت نسبت به قیمت مورد انتظار یا قیمت درخواستی انجام می‌شود.

برای مثال، فرض کنید که می‌خواهید سفارش خرید بزرگی با قیمت ۱۰۰ دلار انجام دهید، اما بازار نقدینگی لازم برای انجام سفارش شما با قیمت مورد نظر را ندارد؛ در نتیجه، باید سفارشات فروش بعدی با قیمت بالاتر از ۱۰۰ دلار را بپذیرید تا سفارش شما انجام شود. این موضوع باعث می‌شود که میانگین قیمت خرید شما بالاتر از ۱۰۰ دلار شود. به این شرایط، اسلیپیج گفته می‌شود.

به عبارت دیگر، هنگامی که سفارشی ایجاد می‌کنید، صرافی به طور خودکار خرید یا فروش شما را با سفارشات محدود (Limit Order) موجود در دفتر سفارشات منطبق می‌کند. اوردربوک سفارش شما را با سفارشی که نزدیک‌ترین قیمت دارد منطبق می‌کند؛ اما اگر حجم معاملات کافی با قیمت مورد نظر شما وجود نداشته باشد، قیمت سفارشات شما دائما افزایش می‌یابد. این فرایند باعث می‌شود سفارش شما با قیمتی به غیر از قیمت مدنظر شما انجام شود.در عرصه رمزارزها، Slippage اتفاقی رایج در بازارسازهای خودکار و صرافی‌های غیرمتمرکز است. اسلیپیج ممکن است بیش از ۱۰ درصد قیمت مدنظر شما باشد؛ یعنی ممکن است مجبور باشید با بیش از ۱۰ درصد اختلاف قیمت، رمز ارز مورد نظر خود را بخرید. اسلیپیج (Slippage) یا لغزش به تفاوت بین قیمت مورد انتظار یک معامله و قیمتی که در آن معامله انجام می شود اطلاق می شود. لغزش می تواند در هر زمان رخ دهد اما بیشتر در دوره هایی با نوسانات بیشتر هنگام استفاده از سفارشات بازار (Market) رایج است. همچنین ممکن است زمانی رخ دهد که یک سفارش بزرگ اجرا شود اما حجم کافی در قیمت انتخاب شده برای انجام کل معامله وجود ندارد. اسلیپیج نشان دهنده یک حرکت منفی یا مثبت نیست زیرا هرگونه تفاوت بین قیمت اجرایی مورد نظر و قیمت اجرایی واقعی به عنوان لغزش شناخته می شود. هنگامی که سفارش اجرا می شود، اوراق بهادار یا موارد مشابه با مطلوب ترین قیمت ارائه شده توسط صرافی یا سایر بازارسازها خریداری یا فروخته می شود. این موضوع می تواند نتایجی مطلوب تر، مساوی یا کمتر از قیمت اجرایی مورد نظر را ایجاد کند. قیمت اجرایی نهایی در مقابل قیمت اجرایی مورد نظر را می توان به عنوان لغزش مثبت، بدون لغزش یا لغزش منفی طبقه بندی کرد.

قیمت های بازار می تواند به سرعت تغییر کند و باعث اسلیپیج در بازه زمانی بین قرار دادن سفارش و انجام آن شود. این اصطلاح در انواع مختلف بازارها استفاده می شود اما تعاریف یکسان است. با این حال، لغزش در شرایط مختلف برای هر بازاری رخ می دهد. در حالی که یک سفارش محدود (Limit order) از اسلیپیج منفی جلوگیری می کند اما در صورت عدم بازگشت قیمت به سطح مورد نظر، خطر ذاتی عدم انجام معاملات را به همراه دارد. این ریسک در شرایطی افزایش می یابد که نوسانات بازار سریعتر اتفاق می افتد و زمان انجام معامله را با قیمت اجرایی مورد نظر به میزان قابل توجهی محدود می کند.

اسلیپیج (Slippage) مثبت

اسلیپیج (Slippage) لزوما بدان معنا نیست که قیمت نهایی بدتر از قیمت مدنظر شما شود؛ اگر هنگامی که در حال ایجاد سفارش خرید هستید قیمت کاهش یابد، و یا در هنگام ایجاد سفارش فروش قیمت افزایش یابد، Slippage مثبت رخ می‌دهد. بدین معنی که شما دارایی خود را با قیمت بالاتری نسبت به سفارش اولیه خود می‌فروشید و با قیمت پایین‌تری نسبت به سفارش خود خریداری می‌کنید.

اگرچه وقوع اسلیپیج (Slippage) مثبت رایج نیست، اما در بازارهای پرنوسان ممکن است رخ دهد.

محدوده اسلیپیج (Slippage Tolerance) بعضی از صرافی‌ها به شما امکان می‌دهند تا محدوده Slippage را به صورت دستی مشخص کنید تا بتوانید مقدار آن را محدود کنید. این گزینه را می‌توان در بازارسازهای خودکاری نظیر پنکیک‌سواپ (PancakeSwap) بر بستر بایننس اسمارت چین و یونی‌سواپ (Uniswap) بر بستر اتریوم مشاهده کرد. بیشتر صرافی‌های غیرمتمرکز گزینه محدوده اسلیپیج ارائه می‌دهند. کاربران می‌توانند مقدار تلرانس Slippage خود را انتخاب کنند و صرافی تنها در صورتی که قیمت در این محدوده قرار داشته باشد، معامله را انجام می‌دهد و اگر بیشتر از این تلرانس نوسان داشته باشد، سفارش شما انجام نمی‌شود.

اگر محدوده کوچکی برای Slippage تعیین کنید، ممکن است تا انجام سفارش شما زمان زیادی طول بکشد یا حتی اصلا انجام نشود و اگر محدوده بزرگی برای اسلیپیج تعیین کنید، ممکن است معامله‌گر یا ربات دیگری درخواست سفارش شما را مشاهده کند و از شما جلو بزند یا به اصطلاح شما را Front-Run کند. در بخش Transaction Deadline شما می‌توانید زمان تعیین کنید. اگر این زمان سپری شد و شرایط معامله به شرایط مورد نیاز شما نرسید، سفارش شما لغو می‌شود. یکی از رایج ترین روش های اسلیپیج در نتیجه تغییر ناگهانی در گستره ی پیشنهادهای عرضه و تقاضا است. وقتی این اتفاق بیفتد، ممکن است سفارش بازار با قیمتی کمتر یا مطلوب تر از آنچه در ابتدا تصور می شد، اجرا شود. با اسلیپیج منفی، تقاضا در معاملات طولانی مدت افزایش یافته یا پیشنهاد در معاملات کوتاه مدت کاهش یافته است. با لغزش مثبت، درخواست در معاملات لانگ کاهش یافته یا عرضه در معاملات شورت افزایش یافته است. معامله گران می توانند با قرار دادن سفارشات محدود (Limit) و اجتناب از سفارشات بازار (Market)، خود را در برابر اسلیپیج محافظت کنند. به عنوان مثال فرض کنید قیمت عرضه و تقاضا برای سهام اپل که در بروکر کارگزاری درج شده است، به ترتیب 183.53 و 183.50 دلار است. سفارش بازار یا مارکت، برای 100 سهم ثبت می شود، به این منظور که سفارش در 183.53 دلار پر می شود. با این حال، معاملات خرد ثانیه ای توسط برنامه های کامپیوتری قبل از تکمیل سفارش، قیمت عرضه و تقاضا را به 183.57 و 183.54 افزایش می دهد. سپس سفارش با 183.57 دلار پر می شود و 0.04 دلار برای هر سهم یا 4.00 دلار برای هر 100 سهم، لغزش منفی وجود دارد.

اسلیپیج (Slippage) و بازار فارکس

اسلیپیج (Slippage) در بازار فارکس زمانی اتفاق می افتد که یک سفارش مارکت اجرا شود یا یک سفارش استاپ لاس، پوزیشن را با نرخ متفاوتی نسبت به سفارش تعیین شده ببندد. احتمال لغزش در بازار فارکس زمانی وجود دارد که بی ثباتی بالا باشد، شاید به دلیل رویدادهای خبری، یا در زمان هایی که جفت ارز در خارج از ساعات اوج بازار معامله می شود. در هر دو حالت، نمایندگی های معتبر فارکس معامله را با بهترین قیمت انجام می دهند.

اسلیپیج (Slippage) های بزرگ

معمولاً بزرگترین اسلیپیج (Slippage) در حوادث مهم خبری رخ می دهد. به عنوان یک معامله گر روزانه، از معاملات در جریان رویدادهای مهم برنامه ریزی شده خبری، مانند اطلاعیه های مهم یا در هنگام اعلام درآمد شرکت خودداری کنید. در حالی که حرکت های بزرگ جذاب به نظر می رسند، ورود و خروج به قیمت دلخواه ممکن است مشکل ساز باشد.

اگر هنگام انتشار اخبار در یک پوزیشن قرار دارید، ممکن است با لغزش قابل توجهی در استاپ لاس خود مواجه شوید که شما را در معرض ریسک بسیار بیشتری از آنچه انتظار می رود، قرار می دهد. تقویم اقتصادی را بررسی کنید تا از معامله چند دقیقه قبل یا بعد از اعلاناتی که تاثیرگذارند، اجتناب کنید.

رفع اسلیپیج (Slippage) در معاملات ارز دیجیتال

1- خرد کردن سفارش‌های بزرگ: اگر قصد داریم یک تراکنش با حجم بالا باز کنیم، بهتر است این مبلغ را به سفارش‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم و به صورت چند پوزیشن اجرا کنیم.

2- تنظیم دستی لغزش: در برخی از صرافی های آنلاین امکان تنظیم دستی لغزش وجود دارد. (مانند تبادل UniSwap). به عنوان مثال، با استفاده از این گزینه می توانید مشخص کنید که اگر مقدار انحراف از 20 واحد بیشتر شود، موقعیت شما اجرا نشود.

3- استفاده از دستورات limit به جای معاملات دستی

تاثیر مثبت اسلیپیج (Slippage) که کمتر می بینید! همچنین وجود دارد: فرض کنید شما یک خرید در 1260 دارید، حد برد (TP) خود را 1300 دلار تعیین می کنید. قیمت به دلیل انتشار یک خبر باعث ایجاد چت می شود و ناگهان روی 1320 دلار باز می شود. در این شرایط محدودیت برد شما در اولین جایزه موجود اجرا می شود. بنابراین در این مثال به جای 40 دلار شما 60 دلار می گیرید! لغزش یک مشکل طبیعی در "بازار سهام" جهانی است. بازار سهام در زمان های خاصی باز و بسته می شود. بنابراین در روز بعد و با بازگشایی این سهم، احتمال وجود شکاف در قیمت بازار وجود دارد.

بازار سهام ایران یک جنبه مثبت دارد و آن عدم لغزش در بازار آتی سکه و سهام ایران است زیرا پس از پایان معاملات؛ تمامی سفارشات اجرا نشده از سیستم مبادلات آتی حذف خواهند شد و معامله گر باید روز بعد دوباره سفارش را ثبت کند.

زمانی که قیمت یک ارز دیجیتال نوسان دارد یا نقدشوندگی پایینی دارد، اسلیپیج (Slippage) اتفاق می‌افتد؛ Slippage در تمامی بازارها، به خصوص بازار کریپتو وجود دارد؛ پس دانستن این که اسلیپیج (Slippage) چیست و درک نحوه کارکرد آن، می‌تواند قدم مهمی برای سرمایه گذاری هوشمندانه‌تر باشد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.