معرفی ارز دیجیتال آپتوس Aptos

معرفی ارز دیجیتال آپتوس Aptos

«آپتوس» (Aptos) بلاک چین لایه اول مبتنی بر قرارداد هوشمند است که هدف خود را گسترش بلاک چین و دنیای وب 3 معرفی می‌کند. بلاک چین آپتوس Aptos توسط کارمندان سابق شرکت فیسبوک ایجاد شده است. «مو شیخ» (Mo Shaikh) و «آوری چینگ»

(Avery Ching) موسسان اصلی این پروزه هستند که پیش از این در بلاک چین «دیم» (Diem) که متعلق به شرکت متا (فیسبوک) است، فعالیت می‌کردند. به دلیل مشکلات قانونی، فیسبوک پروژه دیم را رها کرد اما ایده‌های مطرح شده در این بلاک چین به شکل کامل‌تر و بهتری در ارز دیجیتال آپتوس توسعه پیدا کردند. اولویت پروزه ارز دیجیتال آپتوس مقیاس‌پذیری، امنیت، قابل اطمینان بودن و قابلیت توسعه است. بلاک چین آپتوس با کمک بیش از 350 توسعه‌دهنده بلاک چین و برنامه‌نویس در طی سه سال گذشته ایجاد شده است و با ارائه راهکارهای هوشمندانه در زمینه‌هایی چون الگوریتم اجماع، طراحی قرارداد هوشمند، امنیت سیستم، کارایی بلاک چین و حفظ غیرمتمرکز بودن، خود را به عنوان یکی از مقیاس‌پذیرترین بلاک‌چین‌های لایه اول معرفی کرده است. شبکه تست رمز ارز آپتوس Aptos در ماه‌های گذشته میزبان فعالیت نودها بود تا کارایی شبکه در عمل مورد سنجش واقع شود. کاربران با فعالیت به عنوان نود در شبکه تست توانستند رمز ارز آپتوس را به عنوان پاداش دریافت کنند. در طی این مراحل آزمایشی نشان داده شد که آپتوس قادر به پردازش 130 هزار تراکنش در ثانیه است که این عدد، بلاک چین آپتوس را به مقیاس‌پذیرترین بلاک چین لایه اول تبدیل می‌کند. شبکه اصلی این بلاک چین در 18 اکتبر 2022 (27 مهر 1401) راه‌اندازی شد ارز APT، ارز بومی بلاکچین آپتوس Aptos می باشد که تمامی کارمزهای تراکنش ها با استفاده از این ارز پرداخت می شود. همچنین از این ارز برای پاداش به ولیدیتورهای شبکه استفاده می شود. در نظر داشته باشید کاربرانی که این ارز را داشته باشند در تصمیمات حاکمیتی و ارتقا پروتکل و ایمن سازی هر چه بیشتر بلاکچین این پروژه مشارکت خواهند کرد.

بنیان گذاران پلتفرم آپتوس Aptos

برای بررسی تاریخچه آپتوس Aptos بد نیست ابتدا به پروژه بلاکچینی فیس بوک بپردازیم. بنیاد فیس بوک که امروزه به متا تغییر نام داده در راستای تعیین اهداف و چشم اندازهای بلند مدت خود نام خود را به متا تغییر داد و همچنین قبل از آن نیز ادغام بخش های مختلف با تکنولوژی بلاکچین را شروع کرده بود. ابتدا این پروژه با نام لیبرا شروع به فعالیت کرد و سپس در سال 2020 به Diem تغییر نام داد. این پروژه در ژانویه سال 2022 متوقف شد، به نظر می رسد سخت گیری های سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا نسبت به ارز های گرام که محصول تلگرام بود و Diem که محصول شرکت متا و سایر پروژه های این چنینی باعث این توقف بوده باشد. در هر صورت پروژه Diem دقیقا در سالی که باید به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز می کرد، متوقف شد. اما آقای Mo Shaikh که الان به عنوان مدیر عامل پروژه آپتوس Aptos و آقای Avery Ching که مسئول مدیر ارشد فناوری این پروژه است، پروژه آپتوس Aptos را ادامه دادند. این دو روی پروژه بلاک چینی Diem در متا با یکدیگر هم کار بودند و بعد از ایجاد آپتوس Aptos نیز با کمک چندین تن از همکاران خود در پروژه Diem یک گروه مستقل از دکترها، محققان، مهندسان، طراحان و استراتژیست ‌ها تشکیل دادند. همچنین تیم آپتوس Aptos چندین کارمند سابق سولانا مانند Austin Virts رئیس بازاریابی سولانا را استخدام کرده است. البته علاوه بر ایشان بسیاری از حامیان سولانا نیز به پروژه آپتوس Aptos پیوسته اند.

دو شخص تاثیر گذار این پروژه آقای Mo Shaikh و Avery Ching سال ‌ها تجربه به عنوان توسعه‌ دهنده و مهندس ارشد در صنعت بلاک چین را دارند.

خوب است بدانید پروژه آپتوس Aptos توانسته در چندین نوبت سرمایه گذاران بزرگ و سازمانی مانند صرافی Ftx، بایننس و شرکت های سرمایه گذاریa16z ، Multicoin Capital را به خود جذب کند.

ویژگی های ارز دیجیتال آپتوس

ارز دیجیتال آپتوس Aptos خود را به عنوان یکی از پیشروترین ارزهای دیجیتال لایه 1 معرفی می‌کند. این پروژه در صورتی که بتواند مقیاس‌پذیری خود را در عمل به 130 هزار تراکنش بر ثانیه برساند، عنوان سریع‌ترین بلاک چین را به دست می‌آورد. ارز آپتوس Aptos برای این که بتواند به این سرعت برسد، از ویژگی‌های متنوعی در پروژه خود استفاده کرده است که اصلی‌ترین آن‌ها به صورت زیر است.

استفاده از زبان برنامه‌نویسی بومی Move سبب اجرای سریع‌تر و امن‌تر تراکنش‌ها در آپتوس شده است. زبان برنامه‌نویسی Move یک زبان مبتنی بر زبان Rust است. مدیریت کلید دسترسی منعطف و گزینه‌های حضانتی ترکیبی تجربه کاربری با قابلیت اطمینان بالا را در شبکه ایجاد می‌کند. پردازش ماژولار تراکنش در رمز ارز Aptos سبب اجرای فعالیت‌های انتشار تراکنش، اجرای بلاک‌ها، ذخیره‌سازی دسته‌ای و گواهی مربوط به دفتر کل به صورت موازی می‌شود. ارز دیجیتال آپتوس بدون داشتن دانش اولیه از داده‌ها، اتمیک بودن تراکنش‌ها را تضمین می‌کند. این مساله باعث افزایش توان عملیاتی و کاهش زمان نهایی شدن تراکنش در بلاک چین آپتوس Aptos می‌شود. ساختار ماژولار رمز ارز آپتوس امکان به‌روزرسانی‌های مکرر و فوری را برای شبکه فراهم می‌کند. راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری خلاقانه ارائه شده در بلاک چین آپتوس Aptos امکان رسیدن به سرعت بالای تراکنش‌ها را فراهم کرده است. در رمز ارز آپتوس Aptos شاردینگ داخلی برای اعتبارسنج‌ها و شاردینگ همگن برای وضعیت شبکه اعمال می‌شود.

ویژگی های پلتفرم آپتوس Aptos

استفاده از یک زبان برنامه نویسی خاص که امنیت بالاتری دارد. سابقه درخشان و تجربه بالای بنیان گذاران و تیم پروژه. اداره پلتفرم به صورت غیرمتمرکز و با استفاده از الگوریتم POS. ایجاد ارتباط بین چندین بلاکچین با استفاده از پروتکل Bridge این پلتفرم. سرعت بالا در تراکنش ها و ثبت 150هزار تراکنش و حل مشکلات مقیاس پذیری که نتیجه آن کاهش کارمزدها شده است. سرمایه گذاری و پشتیبانی صرافی ها و شرکت های سرمایه گذاری بزرگ. تحمل خطای بیزانس بالا که موجب ایمنی این شبکه شده است.

رمز ارز آپتوس Aptos چگونه کار می‌کند؟

رمز ارز آپتوس Aptos با الگوریتم اجماع اثبات سهام مبتنی بر الگوریتم «تحمل خطای بیزانسی» (BFT) کار می‌کند که این الگوریتم حول مجموعه‌ای از قواعد خاص شکل گرفته است. اولین قاعده ارز دیجیتال آپتوس اجرای سریع و مطمئن تراکنش‌ها با قابلیت ممیزی ساده و امکان تجزیه و تحلیل مکانیکی است. برای رسیدن به این ویژگی، آپتوس از زبان برنامه‌نویسی Move که مبتنی بر ایمنی و انعطاف‌پذیری است استفاده می‌کند. زبان Move توسط تیم آپتوس برای گسترش فضای وب 3 توسعه یافته است و امکانات جدیدی را برای توسعه‌دهندگان بلاک چین فراهم می‌کند. به عنوان مثال، «سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز» (DAO) می‌توانند اطلاعات خود را در بلاک چین‌های مبتنی بر Move با هم به اشتراک بگذارند و امکان جمع‌کردن مجموعه‌های NFT مختلف در یک حساب واحد برای کاربران وجود دارد. توسعه‌دهندگان آپتوس معتقدند استفاده از Move ویژگی‌هایی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که سایر بلاک چین‌های لایه اول مثل اتریوم از آن بی‌بهره هستند. به عنوان مثال، دستورات صادر سده در بلاک جین به سادگی در آپتوس قابل تایید است. همچنین کاربران امکان تغییر کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال خود را در شبکه آپتوس دارند و ساختار ماژولار شبکه، امکان توسعه بلاک چین بدون قطعی شبکه را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند. دومین امکانی که پروژه ارز دیجیتال آپتوس از آن در فعالیت خود استفاده می‌کند، استفاده از رویکرد بسته‌بندی تراکنش‌ها و اجرای موازی آن‌ها است. استفاده از این رویکرد باعث می‌شود که تعداد تراکنش‌های قابل ثبت در بلاک چین آپتوس بالا باشد و زمان نهایی شدن تراکنش‌ها در آن به شدت کاهش پیدا کند. به زبان ساده می‌توان گفت که هر مرحله تراکنش در بلاک چین آپتوس Aptos کاملا مستقل و قابل موازی‌سازی است. طراحی ماژولار باعث افزایش سرعت توسعه در بلاک چین آپتوس می‌شود. چرخه‌های سریع انتشار تراکنش‌ها باعث می‌شود که به‌روزرسانی‌های مورد نیاز به راحتی انجام شود. الگوریتم اجماع BFT علاوه بر کاهش زمان نهایی شدن تراکنش‌ها و تامین امنیت اطلاعات در شبکه، امکان ثبت نزدیک به 150 هزار تراکنش در ثانیه را برای کاربران فراهم می‌کند. این عدد در مقایسه با تعداد تراکنش متوسط 15 شبکه اتریوم عدد بسیار قابل توجهی است. نکته مهم دیگری که در فعالیت آپتوس مطرح است پیکربندی ماژولار سیستم برای توسعه است. ساختار طراحی شده در آپتوس امکان توسعه به صورت افقی را برای بلاک چین فراهم می‌کند که می‌تواند در عین حفظ ویژگی غیرمتمرکز بودن شبکه، امکانات جدید را به راحتی در توسعه رمز ارز آپتوس Aptos استفاده کند. برای درک بهتر این ویژگی می‌توان به این نکته اشاره کرد که استفاده از شاردینگ برای توسعه آپتوس کاملا به صورت بومی قابل پیاده‌سازی است حال آنکه انجام این فرآیند در بلاک جین اتریوم طی پروپوزال‌های توسعه و با اجرای هاردفورک انجام می‌شود.

روند قیمت ارز دیجیتال آپتوس APT

در قسمت های قبلی مقاله به معرفی رمز ارز APT که ارز بومی بلاکچین آپتوس Aptos است، پرداختیم. همانطور که گفته شد، بلاکچین آپتوس برای رفع مشکل مقیاس پذیری شروع به فعالیت کرده است و به گفته تیم این پروژه می تواند 130 تا 150هزار تراکنش در ثانیه را انجام دهد. از APT می توان به عنوان کارمزد تراکنش ها در شبکه و برای پاداش به ولیدیتورها استفاده نمود. دارندگان این توکن می توانند در تصمیمات حاکمیتی بلاکچین این پروژه شرکت کنند. تا اینجای مقاله به طور کامل با این ارز دیجیتال آشنا شدید، حال وقت آن رسیده است که به بررسی روند قیمت آن بپردازیم.

رمز ارز APT در تاریخ 19 اکتبر 2022 با قیمت 8.5482 دلار در بازار به فروش می رفت. این ارز دیجیتال یک روند نزولی را طی نموده تا اینکه در تاریخ 23 اکتبر 2022 به سطح قیمت 10.05 دلار رسید. همچنین توجه نمایید که 23 اکتبر 2022 یعنی حدود یک ماه پیش اوج قیمت این رمز ارز بوده است. این رمز ارز تا تاریخ 28 اکتبر 2022 یک روند صعودی را طی نموده و در ابتدای ماه نوامبر قیمت آن کاهش یافته و به محدوده 8.1193 دلار رسید. لازم به ذکر است که این ارز دیجیتال تا آخر ماه نوامبر یک روند نزولی را طی کرده است.

رمز ارز آپتوس Aptos با نماد APT

شبکه اصلی بلاک چین آپتوس Aptos پس از سه سال فعالیت تیم بالاخره در 18 اکتبر 2022 راه‌اندازی شد و همزمان با این اتفاق توکن بومی پروژه با نماد APT در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال معروف مثل بایننس و اف‌تی‌ایکس لیست شد. طبق اطلاعات ارائه شده توسط تیم این پروژه، تعداد کل کوین‌های این پروژه 1 میلیارد است و نحوه توزیع آن به صورت زیر است. توجه داشته باشید که محدودیتی برای تعداد کل توکن‌ها در این شبکه در نظر گرفته نشده است و عدد 1 میلیارد مربوط به کوین‌های ایجاد شده فعلی است. حدود 51 درصد کوین‌های APT معادل 510 میلیون کوین به کامیونیتی و 16/5 درصد آن معادل 165 میلیون توکن به بنیاد آپتوس اختصاص داده شده است. این توکن‌ها برای مصارف داخل اکوسیستم از جمله مشوق‌ها و کمک مالی برای توسعه‌دهندگان در بلاک چین آپتوس اختصاص داده شده است. بخشی از این توکن‌ها در حال حاضر به برخی از توسعه‌دهندگان در نظر گرفته شده است و به محض رسیدن به یک شرایط خاص به آن‌ها تخصیص داده می‌شود. بخش عظیمی از این توکن‌ها (حدود 410 میلیون) در اختیار بنیاد آپتوس و مابقی در اختیار آپتوس لبز قرار دارد. توکن‌های کامیونیتی و بنیاد آپتوس قرار است در طی ده سال بین کاربران توزیع شوند. 125 میلیون توکن از این میان برای توسعه و پاداش در نظر گرفته شده است که در اختیار توسعه‌دهندگان و همکاران قرار خواهد گرفت. 5 میلیون کوین APT برای ابتکارات اولیه بنیاد در نظر گرفته شده است. مابقی توکن‌ها به صورت ماهانه و با نسبت یک بر صدو بیست در طی ده سال آزاد خواهد شد. 19 درصد از ارز دیجیتال APT به مشارکت‌کنندگان اولیه و 13/5 درصد به سرمایه‌گذاران اولیه پروژه تخصیص داده می‌شود. ارزهای تخصیص داده شده به این دو گروه در طی مدت زمان جهار سال توزیع خواهند شد. در سال اول، هیچ یک از ارزهای این دسته توزیع نخواهد شد. از ماه سیزدهم تا ماه هجدهم هر ماه یک شانزدهم توکن‌ها آزاد می‌شود و پس از آن به صورت ماهانه یک چهل و هشتم توکن‌ها توزیع خواهند شد. پاداش استیکینگ این ارزها در هر صورت بدون قفل خواهد بود و امکان فروش آن‌ها وجود دارد. رمز ارز آپتوس Aptos یک بلاک چین لایه اول بسیار سریع است که توسط تیم توسعه‌دهنده پروژه‌های ارز دیجیتال فیسبوک ایجاد شده و توانسته است نظر بسیاری از سرمایه‌گذارهای خطرپذیر رابه خود جلب کند. بی شک موفقیت ارز دیجیتال آپتوس در اجرای برنامه‌های خود، مقیاس‌پذیری بلاک چین رابه سطح جدیدی توسعه خواهد داد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.