در ازبکستان قوانین برای عرضه و گردش رمز ارزها

 در ازبکستان قوانین برای عرضه و گردش رمز ارزها

آژانس ملی پروژه‌های آینده نگرانه NAPP، تحت دستور ریاست جمهوری ازبکستان، مقررات جدیدی برای روند صدور، ثبت و عرضه‌ی رمز ارزها در چرخه، در این کشور منتشر کرده است.قوانینی را برای راه اندازی و فراهم کردن امکان ثبت الکترونیک

رمز ارزها مشخص کرده است و استانداردهای حسابداری برای حقوق مرتبط با آن‌ها و هولدرهای آن‌ها را تصویب کرده است.

سپرده گذاری‌های رمز ارزها، مسئولیت عرضه، ثبت، چرخه و ذخیره سازی ارزهای دیجیتال را بر عهده خواهند داشت. NAPP گفت که صادر کنندگان می‌توانند از آن‌ها یا بقیه پلتفرم‌های الکترونیک استفاده کنند و اشاره کرد که ارزش اسمی کوین‌ها، باید فقط به شکل ارز فیات ملی، که سام ازبکستان به شمار می‌رود، اعلام شود.

این نهاد تاکید کرد که صدور توکن‌های ناامن، ممنوع است. استفاده از کلماتی همچون State، State-Secured، State-Supported، Uzbekistan، Uzbek، National و Som در اسامی رمز ارزها مجاز نیست. همچنین، این قانون‌گذار توضیح داد: هدف اصلی وارد عمل شدن این سند، ایجاد مکانیزمی جدید برای کسب‌وکارها، جهت جذب سرمایه گذاران و توسعه‌ی فعالیت‌های خود، از طریق صدور توکن‌های امن و ثبت صدور آن‌ها است. ازبکستان، در حال برداشتن گام‌هایی به سوی قانون‌گذاری جامع بخش رمز ارزی خود، از طریق امضای دستوراتی از سوی رییس جمهور این کشور و قطعنامه‌هایی از سوی آژانس ملی پروژه‌های آینده نگرانه بوده است. اخیرا، این کشور به دو شرکت جهت ارائه‌ی خدمات صرافی، مجوز اعطا کرد. شرکت‌های ارز دیجیتال مستقر در ازبکستان طبق قانون جدید پیشنهاد شده توسط رگولاتورها باید هزینه‌ هایی را به دولت بپردازند. هزینه ها بسته به فعالیت تجاری متفاوت خواهد بود و درخصوص مبادلات دارایی دیجیتال می تواند به 11000 دلار در ماه برسد و عدم پرداخت منجر به تعلیق مجوز خواهد شد.

رگولاتورهای ازبکستان پیش از این قانونی را به تصویب رسانده اند که به موجب آن نهادهای ارزهای دیجیتال به منظور دریافت بودجه و مجوز دولتی ملزم به ارائه اطلاعات کامل از خدمات شرکت های خود می باشند.

طبق لایحه اخیر که توسط آژانس نظارتی NAPP تحت ریاست رئیس جمهور ازبکستان تهیه شده است، شرکت های ارز دیجیتال دارای مجوز ماهانه ملزم به پرداخت هزینه های تعیین شده خواهند بود.

به ‌عنوان مثال، صرافی ‌های ارز دیجیتال بالاترین تعرفه معادل 11000 دلار را ارائه خواهند داد، در حالی که فروشگاه‌ های ارزهای دیجیتال حدود 540 دلار پرداخت خواهند نمود.مقامات مالی ازبکستان همزمان با نوسانات مارکت ارز دیجیتال و کاهش قیمت بیت کوین در سال جاری به منظور تنظیم اقتصاد رو به رشد ارزهای دیجیتال کشور بسیار فعال بوده ‌اند. رئیس جمهور ازبکستان، شوکت میرضیایف در چند ماه اخیر به منظور ایجاد چارچوب نظارتی مارکت دیجیتال به تمام وزارتخانه های دولتی دستور داده تا تحقیقات خود در خصوص مزایا و خطرات احتمالی مارکت ارز دیجیتال را آغاز نمایند.

در ماه ژوئن، دولت تاشکند مجموعه ‌ای از قوانین ثبت نام جدید برای شرکت ‌های فعال در استخراج ارزهای دیجیتال ارائه کرد و استخراج ‌کنندگان را ملزم به استفاده از انرژی‌ های تجدید پذیر نمود. به دنبال افزایش فعالیت ‌های پلتفرم‌ های آنلاین ارائه خدمات دیجیتال به ازبکستانی ‌ها بدون مجوز محلی، آژانس نظارتیNAPP اقداماتی را برای مسدود کردن دسترسی به سایت‌ های مبادلات ارزهای دیجیتال خارجی در ماه آگوست انجام داده است.

ازبکستان تجارت ارزهای دیجیتال را در سال 2018 قانونی کرده و امکان مبادله را برای شهروندان خود فراهم نموده است. خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در ازبکستان یک فرآیند ساده است و معمولا کمتر از 10 دقیقه طول می کشد تا به طور کامل راه اندازی شود. مدت کوتاهی است که ازبکستان نیز راه قانونی کردن و قانونگذاری برای بیت‌کوین

این کشور که در آسیای میانه واقع شده همچنین قصد دارد یک مرکز فناوری جهت دفاترکل توزیع شده افتتاح کند. همچنین می‌توان این نکته را یادرآوری کرد که در ازبکستان یکی از کشور‌هایی است که ماینینگ طی یک حکم که توسط ریاست جمهوری این کشور یعنی شاوک میرزی یویف به امضا رسیده است، اعلام شده که موسسات و نهاد‌های رسمی ارزبکستان باید تا ۱ سپتامبر (ابتدای پاییز) یک طرح پیشنهادی را به منظور قانونی کردن رمزارزها و یا پول‌های الکترونیکی ارائه دهند.

همچنین باید ذکر کرد که وظیفه‌ی این قانونگذاری و آماده کردن لایحه بر عهده‌ی بانک مرکزی این کشور، وزارت اطلاعات و فن‌آوری و ارتباطات، وزارت دارایی و وزارت اقتصاد است. میرزی یویف همچنین دستور داد که مقامات مربوطه یک بخش ویژه برای تکنولوژی دفاترکل توزیع شده در داخل مرکز نوآوری‌های میروز الوگبیک ایجاد کنند که مسئولیت اصلی آن فراهم کردن شرایطی در جهت استفاده از فرصت‌های تکنولوژی بلاک‌چین خواهد بود. این بخش جدید در جهت افزایش معیارها و پشتیبانی از توسعه‌ دهندگان محلی در یادگیری تکنولوژی‌های دفاترکل توزیع شده فعالیت خواهد کرد. تاریخ بازگشایی این مرکز به دستور ریاست جمهور ۱ ژوئن (۱۱ خرداد) سال ۲۰۱۸ اعلام شده است.

رئیس جمهور همچنین با گسترش استفاده از سیستم های پرداخت بین المللی، خواستار توسعه فعال و ارتقاء پرداخت های غیر حضوری در کشور شده است که در این راستا مجموعه ای از اقدامات پیچیده برای دستیابی به این هدف نیز از ماه ژوئن شروع خواهد شد.

تغییراتی در قلب آسیای میانه این فرمان ریاست جمهوری ازبکستان تغییرات مثبتی را در رابطه با رمزارزهایی همچون بیت‌کوین در این کشور به ارمغان خواهد آورد. البته نظراتی که توسط مقامات تاشکنت مطرح شده، نشان دهنده‌ی دیدگاه‌های مختلفی در این زمینه است به شکلی که حتی برخی از نمایندگان بانک مرکزی جمهوری ازبکستان از رمزارزها به عنوان ابزار تامین مالی تروریسم یاد کرده‌اند. اما طبق گزارشی از طرف خبرگزاری اسپ اسپوتینک Sputink اخیرا نخست ویز این کشور عبداله آریوف نیز از استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین

آریوف در انجمنی با نام موضوع دیجیتال در حال جهانی شدن نیز شرکت کرده که در آلماتی پایتخت مالی کشور قزاقستان واقع شده و در طی آن مقاماتی از کشور‌های مستقل مشترک المنافع (CIS) و کمیسیون اقتصادی اوراسیا (EEC) حضور داشته‌‌اند. از نظر رعایت قوانین مربوط به مبارزه با قانونی شدن عواید ناشی از فعالیت های مجرمانه و تامین مالی تروریسم توسط نهاد صدور مجوز، آژانس ملی مدیریت پروژه زیر نظر رئیس جمهور و سایر نهادهای دولتی مربوطه انجام شود. این فرمان همچنین خاطرنشان می‌کند که مجوز انجام فعالیت‌های مبادلات رمزنگاری فقط برای اشخاص حقوقی خارجی صادر می‌شود که شرکت‌های تابعه یا سایر شرکت‌ها در ازبکستان تأسیس کرده‌اند.

یک جنبه مهم دیگر این است که عملیات نهادهای شرکتی و اشخاص خصوصی، از جمله افراد غیر مقیم، مرتبط با گردش مالی ارزهای دیجیتال مشمول مالیات نیستند. درآمدهای دریافتی در نتیجه این تراکنش ها در درآمد پایه مورد استفاده برای محاسبه مالیات و سایر پرداخت های اجباری لحاظ نمی شود. متقاضیان باید با استفاده از سرورهای مستقر در جمهوری ازبکستان یک سیستم تجارت الکترونیکی الکترونیکی عملیاتی ساخته باشند. . پلتفرم ها باید قوانینی را برای تجارت اتخاذ کنند و نرخ های ارز را بر اساس نسبت بین عرضه و تقاضا منتشر کنند. آنها موظف خواهند بود برای یک دوره پنج ساله اطلاعات مربوط به تمام تراکنش ها، داده های شناسایی کاربران و سایر مطالب مربوط به تعامل آنها با مشتریان، از جمله مکاتبات تجاری را ذخیره کنند.

صرافی های رمزنگاری در ازبکستان مجاز خواهند بود برای خدمات خود پاداش دریافت کنند و رویه هایی را برای دریافت هزینه تعیین کنند. اپراتورهای آنها قادر خواهند بود معاملات مبادله ای را با ساکنان و غیر مقیم سازماندهی کنند. طبق فرمان میرضیایف، این تراکنش‌ها می‌توانند شامل کسب و/یا بیگانگی دارایی‌های رمزنگاری در ازای ارزهای فیات ملی و خارجی و همچنین مبادله ارزهای دیجیتال خاص با سایر سکه‌های دیجیتال باشد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.