معرفی ارز دیجیتال دیجی بایت (Digibyte)

معرفی ارز دیجیتال دیجی بایت (Digibyte)

دیجی بایت (DigiByte) با واحد اختصاری DGB، یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که با هدف امنیت، کاربرد به عنوان پول و یک روش پرداخت سریع و ارزان توسعه یافته است.

حامیان دیجی بایت از این ارز دیجیتال به عنوان غولی یاد می‌کنند که هنوز بیدار نشده است. بر اساس گفته‌های طرفداران دیجی بایت، این ارز دیجیتال از پیشرفته‌ترین فناوری در حوزه رمزنگاری استفاده می‌کند، از سریع‌ترین شبکه برخوردار است، مقیاس‌پذیری (ظرفیت تایید تراکنش‌ها) در آن بالاست و امنیتش نیز از دیگر ارزهای بزرگ بیشتر است.

افراد جامعه دیجی بایت معتقدند که فناوری برتر این شبکه در سال‌های آینده گوی سبقت را از بیت کوین، لایت کوین و دیگر پول‌های دیجیتال می‌رباید. آن‌ها ادعا می‌کنند این شبکه بیش از ۱۰۰ هزار نود (Node) در سرتاسر دنیا دارد و جامعه استفاده‌کنندگان آن به شدت به این ارز وفادارند. البته اینکه این ارز دیجیتال بیش از ۱۰۰ هزار نود دارد، تاکنون اثبات نشده است. نود به کامپیوتری گفته می‌شود که مستقیم به شبکه متصل است و کل بلاک چین را دانلود کرده است.

در روی دیگر سکه مسئله پذیرش دیجی بایت قرار دارد که در سال‌های اخیر به کندی پیش می‌رود. در حال حاضر و در مقایسه به دیگر رقبا، پذیرش این ارز دیجیتال به عنوان یکی از نقاط ضعف آن شناخته می‌شود. در وب‌سایت دیجی بایت اطلاعات کمی از مسائل فنی و نحوه عملکرد شبکه ذکر شده است و تمرکز اصلی بر روی کپی‌برداری از شیوه‌های بازاریابی و کلماتی است که نظر کاربر را به خود جلب می‌کند. هنگامی که دستاوردهای دیجی‌ بایت و برنامه‌های آنها برای آینده را مطالعه کنید، خواهید فهمید که ایده‌های این شبکه تا چه حد جاه‌طلبانه و البته شاید تبلیغاتی است.

در ادامه دیجی بایت را زیر ذره‌بین خواهیم برد و نکات فنی آن را بررسی خواهیم کرد. امید است در پایان به جمع‌بندی کاملی در خصوص این ارز دیجیتال برسید. به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال ریسک‌های فراوانی به دنبال دارد و لازم است که پیش از ورود به این بازار، تحقیقات گسترده‌ای انجام داده و تنها به گفته‌های افراد مختلف بسنده نکنید. دیجی بایت (Digibyte) در سال 2014 ارائه شد و برای چند سال شاهد هیچ پیشرفتی نبود تا این که در یک تغییر ناگهانی و در کمتر از یک ماه قیمت آن حدودا 1,000 درصد رشد نمود.

هدف دیجی بایت

دیجی بایت جز دسته ارز های دیجیتال و ارز های رمزپایه است که در زمان نوشتن این مقاله در فهرست ارز های برتر وبسایت Coinmarketcap از نظر سهم بازار (250 میلیون دلار) جایگاه سی و پنجم را داراست. برای سرمایه گذاران که به دنبال ارز هایی نوپا با رشد و آینده خوب هستند این یک گزینه برای سرمایه گذاری است.

مانند ارز دیجیتال بایت کوین، تمرکز این سکه نیز هم بر روی امنیت، نامتمرکز بودن و سرعت کار است. این ارز از سال 2014 آغاز به کار کرده اما جدای از عمر آن و گذشت چند سال، این سکه هنوز ناشناخته است.

در طی 4 سال اخیر، پذیرش دیجی بایت به کندی صورت گرفته و همچنان نسبت به رقیبانش مبهم به نظر می رسد. در وبسایت رسمی این ارز هم اطلاعات زیادی درباره روش عملکرد شبکه دیده نمی شود. دیجی بایت به دنبال این است که ارز دیجیتالی برای نیازهای روزمره و همه‌ی افراد جهان باشد. این بلاک چین را می‌توان یک انشعاب (فورک) از بیت کوین دانست. تیم توسعه‌دهندهٔ دیجی بایت با استفاده از کد و ساختار فنی بیت کوین، این ارز دیجیتال را توسعه دادند و سپس آرام آرام با به‌روزرسانی‌های مختلف شباهت آن را به بیت کوین کمتر و کمتر کردند.

یکی از شباهت‌های اساسی دیجی بایت با بیت کوین، ساختار تایید تراکنش‌های این ارز دیجیتال است. هر دو شبکه، از مدل تراکنش خروجی خرج نشده (UTXO) استفاده می‌کنند که در ادامه درباره‌ی آن توضیح می‌دهیم.

مثل بیت کوین، امنیت شبکه دیجی بایت هم از طریق فرایند ماینینگ یا همان مدل اجماع اثبات انجام کار (Proof of Work) تامین می‌شود و واحدهای DGB از طریق فرایند استخراج تولید می‌شوند.

بر خلاف بیت کوین که تعداد کل واحدهای آن ۲۱ میلیون واحد است، تعداد واحدهای دیجی بایت ۲۱ میلیارد واحد است که طی ۲۱ سال (تا سال ۲۰۳۵) همه‌ی آن‌ استخراج خواهد شد.

به گفته تیم دیجی بایت، علت تعداد بالای واحدهای این ارز دیجیتال، استفاده آسان‌تر از آن به عنوان روش پرداخت است. مثلا اگر قیمت یک قهوه ۳ دلار باشد، این ۳ دلار به بیت کوین می‌شود حدود ۰.۰۰۰۳ . اگر ما بخواهیم پول قهوه را با بیت کوین پرداخت کنیم، باید مقداری هم کارمزد بدهیم که هزینه تمام شده را افزایش می‌دهد. اما همین ۳ دلار می‌شود حدود ۵۳۳ واحد دیجی بایت که کارمزد انتقال آن بسیار کم‌تر خواهد بود. البته به گفتهٔ بسیاری از کارشناسان، این نمی‌تواند دلیل مناسبی برای افزایش واحدهای یک ارز دیجیتال باشد، چون بیت کوین هم به واحدهای کوچکتری به نام «ساتوشی» تقسیم می‌شود.

زمان بلاک دیجی بایت در ابتدای راه‌اندازی ۶۰ ثانیه بود و به گفته‌ی تیم توسعه‌دهنده این شبکه می‌توانست در هر ثانیه ۱۴۰ تراکنش را پردازش کند. هر دو سال یکبار زمان بلاک نصف می‌شود و اکنون ۱۵ ثانیه است. ساخت سریع‌تر بلاک باعث می‌شود تا تراکنش‌ها سریع‌تر و سریع‌تر تایید بشوند. برنامه دیجی بایت این است که تا سال ۲۰۳۵ ظرفیت شبکه به ۲۸۰,۰۰۰ تراکنش در ثانیه برسد.

پاداش استخراج دیجی بایت، یعنی تعداد تولیدی آن در هر بلاک هم هر ماه ۱ درصد کاهش می‌یابد تا به گفته تیم سازنده عرضه آن کمتر شود و کمیابی‌اش افزایش یابد.

استخراج دیجی بایت همزمان با پنج الگوریتم مختلف انجام می‌شود. بیت کوین را فقط می‌توان با الگوریتم SHA-256 استخراج کرد اما در دیجی بایت همزمان می‌‌توان از الگوریتم‌های برای ماینینگ بهره برد.

دیجی بایت (Digibyte) چه کاربردی دارد؟

دیجی بایت نوع دیگری از دارایی دیجیتال است که زنجیره بلاک نامتمرکز و عمومی مخصوص به خود را دارد و شبکه ای را میزبانی می کند که سریع تر، مقایس پذیر تر و ایمن تر از بسیاری دیگر از ارز هاست. این دارایی دیجیتال را نمی توان هک، نابود یا جعل کرد. همین موضوع باعث می شود تا این دارایی برای محافظت از چیزهای با ارزش مانند ارز، اطلاعات یا داده های مهم دیجیتال به کار بیاید. مبنای ساخت این شبکه این بود که جایگزینی بهتر برای بیت کوین باشد و طرفداران آن می گفتند که به مرور زمان فناوری بهتر آن در برابر بیت کوین، لایت کوین و دیگر گزینه های پول نقد دیجیتال برنده می شود. زنجیره بلاک دیجی بایت در بیش از 100,000 سرور، تلفن همراه، کامپیوتر و گره در سراسر جهان پخش شده است که به این ترتیب هدف نامتمرکز بودن به طور کامل محقق می شود. اما به طور ذاتی، دیجی بایت به عنوان یک چالش مستقیم برای رهبری عملیات انتقالات مالی مانند کاری که وسترن یونیون و پی پل انجام می دهند (پردازش بیش از یک میلیون تراکنش در روز)، ساخته شده است. به این منظور تیم توسعه دهنده این ارز، محدودیت 21 میلیارد سکه دیجی بایت را قرار داده که در طی 21 سال (17 سال باقی مانده) استخراج می شود که هزار برابر بیشتر از ساز و کار بیت کوین است. از نظر تئوری، این موضوع دیجی بایت را به روشی بهتر برای پرداخت تبدیل می کند چرا که خرید یک فنجان قهوه نیاز به کلنجار رفتن با ارقامی مانند 0.03 (بیت کوین) نیست و می تواند 30 دیجی بایت باشد. در حال حاضر بیش از 9 میلیارد DGB یا دیجی بایت در چرخه وجود دارد که از طریق صرافی های آنلاین از جمله وبسایت Pay98 می توانید آن را خریداری کنید یا به یک استخر استخراج برای استخراج کردن آن بپیوندید.

متوسط زمانی که طول می کشد تا بلکی جدید در شبکه بیت کوین تولید شود، 10 دقیقه است در حالی که دیجی بایت سرعت بیشتری در این مورد دارد و بلاک هایش هر 15 ثانیه تولید می شود. اما نتیجه این است که تراکنش ها در شبکه دیجی بایت سریع تر پردازش و تایید می شوند ولی از طرفی سریع بودن تولید بلاک ها مشکل مقیاس پذیری را هم به همراه دارد چرا که هر گره در این شبکه می بایست کل تاریخچه زنجیره بلاک را برای تایید تراکنش های جدید دریافت کند.

برای مبارزه با این چالش، دیجی بایت اولین ارز رمزپایه ای بود که فناوری SegWit به معنای شاهد جداگانه را مورد استفاده قرار داد که همین باعث بروز نوآوری های دیگری مانند تراکنش های کراس چین و تایید تکی تراکنش شد.

با وجود این که زمان هر بلاک هر 2 سال دو برابر می شود و دیجی بایت قصد دارد که مانند سرویس دهنده ای چون Visa به 2,000 تراکنش در ثانیه برسد، نیاز مبرم به سرعت خواهد داشت. جالب است بدانید که در حال حاضر شبکه بیت کوین ظرفیت انجام 560 پردازش را در ثانیه داراست که در مقایسه با 8 تراکنشی که در شبکه بیت کوین در ثانیه انجام می شود، بسیار سریع تر است.

دیجی بایت به خاطر این که در زمینه رمزپایه بسیار توسعه یافته است و سودی جانبی که داشته پلی برای ایجاد ارتباط بین بازی های کامپیوتری و ارز دیجیتال بوده است چرا که گیمر ها در بازی خود با توکن DGB جایزه دریافت می کردند و از همین جهت محبوبیت بسیاری کسب کرده است.

همه چیز برای دیجی بایت در یک لحظه اتفاق افتاد و صحبت هایی می شد که ظاهرا دیجی بایت قرار است در بازی های بسیاری مانند Minecraft، League of Legends، World of Warcraft و نینتندو آمیخته شود. DigiByte Gaming در اواخر سال 2015 ارائه شد ولی بعد از بروز یک مشکل فنی در ماه می سال 2017 تیم پشت آن تصمیم گرفتند که آن را ببندند.

معرفی تیم توسعه دهنده دیجی بایت (Digibyte)

تمام مسئولیت های دیجی بایت بر روی شانه های جرد تیت، کسی که در سال 2013 دیجی بایت را به وجود آورد و اولین بلاک آن را در ژانویه سال 2014 منتشر کرد، است. دیجی بایت بدون فروش اولیه توکن یا ICO شروع به کار کرد و در آن زمان یکی از تعداد اندک پروژه های عمومی زنجیره بلاک به شما می آمد. جرد تیت تیت یکی از کارآفرینان موفق و با سابقه اجتماعی قوی است که حضور موثری در جامعه آنلاین و فیزیکی داشته است. پس از به اجرا در آمدن، او خود را وقف توسعه دیجی بایت کرد و از آن زمان تامین هزینه های پروژه از طریق حمایت های مردمی بوده است.

مهم است که بدانید که پروژه دیجی بایت بر خلاف بیت کوین، یک پروژه متن باز است و تیم آن از هزاران مشارکت کننده در سراسر دنیا تشکیل شده است. در مورد افرادی که در تیم دیجی بایت فعالیت دارند، حتی نمی توانید اعضای اصلی پروژه را در وایت پیپر پروژه (صفحه ای که درباره پروژه توضیحاتی داده شده) ببینید چرا که اصلا وایت پیپری وجود ندارد. موضع رسمی دیجی بایت در این باره این است :

ما می خواهیم نه این که فقط ادعا کننده، بلکه عمل کننده باشیم. این خیلی بهتر است که کمتر وعده بدهیم و بیشتر ارائه کنیم.

آقای تیت ادعا دارند که برای دیجی بایت کار می کنند. دیجی بایت با استفاده از کد بیت کوین ساخته شد، اما برای رسیدن به اهدافش از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ به‌روزرسانی‌های زیادی روی آن اتفاق افتاد که در ادامه چند مورد از مهم‌ترین‌ به‌روزرسانی‌ها را بررسی می‌کنیم.

اولین فورک؛ فوریه ۲۰۱۴ – دیجی شیلد (DigiShield) در بیت کوین تقریبا دو هفته طول می‌کشد تا سختی استخراج شبکه تنظیم شود. برای تعادل بیشتر دیجی بایت، در ابتدای سال ۲۰۱۴ فورک دیجی شیلد اجرا شد تا بعد از هر بلاک سختی استخراج تنظیم شود.

دومین فورک؛ سپتامبر ۲۰۱۴- مولتی آلگو (MultiAlgo) با به‌روزرسانی دیجی‌ بایت تحت عنوان مولتی آلگو که در سپتامبر ۲۰۱۴ اتفاق افتاد، با هدف تمرکززدایی بیشتر در استخراج دیجی‌ بایت، امکان ماینینگ با پنج الگوریتم مختلف فراهم شد.

سومین فورک؛ دسامبر ۲۰۱۴- مولتی شیلد (MultiShield) پس از مولتی آلگو، برای اینکه سختی استخراج روی هر پنج الگوریتم تنظیم شود، فورک مولتی شیلد اجرا شد.

چهارمین فورک؛ دسامبر ۲۰۱۵ – دیجی اسپید (DigiSpeed) در دسامبر سال ۲۰۱۵، با هدف افزایش سرعت تراکنش‌ها، به‌روزرسانی دیجی اسپید ارائه شد که سایز بلاک را هر دو سال یکبار دو برابر می‌کند و این باعث می‌شود میزان ظرفیت شبکه برای تایید تراکنش‌ها هر دو سال یکبار دو برابر شود.

پیاده‌سازی سگویت در سال ۲۰۱۷ سگویت (Segwit) راهکاری برای افزایش سرعت تراکنش‌های یک بلاک چین است که امروزه بیت کوین به صورت گسترده از آن بهره می‌برد. دیجی بایت قبل از بیت کوین اولین بلاک چین مطرحی بود که سگویت را در آوریل ۲۰۱۷ پیاده‌سازی کرد.

افزودن لایه دیجی‌استس (DigiAssets) در سال ۲۰۱۹ در آوریل ۲۰۱۹، لایهٔ جدیدی به نام «دیجی‌استس» (به معنای دارایی‌های دیجیتال) به شبکه دیجی بایت اضافه شد که با آن کاربران می‌توانند توکن‌های دیجیتال و قراردادهای هوشمند ایجاد کنند.

یک نکته مهم که لازم است بدانید این است که ظاهرا تیم این پروژه از طریق کانال های شبکه های اجتماعی مختلفی مانند فیسبوک، یوتیوب، توییتر و… در دسترس هستند.

تاریخچه دیجی بایت (Digibyte)

جرد تیت از امنیت و سرعت شبکه بیت کوین ناراضی بود و بنابراین ایده ساخت چیزی بهتر به ذهنش رسید. تیت و تیمش شروع به گسترش دیجی بایت در سال 2013 کردند و بلاک پیدایش دیجی بایت در دهمین روز از ماه ژانویه سال 2014 منتشر شد. در زمان اجرا از یک الگوریتم اثبات کار در زنجیره بلاک آن استفاده می شد ولی کمی بعد از انجام یک هارد فورک، پنج الگوریتم اثبات کار را معرفی کرد.

فقط چند ماه پس از عرضه، دیجی بایت به اولین موفقیت خود رسید. هاردفورک DigiShield که به زنجیره بلاک دیجی بایت این امکان را می داد تا در برابر استخراج مقدار زیادی از این سکه با سختی کم توسط چندین استخر استخراج از خود دفاع کند. این فناوری با ارزشی است و دیگر زنجیره های بلاک ارز های رمزپایه مانند دوج کوین و زی کش با کمک تیم دیجی بایت این فناوری را به زنجیره بلاک خود نیز افزودند.

دومین برد بزرگ در سال 2016 رخ داد. زمانی که مایکروسافت این فناوری را به ابزار Azure خود که پلتفرم پردازش ابری عمومی است و طیف گسترده ای از خدمات ابری محاسباتی، نگهداری، تحلیل و شبکه را ارائه می کند، اضافه کرد. حتی مایکروسافت این ارز رمزپایه را برای BizSpark نامزد کرد که برنامه ای برای کمک به استارتاپ هاست تا بتوانند نرم افزار، پشتیبانی و خدماتی که برای موفق شدن نیاز دارند، بدست بیاورند

این ها قطعا نشانه هایی است که از مستحکم بودن بنای دیجی بایت خبر می دهد اما همان طور که پیش ار این هم اشاره کردیم، این سکه با این که از چندین پروژه با رشد سریع هم پیشی گرفته اما هنوز نسبت به ارز های رقیبش مبهم می باشد و اقدام موثری برای پذیرش این ارز در حجم بالا صورت نگرفته است.

قیمت سکه دیجی بایت چندین سال بدون تغییر بوده ولی از اوایل دسامبر سال 2017 زمانی که جان مکافی، سرمایه گذار مشهور در ارز های رمزپایه درباره دیجی بایت به عنوان کمپانی ارزشمند توییت کرد، تغییرات زیادی داشته است. در طی 12 ساعت این سکه 120 درصد رشد در قیمت را تجربه کرد که باعث شد در سر خط خبر های جهانی قرار بگیرد.

پیشرفت‌ها و فناوری‌های سطح بالای دیجی بایت از عواملی است که موجب کسب شهرت برای آن شده است. فناوری دیجی‌شیلد توانست پذیرش گسترده‌ای در میان راهکارهای اصلاح سختی بدست آورد. سگویت را نیز می‌توان از دیگر جنبه‌های مثبت این ارز دیجیتال دانست. با این حال الگوریتم چندگانه هنوز جای کار دارد، اما بازهم الهام بخش بسیاری از پروژه‌های بلاک چینی بود.

از آنجایی که بلاک چین دیجی بایت، طولانی‌ترین زنجیره موجود در حوزه ارزهای دیجیتال است، مشکلات مقیاس‌پذیری مسئله‌ای است که باید به آن رسیدگی شود. بلاک چین این ارز دیجیتال چیزی بیش از پنج میلیون بلاک را در خود جای داده که روزانه بر تعداد آنها افزوده می‌شود. باید این نکته را نیز به یاد داشت که فناوری‌های پیشرفته همیشه نسبت به خطاها آسیب پذیرند. با افزایش کاربرد و پذیرش دیجی بایت، سخت است که بگوییم این ارز دیجیتال به همان اندازه‌ای که ادعا می‌کند، نوآورانه کار کرده است.

دیجی بایت برنامه‌هایی برای بکارگیری قراردادهای هوشمند در بلاک چین خود نیز در دستور کار دارد. از طرف دیگر جامعه توسعه‌دهندگان آن به ابزارهایی متن باز و قابل اتکا برای ساخت نرم‌افزارها بر بستر این بلاک چین نیاز دارند. DigiByte.JS یک API قابل اتکا برای نرم‌افزارهایی ارائه می‌کند که بر پایه جاوا اسکریپت نوشته شده‌اند. در وب‌سایت این بلاک چین هم آمده است که این پلتفرم به زودی از اینترنت اشیا و هوش منصوعی نیز پشتیبانی خواهد کرد.

درست به مانند دیگر ارزهای دیجیتال، دیجی‌ بایت نیز با نوسانات بسیاری دست و پنجه نرم کرده است. تا سال ۲۰۱۷ قیمت این ارز دیجیتال به نسبت روندی ثابت را طی کرد و گاهی اوقات با افزایشی اندک رو به رو می‌شد.

رشد شدید قیمت دیجی بایت از اوایل سال ۲۰۱۷ شروع شد و تا ماه اول ۲۰۱۸ به بالاترین تاریخ خود رسید.

در می ۲۰۱۷ قیمت هر واحد DGB حدود ۰.۰۰۲ دلار بود و در ۶ ژانویه ۲۰۱۸ به ۰.۱۲ دلار رسید که این یعنی ۵,۹۰۰ درصد رشد در کمتر از یک سال. پس از رسیدن به بالاترین قیمت در ژانویه ۲۰۱۸، دیجی بایت هم مثل بقیه‌ی ارزهای دیجیتال سقوط آزادش را آغاز کرد و با بیش از ۹۴ درصد کاهش تا مرز ۰.۰۰۵ دلار پایین آمد.

اکنون که در حال نگارش این پست هستیم، قیمت دیجی بایت کمی احیا شده است و در سطوح ۰.۰۰۶ دلار قرار دارد. با توجه به این قیمت، دیجی بایت هنوز ۳۵۰ درصد بالاتر از قیمت اولیه (سال ۲۰۱۴) معامله می‌شود.

قیمت DGB هم مثل هر ارز دیجیتال دیگری به عوامل زیادی مثل پذیرش در میان کاربران، توسعه زیرساخت‌ها، صرافی‌های پذیرنده و چندین و چند عامل دیگر بستگی دارد. حذف شدن از صرافی پولونیکس و عدم اضافه شدن به صرافی بایننس ضربه محکمی به قیمت این ارز دیجیتال وارد آورد. دیجی بایت هم مثل دوج کوین یکی از ارزهای دیجیتالی است که جامعه و طرفداران پرشور و عجیب و غریبی دارد.

صفحه دیجی بایت در وب‌سایت ردیت (Reddit) بیش از ۲۰ هزار عضو دارد که در مقایسه با ارزهای هم‌رده خود رقم بسیار چشم‌گیری است. با این حال، تا به اینجا در عمر چند ساله این پروژه، خبری از جاذبه برای این ارز دیجیتال نبوده است و خیلی در تحقق اهداف خود موفق به نظر نمی‌رسد.

در حال حاضر جامعه بازی‌های رایانه‌ای به سمت دیجی بایت علاقه نشان داده است. در بخش گیمینگ این ارز دیجیتال (DigiByte Gaming)، کاربران با بازی کردن بازی‌های خاصی DGB دریافت می‌کردند که البته از اواسط ۲۰۱۷ فعلا فعالیتی ندارد.

اگرچه امکان استخراج دیجی بایت با پنج الگوریتم مختلف وجود دارد اما ماینرهای زیادی برای استخراج آن علاقه نشان نداده‌اند و کل هش ریت این شبکه (قدرت پردازشی که ماینرها در اختیار آن گذشته‌اند) به حدود ۹۰ هزار تراهش می‌رسد. در حالی که هش ریت بیت کوین بیش از ۱۰۰ میلیون تراهش است.

کم بودن سودآوری ماینینگ این ارز دیجیتال در لحظه باعث می‌شود که ماینرها میل کمی به ماینینگ آن داشته باشند. با این حال برخی از ماینرهایی که به آینده دیجی بایت امیدوار هستند همچنان به ماینینگ آن ادامه می‌دهند.

رهبر تیم دیجی بایت قول تعاملات بیشتر میان این بنیاد و عموم کاربران را داده است. در حال حاضر، اما، جذب مخاطبان بیشتر اصلی‌ترین چالش این ارز دیجیتال است. آینده برای این ارز دیجیتال چندان روشن نیست. هم می‌تواند با تکیه بر سرعت، مقیاس‌پذیری و امنیتش رو به جلو گام بردارد و هم می‌تواند روند پر از ابهام خود را در پیش بگیرد.

از آنجایی که دیجی بایت بر پایه خروجی تراکنش خرج‌نشده ساخته شده است، رقبای بسیاری را پیش روی خود می‌بیند. بیت کوین و لایت کوین از جمله مهمترین رقبای این ارز دیجیتال به حساب می‌آیند. با توجه به سرعت بالای تراکنش‌ها در دیجی‌ بایت، می‌توان دش (Dash) را نیز جزو رقبا در نظر گرفت. دوج کوین نیز از رقبایی است که همسو با این ارز دیجیتال در حرکت است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.