ارزدیجیتال چیا Chia، سازگار با محیط زیست

ارزدیجیتال چیا Chia، سازگار با محیط زیست

ارز دیجیتال چیا Chia یکی از ارز هایی است که به تازگی توانسته است عرضه شود و به صورت عمومی در دسترس همگان قرار بگیرد.این ارز که خود را با شعار ارز دوستدار محیط زیست معرفی کرده است در واقع سیستم کاری بر مبنای ماینینگ

که در خیلی از ارز های دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد، مصرف انرژی زیادی دارد و تا جایی پیش رفته است که تقریبا ۲ درصد از کل گاز های گلخانه ای تولید شده توسط بشر به ماینر ها اختصاص دارد. اما ارز دیجیتال چیا اینطور نیست و از تکنیک هایی کم مصرف برای اینکار استفاده می کند.

ارز دیجیتال چیا Chia که در سال ۲۰۲۱ توانست به صورت عمومی ارزه شود و با نماد XCH شناخته می شود یکی از ارز هایی است که توسط برام کوهن ارائه شده است. این برنامه نویس آمریکایی پیشتر نیز بویت تورنت را ارائه داده بود که یک ارز با قیمت پایین بود و بمبنای شبکه ترون عرضه گردید و تونست خود را در مدت کوتاهی به رده های بالای جدول مبادلات ارز های دیجیتال برساند و به جمع ده ارز دیجیتال برتر و پر معماله راه پیدا کند.

ارز دیجیتال چیا Chia نیز ارز دیگر این برنامه نویس با استفاده از الگوریتم جدیدی که بر مبنای ذخیره سازی بود رشد نسبتا خوبی داشت و با توجه به قیمت بالایی که داشت (در حدود ۸۷۷ دلار در زمان عرضه اولیه) رشد خوبی را برای خود رقم زد و تقریبا از افت و خیز های بازار در امان بود. ارز دیجیتال چیا Chia یکی از ارز هایی است که توانست ساختار سنتی ارز های دیجیتال را بشکند و الگوریتمی را که تقریبا از زمان عرضه بیت کوین ثابت مانده بد به طور کلی تغییر دهد.

ارز دیجیتال چیا Chia از یک الگوریتم جدید به نام Proof of Space برای بلاک چین خود استفاده می کند که بر خلاف الگوریتم های دیگر مصرف انرژی بسیار کمتری داشته و بر اساس ذخیره سازی عمل می کند. چیا (Chia) با استفاده از نوآوری جدید در شبکه خود، قصد دارد شبکه و رمزارزی معرفی کند که دوستدار محیط زیست و به اصطلاح سبز باشد.

شبکه چیا Chia چیست؟

چیا یک شبکه بلاکچینی با تمرکز بر معاملات هوشمند است که برای بهتر شدن تعاملات مالی میان افراد در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۷) شروع به کار کرد. بنیان‌گذاران این شرکت نام آن را به‌این خاطر چیا گذاشته‌اند که بگویند فعالیت‌های این شبکه، هم‌راستا با حفظ محیط زیست است.

تیم چیا Chia در ابتدا برای بلاک‌چین خود قصد استفاده از الگوریتم اجماع PoW را داشت؛ اما آنان معتقدند در مکانیسم اثبات کار یا حتی اثبات سهام افراد و نهادهایی که دارای ثروت بیشتری هستند و منابع بیشتری در اختیار دارند، هرچند سخت اما می‌توانند در اکوسیستم دستکاری کنند و افراد معمولی توان رقابت با آن‌ها را ندارند. از طرف دیگر تیم چیا معتقد است مسائل مربوط به مصرف انرژی در PoW در بلندمدت به محیط زیست آسیب می‌رساند.

میزان مصرف برق استخراج بیت کوین چقدر است؟ مقایسه آن با صنعت طلا و بانکداری این شبکه باتوجه‌به مصرف انرژی بالا و سختی مشارکت افراد در الگوریتم‌های PoW یا PoS به فکر استفاده از الگوریتمی افتاد که امن و کارآمد باشد. شبکه Chia در نهایت از الگوریتم اثبات فضا (Proof of Space) و اثبات زمان (Proof of Time) برای اجماع در شبکه خود استفاده کرد. چیا امیدوار است با استفاده از این روش‌ها بتواند رمز ارزی غیرمتمرکز، سریع و باثبات برای انجام معاملات روزمره و آسان ایجاد کند.

مکانیزم کار ارز دیجیتال چیا Chia چیست

از سال ۲۰۰۸ که برای اولین بار بیت کوین معرفی شد، ارز های دیجیتال زیادی عرضه شده اند. بیشتر این ارز ها بر پایه همان تکنیک هایی که بیت کوین استفاده می کرد کار می گردند. شبکه اتریوم شبکه دیگری بود که بعد از بیت کوین معرفی شد و اکنون می توان گفت که محبوبیت این شبکه به اندازه ای بالا رفته است که خیلی از این ارزهای دیجیتال و توکن ها روی آن قرار بگیرند. مکانیزم کارکرد این ارز های دیجیتال تقریبا یکسان بوده و از همان روش ها استفاده می کردند. اما تغییراتی در الگوریتم های آنها ایجاد شد، که در ارز دیجیتال چیا این تغییرات به اوج خود رسیده است. برای درک بهتر این تغییرات و بررسی معماری ارز دیجیتال چیا لازم است که در ابتدا در مورد اینکه سایر ارز ها و این که تکنیک ماینینگ چگونه کار می کند، یک توضیح مختصر داشته باشیم. بیت کوین با یک الگوریتم پیچیده برای بلاک چین خود منتشر شد. دستگاه هایی به نام ماینر که توان پردازشی بالایی داشتند، محاسبات پردازشی را انجام می دادند و این محاسبات ریاضی در بلاک چین بیت کوین قرار می گرفتند. بلاک چین بیت کوین نیز وظیفه حفاظت از تراکنش ها و تایید صحت آنها را بر عهده داشت. ماینر هایی که این کار را انجام می دادند و در واقع از داده ها محافظت می کردند، در ازای خدمات خود بیت کوین می گرفتند. به اینصورت بود که ماین کردن ارز دیجیتال انجام می شد. در صورتی که به اطلاعات تکمیلی در این زمینه نیاز دارید می توانید سری به مقاله ماینینگ چیست بزنید.

الگوریتمی که می توانست تعیین کند که چه ماینری چه میزان کار کرده است، الگوریتم POW یا همان Proof of work نام داشت که تایید می کرد که بلاک توسط کدام ماینر ایجاد شده است. بعد از گذشت مدتی الگوریتم دیگری مطرح شد که Proof of Stake نام دارد. در این سیستم سود دهی برای کسانی فراهم می شد که مقداری از ارز دیجیتالی را خریداری کرده و آن را Stake می کردند. روند Stake کردن به این صورت بود که شما ارز را خریداری کرده و آن را در کیف پول خود نگه می داشتید. همین کار باعث می شد تا شما با حمایت از این ارز دیجیتال سود خود را دریافت کنید.

ایده و هدف چیا Chia

شبکه چیا با ایده ایجاد یک بلاک چین پایدارتر برای توسعه سیستم مالی و پرداختی جهانی به وجود آمده است. تیم چیا معتقد است که نباید برای گسترش تعاملات مالی در جامعه، فرآیندها را به ضرر محیط زیست بهبود ببخشیم. چیا می‌خواهد رمز ارز سبز باشد؛ یعنی ارز دیجیتالی که برای به‌وجود آمدن آن، انرژی کمتری مصرف شود و در نتیجه به محیط زیست آسیب کمتری برسد.

علاوه‌بر اهداف محیط زیستی، تیم چیا Chia می‌خواهند شبکه‌ای ایجاد کنند که بر خلاف شبکه‌هایی که با الگوریتم‌های PoW و PoS راه‌اندازی شده‌اند و برای مشارکت در آن‌ها هزینه‌بر است، افراد با راحتی بیشتری به آن دسترسی داشته و در آن مشارکت کنند. ارز دیجیتال چیا به آن کِشت کردن می گویند. اما با توجه به شرایطی که برای دستگاه های ذخیره ساز یعنی همان هارد ها وجود دارد، پر و خالی شدن های دائمی و سنگین می تواند عمر 10 ساله یک هارد دیسک را به دو ماه کاهش دهد. از این رو بهتر است برای استخراج ارز دیجیتال چیا Chia از سرویس های دیتاسنتری که کاملا برای اینکار مناسب است و شما را از دردسر هایی که ایجاد می شود دور می کند استفاده کنید.

چه کسانی عضو تیم چیا Chia هستند؟

شبکه چیا توسط برام کوهن (Bram Cohen)، بنیان‌گذار اصلی بیت تورنت (BitTorrent) که یک پلتفرم اشتراک‌گذاری فایل همتا به همتا است، راه‌اندازی شد. او پس از ۱۶ سال در سال ۲۰۱۷ از شرکت قبلی خود خارج شد و با شعار «بیایید اکوسیستم رمزارزها را به‌جای سبزتر و بهتری تبدیل کنیم» شروع به ساخت شبکه چیا Chia کرد.

جین هافمن (Gene Hoffman) مدیر عامل سابق eMusic و Vindica، در سمت مدیر عملیاتی چیا مشغول به کار است. میچ ادواردز (Mitch Edwards) نیز که مدیرارشد مالی سابق Razer (شرکت سازنده نرم‌افزار و قطعات کامپیوتری)، مدیرعامل سابق Overstok (سایت فروش آنلاین لوازم منزل) و مدیر ارشد مالی Core Scientific (شرکت IT در زمینه بلاک چین) بوده است، اکنون به عنوان مدیر ارشد مالی در چیا فعالیت می‌کند.

چیا در سایت خود اعلام کرده است که یک جامعه از توسعه دهندگان و مشارکت‌کنندگان که روی کدهای متن باز چیا مشغول به کار هستند، دارد.

ارز چیا Chia

کوین XCH رمز ارز بومی شبکه چیا Chia است. XCH زمانی ایجاد می‌شود که تراکنش‌های یک بلاک تایید و بلاک جدید ایجاد شود. فارمرها به‌خاطر مشارکتی که در شبکه دارند و فضای ذخیره‌سازی که در اختیار شبکه قرار می‌دهند، کوین XCH پاداش می‌گیرند. با وجود اینکه چیا Chia تفاوت‌هایی با دیگر شبکه‌ها دارد؛ اما فرایند تولید کوین در این شبکه مانند دیگر رمزارزها است. تیم چیا برای کوین XCH هیچ عرضه اولیه‌ای برگزار نکرده است. این تیم قبل از راه‌اندازی رسمی شبکه، ۲۱ میلیون کوین پیش کشت (Pre-Farm) کرده است. Pre-Farm که معادل Pre-mine در شبکه‌های دیگر است، به‌عنوان یک استراتژی ذخیره در شبکه چیا مطرح است. استراتژی ذخیره باعث ثبات قیمتی و رشد چیا می‌شود.

شبکه چیا Chia به‌عنوان پاداش فارمینگ بعد از انجام Pre-Farm، در هر ۱۰ دقیقه ۶۴ ارز چیا به مشارکت‌کنندگان پرداخت می‌کند. در طول ۱۲ سال، هر سه سال این پاداش نصف می‌شود و بعد از سال سیزدهم به‌صورت ثابت، هر ۱۰ دقیقه چهار چیا به عنوان پاداش پرداخت خواهد شد. چیا Chia برآورد کرده است که تورم کوین XCH پس گذشت ۲۲ سال از راه‌اندازی شبکه اصلی، حدود ۰/۵ درصد خواهد بود.

قیمت ارز چیا Chia در تاریخ ۱۹ مهر ۱۴۰۰ برابر با ۱۵۸/۷۵ دلار است. این کوین با ارزش بازار ۳۱۱,۷۰۵,۴۵۹ دلاری در رتبه ۲۲۰ بازار رمز ارزها قرار دارد. قرار است ۲۲,۵۸۲,۰۲۵ عدد XCH عرضه شود که از این میزان در حال حاضر یک میلیون و ۵۸۲ هزار و ۲۲۳ عدد در گردش بازار است. شبکه چیا با استفاده از الگوریتم‌های اثبات فضا و زمان به‌دنبال تحقق این اهداف است. شبکه‌ای کم هزینه‌تر و در عین حال کارامدتر برای ارزهای دیجیتال.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.