شبکه اوسیس (Oasis Network) چیست؟

شبکه اوسیس (Oasis Network) چیست؟

شبکه اوسیس (Oasis Network) و توکن آن رز (ROSE) جدیدترین پروژه بلاک چینی است که لقب «قاتل‌ اتریوم» را به خود اختصاص داده است. البته این شبکه دو ویژگی اصلی دارد که آن را از اتریوم متمایز می‌کند: حریم خصوصی داخلی و مقیاس‌پذیری.

شبکه اوسیس (Oasis Network) یک شبکه بلاک چین اثبات سهام (PoS) است که به عنوان یک پلتفرم برای حفظ حریم خصوصی در حوزه امور مالی شفاف (Open Finance) و استفاده مسئولانه از داده‌ها طراحی شده است. اوسیس Oasis یک بلاک چین لایه یک مشابه اتریوم یا بیت کوین است، با این تفاوت که از ابتدا با هدف محرمانگی داده‌ها و افزایش توان عملیاتی شبکه تا ۱۰۰۰ تراکنش در ثانیه (TPS) توسعه یافته است.

فقدان حریم خصوصی در بلاک‌چین‌ها یکی از بزرگترین موانع هنگام پذیرش این فناوری است. شبکه اوسیس Oasis می‌خواهد این شکاف را به عنوان یک پروتکل بلاک چین با محوریت حریم خصوصی که از اقتصاد داده‌های غیرمتمرکز و امور مالی باز شفاف پشتیبانی می‌کند، پر کند.

این شبکه ویژگی‌های منحصربه‌فرد حریم خصوصی خود را با توان عملیاتی بالا و معماری امن ترکیب می‌کند. این کار شبکه اواِی‌سیس Oasis را برای تامین امنیت حریم خصوصی، اجرای برنامه‌های مالی غیرمتمرکز مقیاس‌پذیر (DeFI) و گسترش امور مالی شفاف فراتر از معامله‌گران ارزهای دیجیتال و پذیرندگان اولیه ایده‌آل می‌کند.

پلتفرم اوسیس Oasis Network و توکن آن، ارز دیجیتال ROSE به‌منظور ایجاد محیطی امن برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) با تأکید بر حفظ حریم خصوصی و کاهش هزینه‌ها ارائه‌شده است. این پلتفرم یک بلاک‌چین لایه یک است و می‌تواند حدود 1000 تراکنش را در ثانیه پردازش کند. این پلتفرم می‌تواند محیطی امن، کم‌هزینه و سریع برای توسعه‌دهنده بلاک‌چین باشد.

پلتفرم اوسیس Oasis Network چیست؟

اوآسیس Oasis شبکه بلاک‌چین لایه 1 و مقیاس‌پذیر با ویژگی حفظ حریم خصوصی است که قابلیت‌هایی نظیر بازده بالا و هزینه گس پایین را با معماری امن خود ترکیب کرده تا یک زیربنای نسل بعد برای وب3، دیفای، گیم‌فی، NFT، متاورس، توکنایز کردن داده و DAO باشد. اوآسیس، وب 3 را یک گام به جلو می‌برد، آن را مقیاس‌پذیر می‌کند و از ناپختگی به بلوغ می‌رساند. این پلتفرم اخیر با حمایت صنایع پشتیبان خود، سرمایه‌ای برابر با 200 میلیون دلار برای ایجاد شبکه جمع‌آوری کرده و شرکت‌هایی نظیر بایننس و BMW با آن شریک هستند. ارز دیجیتال اوسیس Oasis Network یکی بلاک‌چین‌هایی است که سرمایه‌گذاری زیادی روی آن شده و ازنظر میزان پیشرفت یکی از سریع‌ترین شبکه‌های این صنعت است.

تکنولوژی اوسیس Oasis و ارز دیجیتال ROSE

اوآسیس Oasis برای افزایش مقیاس‌پذیر و انطباق، لایه اجماع و لایه اجرا را به‌صورت مجزا در لایه‌هایی به نام لایه اجماع (Consensus) و پاراتایم (ParaTime) قرارداده است.

جدا کردن اجماع و اجرا این امکان را می‌دهد که چندین پاراتایم، چند تراکنش را به‌صورت موازی باهم پیش ببرند و این به این معناست که وجود یک پردازش پیچیده در یک پاراتایم، باعث کاهش سرعت سایر پاراتایم‌ها و تراکنش‌های آن‌ها نمی‌شود.

شبکه ارز دیجیتال اوسیس Oasis Network تنها بلاک‌چین لایه یکی است که از رول‌آپ‌ها (Rollups) در لایه اجماع خود پشتیبانی می‌کند. رول‌آپ‌ها تراکنش‌ها را خارج از لایه یک انجام داده و سپس دیتا را به لایه یک، و جایی که اجماع انجام‌شده منتقل می‌کنند.

لایه پاراتایم کاملاً غیرمتمرکز است و به همه امکان توسعه و ایجاد پاراتایم‌های خاص خودشان را می‌دهد. هر پاراتایم می‌تواند به‌صورت مجزا و برای برآوردن نیازهای یک برنامه خاص نظیر مانند محاسبات محرمانه، کمیته‌های باز یا بسته و غیره بکار رود.

اوسیس Oasis به دلیل وجود امکان تشخیص ناهماهنگی در شبکه از شاردینگ و پاراچین‌ها کارآمدتر است و برای همان سطح از امنیت نیاز به فاکتور تکرار کوچک‌تری دارد. پاراتایم Emerald این پاراتایم با EVM سازگار است و برای حل مسائلی مثل کارمزد بالا و بازده پایین که توسعه‌دهندگان سالیدیتی با آن مواجه بودند ایجادشده است. Emerald هردوی این مسائل را با افزایش بازده تراکنش‌ها تا 1000 تراکنش در ثانیه و کاهش کارمزدها تا بیش از 99درصد در مقایسه با اتریوم حل کرده است. این بدان معناست که کاربران بیشتری می‌توانند از شبکه استفاده کنند.

پاراتایم Cipher این پاراتایم مربوط به قراردادهای هوشمند محرمانه است. همانند Emerald این پاراتایم نیز دارای بازده بالا و کارمزد کم و حفظ حریم خصوصی است. Cipher به صرافی‌های غیرمتمرکز امکان متوقف کردن تراکنش‌ها را می‌دهد، کاربران NFT می‌توانند از دارایی‌هایشان به‌صورت خصوصی حفاظت کنند و به‌صورت بالقوه، به اعتبارات میلیاردی و بازارهای اعتباری و وام‌ها دسترسی داشته باشند.

پاراتایم Parcel این پاراتایم محل ذخیره محرمانه داده، حاکمیت و محاسبات است و درحال‌حاضر شرکای سازمانی نظیر Nebula Genomics، Genetica و BMW از آن برای ذخیره اطلاعات خصوصی نظیر ژنوم انسانی استفاده می‌کنند. Parcel امکان مدیریت محاسبات محرمانه و تحلیل خصوصی داده‌ها را فراهم می‌کند. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها می‌توانند از SDK (کیت توسعه نرم‌افزاری) این پاراتایم برای یکپارچه‌سازی داده‌های حفظ حریم خصوصی ، مدیریت و محاسبات در برنامه‌های خود استفاده کنند. این پاراتایم همچنین موتور توکنایز کردن داده‌هاست و می‌تواند داده‌ها را به NFT تبدیل کند.

بنیانگذاران شبکه اوسیس Oasis

تیم اوسیس Oasis از افراد بااستعدادی از سراسر جهان که سابقه کار در شرکت‌های بزرگی نظیر اپل، گوگل، آمازون، هاروارد و غیره را دارند تشکیل شده است. اکثر افراد تیم اصلی مهندسی دارای مدرک دکترا و همگی متعهد به توسعه و رشد اوسیس Oasis هستند. این پروژه ریشه‌های آکادمیک مستحکمی دارد. داون سونگ، استاد دانشگاه کالیفرنیا و کی از مشهورترین متخصصان حوزه امنیت کامپیوتر و هوش مصنوعی، بنیان‌گذار آزمایشگاه‌های اوسیس Oasis است . بعلاوه این پروژه تحت پشتیبانی نهادهایی چون Andreessen Horowitz، Accel، Binance Labs و بسیاری دیگر قرار دارد.

محرمانه بودن و مقیاس‌پذیری

می‌توان از شبکه اوسیس Oasis برای ساخت قراردادهای هوشمند خصوصی استفاده کرد. این قراردادهای می‌توانند حریم خصوصی داده‌ها با فراهم کردن محرمانگی سر‌به‌سر (End-to-End) در طول پردازش خود حفظ کنند. همچنین، این شبکه بسیار مقیاس‌پذیر است و نسبت به رقبا در سرعت پایین پردازش‌ تراکنش‌ها و کارمزد‌های بسیار بالای شبکه‌ بهتر عمل می‌کند.

انتظار می‌رود که توانایی شبکه اوسیس برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز خصوصی مقیاس‌پذیر (dApps)، ایده حفظ محرمانگی داده‌ها و موارد استفاده جدید را در حوزه دیفای خصوصی گسترش دهد. این ویژگی می‌تواند به توسعه صنعت امور مالی غیر متمرکز و محصولات آن برای تبدیل شدن به جریان اصلی بازار کمک کند.

اوسیس Oasis لبز (Oasis Labs) توسعه‌دهنده اصلی شبکه اوسیس است. داون سانگ (Dawn Song)، استاد دپارتمان مهندسی برق و علوم کامپیوتر در دانشگاه برکلی کالیفرنیا، این سازمان را در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی کرد. تیم توسعه‌دهنده شبکه Oasis متشکل از افراد نخبه از سراسر جهان، با پیشینه‌های مختلف در گوگل، اپل، آمازون، کارنگی ملون، هاروارد، استنفورد و… هستند که همه به افزایش و گسترش پذیرش این بلاک چین متعهد شده‌اند.

شبکه اوسیس Oasis چگونه کار می‌کند؟

شبکه اوسیس Oasis از مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. این الگوریتم به شکل تصادفی از نودهای اعتبارسنجی که توکن‌های بومی شبکه (توکن رز) را برای کسب حق امتیاز اعتبارسنجی و دریافت پاداش آن استیک کرده‌اند، استفاده می‌کند. مقیاس‌پذیری شبکه اوسیس Oasis با تفکیک لایه اجماع (Consensus Layer) از لایه پردازش محاسباتی (ParaTime Layer) حاصل می‌شود.

لایه اجماع: نودهای اعتبار سنج یک سازوکار اجماع ایمن و بسیار مقیاس‌پذیر را در لایه اجماع اجرا می‌کنند. بلوک‌ها در اینجا تأیید شده و به بلاک چین منتقل می‌شوند. لایه پاراتایم: پاراتایم‌ها محیط‌های زمان اجرا (Runtime Environments) با حالت اشتراکی هستند که محاسبات شبکه را نمایندگی می‌کنند. هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند ParaTime خود را در شبکه اوای‌سیس ایجاد کند. هر لایه پاراتایم را می‌توان به صورت مستقل برای رفع نیازهای یک برنامه خاص توسعه داد. سازوکار اجماع و اجرا در شبکه اواِی‌سیس با استفاده از دو لایه از هم جدا می‌شوند، این کار به شبکه اجازه می‌دهد تا بتواند بسیاری از تراکنش‌ها را به‌طور هم‌زمان پردازش کند. به این ترتیب، یک پاراتایم تراکنش‌ها را که به منابع محاسباتی یا زمان قابل توجهی نیاز دارند، به شکل ساده‌تر و سریع‌تر پردازش می‌کند.

ارز دیجیتال رز (ROSE) چیست؟

ارز دیجیتال رز (ROSE) توکن بومی شبکه اوسیس است که در نوامبر ۲۰۲۰ معرفی شد. از این توکن برای مواردی مانند پرداخت کارمزد تراکنش، واگذاری اختیار در لایه اجماع و استیکینگ برای تبدیل شدن به نود اعتبارسنج استفاده می‌شود. عرضه کل توکن‌های رز (ROSE) به ۱۰ میلیارد محدود شده است. در طول راه‌اندازی شبکه اصلی، حدود ۱.۵ میلیارد توکن توزیع و به عرضه در گردش اضافه شد. تا دسامبر سال ۲۰۲۱ بیش از ۳.۴ میلیارد توکن ROSE در گردش بودند. ارز دیجیتال ROSE توکن بومی شبکه اوآسیس است که در نوامبر 2020 بنیان‌گذاری شد. از این توکن برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها، تفویض اختیار در لایه اجماع و سپرده‌گذاری توسط نودهای تاییدکننده استفاده می‌شود. کل ذخایر ارز ROSE حدود 10 میلیارد است. که حدوداً 1.5 میلیارد آن در هنگام راه‌اندازی شبکه اصلی منتشر و به ذخیره در حال گردش اضافه‌شده است. از دسامبر 2021، بیش از 3.4میلیارد توکن ROSE در گردش است. تخصیص ارز دیجیتال ROSE به این شکل بوده است:

حامیان و پشتیبان‌های شبکه: 23 درصد پاداش سپرده‌گذاری: 23.5 درصد شرکای استراتژیک و رزرو: 5 درصد بنیان‌گذاران اصلی: 20 درصد وقف بنیاد: 10 درصد جامعه و اکوسیستم: 18.5 درصد شبکه اوسیس Oasis 2.3 میلیارد توکن ROSE را برای استفاده به‌عنوان پاداش سپرده‌گذاری برای نمایندگان و سهامدارانی که موجب تأمین امنیت شبکه می‌شوند اختصاص داده است. این توکن‌ها مطابق با قوانین استخراج شبکه پرداخت می‌شوند. شبکه او‌ای‌سیس یک پروژه بلاک چین مبتنی بر اثبات سهام (PoS) آینده‌دار با سه ویژگی حفظ حریم خصوصی، مقیاس‌پذیری و تطبیق‌پذیری است. در واقع می‌توان گفت که این شبکه ترکیبی از بلاک چین‌های پالیگان و اتریوم است، با این تفاوت که ویژگی حریم خصوصی داخلی آن می‌تواند فرصت‌های رشد بیشتری ایجاد کند. پتانسیل رشد شبکه اوسیس Oasiبی‌حد و حصر به نظر می‌رسد، این شبکه با تأکید بر اقتصاد مبتنی بر داده‌ مسئولانه، فناوری محاسبات محرمانه و قرارداد‌های هوشمند خصوصی، به وضوح پروژه‌ای ارزشمند خواهد بود.

ویژگی های شبکه اوسیس Oasis وارز دیجیتال ROSE

ویژگی‌هایی که باعث منحصربه‌فرد شدن شبکه اوسیس Oasis شده عبارت‌اند از:

بلاک‌چین لایه یک باقابلیت حفظ حریم خصوصی

شبکه اوسیس Oasis ، یک بلاک‌چین مقیاس‌پذیر باقابلیت حفظ حریم خصوصی است. پاراتایم‌های این شبکه، تکنولوژی‌هایی هستند که به کاربران امکان اشتراک‌گذاری اطلاعاتشان برای کسب درآمد را می‌دهد و درعین‌حال مطمئن هستند و کاربردهای جدید وب 3 نظیر هویت دیجیتالی و اپلیکیشن‌های خصوصی متاورس را به ارمغان می‌آورد.

دیفای خصوصی و مقیاس‌پذیر بازار دیفای هنوز اول راه است و میلیاردها دلار در بازارهای مالی وجود دارد که آماده ورود به این فضا هستند. توسعه دیفای به‌خاطر مسائل حریم خصوصی، امنیت و کارمزد بالا با مشکلاتی مواجه است. نتیجه آن یک سیستم شلوغ و پرهزینه است که مقیاس‌پذیر نیست. شبکه اوآسیس یک بلاک‌چین لایه یک است که می‌تواند دیفای را به سمت پذیرش بیشتر ببرد.

این شبکه قابلیت توکنایز کردن داده‌ها را دارد و این باعث تغییر کاربردهای بلاک‌چین‌ها و ایجاد اکوسیستم جدیدی از اپلیکیشن‌ها و پروژه‌های این شبکه‌ها خواهد شد که نسل بعدی اپلیکیشن‌ها که به کاربران به‌خاطر ارزشی که ایجاد می‌کنند پاداش خواهد داد را ایجاد می‌نماید. پلتفرم اوسیس Oasis Network یک پلتفرم لایه یک باقابلیت افزایش حریم خصوصی، کاهش هزینه‌های کاربران و توسعه‌دهندگان و نیز بهبود سرعت انجام تراکنش‌هاست. توکن بومی آن ارز دیجیتال ROSE است. این پلتفرم لایه اجماع و لایه پاراتایم را از هم جدا کرده و به‌این‌ترتیب امنیت و حریم خصوصی کاربران را بهبود داده است. بااینکه مدت زیادی از معرفی این پلتفرم نمی‌گذرد اما توانسته روند پیشرفت خوبی را طی کند. اوآسیس با توجه به تیم حرفه‌ای و شرکای پرقدرتی که دارد می‌تواند در آینده نیز بیشتر بدرخشد.

تکنولوژی اوسیس Oasis و ارز دیجیتال ROSE

اوآسیس برای افزایش مقیاس‌پذیر و انطباق، لایه اجماع و لایه اجرا را به‌صورت مجزا در لایه‌هایی به نام لایه اجماع (Consensus) و پاراتایم (ParaTime) قرارداده است.

جدا کردن اجماع و اجرا این امکان را می‌دهد که چندین پاراتایم، چند تراکنش را به‌صورت موازی باهم پیش ببرند و این به این معناست که وجود یک پردازش پیچیده در یک پاراتایم، باعث کاهش سرعت سایر پاراتایم‌ها و تراکنش‌های آن‌ها نمی‌شود.

شبکه ارز دیجیتال اوسیس Oasis Network تنها بلاک‌چین لایه یکی است که از رول‌آپ‌ها (Rollups) در لایه اجماع خود پشتیبانی می‌کند. رول‌آپ‌ها تراکنش‌ها را خارج از لایه یک انجام داده و سپس دیتا را به لایه یک، و جایی که اجماع انجام‌شده منتقل می‌کنند.

لایه پاراتایم کاملاً غیرمتمرکز است و به همه امکان توسعه و ایجاد پاراتایم‌های خاص خودشان را می‌دهد. هر پاراتایم می‌تواند به‌صورت مجزا و برای برآوردن نیازهای یک برنامه خاص نظیر مانند محاسبات محرمانه، کمیته‌های باز یا بسته و غیره بکار رود.

اوآسیس Oasis به دلیل وجود امکان تشخیص ناهماهنگی در شبکه از شاردینگ و پاراچین‌ها کارآمدتر است و برای همان سطح از امنیت نیاز به فاکتور تکرار کوچک‌تری دارد. سه پاراتایمی که توسط تیم اصلی اوآسیس ساخته‌شده‌اند هم‌اکنون روی شبکه هستند.

پاراتایم Emerald این پاراتایم با EVM سازگار است و برای حل مسائلی مثل کارمزد بالا و بازده پایین که توسعه‌دهندگان سالیدیتی با آن مواجه بودند ایجادشده است. Emerald هردوی این مسائل را با افزایش بازده تراکنش‌ها تا 1000 تراکنش در ثانیه و کاهش کارمزدها تا بیش از 99درصد در مقایسه با اتریوم حل کرده است. این بدان معناست که کاربران بیشتری می‌توانند از شبکه استفاده کنند.

پاراتایم Cipher این پاراتایم مربوط به قراردادهای هوشمند محرمانه است. همانند Emerald این پاراتایم نیز دارای بازده بالا و کارمزد کم و حفظ حریم خصوصی است. Cipher به صرافی‌های غیرمتمرکز امکان متوقف کردن تراکنش‌ها را می‌دهد، کاربران NFT می‌توانند از دارایی‌هایشان به‌صورت خصوصی حفاظت کنند و به‌صورت بالقوه، به اعتبارات میلیاردی و بازارهای اعتباری و وام‌ها دسترسی داشته باشند.

پاراتایم Parcel این پاراتایم محل ذخیره محرمانه داده، حاکمیت و محاسبات است و درحال‌حاضر شرکای سازمانی نظیر Nebula Genomics، Genetica و BMW از آن برای ذخیره اطلاعات خصوصی نظیر ژنوم انسانی استفاده می‌کنند. Parcel امکان مدیریت محاسبات محرمانه و تحلیل خصوصی داده‌ها را فراهم می‌کند. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها می‌توانند از SDK (کیت توسعه نرم‌افزاری) این پاراتایم برای یکپارچه‌سازی داده‌های حفظ حریم خصوصی ، مدیریت و محاسبات در برنامه‌های خود استفاده کنند. این پاراتایم همچنین موتور توکنایز کردن داده‌هاست و می‌تواند داده‌ها را به NFT تبدیل کند. شبکه اوسیس Oasis اکوسیستمی متشکل از نودها، توسعه‌دهندگان dApp، دانشگاه‌ها و غیره است. این پلتفرم برنامه‌ای برای تشویق توسعه‌دهندگان به ایجاد DApp های جدید، پروتکل‌های دیفای، محصولاتی با اولویت حریم خصوصی و یکپارچه‌سازی برای رشد سریع‌تر شبکه دارد. افرادی که واجد شرایط هستند می‌توانند براساس محدوده پروژه خود، بین 5 تا 50هزار ارز دیجیتال ROSE بگیرند. اوآسیس همچنین دارای بزرگ‌ترین برنامه دانشگاهی در بین بلاک‌چین‌های لایه یک با 25 دانشگاه برتر در پنج قاره جهان است. اعضای این برنامه، اپلیکیشن‌ها را می‌سازند، نودها را اجرا می‌کنند و غیره. شبکه آسیس نتورک نوعی پلتفرمی هست که روی شبکه بلاک چین از نوع لایه اول فعالیت می کنه و کاربردهای زیادی داره که باعث شده تا کاربران زیادی به سمت استفاده از این پلتفرم بیان. همچنین شبکه اوسیس Oasis Network به صورت غیر متمرکز و با استفاده از الگوریتم اثبات سهام کار می کنه که از ویژگی های اصلی این پلتفرم محسوب میشه. نکته قابل توجه این هست که شبکه آسیس نتورک نیز همانند شبکه اتریوم می تونه از برنامه های غیر متمرکز یا Dapp ها و قراردادهای هوشمند میزبانی بکنه. به این ترتیب با توجه به این موضوع، توسعه دهنده با استفاده پلتفرم اوسیس نتورک برنامه های غیر متمرکز خودشون رو راه اندازی و اجرا کنند. همونطور که در ویدیوی معرفی شبکه آسیس نتورک نیز گفتیم، پلتفرم اوسیس Oasis Network نوعی شبکه مقیاس پذیر و لایه اول هست که بر حفظ حریم شخصی تمرکز داره و هدف و ایده اصلی از راه اندازی و ایجاد پلتفرم اسیس نتورک این هست که امور مالی غیر متمرکز رو تقویت بکنه و نوعی امور مالی غیر متمرکز اقتصاد داده محور رو به کاربران فراهم بکنه. همچنین پلتفرم اوسیس Oasis Network نوعی شبکه مبتنی بر اتریوم هست که با ویژگی های حریم خصوص خودش نوع تازه ای از رمز ارزها رو به اسم داده های توکنیزه شده رو به وجود میاره و به کاربران این امکان رو میده تا با استیک کردن این نوع توکن ها، پاداش یا جایزه به دست میارن. جالب اینجاست که بدونین شبکه اوسیس Oasis Network نوعی شبکه ای هست که می تونه در ثانیه حدود 1000 تراکنش رو پردازش بکنه. همچنین این شبکه از تعداد زیادی برنامه غیر متمرکز پشتیبانی می کنه و تلاش می کنه تا با تبدیل داده به کدها رمزنگاری شده میزان امنیت دارایی های کاربران رو زیاد بکنه.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.