عرضه اولیه NFT چیست؟

عرضه اولیه NFT چیست؟

عرضه اولیه NFT روش جدیدی برای تامین بودجه جمعی در فضای رمزارز‌ها بر اساس مفهوم عرضه اولیه سکه (ICO) است که شامل ارائه مجموعه‌ای از NFT ها برای فروش از طریق لانچ پد می‌باشد.

با بلوغ بازار NFT، عرضه اولیه NFT به عنوان راه حلی برای ایجاد انگیزه و پاداش به سرمایه گذاران و جوامع افزایش می‌یابد.NFT مخفف توکن غیر قابل تعویض (به انگلیسی: Non-Fungible Token) است و به توکن‌هایی که دارای بلاکچین مشخصی نمی‌باشند، گفته می‌شود. NFTها جوازهایی دیجیتال هستند که به شخص اجازه می‌دهند روی متعلقاتی خاص، ادعای مالکیت کند و در عین حال به انتقال یا فروش آن‌ها بپردازند. امنیت این جوازها در گروی تکنولوژی بلاکچین است و از این نظر‌، کارکردی شبیه به بیت‌کوین، اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال دارند. تکنولوژی بلاکچین به نحوی طراحی شده است که به صورت همتا به همتا، اطلاعات در تمامی حاضرین در شبکه وجود دارد و امکان هک و کلاهبردای وجود ندارد. توکن‌های NFT با ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، اتریوم، کاردانو و … تفاوت دارند، چراکه این ارزها قابلیت انتقال را دارند اما NFT ها قابلیت انتقال را ندارند.

NFT ها در سرتاسر جهان رو به افزایش هستند و به طور گسترده در هنر، موسیقی، ورزش و سایر سرگرمی‌های محبوب استفاده می‌شوند. اولین لانچ پد عرضه اولیه NFT، انلی وان (Only1) می باشد. انلی وان را می توان شیوه جدیدی برای تامین بودجه جمعی در نظر گرفت که مبتنی بر ایده عرضه اولیه کوین (ICO) و در فضای رمز ارزها می باشد. در این فرآیند از طریق لانچ پد INO، توکن های بی همتایی که تولید آنها به صورت محدود بوده، در Only1 به فروش می رسند. زمانی که بازار NFT گسترده تر شود و به بلوغ برسد، می توان برای پاداش دادن به سرمایه گذاران و ایجاد انگیزه در جامعه، به عنوان یک راه حل موثر از عرضه اولیه این آثار بهره برد. برای NFTها، توکن های بی همتا معادل های مناسبی هستند. هر توکن بی همتا را می توان یک واحد از داده ذخیره شده در بلاک چین دانست. NFT به عنوان یک گواهی برای اثبات غیرقابل جایگزین بودن و همچنین منحصر به فرد بودن یک دارایی دیجیتال شناخته شده است. توکن های بی همتا شیوه کارکرد متفاوتی با سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و ارز دیجیتال اتریوم دارند، زیرا آنها به ذخیره سازی اطلاعات اضافی می پردازند. به عبارتی دیگر NFTها، امضاهای اختصاصی برای خود دارند که در نتیجه امکان جایگزین شدن آن با یک توکن معادل و یا معاوضه شده با توکن های بی همتای دیگر، وجود ندارد. بیشتر این آثار هنری دیجیتال، در واقع بخشی از بلاک چین اتریوم می باشند که البته بلاک چین هایی مانند سولانا نیز به دنبال پیاده سازی نسخه های مختص خود از توکن های بی همتا می باشند.

بازار NFT چیست؟

NFTها به سرعت در حال افزایش هستند تا توجه مشتریان اصلی را در سال 2021 به خود جلب کنند. با توجه به این روند، بازارهایی نیز وجود دارند که زمینه را برای خریداری، فروش و یا معامله کردن توکن‌های بی‌همتا فراهم می‌کنند. برخی از محبوب ترین بازارهای NFT عبارتند از: Opensea، SuperRare و Rarible.

بازار NFT شاهد افزایش شدید فروش و مشارکت فعالانه مردم بوده است. در آگوست 2021، OpenSea، بازار پیشرو NFT، از یک میلیارد دلار در حجم معاملات ماهانه فراتر رفت.

مفهوم INO چیست؟

عرضه اولیه ارز دیجیتال (ICO)، برای شرکت ها و پروژه ها به عنوان راهکار افزایش مشارکت در سرمایه گذاری و همچنین افزایش سرمایه در گردش پروژه کاربرد دارد. در فرآیند ICO به سرمایه گذاران، توکن های پروژه ارائه می شود که همراه با تخفیف در ازای توکن نقد پذیر دیگر می باشد. شرکت کنندگان در عرضه اولیه کوین، در صورتی که پروژه موفق شود، می توانند از افزایش قیمت رمز ارز پروژه سود ببرند و همچنین تیم توسعه دهنده اقدام به جذب سرمایه می کند. STO به عنوان عرضه توکن بهادار، IEO عرضه اولیه صرافی و IDO عرضه اولیه صرافی غیر متمرکز، با الهام گرفتن از ایده هوشمندانه ICO، به عنوان مکانیزم های افزایش بودجه ایجاد شده اند.

نحوه عملکرد عرضه اولیه NFT یا INO

تعداد رو به رشدی از پلتفرم‌های توکن بی‌همتا در حال پیشنهاد دادن حق استفاده از گزینه عرضه اولیه NFT به جامعه منتشر‌کننده خود هستند. پلتفرم‌های توکن بی‌همتا به اکوسیستم خود این اجازه را می‌دهند تا به پروژه‌های نویدبخشی که قرار است در پلتفرم مورد نظر لیست شوند، رای داده و به برندگان جایزه اهدا کنند.

در مراحل اولیه، سازندگان و پروژه‌هایی که در آستانه انتشار عمومی هستند اسناد فنی، برنامه‌ریزی‌ها و نقشه‌های راه را به جامعه خود ارائه می‌کنند. این فرصتی بزرگ برای سازندگان به حساب می‌آید تا بتوانند در مرکز توجه قرار گرفته و آثار NFT خود را ترویج دهند.

پروژه‌های توکن بی‌همتایی که در آستانه لیست شدن قرار دارند، گاهی مدل First-Come-First-Serve یا همان مدل توزیع بر اساس اقدام سریعتر را انتخاب می‌کنند. برخی دیگر از اوقات مدل قرعه‌کشی برای توزیع عادلانه توکن‌های بی‌همتای پروژه انتخاب می‌شود. این امور به افزایش میزان فعالیت افراد در اکوسیستم پروژه منجر می‌شود. در طول عرضه اولیه NFT می‌توانیم گزینه‌های قابل بهره‌برداری مختلفی را در دسترس خود ببینیم.

معمولا پلتفرم‌های توکن بی‌همتا امکان دسترسی به آثار NFT را به شما می‌دهند و این امر به تعداد توکن‌های رمزارز بومی که توسط کاربر هولد می‌شوند، بستگی دارد. این امر به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌های رمزارز بومی را در راستای دریافت حق تخصیص پروژه‌های NFT آتی استیک کنند. در بطن رویداد INO کاربرانی که از سطوح مشارکت بالاتری برخوردارند، به NFT‌های کمیاب‌تری که توسط تیم پروژه در نظر گرفته شده، دست می‌یابند.

توکن‌های بی‌همتایی که در طول عرضه اولیه NFT به فروش می‌رسند ممکن است شامل انواع آثار هنری، بازی‌ها، اکسسوری‌های مد و فشن، متاورس، موزیک، عکس‌ها و ویدئوهای گوناگون هستند.

علاوه بر این، برخی از پلتفرم‌های NFT حق عرضه استیکینگ اولیه توکن‌های بی‌همتا (ISNO) را برای شما به ارمغان می‌آورند و این در حقیقت نسخه بهینه شده‌ای از INO است. عرضه استیکینگ اولیه توکن بی‌همتا شامل ارائه مجموعه‌ای از NFT‌های قابل استیک کردن و کمیاب برای فروش می‌شود.

سازندگان معمولا توکن‌های بی‌همتایی با میزان کمیاب بودن و بازه زمانی سوختن (burn) متفاوتی برای ساختن استخرهای استیکینگ در پلتفرم مورد نظر راه‌اندازی می‌کنند. بنابراین، ISNO به هولدرهای توکن‌های بی‌همتا اجازه می‌دهد تا علاوه بر سایر مزایا، NFT‌ها را سوزانده و توکن‌های رمزارز را از آنها آزاد کنند. در بستر برخی از پلتفرم‌های NFT‌، صاحبان توکن بی‌همتا و سازندگان می‌توانند دریافتی جداگانه خود را از پاداش استیکینگ داشته باشند.

پیشنهاد اولیه NFT چیست؟

Initial Non-Fungible Token Offering یا عرضه اولیه‌ی NFT نوع جدیدی از پلتفرم تامین مالی جمعی است که در آن توکن‌های غیرمثلی در مراحل اولیه پروژه برای مدت زمان مشخصی فروخته می‌شوند. توکن غیرمثلی (NFT) یک دارایی دیجیتال قابل نگهداری است که دارای ارزش به شکل ارز دیجیتال و همچنین در اشکال نمایش دیجیتالی هنرهایی مانند موسیقی یا فرهنگ است.

NFT یک توکن دیجیتالی است که دارای تنوع ارز دیجیتال است. تفاوت آن اساساً منحصر به فرد بودن آن و این واقعیت است که اجازه مبادلات مشابه را نمی‌دهد. به معنای ساده‌تر شما نمی‌توانید NFT ها را مانند ارزهای کاغذی مبادله کنید. معامله NFT با NFT دیگر منجر به یک دارایی دیجیتال کاملاً متفاوت در اختیار شما می‌شود، NFT ها اغلب توسط یک ارز دیجیتال محلی پشتیبانی می‌شوند. همانطور که قبلاً گفته شد، توکن‌های غیرمثلی می‌توانند به شکل مجموعه آثار هنری، فایل‌ها، فایل‌های موسیقی، صدا یا کارت‌های تجاری باشند.

مزایای INO

همانطور که قبلاً گفته شد، NFTها در حال استفاده گسترده هستند زیرا بسیاری از علاقه مندان به دنیای دیجیتال به سمت بازار NFT گرایش پیدا کرده‌اند. استقبال سرمایه‌دارن در سرمایه‌گذاری های دیجیتالی رشد سریع بازار NFT ها را به خوبی توضیح می‌دهد، که این مسئله خود منجر به افزایش عرضه اولیه NFT می‌شود که مزیت‌های زیادی را برای بازار NFT فراهم می‌کند. در زیر برخی از این مزیت‌ها را بررسی می‌کنیم:

راه اندازی آسان پروژه‌های NFT بدون تخصص خاصی: پیشنهادات اولیه NFT به مردم اجازه می‌دهد به راحتی نسخه‌های محدود NFT را منتشر کنند. با ویژگی‌هایی که با پیشنهادات اولیه NFT ارائه می‌شود، هر کسی که تخصص کمی در فضای NFT دارد، می‌تواند از طریق پشتیبانی INO در معرض طیف وسیع‌تری از مخاطبان قرار گیرد. به این ترتیب، هنرمندانی که قصد ساخت پروژه‌های NFT را دارند اما از نظر مالی برای تامین مالی پروژه دچار مشکل هستند، می‌توانند قبل از ایجاد پروژه‌ها، سرمایه مورد نیاز خود را از طریق پیشنهادات اولیه NFT جمع‌آوری کنند.

کاهش کارمزد معاملات با بازده سرمایه گذاری بالاتر: پیشنهادات اولیه NFT با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود به کاربران اجازه می‌دهد کمتر برای تراکنش‌ها هزینه کنند. سازندگان و مخترعان از کاهش هزینه تراکنش برخوردار می‌شوند زیرا عرضه اولیه NFT به حداقل رساندن کارمزد تراکنش‌هایی که این سازندگان و سرمایه گذاران دریافت می‌کنند کمک می‌کند. همراه با کارمزدهای محدود تراکنش، بازده بالای سرمایه گذاری است که پیشنهادات اولیه NFT فراهم می‌کند زیرا سرمایه گذاران از کمبود ذاتی عرضه NFT ها سود می‌برند. در کنار توجه معطوف به ارزهای دیجیتال، NFTها نیز مورد توجه زیادی قرار گرفتند. با رشد بازار NFTs، ماهیت تامین مالی صدور NFT روشن می‌شود. با عرضه اولیه NFT می‌توان اکوسیستم NFT را متحول کرد. INO به عنوان یک راه حل نوآورانه برای حل چالش‌هایی که همه شرکت‌کنندگان با آن روبرو هستند عمل می‌کند. نقدینگی NFT را تسهیل می‌کند، فرآیند فهرست‌بندی را آسان می‌کند، از خطرات انطباق اجتناب می‌کند و تجربه‌ای فراگیر برای کاربران فراهم می‌نماید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.