ارز دیجیتال سوشی SUSHI چیست؟

ارز دیجیتال سوشی SUSHI چیست؟

پروژه سوشی سواپ (SushiSwap)، یکی از جنجالی‌ترین پروژه‌های سال ۲۰۲۰ است که با خلق ارز سوشی، موفق شده امیدها را به آینده بازار ارز دیجیتال بیشتر کند. سوشی سواپ در واقع یک صرافی غیرمتمرکز است که بر بستر بلاک‌چین اتریوم (Ethereum)

اجرا می‌شود. سوشی، با هدف تشویق کاربران ارز دیجیتال به ارائه استخرهای نقدینگی و تبادل دارایی، ایجاد شده است. این پروژه، به عنوان یک فورک یا به‌روزرسانی شبکه یونی سواپ (UniSwap) نیز شناخته می‌شود. سوشی علاوه بر نام یک غذای ژاپنی، نام یک رمز ارز هم هست. ارز دیجیتال سوشی از آن دسته ارزهایی است که نام آن کمتر شنیده شده و ما در این مقاله قصد داریم شما را با ارز دیجیتال sushi، تاریخچه آن، چگونگی خرید و فروش آن، کیف پول های نگه داری و آینده مورد انتظار آن آشنا کنیم توکن سوشی SUSHI در آگوست سال ۲۰۲۰ توسط شخصی به نام “شف نومی” وارد بازار رمزارزها شد. شاید نام گذاری توسعه دهنده این توکن که خود را شف و توکن را سوشی نامید برای شما جالب باشد. قبل از پرداختن به رمزارز سوشی بهتر است شما را با ویژگی های پلتفرم سوشی سواپ و نحوه کار آن آشنا کنیم. در سال ۲۰۲۰ با روی کار آمدن پروژه های غیرمتمرکز و پیشرفت روزافزون آن ها استفاده از بازارهای خودکار یا AMMها نیز رواج یافت. سوشی سواپ Sushiswap نیز از جمله پروژه های مطرح در زمینه بازارهای خودکار می باشد و در واقع پلتفرمی است که کاربران توکن های خاصی را، به ازای سرمایه گذاری در استخرهای مخصوص سوشی سواپ دریافت می کنند.

این پلتفرم به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز با ارائه ویژگی های اصلی دیفای، نقدینگی زیادی را به سمت خود جذب کرد و عنوان برترین رغیب یونی سواپ را گرفت. از تفاوت های عمده بین سوشی سواپ و یونی سواپ می توان به سیستم پاداش دهی آن ها و دریافت پاداش ویژه اشاره کرد. در سوشی سواپ کاربران می توانند با دریافت تمام و کمال نقدینگی خود همچنان سود دریافت کنند، در حالیکه در یونی سواپ به محض دریافت نقدینگی و عدم تامین مالی دیگر پاداشی به کاربران تعلق نخواهد گرفت.

در این پروژه، تأمین‌کنندگان اولیه نقدینگی به عنوان مهم‌ترین مشارکت ‌کنندگان این پروتکل حتی با برداشت وجوه همچنان پاداش دریافت خواهند کرد. اما نکته حائض اهمیت در این میان این است که در صورت تداوم عدم تأمین نقدینگی، این پاداش به تدریج کاهش خواهد یافت. از دیگر ویژگی‌های اصلی و متفاوت سوشی سواپ، توکن سواپ و ییلد فارمینگ هستند که توکن سواپ برای معامله کاربرد دارد و ییلد فارمینگ برای سود کسب کردن از دارایی‌های موجود استفاده می‌شود.

نگاهی به سوشی سواپ (SUSHI SWAP)

صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ با استفاده از قراردادهای هوشمند عمل می‌کند. در این صرافی کاربران می‌توانند با ارائه استخرهای نقدینگی، دارایی ارز دیجیتال خود را مستقیما و بدون واسطه معامله کنند. هر کاربر می‌تواند دارایی خود را در استخرهای نقدینگی سوشی قفل کند. با این کار، هر زمان کسی از آن استخر استفاده کند، باید کارمزد پرداخت کند. کارمزد دریافت شده توسط سوشی، به عنوان پاداش بین کاربرانی که ارزهای دیجیتال خود را در استخرها قفل کرده بودند، تقسیم می‌شود. تمام این فرایند، نشان می‌دهد که سوشی سواپ، یک پروتکل مالی غیرمتمرکز (DeFi) است.

اگر استخر نقدینگی وجود نداشته باشد، کاربران می‌توانند آن را ایجاد کرده و نرخ مبادله خود را تعیین کنند. استفاده از استخرهای نقدینگی در پروژه‌های مشابهی همچون Balancer نیز دیده می‌شود. تفاوت سوشی سواپ در این است که کاربران ابتدا دارایی‌ها را در قراردادهای هوشمند و استخر نقدینگی قفل می‌کنند و سپس معامله‌گران از آن استخرها، ارزهای دیجیتال را خریدوفروش کرده و به تبادل توکن می‌پردازند. تمام توکن‌های معامله شده در سوشی، به جای اینکه توسط یک نهاد مرکزی پشتیبانی شوند، توسط قراردادهای هوشمند نگهداری می‌شوند. در این صرافی کاربران همه کاره هستند و خودشان این پلتفرم را مدیریت می‌کنند.

نحوه توزیع پاداش توکن های SUSHI

توکن سوشی یک توکن ERC-20 است و از طریق استخراج نقدینگی یاLiquidity Mining توزیع می‌شود و میان کسانی که تامین کننده نقدینگیِ یک سری از استخرهای خاص یونی سواپ باشند؛ تقسیم می‌شود. بعد از توزیع این توکن ها که همان توکن‌های نقدینگی هستند، افراد می‌توانند این توکن‌های یونی سواپ را وارد قرارداد استیکینگ سوشی سواپ کنند تا ارز سوشی به آن ها تعلق گیرد. در ابتدا این صرافی غیرمتمرکز تنها دارای سه استخرِSUSHI/ETH ، USDT/ETH و USDC/ETH بود. برای تشویق تامین کنندگان در ابتدا استخر SUSHI/ETH به کسانی که در این استخر سرمایه گذاری می کردند دو برابر پاداش میداد، پس از مدت کوتاهی رای‌دهندگان سوشی بر طبق قدرت جامعه حاکمیت که جلوتر توضیح داده خواهد شد، به اضافه شدن استخرهای اضافی معتبر برای توزیع این توکن رای دادند و به مرور زمان و گسترش و پیشرفت این پروژه استخر هایی نظیرِ AMPL/ETH، COMP/ETH ، YFI/ETH ، LINK/ETH و DAI/ETH نیز جهت تامین نقدینگی به سه استخر قبلی اضافه شدند.

اهداف اصلی ارز سوشی چیست؟

اعضای اصلی تیم سوشی، هدف از ارائه این پلتفرم را انتشار بهترین نرم افزار غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال عنوان کرده‌اند. همچنین کاربردی کردن توکن‌های ارائه شده به کاربران، به عنوان هدف بعدی این رمزارز قید شده است؛ این یعنی کاربران بتوانند از توکن سوشی برای پرداخت خدمات شهری مثل مترو اتوبوس استفاده کنند. علاوه بر این‌‌ها، این رمزارز توسط گوشی‌های موبایل پشتیبانی می‌شود و این گام مهمی در زمینه آسان کردن استفاده از ارزهای دیجیتال است.

تاریخچه سوشی سواپ

برای اینکه بدانیم ارز سوشی چیستبای د به سرگذشت این پروژه نگاهی بیندازیم. ایده اصلی سوشی سواپ به سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد. زمانی که هایدن آدامز (Hayden Adams) صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ را تاسیس کرد. دو سال بعد، دو فرد ناشناس با نام‌های مستعار سرآشپز نومی (Chef Nomi) و او ایکس مکی (0xMaki) دست به تغییرات جدیدی روی یونی سواپ زدند و یک فورک (Fork) از صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ، با نام سوشی سواپ ایجاد کردند. جالب است بدانید که صرافی غیرمتمرکز (DEX) سوشی، تنها ۲۴ ساعت پس از رونمایی، به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار رسید.

این پیشرفت، اگرچه خیلی سریع و هیجان انگیز بود، اما خیلی طول نکشید. کمی بعد از عرضه اولیه، سرآشپز نومی، بخش زیادی از دارایی خود به ارزش ۱۴ میلیون دلار را فروخت. یکی از پیامدهای این کار، کاهش قیمت ارز سوشی بود. هیچ کسی نمی‌دانست هدف از فروش این مقدار ارز سوشی چیست؛ یک هفته بعد، سرآشپز نومی دارایی خود را که خارج کرده بود، دوباره وارد سوشی کرد و از همه کاربران این شبکه عذرخواهی کرد.

به هر حال، از آن زمان تاکنون، سوشی نوسانات زیادی را تجربه کرده است.

ویژگی‌های مثبت و منفی سوشی سواپ

مزیت‌های سوشی سواپ هرکدام از ارزهای دیجیتال، دارای مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند؛ از جمله مزیت‌های ارز سوشی، می‌توان به عدم نیاز به احراز هویت برای کار در پلتفرم سوشی اشاره کرد. این ویژگی، خصوصا برای کاربران ایرانی که تحت تحریم هستند، بسیار جذاب است. این یعنی، برای فعالیت در پلتفرم سوشی سواپ، نیازی به آپلود عکس و اطلاعات شخصی کاربران نیست.

یکی دیگر از مزیت‌های صرافی سوشی، امکان دریافت پاداش در قالب توکن سوشی (SUSHI) است. کاربران می‌توانند به ازای ذخیره دارایی در استخر، توکن دریافت کرده و آن را به اتریوم تبدیل کنند. علاوه بر این‌ها، سوشی پاداش خوبی برای تأمین کنندگان نقدینگی در نظر گرفته است. این پاداش، شامل ۲۵ درصد از هر کارمزد تراکنش است. درضمن، ۵ صدم درصد نیز از کارمزد هر تراکنش، به سوشی تبدیل شده و دوباره به عنوان پاداش به LP‌ها داده می‌شود.

امنیت، ویژگی مهم دیگر سوشی به شمار می‌رود. احتمال هک سوشی بسیار کم و بعید است و کنترل دارایی‌ها به طور کامل بر عهده خود کاربران است. در کنار این‌ها، کاربران ایرانی می‌توانند، با IP ایران در این صرافی تبادل کنند.

معایب سوشی سواپ اما معایب ارز سوشی چیست؟ یکی از معایب عمده سوشی، در استخرها نهفته است. احتمال ضرر ناپایدار در استخرهای سوشی بسیار بالاست. از آنجا که زمان زیادی از ایجاد صرافی سوشی نمی‌گذرد، استخرهای نقدینگی هنوز از نظر مقدار وجه دارایی به حالت پایدار نرسیده‌اند. استخرهای دارای توکن سوشی و ETH یکی از استخرهای با ضرر ناپایدار‌ هستند.

پلتفرم سوشی، حد سود و ضرر را مشخص نمی‌کند. همچنین، مقدار کارمزدها بالاست و تعداد کمی رمزارز توسط این صرافی پشتیبانی می‌شوند. در کنار این موارد، امکان پشتیبانی ۲۴ ساعته وجود ندارد و از زبان فارسی، بازار فیوچرز و معاملات مارجین پشتیبانی نمی‌کند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.