Bancor (BNT) چیست؟

Bancor (BNT) چیست؟

ارز بنکور (BANCOR) با نام اختصاری ارز دیجیتال BNT پروتکلی برای مبادله غیرمتمرکز است. در واقع Bancor یک پروتکل بلاک چین است که به کاربران اجازه می دهد تا توکن های مختلف ارزهای مجازی را به جای مبادله در صرافی های ارز دیجیتال

به طور مستقیم و فوری تبدیل کنند. توکن شبکه Bancor و مورد استفاده در شبکه Bancor توکن BNT است. Bancor متشکل از یک سری قراردادهای هوشمند است که تبدیل زنجیره ای توکن ها را مدیریت می کند. این پروتکل امکان تبدیل توکن ها را بدون نیاز به صرافی، آسان و سریع می کند. قراردادهای هوشمند پروتکل، استخرهای نقدینگی را مدیریت می کنند که توکن های مختلف موجود در شبکه را به هم متصل می کنند.

توکن اصلی مورد استفاده در شبکه بنکور BNT است. در حال حاضر، Bancor و Uniswap پیشتازان این روند جدید DeFi هستند. در حالی که پروژه‌های بلاک چینی زیادی بر روی برنامه‌های غیرمتمرکز و تعامل میان چینی متمرکز شده‌اند، یکی از موارد شاخص این دسته شبکه بنکور Bnacor Network و ارز دیجیتال بی ان تی BNT آن است.

شبکه بنکور چیست؟

شبکه بنکور با ابداع راهی جالب در شبکه غیرمتمرکز خود به تریدرها اجازه می دهد تا طیف گسترده‌ای از توکن‌ها را به طور یکپارچه با یک‌دیگر (حدود ده هزار جفت ارز) جفت کنند و با یک کلیک آن‌ها را با هم مبادله کنند.

بنکور به کاربران این امکان را می‌دهد که به شکل آنی و بدون نیاز به طرف مقابل دو توکن را به یکدیگر تبدیل کنند. همه این عملکردها در کیف پول بانکور اتفاق می‌افتد که به شبکه اجازه می دهد به طور خودکار نقدینگی را برای تریدرها فراهم کند. مهمتر از همه، این امر به شبکه امکان می‌دهد که کاملا غیرمتمرکز باقی بماند. بسیاری از عملکردهای شبکه به لطف استفاده نوآورانه از ارز دیجیتال بنکور BNT برای تسهیل معاملات امکان پذیر است.

نحوه کار پروتکل بنکور

به طور خلاصه ما بجز صرافی‌های متمرکز به پلتفرم‌های غیرمتمرکزی مثل بنکور نیاز داریم.

این تبادل توکنی با هیچ دارایی دیگری امکان پذیر نیست.

برای مثال ارزهای فیات را در نظر بگیرید؛ اگر بخواهید ریال را با دلار معاوضه کنید، باید شخصی را بیابید که مایل به فروش دلار باشد تا معامله را انجام دهید.

مبادله همه دارایی‌ها به این شکل است؛ یعنی تا خریدار و فروشنده وجود نداشته باشد معامله‌ای انجام نمی‌شود.

بانکور فقط به یک نفر نیاز دارد تا یک معامله را با نقدینگی ارائه شده توسط توکن بومی BNT و قراردادهای هوشمند آن انجام دهد. تعادل میان توکن‌ها با تضمین توسط قراردادهای هوشمند توکن BNT برقرار می‌گردد. این ساختار، نیاز مبادلات به شخص ثالث را برطرف می‌کند. با بنکور و توکن BNT آن، می‌توان توکن‌هایی که بر بستر دو بلاکچین اتریوم و ایاس EOS هستند را به طور مستقیم به یکدیگر تبدیل کرد.

برای اینکه بهتر نحوه کار این توازن را درک کنید می‌توانید کل این سیستم را همچون ساعت شنی در نظر بگیرید که با چرخاندن آن به هر طرف مجموع شن‌های درون آن یکسان خواهد بود. در بنکور بدنه ساعت شنی در اصل همان قراردادهای هوشمند و دانه‌های شن همان معاملاتی هستند که رخ می‌دهند.

بنیانگذاران بنکور چه کسانی هستند؟

Bancor توسط Eyal Hertzog، Yudi Levi، Galia و Guy Benartzi در سال 2017 تأسیس و به افتخار جان مینارد کینز که 76 سال پیش این کلمه را برای توصیف یک ارز فراملی ابداع کرد، "Bancor" نامگذاری شد.

Eyal Hertzog معمار محصول پروتکل، BNT و سایر محصولاتی است که از شبکه استفاده می کنند. او یک صدای شناخته شده در صنعت کریپتو است و بیش از 20 سال است که یک کارآفرین فناوری است. او قبلاً MetaCafe را که یک سایت برتر اشتراک‌گذاری ویدیو در اسرائیل با بیش از 50 میلیون کاربر است را تأسیس کرده بود.

گای بنارتزی مدیر اجرایی بنکور است. او همچنین در سال 2005 شرکت Mytopia را تأسیس کرد، شرکتی که بازی های چند پلتفرمی را برای کاربران در شبکه های اجتماعی توسعه می دهد.

گالیا بنارتزی نیز سالها کارآفرین فناوری بوده و یکی از بنیانگذاران پروتکل Bancor است. او در بنکور، توسعه دهنده تجارت و همچنین مدیرعامل و بنیانگذار Particle Code است.

یودی لوی مدیر ارشد فناوری بنکور است. او بیش از 20 سال است که یک کارآفرین فناوری است. او قبلا AppCoin را تأسیس کرد، اپلیکیشنی که به جوامع اجازه می‌دهد ارزهای خود را ایجاد کنند.

دلیل به وجود آمدن ارز دیجیتال بنکور

ارز دیجیتال بنکور برای حل مشکل نقدینگی و پشتیبانی از نقدینگی در بازار کریپتو ایجاد شده است. ارزهای دیجیتال معروفی مانند اتریوم و یا بیت کوین، را می توان همواره نقد کرد. چرا که فروشندگان و خریدارانی همیشه وجود دارند که دست به خرید و فروش این رمزارزها بزنند اما توکن هایی که اهداف متفاوتی داشتند، غیرمتمرکز بودند و حتی قانونی هم نبودند مشکل نقدشوندگی داشتند.

امکان معامله برای بسیاری از توکن‌ ها، سخت است و خیلی کم انجام می‌شود. بنابراين، بايد پروتكلی باشد كه با هدف كمك به ايجاد نقدينگی اين توكن‌ها، به فعاليت بپردازد. اين پروتكل بايد قابليت‌هايی برای ادغام توكن‌های مختلف داشته باشد. به همین دلیل پروتکلی که امکان تجارت در همه جا و هر زمان برای تمام ارزهای دیجیتال را فراهم کند می تواند آینده روشنی داشته باشد.

قيمت ارز دیجیتال بنکور با توجه به موجودی ذخيره شده در سكه‌های موجود در پروتكل مشخص می شوند. سكه‌های سپرده شده بر عرضه كل توكن تقسيم می شوند و سپس در نسبت ذخيره ضرب می گردد. زمانی كه يك كاربر به ايجاد يا ذخيره بنکور اقدام می نمايد، دو توكن سازگار با استاندارد ERC-20 token و EOS به كمك ارز دیجیتال BNT وارد عمل می شوند تا زنجيره تبديلات و جلوه‌ های مدرن شبكه با قابليت جديد ارائه شود. طبق انتظار در سال 2020 و سالهای بعد، ذخيره سازی می تواند با Q2 نيز انجام شود. بنکور معاملات بیش از 2 میلیارد دلاری شامل چندین توکن و همچنین توکن های زنجیره ای را تسهیل کرده است. این شبکه میلیون‌ها دلار از طریق استیکینگ به دست آورده است که بین سهامداران توکن BNT توزیع می‌ شود. ارز دیجیتال بنکور BNT در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۷ طی یک ICO برای اولین بار عرضه شد که تنها در سه ساعت در این مراسم ۱۵۳ میلیون دلار سرمایه جمع آوری شد.

در این عرضه تقریبا ۴۰ میلیون توکن BNT با قیمت متوسط ۳.۹۲ دلار فروش رفت. در حال حاضر، نزدیک به ۲۳۶ میلیون توکن BNT در گردش وجود دارد و عرضه کل نیز نامحدود است.

استیک کردن بنکور

سودی که به واسطه استیک کردن توکن BNT به کاربران داده می‌شود در اصل به عنوان مشوقی برای تامین نقدینگی شبکه توسط کاربران در نظر گرفته شده است.

مبنای استیک کردن توکن BNT این است که کارمزد تریدرها کاهش یابد.

همچنین افزایش حجم معاملات و کارمزد کلی شبکه نیز به نقدینگی نیاز دارد. تیم پروژه انتظار دارد با ارائه انگیزه به کاربران باعث رشد و شکوفایی شبکه خود باشد.

ویژگی‌های کلیدی و برجسته بنکور

بنکور به عنوان یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال در جهان ویژگی‌های حائز اهمیتی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

– هدف پروتکل بنکور این است که به استاندارد جدیدی برای توکن‌های ERC-20 تبدیل شود. پروتکل بنکور با استفاده از قراردادهای هوشمند به استخرهای نقدینگی متصل می‌شود و نقدینگی ثابتی را برای شبکه فراهم می‌کند که نیاز به خریدار یا فروشنده را در این سیستم از بین می‌برد.

– پروتکل بنکور از ماژول‌های اتصال دهنده بهره می‌برد که موجودی نگهداری شده هر توکن در قرارداد هوشمند ERC20 را حفظ می‌کند.

– قیمت‌ها با استفاده از فرمول بنکور برای حفظ تعادل بین اتصالات و قراردادهای هوشمند دوباره محاسبه می‌شوند.

– این پروتکل به دلیل تبدیل توکن‌ها بدون نیاز به طرف متقابل یک انقلابی در فضا ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود.

– در این شبکه هیچ اسپردی بین قیمت خرید و فروش وجود ندارد.

– فرمولی که بنکور از آن استفاده می‌کند شفاف بودن قیمت‌ها را تضمین می‌کند.

– به واسطه نقدینگی ثابت پروتکل، کاربران می‌توانند هر زمان که بخواهند یک توکن را به توکن دیگری تبدیل کنند.

– بنکور از قراردادهای هوشمندی استفاده می‌کند که از طریق آن تراکنش‌ها انجام می‌شود که نیاز به اعتماد بین اشخاص ثالث را حذف می‌کند.

مزایا و معایب ارز بنکور

مزایا بنکور از یک مدل منحصر به فرد استفاده می‌کند که در آن مثل بازارهای سنتی خبری از قیمت‌گذاری، میکر یا تیکر نیست. به خاطر همین مدل یکتا مشکلات کمبود طرف مقابل از بین می‌رود به دلیل وجود توکن‌های بی‌شمار در بستر ERC-20، بنکور نیز از توکن‌های زیادی پشتیبانی می‌کند هزینه ترید بسیار رقابتی و مناسب است معایب بنکور برای کسانی که با اکوسیستم اتریوم آشنا نیستند مناسب نیست از ارزهای فیات پشتیبانی نمی‌شود معاملات مارجین در این پلتفرم پشتیبانی نمی‌شود پروتکل بنکور مشکلات کمبود نقدینگی و پذیرش کم در فضای رمزارزها را حل می‌کند. قبل از ورود بنکور به این پروژه، مبادله یک توکن با توکن دیگر زیاد آسان نبود؛ اما این پروتکل با خودکارسازی نقدینگی، راهی برای دستیابی به تبادل توکن‌ها را بدون هیچ دردسری فراهم کرده است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.