ارز دیجیتال رادیکس (Radix) چیست؟

ارز دیجیتال رادیکس (Radix) چیست؟

شبکه‌های حاضر در بازار ارزهای دیجیتال به طور دائم در حال پیشرفت و تغییر هستند. قراردادهای هوشمند نیز گسترش پیدا کرده‌اند. با وجود تمام این پیشرفت‌ها، توسعه‌دهندگان به فکر سوءاستفاده از شرایط ایجاد شده هستند. بنابراین سیستم غیرمتمرکز نوینی

ایجاد شد تا محیطی امن برای انجام بهتر معاملات به وجود آورد.بستر ارز دیجیتال رادیکس Radix همان سیستم غیرمتمرکز نوین امن است. در ضمن این بستر توکن‌های جدیدی را به وجود آورد. در ادامه باید گفت رادیکس سبب به‌روزرسانی‌های زیادی در بستر ارزهای دیجیتال شد. خانه‌ای را در نظر بگیرید که از کاهگل ساخته شده است. با گذر زمان آجرها جای دیوار گلی این خانه را می‌گیرند.

می‌توان گفت رادیکس Radix نیز در شبکه و بستر ارزهای دیجیتال همانند این آجرهاست که دیوار گلی و قدیمی بستر شبکه‌های بلاکچین را تغییر می‌دهد. ساخت و راه‌اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز کار خیلی سختی نیست اما تاثیر زیادی بر روی کیفیت معاملات ارزهای دیجیتال دارد. اگر در زمینه ارزهای دیجیتال کار کرده باشید حتما تا کنون نام بلاک چین را شنیده اید. اما از این به بعد باید اسم رادیکس (radix) را هم در کنار آن بشنوید چرا که هدف این تکنولوژی کنار زدن بلاک چین است.

رادیکس Radix در واقع یک دفتر کل توزیع و غیر متمرکز مانند بلاک چین است اما مشکلات بلاک چین را ندارد و به همین سبب است که توانسته توجه تعداد زیادی از هواداران دنیای ارز های دیجیتال را به سمت خود جلب نماید.

رادیکس Radix از هم اکنون تمرکز خود را بر روی کیفیت بیشتر قرار داده تا از این طریق بتواند جای بلاک چین را بگیرد. رادیکس یا Radix در واقع یک دفتر کل و غیر متمرکز است که از یک فناوری کاملاً جدید پیروی می کند. این فناوری نه DAG (Directed Acyclic Graph) و نه وابسته به بلاک چین بلکه یک شبکه جدید و کاملاً غیر متمرکز است. این شبکه از قراردادهای هوشمند پیروی می کند و می تواند مبنای جدیدی در دنیای ارزهای دیجیتال باشد. رادیکس در واقع می تواند یک دفتر کل فوق العاده و غیر متمرکز باشد که به سادگی مشکلات بلاک چین را به نقطه قوت خود تبدیل کرده است.

تا قبل از رادیکس Radix تنها راه برای ساخت دفتر کل توزیع شده و غیر متمرکز, شبکه بلاک چین بود. این شبکه در واقع این اجازه را می داد که تعداد زیادی از رایانه ها بدون نیاز به ناظر و یا سیستم مرکزی به شبکه متصل شوند و با یکدیگر بر روی یک موضوع به توافق برسند.

اگرچه بلاک چین تا حد زیادی توانست موفقیت های چشم گیری را به دست آورد اما همواره خالی از اشکال نبوده, بلکه مشکلات عدیده ی زیادی داشت که موجب شده تا در بسیاری از موارد ناکارآمد باشد. تحقیقات یک شرکت بزرگ نشان می دهد که بیشتر پروژه های ایجاد شده بر بستر بلاک چین در همان مراحل اولیه خود گیر کرده اند و همین موضوع سبب شده است تا بسیاری بلاک چین را یک سیستم تقریباً نامناسب بدانند.

در واقع می توان گقت که بلاک چین تنها آغاز کننده مسیر غیر متمرکز شدن بود و نمی توان انتظار داشت که این سیستم تنها سیستم غیر متمرکز در آینده باشد. به عبارت ساده تر می توان گفت که در آینده سیستم های غیر متمرکز پیشرفته تری ارائه می شوند که می تواند عیب های بلاک چین را برطرف کند.

رادیکس Radix یکی از این سیستم ها است که اگر کدهای آن به درستی عمل کند، می تواند تحولی عظیم در دنیای ارزهای دیجیتال را بر پا نماید. البته این موضوع هم ممکن است به مرور زمان کامل تر شود.

اما در کل رادیکس Radix جوابی بوده به مشکلات شبکه بلاک چین که فعالیت آن را محدود کرده بود. حال ممکن است از خودتان بپرسید که شبکه بلاک چین چه مشکلاتی داشته است که رادیکس Radix برای رفع آنها اقدام نموده است. کافی است چند وقتی را در بازار ارزهای دیجیتال حضور داشته باشید تا به طور کامل با فناوری بلاکچین آشنا شوید. این فناوری نوین در بازار رمز ارزها خدمات مفیدی ارائه می‌دهد. در واقع هر یک از ارزهای دیجیتال به صورت مجزا دارای یک شبکه بلاکچین با ویژگی‌های اختصاصی خود هستند. باید گفت ارز دیجیتال رادیکس Radix قصد دارد جای فناوری بلاکچین را بگیرد.

شاید با خود فکر کنید، بهترین خدمات حاضر در بازار ارزهای دیجیتال تنها توسط شبکه بلاکچین قابل‌ارائه است.به‌تازگی رادیکس نیز روی کار آمده و قصد دارد ویژگی‌های خود را فراتر از شبکه بلاکچین توسعه دهد. رادیکس Radix همانند سامانه‌های غیرمتمرکز عمل می‌کند.

آشنایی با تاریخچه ارز دیجیتال رادیکس Radix

بنیانگذار ارز دیجیتال رادیکس Radix و مدیر ارشد این فناوری دن هیوز (Dan Hughes) نام دارد. این فرد آزمایش بر روی بیت کوین را در سال 2011 شروع کرد و سعی داشت کیفیت و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این شبکه را توسعه دهد.

با آزمایش‌های مختلفی از جمله افزایش اندازه بلاک و استفاده از سخت‌افزارهای نوین تلاش کرد تا قابلیت‌های بلاکچین بیت کوین را بین 700 تا 1000 تراکنش در هر ثانیه نگه‌دارد. کم‌کم به دفتر کل توزیع‌شده نیز نفوذ کرد تا از بهبود قابلیت‌های شبکه نوین خود مطمئن شود.

در سال 2013 نیز به صورت پیشرفته بر روی این پروژه تمرکز داشت. بین سال‌های 2013 تا اواخر سال 2016 راه‌حل‌های مختلفی برای ثبت تراکنش‌های رادیکس Radix به وجود آورد. در این زمان برای ایجاد شبکه نوین رمز ارزی دست به کار شد و رادیکس Radix را به طور کامل در اختیار کاربران گذاشت. همان‌طور که قراردادهای هوشمند در توسعه رادیکس Radix تاثیرگذار هستند، این رمز ارز نیز از قراردادهای هوشمند نهایت پشتیبانی را به عمل می‌آورد. موسس این رمز ارز با هر بار آزمایش رادیکس Radix توانست سطوح امنیتی آن را افزایش دهد.

مزیت های رادیکس Radix

در واقع مهم ترین مزیتی که رادیکس دارد تمرکز بر حل مشکلات فوق می باشد. این سیستم سعی کرده تا مشکلات یاد شده را در بهترین حالت ممکن حل کند. اگر چه این حل کردن حدود ۶ سال به طول انجامید و توسعه دهندگان مجبور شدند تا چند بار سیستم را از اول پیاده سازی نمایند اما در هر حال توانستند یک راهکار منطقی و قابل قبول برای مشکلات فوق بیابند.

اولین نکته ای که در رادیکس Radix وجود دارد و توانسته توجه افراد حرفه ای را به سمت خود جلب نماید, سیستم متفاوت آن با بلاک چین بود. در واقع رادیکس یک بلاک چین دیگر نیست بلکه یک DLT یا دفتر کل توزیع شده و غیر متمرکز است که بجای بلاک از واحدهای نوآورانه و جدیدی به نام تمپو استفاده می کند. به عبارت ساده تر در این سیستم چیزی به نام بلاک تشکیل نمی شود بلکه بجای آن واحدهای دیگری به نام تمپو حضور دارند. اجماع این واحدها سبب می شود تا یک شبکه ایمن با قابلیت مقیاس پذیری بالا ایجاد شود که قابلیت ذخیره سازی و اشتراک گذاری داده ها را بصورت ایمن و سریع فراهم می کند.

اگرچه بیت کوین و بلاک چین ایده اولیه رادیکس Radix را در ذهن خالقان آن ایجاد نمودند اما این سیستم هیچ کدی از بلاک چین و بیت کوین را در خود نگرفته است. با این وجود باید خاطر نشان کنیم که طراحان اولیه این سیستم چند سال اولیه فعالیت خود را صرف تغییر کدهای بلاک چین نمودند به این امید که بتوانند مشکلات آن را رفع نمایند اما آنها عملاً به این نتیجه رسیدند که این مشکلات در واقع ریشه در ماهیت بلاک چین دارند و جز با تغییر کلی این سیستم نمی توان آنها را برطرف نمود.

مجموع این موارد سبب شد تا توسعه دهندگان به این فکر باشند که یک سیستم بدون نقص را پیاده سازی نمایند که هیچ یک از مشکلات بلاکچین را نداشته باشد پس لزوماً می بایست هیچ یک از کدهای آن را هم نداشته باشد. این موضوع آغاز فصل جدیدی در دنیای ارزهای دیجیتال به نام رادیکس بود. اما این سیستم چگونه می تواند بلاک چین را کنار بزند؟ در واقع عملکرد رادیکس, تهدید بزرگی برای بقای بلاک چین به حساب می آید. این سیستم به واسطه توانایی هایی که دارد توانسته به خوبی هر چه تمام تر نقاط ضعف بیت کوین را به نقاط قوت خود تبدیل کند و از این طریق موجب محبوبیت خود شود. این نقاط قوت به شرح زیر می باشد.

غیرمتمرکز بودن به معنای واقعی کلمه همانگونه که قبلاً اشاره کردیم غیرمتمرکز بودن برای سیستم های فعلی اهمیت بسیار زیادی دارد و به همین سبب است که تمامی سیستم ها در تلاش هستند تا به شیوه ای منطقی و ایمن به آن دست پیدا کنند. به عبارت ساده تر اگر سیستم شما تحت نظارت و یا کنترل یک واحد مرکزی باشد، سیستم شما نمی تواند جای بلاک چین را بگیرد. این موضوعی بوده که طراح اصلی رادیکس Radix بر روی آن تمرکز بسیار زیادی داشته و توانسته تا حد بسیار زیادی آن را بر طرف سازد.

همانطور که گفتیم برای رفع این مشکل سیستم های مختلفی مثل اثبات سهم و یا اثبات سهم توزیع شده خلق شدند تا بتوانند به معنای واقعی غیر متمرکز باشند اما هیچ کدام موفق نبودند.

طراح رادیکس Radix به این موضوع آگاهی کاملی داشت و به همین سبب هیچ یک از سیستم های قبلی را در آن اعمال نکرد و به جای آن سعی کرده تا یک سیستم کاملاً جدید را برای آن ایجاد نماید.”گذرگاه زمان منطقی” سیستم ویژه ای است که خالق رادیکس برای غیر متمرکز بودن آن خلق نمود. نکته جالب در رابطه با سیستم گذرگاه خطی, متکی بودن آن به ساعت های منطقی است که کمک می کند تا این سیستم عملکرد بسیار دقیقی داشته باشد.

اگر بخواهیم “گذرگاه ساعت منطقی” را به زبان ساده برای شما شرح دهیم باید بگویم که این سیستم همانند یک شمارنده می باشد. در تمام شبکه رادیکس هر گره یا نود (node) یک “ساعت منطقی” خود را دارد و از آن تابعیت می کند.در رابطه با این شمارنده دو قانون عمومی وجود دارد که باید تمامی نودها از آن پیروی نمایند. اول اینکه باید جهت شمارنده همواره به سمت جلو باشد. دوم اینکه هر گاه یک رویداد توسط نود مشاهده شد باید یک واحد به شمارنده خود بیفزاید یا به عبارت ساده تر شمارنده آن یک واحد به سمت جلو حرکت نماید.

این شمارنده در هر نود یا گره تنها زمانی فعال می شود که یک رویداد معتبری را مشاهده نماید که تا پیش از این در شبکه دیده نشده بود. پس از دیدن این رویداد معتبر, ساعت منطقی فعال می شود و یک واحد بدان افزوده می شود و آن را مهر زده و با id اختصاصی به شبکه ارسال می کند. این موضوع در حالی است که در شبکه بلاک چین برای سنجش این رویدادها می بایست نودها تعهدی ارائه می دادند و همین مورد هم سبب کاهش سرعت آن می شد.

نکته جالبی که در رابطه با این سیستم وجود دارد استفاده از آن برای حل اختلاف ها می باشد. به عبارت ساده تر از این سیستم برای حل اختلاف ها در شبکه استفاده می شود و این موضوع اجازه می دهد تا نیاز به استفاده مداوم از شبکه نباشد و تنها در حین اختلاف از آن استفاده شود. مجموع این موارد در افزایش بهره وری این سیستم در مقایسه با بلاک چین موثر بوده است. البته باید این موضوع را خاطر نشان کرد که این سیستم بسیار مقرون به صرفه است و دقت و عملکرد بالایی دارد و به همین جهت به کمترین میزان انرژی برای فعالیت و یا حل اختلاف نیاز دارد.

مقیاس پذیری به شیوه خطی همانگونه که قبلاً اشاره کردیم یکی از مهم ترین مشکلاتی که شبکه بیت کوین داشت همان عدم مقیاس پذیری مناسب آن بود. این قابلیت اجازه نمی داد تا بیت کوین سرعت کافی داشته باشد و از طرفی دیگر با افزایش کاربران آن، سرعت آن کاهش پیدا می کرد.

این موضوع از مهم ترین نکاتی بود که در رادیکس به حل آن پرداخته شد. اما رفع این مشکل چگونه انجام شده است؟ “دن هیوز” برای رفع این مشکل، شیوه دیگری از مقیاس پذیری تحت عنوان مقیاس پذیری خطی را ایجاد نمود که کمک می کند تا این سیستم متناسب با اعضای آن پیشرفت کند. به عبارت ساده تر هرچه تعداد اعضا افزایش یابد، نه تنها سرعت و کارآمدی سیستم کم نمی شود بلکه سرعت آن هم افزایش می یابد.

تیم رادیکس از همان اول می دانست که حذف کردن داده ها نمی تواند این مقیاس پذیری را افزایش دهد و لذا راهکار دیگری را در پیش گرفتند. آنها برای اینکه بتوانند چنین برنامه ای را عملی نماید سعی کردند تا شاخص گذاری داده ها را بصورت تکه تکه انجام دهند و به عبارت ساده تر با تکه تکه شدن داده ها ، تقاضای موجود در سیستم پوشش داده می شود و افراد جدید می توانند ساده تر به بخش های مورد نظر داده خود دسترسی داشته باشند.

آن ها یک نگاه کلی به ساختار اطلاعات و داده ها داشتند و سپس تصمیم گرفتند تا آن ها را به داده ها و تکه های کوچکتر تقسیم نمایند آنهم بدون اینکه ساختار کلی بر هم بریزد و در نهایت جایگاه هر تکه و داده کوچک در ساختار بزرگ تر مشخص باشد.

این کار می بایست بدون شاخص گذاری جدید صورت بگیرد و نباید بخش های مختلف, مجدد شاخص گذاری شوند. تیم رادیکس برای دست یافتن به این امر مهم سعی کردند تا ساختار داده ای سیستم خود را به ۱۸.۴ کوینتیلیون تقسیم نمایند و سپس به وسیله کلید های مختلف ارجاعی نظیر کلید عمومی تعیین نموند که هر بخش از اطلاعات چه جایگاهی در سیستم کلی دارد.

این تفکر هوشمندانه کمک می کند تا مقیاس پذیری رادیکس با افزایش افراد و سیستم ها رشد قابل توجهی را تجربه نماید. برآوردها حاکی از این است که با افزایش سیستم های موجود در رادیکس، مقیاس پذیری و سرعت آن از سیستم ویزا که سریع ترین سیستم مالی دنیا می باشد پیشی بگیرد.

رضایت توسعه دهندگان رادیکس Radix از همان اول برای افزایش دامنه کاربردهای خود، سعی نمود تا کاربران و توسعه دهندگان بیشتری را جذب نماید و به همین سبب زمینه های بسیاری را برای آنان فراهم نموده است. رادیکس Radix در حال حاضر بهترین ابزارها را برای ساخت اپلیکیشن و برنامه های غیرمتمرکز در اختیار کاربران قرار می دهد و به همین جهت است که بسیار حائز اهمیت می باشد. در واقع رادیکس Radix می خواهد به یک سکو برای ساخت نرم افزارهای مورد نیاز مردم در این زمینه بدل شود. علاوه بر این یک شبکه کاملاً زنده بر روی این پلتفرم جهت تست آلفا ایجاد شده است.

رادیکس Radix راه حلی بود که برای تحقق این اهداف بوجود امد و هیچ یک از مشکلات بلاک چین را هم در خود نداشت. این سیستم توسط یک توسعه دهنده سخت کوش به نام هیوز ایجاد شده که بجای استفاده از ساختار اثبات کار بلاک چین، از عملکرد دیگری به نام “گذرگاه زمان منطقی” استفاده می کند که دقت بیشتر و هزینه کمتری دارد و از طرفی دیگر در رادیکس تمام اطلاعات به تکه های کوچکتر تقسیم شده اند و به همین سبب میزان مقیاس پذیری این شبکه همزمان با افزایش کاربرها و سیستم ها افزایش می یابد. مجموع این موراد سبب شده است تا بسیاری رادیکس Radix را آغاز کننده یک تحول در دنیای ارزهای دیجیتال بدانند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.