ارز مونرو Monero چیست؟

ارز مونرو Monero  چیست؟

شبکه و ارز دیجیتال مونرو Monero را می‌توان به‌عنوان یکی از معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین شبکه‌های ارز دیجیتال در نظر گرفت که با محوریت حریم خصوصی خلق شده است. در واقع این پروژه جزو بحث‌برانگیزترین ایده‌هایی بوده

که در دنیای بلاک‌چین ارائه شده است.مازاد بر این، خود پروژه هم تا حد زیادی مرموز بوده و همچون بیت‌کوین، اسامی بنیان‌گذاران آن نامشخص است. با این وجود مونرو Monero توانست در طی چند سال گذشته، خود را در بین کاربران محبوب کرده و از این طریق به یکی از پروژه‌های مناسب در دنیای کریپتوکارنسی بدل شود.

این در حالی است که هنوز بسیاری از کاربران این حوزه، اطلاعات دقیقی پیرامون آن نداشته و به‌خوبی ماهیت آن را درک نکرده‌اند. همین مورد هم سبب شده تا کاربران در پروسه خرید یا سرمایه‌گذاری بر روی آن دچار اشتباه یا مشکل شوند.

با ارز دیجیتال مونرو Monero XMR بیشتر آشنا شوید

مونرو (XMR) یک رمزارز منبع باز حافظ حریم خصوصی است که در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد و بر اساس همین مفهوم به وجود آمده و فعالیت می‌کند.

بلاکچین‌های به وجود آورنده ارزهای دیجیتال، عمدتاً از دفتر کلی عمومی (Public Ledeger) استفاده می‌کنند که تمامی فعالیت‌ها و تراکنش‌های کاربران در شبکه‌ای عمومی به نمایش در می‌آورند. بلاکچین مونرو Monero از عمد به صورت غیر شفاف طراحی‌شده است به‌گونه‌ای که جزئیات تراکنش‌ها، مانند هویت فرستندگان و گیرندگان و مقدار هر تراکنش با پنهان کردن آدرس‌های استفاده‌شده توسط افراد، ناشناس می‌شوند.

علاوه بر رعایت حریم خصوصی، روند استخراج ارز مونرو بر اساس یک مفهوم برابری‌طلبانه شکل‌گرفته است. بر این اساس همه مردم برابر هستند و لیاقت فرصت‌ برابر دارند. توسعه‌دهندگان این شرکت در هنگام راه‌اندازی مونرو Monero هیچ سهمی برای خود از این پروژه در نظر نگرفته‌اند و برای توسعه بیشتر ارز مجازی به کمک مالی و پشتیبانی جامعه پرداختند. زمانی که بیت‌کوین برای نخستین‌بار عرضه شد، هیاهوی زیادی در بین برنامه‌نویسان و طراحان دنیای وب به پا کرد. در واقع می‌توان بیت‌کوین را به‌عنوان یک انقلاب بزرگ در فضای آنلاین در نظر گرفت. همین مورد هم باعث شد تا تعداد زیادی از متخصصان و برنامه‌نویسان روی آن کار کرده یا در جهت پیشرفت آن اقدامات مختلفی انجام دهند. از طرفی دیگر بسیاری از پروژه‌ها، بر مبنای آن خلق شدند. آن‌ها سعی داشتند تا برخی از مشکلات شاخص بیت‌کوین را برطرف نمایند.

یکی از معروف‌ترین پروژه‌هایی که بعد از بیت‌کوین خلق شد، پروژه و ارز دیجیتال مونرو Monero بود. این پروژه از فناوری‌ها و ویژگی‌های مختلفی بهره می‌جوید که سعی دارد تا برخی از مشکلات بیت‌کوین را برطرف نماید. برای مثال این شبکه قابلیت‌هایی همچون حفظ حریم خصوصی، سرعت بیشتر، استخراج ساده‌تر، امنیت بیشتر و موارد مشابه را به دنبال دارد. در میان این ویژگی‌ها، حفظ حریم خصوصی بیش از سایرین، مورد توجه کاربران قرار گرفته است. در واقع شبکه و ارز دیجیتال مونرو Monero ، یک پلتفرم کاملاً محرمانه است. به‌گونه‌ای که هیچ یک از اقدامات داخل آن، قابل رهگیری نیست. برای مثال مقدار توکن‌های ذخیره شده در یک کیف پول خاص، حجم تراکنش‌ها، آدرس مبدأ و مقصد، انتقال‌ها و… از جمله شاخص‌ترین ویژگی‌هایی است که در پلتفرم مونرو Monero به چشم می‌خورد. همین مورد باعث شده تا این پروژه بتواند در طی چند سال گذشته به یکی از جنجالی‌ترین ارزهای دیجیتال بدل شود. به‌گونه‌ای که بسیاری از نهادهای قانون‌گذار یا وب‌سایت‌های مختلف، انتقادهای خاصی به آن وارد کرده‌اند.

رشد قیمت بسیار بالایی را برای ارز دیجیتال مونرو Monero به همراه داشت. البته هم‌زمان با آن حساسیت‌ها بر روی آن هم افزایش یافت. در مقابل تیم توسعه‌دهنده هم بر روی اهداف انسان‌دوستانه و صریح خود تأکید داشت. به همین جهت بود که سعی کردند تا طی آپدیت‌های مختلفی، امکانات و قابلیت‌هایی را در اختیار کاربران قرار دهند و از این طریق نگرانی آن‌ها بابت سوء استفاده‌های شبکه را کاهش دهند.

تاریخچه ارز دیجیتال مونرو Monero

تاریخچه یک پروژه را می‌توان جزو مؤلفه‌هایی دانست که تأثیر زیادی در اعتمادسازی سرمایه‌گذاران دارد. در حقیقت هراندازه که پیشینه یک پروژه شفاف‌تر باشد، بدون شک افراد بیشتری به سمت آن می‌روند. در این زمینه می‌توان گفت که ارز دیجیتال مونرو، مسیر مشخصی را طی کرده که تقریباً تمام کاربران با آن آشنایی دارند.

اما هنوز هم ابهاماتی در رابطه با تیم توسعه‌دهنده آن وجود دارد. البته این موضوع را نمی‌توان به‌عنوان یک نقطه‌ضعف در نظر گرفت چرا که بیت‌کوین هم در حال حاضر بنیان‌گذار شناخته شده‌ای ندارد. ولی به‌عنوان پرتقاضاترین ارز بازار شناخته می‌شود. مونرو هم سعی کرده تا مسیر مشابهی را در پیش بگیرد. حدود چهار سال بعد از خلق بیت‌کوین، یعنی در حوالی سال 2012، شبکه‌ای دیگر تحت عنوان بایت کوین (Bytecoin) خلق شد. هدف این شبکه افزایش تمرکززدایی و بهبود حریم خصوصی در بیت‌کوین بود. جامعه سازندگان و کاربران این شبکه، در یک انجمن تحت عنوان بیت‌کوین‌تاک (BitcoinTalk) به تبادل نظر در رابطه با پیشرفت آن می‌پرداختند.

بعدها یکی از کاربران این انجمن به نام مستعار ThankfulForToday، توانست کدهای این بلاک‌چین را فورک کرده و نسخه اولیه از مونرو را ایجاد کند. این نسخه اولیه بیت‌مونرو (Bitmonero) نام داشت که از دو عبارت بیت‌کوین و اسپرانتو (به معنی سکه) گرفته شده بود. بعدها کاربران نام آن را به مونرو تغییر دادند. نام‌های مستعار NoodleDoodle و luigi1111 در توسعه ارز دیجیتال مونرو دخیل بوده‌اند. به جز این تیم توسعه‌دهنده، افراد متخصص و سازندگان دیگری در بهبود بخش‌هایی از این پروژه دخیل بوده‌اند. به‌گونه‌ای که طبق آمار، تا به این لحظه بیش از 420 متخصص در جهت توسعه این پروژه کارکرده‌اند. همین مورد باعث شده تا شبکه مونرو Monero بتواند نوآوری‌ها و خلاقیت‌های زیادی را پیاده نماید.

باید این موضوع را عنوان کنیم که قیمت این ارز دیجیتال، تا حوالی سال 2014 رشد چندانی را تجربه نکرد. اما در آن سال، یکی از معروف‌ترین وب‌سایت‌های حوزه دارک وب، این ارز دیجیتال را به‌عنوان راهکاری برای پرداخت قبول کرد. همین مورد هم سبب شد تا ارز دیجیتال مونرو به محبوبیت بالایی رسیده و توجه سایرین به سمت آن جلب شود.

خالق مونرو Monero چه کسی است؟

شاید باورکردنی نباشد اما طبق جدیدترین اطلاعات و اسناد، خالق بلاکچین مونرو Monero همان ساتوشی ناکاموتو ناشناس، خالق بیت کوین است. وایت پیپر مونرو Monero در سال ۲۰۱۲ یعنی سه سال پس از استخراج اولین بلوک بیت کوین، منتشر شد. نویسنده این وایت پیپر فردی با نام مستعار نیکلاس ون سابرهاگن، است و هیچکس دقیقاً نمی‌داند که خالق مونرو Monero دقیقاً کیست. نرم‌افزارهایی که سبک نوشتاری وایت پیپر بیت کوین و مونرو Monero را بررسی کرده‌اند از تطابق بالای آن‌ها خبر داده‌اند. با توجه به این اسناد به احتمال زیاد نویسنده این وایت پیپر و همچنین خالق مونرو Monero ، ساتوشی ناکاموتو است.

مونرو Monero چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

در پروتکل بیت کوین، هویت کاربران با استفاده از تولید آدرس‌هایی مستعار که به صورت تصادفی ساخته می‌شوند و ترکیبی از حروف و اعدادند؛ حفظ می‌شود. در این روش ایجاد حریم خصوصی محدود است زیرا هم آدرس بیت کوین و هم تراکنش‌ها در بلاکچین ثبت شده است و دسترسی عموم نیز به آن‌ها باز است. حتی آدرس‌های مستعار به طور کامل خصوصی نیستند. تراکنش‌های معدودی که توسط یک شخص در طول زمان صورت می‌گیرد می‌تواند در نهایت به همان آدرس مرتبط شوند و این امکان را برای دیگران فراهم کند تا با دنبال کردن این روند، صاحب آدرس و هویت شخص را شناسایی کنند؛ اما در مونرو حریم خصوصی افراد رعایت شده و هویت صاحب هر تراکنش غیرقابل‌شناسایی است. مزیت دیگر مونرو Monero نسبت به بیت کوین قابلیت تقسیم‌پذیری بهتر آن است. همان‌طور که میدانید ممکن است بتوان برخی از بیت کوین‌ها را برچسب دار کرد و آن دسته از واحدهای بیت کوین را که در فعالیت‌های مجرمانه مشارکت داشته‌اند را دریک لیست سیاه قرار داد. بنابراین ممکن است یک بیت کوین با یک بیت کوین دیگر ارزش بسیار متفاوتی داشته باشد چراکه تمامی تراکنش‌هایی که با یک واحد بیت کوین انجام شده؛ قابل‌مشاهده است. از این رو ممکن است نهادهای نظارتی یک بیت کوین مشخص را جزء لیست سیاه خود قرار دهند و مشخصات آن را در اختیار سرویس‌دهندگان قرار دهند تا از پذیرش آن خودداری کنند. این در حالی است که تراکنش‌های مونرو Monero قابل‌ردیابی نیست و دارندگان مونرو بابت قابلیت تقسیم‌پذیری آن مطمئن هستند و به‌هیچ‌وجه تمایزی میان واحدهای مونرو Monero وجود ندارد.

مزایای مونرو Monero

یکی از خصوصی‌ترین ارزهای رمز پایه. انجام معاملات برای ارتباط با شخص غیرممکن است. ردیابی تراکنش‌ها غیرممکن است. بلاک‌چین محدودیتی ندارد. مقیاس‌پذیری پویای آن بدان معنی است که هزینه‌ها حتی در صورت استفاده زیاد نیز نباید گزاف باشد. می‌توانید انتخاب کنید چه کسی می‌تواند معاملات شما را ببیند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید مالکیت خود را برای مقدار مشخصی از مونرو Monero برای اهداف مالیاتی ثابت کنید، می‌توانید کلید مشاهده خصوصی خود را با سازمان مالیاتی کشور خود به اشتراک بگذارید. احتمال ممنوعیت از طرف سایر تنظمی‌کنندگان را کاهش می‌دهد. تیم بزرگی از توسعه‌دهندگان متعهد روی پروژه کار می‌کنند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.