تفاوت بیت کوین (BTC) (DOGE) و دوج کوین

تفاوت بیت کوین  (BTC)  (DOGE) و دوج کوین

ساتوشی ناکاموتو با معرفی وایت پیپر بیت کوین (BTC) در سال 2009، دنیای مالی را زیر و رو کرد. در این وایت پیپر، بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز توضیح داده شد که طرفداران زیادی پیدا کرد و بسیاری امیدوار بودند که بیت کوین جایگزین

سیستم‌های مالی فعلی جهان شود.بیت کوین یک معامله بزرگ در امور مالی بود و هنوز هم هست به طوری که قانونگذاران جهان در تلاش برای تنظیم بیت کوین هستند. علیرغم تغییرات مالی بیت کوین، برخی فناوری بیت کوین و بلاک چین آن را دیدند و به دلایلی کمتر جذب آن شدند و نخواستند از آن استفاده کنند. جکسون پالمر و بیلی مارکوس، دو مهندس نرم افزار، با الهام از سادگی بیت کوین، یک ارز رمزنگاری شده به نام دوج کوین (DOGE) در سال ۲۰۱۳ ایجاد کردند. هویت بیت کوین برای همه ما واضح است. اما دوج کوین رمز ارزی به حساب می‌آید که تنها برای شوخی و سرگرمی ایجاد شد. ناگفته نماند بنیان‌گذاران توانمند این رمز ارز در پیشرفت آن نقش کمی نداشتند. شرایط به گونه‌ای شده است که دوج کوین مالکان بیت کوین را به خود جلب می‌کند.

تاریخچه مختصری از بیت کوین و دوج کوین

دوج کوین پالمر بر اساس میم محبوب «Doge Shiba Inu» است که آن را با یک ارز دیجیتال ترکیب می‌کند. سپس پالمر در مورد ایده خود تا حدودی به عنوان یک شوخی یاد کرد و آن را در توییتر به اشتراک گذاشت، اما مارکوس این توییت را دید و دست به کار شد تا دوج کوین را بسازد.

حتی قبل از اینکه پالمر پاسخ دهد، مارکوس Dogecoin را در سه ساعت با فورک کردن Lucky Coin ساخت که در نوع خود یک فورک بیت کوین است. اساساً، مارکوس Dogecoin را با کپی کردن بخش‌های اصلی بیت‌کوین، لایت‌کوین و کد منبع لاکی کوین و کمی تغییر آن، قبل از راه‌اندازی پروژه ایجاد کرد.

در زمان راه اندازی دوج کوین، پالمر و مارکوس انتظار داشتند که پروژه میم آنها پس از مدت کوتاهی از بین برود. در عوض، DOGE به لطف پلتفرم رسانه اجتماعی Reddit، جامعه دوج کوین را کاملاً رشد داد. سپس شامل طرفدارانی شد که DOGE را به این سو و آن سو ارسال می‌کردند، اطلاعات DOGE را به اشتراک می‌گذاشتند و دیگران را به جامعه DOGE دعوت می‌کردند.

سرانجام، ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا، درگیر این ارز شد. ماسک در اوایل سال 2021 مکرراً در مورد DOGE توییت کرد و مدعی شد که این دارایی را به ماه خواهد فرستاد. توییت ماسک باعث شد که قیمت DOGE سر به فلک بکشد زیرا سرمایه‌گذاران هجوم آوردند. همچنین انبوهی از الگوهای رفتاری پیرامون DOGE ایجاد کرد که توجه بیشتری را به این دارایی جلب کرد.

با این حال، در کریسمس سال 2013، شبکه Dogecoin دچار هک شد. یک هکر به DogeWallet، یک پلتفرم شخص ثالث Dogecoin نفوذ کرد و 11 میلیون DOGE را سرقت کرد. تنها دو روز بعد، جامعه Dogecoin 15 میلیون DOGE را به عنوان یک عمل سخاوتمندانه به DogeWallet اهدا کرد.

در مقایسه با بیت کوین، DOGE هنوز هم توسط بسیاری در جامعه کریپتو بیشتر به عنوان یک میم کوین شناخته می‌شود. صرافی‌های محبوبی مانند Coinbase و Robinhood از این دارایی پشتیبانی می‌کنند و میتوانید اقدام به خرید دوج نمایید. شایان به ذکر است که در بین صرافی‌های معتبر ایرانی، صرافی اریترون نیز از این دارایی پشتیبانی کرده و دوج کوین در لیست خرید و فروش قرار دارد.

افزایش دسترسی به این معنی است که سرمایه‌گذاران سنتی ممکن است احتمال بیشتری برای سرمایه‌گذاری در DOGE داشته باشند. افزایش محبوبیت DOGE باعث شده است که توسعه‌دهندگان روی مقیاس‌پذیری و به روز رسانی امنیتی کار کنند که قرار است تا اوایل سال 2022 منتشر شود.

سه شباهت اصلی دوج کوین و بیت کوین

از آنجایی که دوج کوین در ابتدا تنها یک کپی‌برداری و شوخی از بیت کوین بود و تا حد زیادی از کدهای منبع بیت کوین استفاده می‌کرد، شباهت‌های بسیاری با بیت کوین دارد. مقایسه دوج کوین با بیت کوین شاید به نظر عجیب بیاید ولی موضوع بی‌اهمیتی نیست. در ادامه 3 شباهت انکارناپذیر این دو رمز ارز را بیان می‌کنیم: دوج کوین و بیت کوین هر دو استخراج‌کننده دارند. در واقع فناوری بلاکچین این رمز ارزها سبب ذخیره بلاک‌های استخراج‌شده می‌شود. در صورتی که یک بلاک پر شود، گروهی از کاربران اختصاصی با ماینرهای خود به تایید اعتبار این بلاک‌ها دست می‌زنند. در شبکه رمز ارزی این دو ارز دیجیتال ماینرها می‌توانند به تنهایی از پس کار خود برآیند و یا با پیوستن به یکدیگر و از طریق یک استخر استخراج کار خود را پیش برند. هدف اصلی شبکه بلاکچین دوج کوین و بیت کوین ذخیره بلاک و انجام تراکنش‌های ارزشمند است. این دو رمز ارز در سراسر جهان برای پرداخت کالاها و خدمات، قابل‌قبول هستند.

سه تفاوت اصلی دوج کوین و بیت کوین

زمانی که صحبت از مقایسه دوج کوین با بیت کوین به میان می‌آید، همه ما به تفاوت‌های اساسی این دو رمز ارز فکر می‌کنیم. با وجود اینکه دوج کوین و بیت کوین به شکلی مشابه ساخته شده‌اند، اما بعد از مقایسه دوج کوین با بیت کوین می‌توان فهمید این دو رمز ارز به هیچ‌وجه یکسان نیستند. در واقع تفاوت‌های بسیاری بین آنها وجود دارد.

بیت کوین براساس یک استاندارد هش کار می‌کند که توسط انجمن امنیت ملی ایالات متحده در سال 2001 ایجاد شده است و یک روش رمزگذاری پیشرفته به حساب می‌آید. در حالی که دوج کوین از یک استاندارد هش استفاده می‌کند که توسط لایت کوین رایج شده است. در شبکه بلاکچین بیت کوین ماینرهایی که هش بلاک را پیدا می‌کنند به پاداش می‌رسند. تنها یک ماینر می‌تواند پاداش کسب کند، پس هرچه کاربران سخت‌افزار قدرتمندتری داشته باشند پاداش بیشتری کسب خواهند کرد. این در حالی است که ماینرهای دوج کوین حتی اگر با پردازنده گرافیک(GPU) بالا هم دست به کار شوند، باز هم پاداش زیادی نصیبشان نمی‌شود. در ضمن بیشتر ماینرهای دوج کوین سنتی هستند و به اندازه ماینرهای بیت کوین جدید و پیشرفته نیستند. مهم‌ترین تفاوت این دو رمز ارز مربوط به میزان عرضه آنها است. دوج کوین رمز ارزی تورم‌زا به حساب می‌آید. بدین‌ترتیب در هر روز دوج کوین‌های زیادی عرضه می‌شوند. حتی می‌توان گفت عرضه دوج کوین بی‌نهایت است. سقف نامحدود عرضه این رمز ارز در طول زمان بر روی ارزش آن تاثیر منفی می‌گذارد. در حالی که بیت کوین عرضه محدودی دارد. کمیابی این رمز ارز سبب شده ارزش آن به طور دائم افزایش پیدا کند.

بیت کوین یا دوج کوین ؟ کدام یک برای شما مناسب است؟

با توجه به اینکه هم بیت کوین و هم دوج کوین مزایا و معایب خود را دارند، هیچ پاسخ قطعی برای اینکه کدام بهترین است وجود ندارد. با این حال، مطمئناً پاسخی وجود دارد که آیا بیت کوین یا دوج کوین برای شما مناسب است یا خیر.

درک این نکته مهم است که علیرغم تفاوت قیمت‌ها، هر دو بیت کوین و دوج کوین در زمان‌های مختلف بازدهی چشمگیری برای سرمایه‌گذاران خود داشته‌اند. تنها در سال 2021، Dogecoin از کمتر از 0.001 دلار تا حدود 0.68 دلار متغیر بود که به سرمایه‌گذاران اولیه سود بسیار خوبی می داد. با این حال، توجه داشته باشید که جهش قیمت Dogecoin به دلیل تبلیغات بسیار ایلان ماسک بود. قیمت دوج به دلیل هیچ پیشرفت تکنولوژیکی که در بلاک چین استاندارد است، جهش نکرد.

البته، شبکه Dogecoin به طور مداوم در حال پامپ ارزهای جدید است که در طول زمان ارزش دارایی را کاهش می‌دهد. برای بسیاری از سرمایه‌گذاران، کاهش ارزش می‌تواند نشانه نزولی بالقوه در آینده Dogecoin باشد. از سوی دیگر، بیت کوین به دلیل کمیاب بودن به گونه‌ای طراحی شده است که ارزش آن در طول زمان افزایش یابد. اینکه آیا ارزش BTC به افزایش خود ادامه می‌دهد یا خیر، بر اساس تقاضا است، اما نمی‌توان منکر پتانسیل این دارایی شد.

پالمر و مارکوس Dogecoin را به عنوان یک میم کوین طراحی کردند. با این حال، علیرغم قصد مارکوس و پالمر، جامعه پروژه Dogecoin را در اختیار گرفته است. با ارتقاء مقیاس‌پذیری و امنیتی در آینده دوج، جامعه می‌تواند وجود DOGE را تأیید کند.

به طور کلی، بر اساس تاریخچه قیمت هر یک از پروژه‌ها، به نظر می‌رسد که Dogecoin برای بسیاری یک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است، در حالی که Bitcoin یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است. مطمئناً افرادی وجود دارند که بیت کوین را به عنوان یک پول نقد جایگزین و Dogecoin را به عنوان یک ذخیره ارزش می‌بینند و حتی در هر دو مورد از این شعار سود برده‌اند. از نظر تاریخی، اعداد نشان می‌دهند که Dogecoin یک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بیت‌کوین یک سرمایه‌گذاری بلندمدت بوده است. با این حال، وضعیت برای هر دو شبکه همیشه می تواند بر اساس اخبار و تحولات آینده تغییر کند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.