آموزش کامل ساخت NFT

آموزش کامل ساخت NFT

اصطلاح توکن غیرقابل تعویض یا NFT معمولاً به یک دارایی رمزنگاری در بلاک چین اشاره دارد که نشان‌دهنده یک آیتم دیجیتال نامشهود و منحصر به فرد مانند یک قطعه هنری، یک عکس، یک مجموعه درون بازی یا یک توییت است که سایر دارایی‌ها نمی‌توانند

جایگزین آن شوند. ایجاد NFT یک فرآیند کاملا ساده است. به عنوان مثال، کاربران می توانند محتوای خود را انتخاب کنند و یک کیف پول رمزنگاری دریافت نمایند. آنها می‌توانند یک بازار NFT مناسب را انتخاب کرده و دستورالعمل‌های آن را دنبال کنند. پس از ایجاد NFT، آماده ارسال به دوستان یا فروش به مجموعه‌داران است.در ماه‌های اخیر توجه به بازار NFTها به شدت افزایش یافته و برای اولین بار جستجوی اینترنتی برای NFT از بیت کوین پیشی گرفته است. افزایش کاربرد‌های NFT در حوزه‌های مختلف مانند متاورس، بازی‌های رایانه‌ای و رسانه‌های اجتماعی تمایل عموم به استفاده از این توکن‌ها را بیشتر کرده است. با افزایش تمایل عمومی، قیمت آثار هنری و سایر توکن‌های غیرقابل معاوضه نیز به صورت نمایی رشد داشته است و همین مساله توجه بسیاری از افراد به خصوص هنرمندان را به ساخت NFT و فروش آن جلب کرده است.

NFT چیست؟

پش از پرداختن به آموزش ساخت ‌NFT بهتر است ابتدا به بررسی مفهوم NFT بپردازیم. «توکن غیر قابل معاوضه» (Non-Fungible Token | NFT) نوعی توکن ارز دیجیتال است که ویژگی اصلی آن، داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد و خاص است. برخلاف ارزهای دیجیتال معمولی مانند بیت کوین و اتریوم که می‌توان هر واحد از آن را با واحد دیگر عوض کرد و هیچ تفاوتی بین دو واحد آن‌ها وجود ندارد، هر NFT ویژگی مخصوص خود را دارد و نمی‌توان دو NFT را معادل هم در نظر گرفت. برای درک یک NFT بهترین مثال، مقایسه آن با آثار هنری است.

هر اثر هنری اثر انگشت مخصوص خود را دارد که با دیگر آثار متفاوت است. به همین دلیل، دو اثر هنری یک نقاش نیز ویژگی‌های متفاوتی از هم دارند و قیمت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. اگرچه امکان کپی کردن از اصل آثار هنری وجود دارد اما همچنان هیچ یک از کپی‌های یک اثر ارزش معادل اثر اصلی را ندارند. NFT برای هر شی قابل معادل‌سازی در فضای دیجیتال یک ویژگی منحصر به فرد ارائه می‌کند تا اصل بودن آن در این فضا مشخص شود و کس دیگری نتواند کپی دیگری از اثر را به عنوان اثر اصلی ارائه کند.

کاربرد NFT تنها در آثار هنری نیست بلکه امروزه در بسیاری از زمینه‌ها مانند متاورس، بازی‌های بلاک چینی، شبکه‌های اجتماعی، دامنه‌های غیرمتمرکز دنیای وب ۳ و برگزاری رویدادهای مختلف از آن استفاده می‌شود. پیشرفت‌های حاصل در این حوزه نشان می‌دهد که NFT همچنان به عنوان یکی از بخش‌های اصلی بازار رمز ارزها در سال‌های پیش رو خواهد بود. ساخت NFT کار سختی نیست. کاربران می‌توانند با مراجعه به پلتفرم‌های ساخت NFT در بستر بلاک چین‌های مختلف، نحوه ساخت NFT و فروش آن را آموزش ببینند. اما پیش از آن هدف ما آموزش پیش‌نیازهای نحوه ساخت NFT است. خرید و فروش NFT‌های مختلف با قیمت‌های میلیون دلاری، هر هنرمند و غیر هنرمندی را به ساخت NFT تشویق می‌کند اما توجه داشته باشید که از بین میلیون‌ها NFT ایجاد شده، تنها بخش از آن‌ها مورد ترید و معامله قرار می‌گیرند به همین دلیل، ساخت NFT بدون بررسی کامل شرایط می‌تواند باعث از دست رفتن سرمایه و زمان شما شود.

درک مفهوم NFT

برای هر کسی که می‌خواهد یک هنرمند NFT شود، تا حدودی لازم است که هدفی در ذهن داشته و سطح خلاقیت بالایی داشته باشد. حتی برای کسانی که به اندازه لئوناردو داوینچی ماهر نیستند اما ایده‌های زیادی دارند، ایجاد یک NFT بدون شک ارزش امتحان کردن را دارد. علاوه‌بر این، برای هنرمندان حرفه‌ای که به احتمال زیاد قبلاً چندین اثر هنری شبیه بیپل دارند که در استودیوی دیجیتال بیکار بوده و فقط در انتظار فروش به عنوان NFT هستند، این می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد.

حقیقتاً، هنر دیجیتال ابتکاری و جذاب یک فرد ناشناس به اندازه آثار افراد مشهور مانند 10 نقاشی دیجیتال خواننده کانادایی گریمز که حدود 6 میلیون دلار فروخته شده است، نسخه های NFT از Kings of Leon که 2 دلار درآمد داشته است، یا یک NFT هیجان‌انگیز که اولین توییت جک دورسی را ارائه می‌دهد که بیش از 3 میلیون دلار فروخته شده است، توجه‌ را جلب نمی کند.

از این گذشته، فناوری NFT برای حفظ کمبود و ایجاد مالکیت دارایی‌های دیجیتال و ملموس ایده‌آل است. به سازندگان دیجیتال گزینه‌های خوبی برای کسب درآمد از کارشان و سطحی از انعطاف‌پذیری ارائه می‌دهد که اغلب در مدل‌های صنعت خلاق سنتی وجود ندارد. پیوست کردن محتوای دیجیتال به بلاک چین به عنوان یک توکن غیرقابل تعویض، راهی مطمئن و قابل تأیید برای فروش آنلاین آن است. علاوه‌بر این، ایجاد NFT به هنرمندان دسترسی نامحدود به یک شبکه جهانی از کلکسیونرها و افراد همفکر را ارائه می‌دهد.

خوشبختانه، فرآیند ساخت NFT نه پرهزینه، پیچیده و نه فنی است. بدون نوشتن هیچ کدی و با راهنمای مناسب، هر کسی می‌تواند به ساخت NFT اقدام کند.

آموزش ساخت NFT

NFTها توکن‌های خاصی هستتند که در آن‌ها قابلیت منحصر به فرد بودن هر توکن وجود دارد. به همین دلیل استاندارد ساخت این توکن‌ها با توکن‌های معمولی متفاوت است. به عنوان مثال توکن‌های NFT در شبکه اتریوم با استاندارد «ERC-721» ساخته می‌شوند. در حالی که توکن‌های قابل معاوضه با استاندارد «ERC-20» ایجاد می‌شوند. برای ساخت NFT دو روش عمده وجود دارد.

ساخت NFT با برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند (Smart Contract): اگر شما توانایی برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند در شبکه ارز دیجیتال مورد نظر خود را دارید می‌توانید با استفاده از استاندارد مربوط به ساخت ان اف تی در آن ارزهای NFT خود را بسازید. این کار در سال‌های اولیه پیدایش مفهوم NFT استفاده می‌شد و هنوز هم برای توسعه‌دهنده‌ها جذاب است. ساخت NFT به وسیله پلتفرم‌های طراحی شده برای ساخت NFT: این پلتفرم‌ها قراردادهای هوشمند در شبکه‌های بلاک چینی هستند که قابلیت ایجاد NFTهای جدید را به صورت ساده و آسان برای کاربران ایجاد کرده‌اند. در این پلتفرم‌ها کاربران نیازی به دانش برنامه‌نویسی ندارند و همانند ثبت نام در یک سایت معمولی با مشخص کردن متغیرهای مورد نیاز و آپلود فایل، NFT خود را ایجاد می‌کنند. طبیعی است برای بیشتر هنرمندان و کسانی که به دنبال ساخت ان اف تی هستند روش دوم مناسب‌تر است. در ادامه مقاله، نحوه ساخت NFT در مهم‌ترین پلتفرم‌های ساخت ان اف تی را آموزش می‌دهیم سپس به بررسی شبکه‌های بلاک چینی مختلف فعال در این حوزه می‌پردازیم. ارزش NFT ها با منحصر به فرد بودن آنها تعریف می‌شود. شرایطی وجود دارد که کاربران ممکن است بخواهند چندین نسخه یکسان از آثار خود ایجاد کنند. به عنوان مثال، اگر شما یک مجموعه را می‌فروشید، ممکن است نسخه‌های مختلفی را ارائه دهید، برخی از آنها منحصر به فردتر از بقیه هستند. در این مورد، باید تصمیم بگیرید که چند نسخه یکسان از یک NFT خاص را در بلاک چین قرار دهید، زیرا این تعداد ثابت می‌شود و NFT‌های شما پس از ایجاد آن‌ها از هرگونه تغییر مصون می‌مانند.

فرآیند ایجاد یک توکن غیرقابل تعویض، ضرب (Mint) نامیده می‌شود. این اصطلاح به فرآیند تبدیل یک آیتم دیجیتال به دارایی در بلاک چین اشاره دارد. مشابه نحوه ایجاد و اضافه شدن سکه‌های فلزی به گردش، NFT ها پس از ایجاد ضرب می‌شوند. پس از این فرآیند، آیتم دیجیتالی ضد دستکاری، ایمن‌تر و دستکاری آن دشوار می‌شود. از آنجایی که به عنوان یک توکن غیرقابل تعویض نشان داده می‌شود، می‌توان آن را خریداری و معامله کرد، و همچنین در صورت فروش مجدد یا جمع‌آوری مجدد آن در آینده به صورت دیجیتالی ردیابی می‌شود.

برخی از فناوری‌های NFT اجازه می‌دهند هر زمان که یک آیتم ارجاع شده مالک خود را تغییر می‌دهد، کمیسیون‌های مستمر به سازنده اصلی پرداخت شود. هنگام ضرب کردن یک توکن، سازندگان می‌توانند یک بند حق امتیاز را برنامه‌ریزی کنند تا فروش بعدی کالای دیجیتالی آنها برای آنها درآمد غیرفعال ایجاد کند. اگر کار آنها محبوب شود و ارزش آن افزایش یابد، می‌توانند از آن سود پولی ببرند.

فرآیند ضرب کردن زمانی شروع می‌شود که شما NFT خود را امضا کرده و هزینه گس را پرداخت کرده‌اید. پس از تایید تراکنش، می‌توانید NFT جدید خود را در نمایه خود مشاهده کنید.

قالب و محتوای خود را انتخاب کنید

در ابتدا، برای ساخت NFT، سازندگان باید قالب NFT خود را انتخاب کنند. آنها می‌توانند یک توکن غیرقابل تعویض از هر فایل چندرسانه‌ای تولید کنند. این می‌تواند یک نقاشی دیجیتال، یک عکس، یک متن، یک فایل صوتی یا یک ویدیو از یک رویداد قابل توجه باشد. محصولات خلاقانه دیگری مانند کلکسیون‌های رمزنگاری، آیتم‌های مجازی بازی‌های ویدیویی مانند آواتارها، سلاح‌ها و ارز، و همچنین سرزمین مجازی در متاورس‌ها وجود دارند که می‌توانند به عنوان NFT نیز نمایش داده شوند.

البته اینجا جای ایده‌های سازندگان وجود دارد، زیرا به نظر می‌رسد این روزها هر چیزی دیجیتالی می‌تواند یک NFT باشد. به عنوان مثال، این می تواند کد منبع شبکه جهانی وب باشد که توسط مخترع آن، سر تیم برنرز لی، به صورت NFT به قیمت 5.4 میلیون دلار فروخته شد. یا داده‌های اولین فردی که DNA خود را توالی‌یابی کرد. علاوه‌بر این، هنوز جایی برای دارایی‌های غیردیجیتال توکن‌شده در دنیای واقعی، از املاک و الماس گرفته تا کفش‌های کتانی طراحی‌شده، که همگی در قالب NFT به فروش می‌رسند، وجود دارد.

در مورد قالب، به سازندگان آزادی انتخاب کامل داده می‌شود. ممکن است به موضوع آثار هنری و تخیل آنها بستگی داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که پس از اینکه سازندگان تصمیم گرفتند که چه محتوا و در چه قالبی را می‌خواهند به‌عنوان یک NFT نشان دهند، باید آن را به یک نوع فایل مناسب تبدیل کنند، مخصوصاً اگر قبلاً دیجیتالی نباشد. اکثر موارد معمولاً به عنوان فایل‌های گرافیکی شبکه قابل حمل (PNG) یا فایل‌های با فرمت تبادل گرافیکی (GIF) ذخیره می‌شوند. متون معمولاً در قالب سند قابل حمل (PDF) در دسترس هستند، در حالی که موسیقی احتمالاً به صورت MP3 و ویدیو به صورت MP4 ذخیره می‌شود.

دستورالعمل‌های پلت‌فرم NFT را دنبال کنید

هر بازار NFT دستورالعمل‌های خاصی دارد که سازندگان باید برای ایجاد یک توکن غیرقابل تعویض دنبال کنند. اولاً، بازار معمولاً از کاربران می‌خواهد فایلی را که می‌خواهند به NFT تبدیل کنند، با عنوان و توضیح کوتاه آپلود کنند. در حالت ایده‌آل، کاربران پلتفرم NFT باید مدتی را صرف پر کردن جزئیات توکن‌های غیرقابل تعویض خود و تکمیل آن‌ها برای جذب کلکسیونرها و به حداکثر رساندن شانس فروش آثار خود کنند. پس از آپلود آیتم دیجیتال، آنها همچنین باید انتخاب کنند که یک توکن یا یک مجموعه را ضرب کنند.

در مرحله دوم، دو گزینه ممکن برای فروش NFT وجود دارد: قیمت ثابت یا حراج. فروش با قیمت ثابت جایی است که کاربران قیمتی را مشخص می‌کنند که می‌خواهند NFT را با آن بفروشند. حراج‌ها یکی دیگر از راه‌های هیجان‌انگیز برای فروش آثار NFT هستند. معمولاً دو نوع حراج در بازارهای مختلف NFT وجود دارد. نوع اول حراج انگلیسی است که حراجی با قیمت فزاینده است و بالاترین پیشنهاد در پایان برنده می‌شود. همچنین نوعی حراج انگلیسی به نام حراج زمانی وجود دارد که هر لات را می توان در یک دوره معین پیشنهاد داد و در پایان دوره، کسی که که بالاترین پیشنهاد را ارائه کرده است برنده می‌شود و یک NFT می خرد. نوع دوم یک حراج هلندی است که به آن حراج کاهشی نیز می‌گویند که در آن قیمت کاهش می‌یابد تا زمانی که شخصی یک NFT را خریداری کند.

سپس، بسته به بازاری که کاربران انتخاب می‌کنند، باید یک قیمت اولیه برای NFT خود تعیین کنند. برخی از بازارها همچنین درخواست می‌کنند که یک درصد حق امتیاز تعیین کنند، که مبلغی است که کاربران زمانی که کلکسیونرهای آینده NFT خود را بفروشند، دریافت خواهند کرد. تعیین درصد یک اقدام متعادل‌کننده است زیرا درصد بالاتر به ازای هر فروش پول بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد، اما همچنین افراد را از فروش مجدد هنر شما در وهله اول باز می‌دارد زیرا احتمال کمتری دارد که برای خود سود ببرند.

همچنین، گزینه‌ای برای اضافه کردن ویژگی‌های فایل مانند وضوح و اندازه بهینه وجود خواهد داشت. در نهایت پلتفرم توکن را تایید می‌کند و در صورت تایید، آماده فروش است.

بازار NFT را انتخاب کنید

پس از آماده شدن کالای دیجیتال برای یک NFT، زمان آن است که یک بازار NFT را برای فروش آن انتخاب کنید. انتخاب یک پلتفرم بخش مهمی از فرآیند ساخت NFT است و انتخاب صحیح در اینجا به عوامل مختلفی از جمله انواع خاصی از بلاک چین، استانداردها و فرمت‌های پشتیبانی شده، دسترسی و قیمت برای ساخت NFT بستگی دارد.

اولین استاندارد برای نمایش دارایی‌های دیجیتال غیرقابل تعویض در بلاک چین اتریوم ERC-721 بود. استاندارد ERC-1155 تعویض‌پذیری را ارائه می‌دهد. برخلاف ERC-721، که در آن شناسه منحصربه‌فرد یک دارایی را نشان می‌دهد، شناسه منحصربه‌فرد توکن ERC-1155 نشان‌دهنده سطح کامل از دارایی‌های قابل تعویض است که کاربر می‌تواند هر تعداد آن را به دیگران منتقل کند. اجزای مبتنی بر استاندارد ERC-998 الگوهایی هستند که بر اساس آنها ‌NFTها می‌توانند دارایی‌های غیرقابل تعویض یا قابل تعویض باشند.

اتریوم انحصار NFT ها را ندارد. با این حال، اکثر پلتفرم‌ها مبتنی بر اتریوم هستند. سایر بازارهای NFT غیر اتریوم متعلق به اکوسیستم‌های بلاک چین مانند Cosmos، Polkadot یا بایننس Smart Chain هستند.

هر یک از بازارهای NFT اندکی متفاوت عمل می‌کنند و دستورالعمل های خاص خود، همچنین مزایا و معایب دارند. ساخت NFT در برخی از پلتفرم‌ها ارزان‌تر از سایر پلتفرم‌ها است، در حالی که برخی از بازارها از فرمت‌های فایل خاصی پشتیبانی نمی‌کنند. برخی از پلتفرم ها کاربرپسند هستند، در حالی که برخی دیگر دارای یک رابط کاربری پیچیده (UI) هستند که می‌تواند کاربران جدید را بترساند.

در حال حاضر، بازارهای NFT زیادی در فضای کریپتو وجود دارد. پلتفرم‌های غیر مدیریتی به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای پلتفرم‌های انتخاب‌شده ظاهر شده‌اند، زیرا دسترسی رایگان را برای همه فراهم می‌کنند. برای آپلود NFT ها روی آنها، کاربران فقط باید ثبت نام کرده و هزینه تراکنش را برای ساخت یک توکن بپردازند.

یکی از پلتفرم‌های غیر مدیریتی OpenSea است که به کاربران اجازه می‌دهد NFT‌ها را ایجاد و معامله کرده، داده‌های مربوط به آنها را مشاهده و آمار را بررسی کنند. Opensea که در سال 2017 ایجاد شد، تقریباً تمام مجموعه‌های هنری رمزنگاری و همچنین تعداد زیادی آیتم از بسیاری از بازی‌های محبوب بلاک چین را نگه می‌دارد. این پلتفرم دارای یک رابط ایجاد نسبتاً کاربرپسند است که به کاربران امکان می‌دهد به سرعت و کارآمد یک توکن غیرقابل تعویض به صورت رایگان ایجاد کنند.

یکی دیگر از بازارهای انبوه Rarible است، یک پلتفرم سلف سرویس که اتفاقاً با OpenSea در ارتباط است. فرآیند ایجاد NFT در Rarible بسیار شبیه OpenSea بوده، اما عملکرد آن کمی متفاوت است. به عنوان مثال، تعداد قالب‌ها محدود است و اندازه آثار هنری کوچکتر است. با این وجود، Rarible ترافیک بسیار خوبی دارد و به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌ها را قبل از فروش ضرب کنند، در حالی که OpenSea هنگام فروش توکن را میسازد.

برخلاف پلت‌فرم‌های مدیریتی، پلتفرم‌های انتخاب‌شده در مورد سازندگان گزینشی‌تر هستند. برای شروع فروش محتوای دیجیتال در SuperRare یا Nifty Gateway، سازندگان باید فرم درخواستی را با معیارهای انتخاب دقیق و یک دوره انتظار طولانی برای تصمیم کارشناسان ارسال کنند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.