توکن‌های لوریج دار چیست؟

توکن‌های لوریج دار چیست؟

در دنیای ارزهای دیجیتال، توکن‌های لوریج دار یا اهرمی به شما موقعیت اهرمی در معاملات می‌دهند. به این معنی که درآمد و ضرر شما چند برابر می‌شود. توکن‌های اهرمی نوعی توکن مشتق هستند که در برخی صرافی‌ها مشخص می‌شوند.

طراحی اولیه توکن‌های اهرمی توسط مشتقات FTX معرفی شد. موضوع این توکن‌ها بسیار مورد بحث بوده‌اند، مخصوصاً به این دلیل که آن‌طور که انتظار دارید در درازمدت عمل نمی‌کنند. آنها نسبت به حرکات نقطه‌ای کلاسیک خود حساسیت بیشتری دارند. بازار ارزهای دیجیتال پر از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد است. توکن لوریج دار یکی از همین فرصت‌ها است که امکان کسب درآمدهای شگفت‌انگیزی را به شما می‌دهد. البته ممکن است باز کردن چنین معاملاتی منجر به خسارت‌های سنگین نیز بشود. توکن‌های لوریج دار چیست؟ توکن‌های اهرمی یا لوریج دار، توکن‌های ERC-20 هستند که اهرمی را به دارندگان ارائه می‌دهند. با استفاده از این توکن‌ها، برخلاف روش‌های معاملاتی سنتی، به طور خودکار موقعیت اهرمی به دست می‌آورید. این توکن‌ها معاملات راحتی را ارائه می‌دهند، زیرا نیازی به مراقبت از مارجین‌ها یا درک ریسک لیکوییدیتی ندارند.

توکن‌های اهرمی دارای اهرم ثابت و متغیر هستند. با این حال، برای همه صرافی‌های دیجیتال یکسان نیست. برخی از صرافی‌ها مجموعه قوانین متفاوتی برای تعادل مجدد دارند. لوریچ (Leverage) یا اهرم یک استراتژی معاملاتی محسوب می‌شود که در بازارهای مالی مختلف مثل فارکس و ارز دیجیتال به کار می‌رود. لوریچ را می‌توان «نسبت سرمایه مشتری به موجودی حساب» عنوان کرد که جهت باز کردن موقعیت معاملاتی استفاده می‌شود.

با استفاده از لوریج‌ها سرمایه‌گذاران می‌توانند با دارایی بیشتری نسبت به سرمایه لحظه‌ای خود در بازار فعالیت داشته باشند. صرافی‌های رمزارزی قوانین مختلفی برای استفاده از اهرم دارند. گاهی صرافی یا بروکر (کارگزار) در سود حاصل از معاملات لوریج‌دار شریک می‌شود و گاهی صرفاً کارمزد بیشتری دریافت می‌کند.

توکن لوریج دار چیست؟

توکن لوریج دار (leveraged Token) که به توکن اهرمی هم معروف است، به شما موقعیت ثبت اهرم در معامله را می‌دهد. یک موقعیت اهرمی باعث می‌شود درآمد یا زیان شما چند برابر شود. معاملات لوریج دار کریپتو یک نسخه پیشرفته از قراردادهای اهرمی سنتی هستند.

به بیان ساده توکن لوریج دار به کاربران امکان چند برابر کردن سود و زیان را می‌دهد. این حالت از تبادل، غالباً در معاملات مارجین مشاهده می‌شود. برای مثال ETHBULL یک توکن لوریج دار با ضریب ۳ برابر اتریوم است. بنابراین سود حاصل از نوسان اتریوم ۳ برابر خواهد شد و ضرر نیز سه برابر بیشتر می‌شود. واضح است که سرمایه‌گذاری روی توکن‌های لوریج دار ریسک بالایی دارد و باز کردن موقعیت چنین معاملاتی ممکن است خطرناک باشد.

چرا از توکن‌های لوریج دار (اهرمی) استفاده می‌شود؟

عمدتاً به سه دلیل زیر استفاده می‌شوند:

مدیریت ریسک‌ها توکن‌های اهرمی ریسک را به تنهایی مدیریت می‌کنند. آنها به طور خودکار سود را در دارایی پایه سرمایه گذاری می‌کنند و برخی از آنها را به صورت آنلاین به فروش می‌رسانند که قیمت برای جلوگیری از خطر لیکویید شدن احتمالی کاهش یابد.

مدیریت مارجین شما می‌توانید بدون در نظر گرفتن مارجین، وثیقه، نقدینگی و سایر ویژگی‌های این چنینی، موقعیت اهرمی در بازار ارزهای دیجیتال به دست آورید. به عبارت ساده، شما می‌توانید 19269 دلار یا هر قیمت فعلی را خرج کنید و 3X Long Bitcoin Token داشته باشید.

توکن‌های ERC-20 در اصل، این‌ها ‌ای ERC-20 هستند، به این معنی که هر زمان که بخواهید می‌توانید آنها را پس بگیرید. توکن‌های اهرمی بر موقعیت‌های مارجین‌ ترجیح داده می‌شوند زیرا شما این اختیار را دارید که آنها را به هر کیف پول ETH ارسال کنید یا به هر پلتفرم دیگری که از آنها پشتیبانی می‌کند انتقال دهید.

توکن های اهرمی چگونه کار می کنند؟

شما می‌توانید توکن اهرمی را به صورت بلندمدت (Long leveraged Token) یا کوتاه‌مدت (Short leveraged Token) معامله کنید. بلندمدت‌ها برای مبادلات افزایش قیمت دارایی به کار می‌روند و از توکن‌های کوتاه‌مدت برای معاملات کاهش قیمت دارایی استفاده می‌شود.

توکن لوریج دار می‌تواند به صورت متغیر یا ثابت تنظیم شود. در نوع ثابت (fixed leveraged Token) ضریب چند برابر شدن دارایی تغییر نخواهد کرد. در نتیجه مقدار سود و زیان قابل پیش‌بینی است. در طرف مقابل توکن لوریج دار متغیر (variable leveraged Token) محدوده‌ای از ضرایب را مشخص می‌کند. برای مثال ضریب می‌تواند بین 4 و 0.25 باشد. این ضریب بدین معنا است که ممکن است سود و زیان شما بسیار بیشتر شود. در بازار، مفهومی به نام تعادل مجدد (rebalancing) وجود دارد. تعادل مجدد زمان و نقطه‌ای است که ضریب معاملات به حالت تعادل می‌رسد و صرافی موقعیت‌های معاملاتی را برای جلوگیری از ایجاد خسارت‌های فراوان به حالت ابتدایی باز می‌گرداند. هر صرافی زمان مشخصی در طول روز را برای برقراری تعادل مجدد مشخص می‌کند. اگر نوسان بیش از ۱۰ درصد باشد، احتمال بالانس مجدد پیش از موعد نیز وجود دارد. پس از آنکه leveraged Token مجدداً متعادل شد، نوسان‌ها سود و زیان موقعیت‌های معاملاتی را افزایش یا کاهش می‌دهند.

خطرات سرمایه‌گذاری در leveraged Token چیست؟

اولین و مهم‌ترین خطر، سقوط قیمت توکن است که منجر به ضرر چند برابری خواهد شد. سقوط قیمت توکن‌های اهرمی متغیر می‌تواند خسارت‌های زیادی را ایجاد کند. علاوه بر این، با وجود فرآیند بالانس مجدد، ریسک این معاملات همچنان زیاد است. بنابراین کاربران تازه‌وارد یا افرادی که آگاهی کاملی نسبت به شرایط این معاملات ندارند، نباید دارایی‌های خود را وارد موقعیت‌های اهرم‌دار کنند.

در بازارهای پرنوسان نیز سرمایه‌گذاری در leveraged Token خطرناک است. فرض کنید ۱۰۰ دلار اتریوم خریداری کرده‌اید و روز اول پس از ۲۰ درصد سودهی، سرمایه شما به ۱۲۰ دلار می‌رسد. اگر روز دوم قیمت توکن ۲۰ درصد قیمت افت کند، سرمایه شما ۹۶ دلار خواهد بود! حال اگر این موقعیت معاملاتی با توکن لوریج دار بسته شده باشد، ضرر شما چند برابر خواهد شد. بازار ارزهای دیجیتال مملو از چنین توکن‌های پرنوسانی است. پس اگر قصد باز کردن موقعیت‌های اهرمی دارید حتماً به سراغ رمزارزهای معتبری بروید که حجم بازار بالایی دارند. در نهایت باید گفت که کارمزد تراکنش‌های توکن لوریج دار بیشتر از معاملات کلاسیک و ساده است.

برخی کشورها نیز در تلاش هستند تا از معامله‌گران توکن های اهرمی مالیات بیشتری دریافت کنند. در صورتی که این امر محقق شود، هزینه‌های جانبی این معاملات بسیار افزایش خواهد یافت؛ زیرا مالیات بر درآمد به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند. از طرفی ضررهای معاملات لوریج دار نسبت به تبادلات معمولی بیشتر است. بنابراین این شائبه ممکن است ایجاد شود که انجام چنین معاملاتی اصلاً توجیه اقتصادی ندارد.

مزایا و معایب توکن‌های لوریج دار

مزیت اصلی بدون شک سهولت بدست آوردن نوسانات بیشتر نسبت به بقیه بازار است. استفاده از آنها تفاوت زیادی با معامله هر ارز دیجیتال در معاملات اسپات ندارد. با این کار می‌توان نرخ سود و زیان بیشتری نیز داشت.

هزینه نگهداری یک موقعیت اهرمی در معاملات آتی می‌تواند در واقع به ارقام شگفت‌انگیزی برسد. این امر عاملی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود، اما اگر می‌خواهید بازده خود را به حداکثر برسانید، بسیار مهم است. توکن‌های اهرمی این هزینه را ندارند.

مزیت دیگر کاهش ریسک لیکوییدیتی است. از آنجایی که مارجین با توجه به حرکت بازار دوباره متعادل می‌شود، تسویه حساب بسیار نادرتر از معاملات مارجین معمولی است. با این حال، نقطه ضعف کنترل معامله‌گر بر موقعیت خود است. در موقعیتی با توکن‌های لوریج دار، سخت است که بدانید دقیقاً در هر زمان چقدر درآمد یا ضرر می‌کنید. علاوه‌بر این، حداکثر حاشیه ۴ برابر است. اگر می‌خواهید در معرض دید بیشتری قرار بگیرید، باید در بازار مشتقات موقعیتی را به دست آورید. توکن لوریج دار به توکنی گفته می‌شود که دارای اهرم معاملاتی است. اهرم‌ها باعث چند برابر شدن سود و زیان حاصل از نوسان قیمت می‌شوند. صرافی‌های مختلفی مثل بایننس امکان باز کردن معاملات leveraged Token را فراهم کرده‌اند. سرمایه‌گذاری روی توکن های اهرمی می‌تواند بسیار سودآور یا به شدت خطرناک باشد. از مزایای این توکن‌ها می‌توان به عدم نیاز به وثیقه و کارمزد کمتر نسبت به معاملات فیوچرز اشاره کرد. معایب این توکن‌ها نیز ریسک بالا برای رمزارزهای پرنوسان، کارمزدهای بیشتر نسبت به معاملات عادی و خطر از دست رفتن سرمایه است. معاملات توکن لوریج دار یکی از مهیج‌ترین و بهترین فرصت‌های کریپتوکارنسی است؛ به شرطی که برای ثروتمند شدن منطقی باشید و عجله نکنید.

چگونه توکن‌های لوریج دار را بخریم یا بفروشیم؟

راه‌های مختلفی برای خرید یا فروش توکن‌های لوریج دار یا اهرمی وجود دارد. با این حال، سه مورد از رایج ترین راه ها عبارتند از:

بازارهای اسپات برای خرید یا فروش آنها توصیه می‌شود. برای معامله این توکن‌ها باید از بازار نقدی توکن اهرمی در هر صرافی درخواست کنید.

راه دیگر این است که ارز دیجیتال خود را در کیف پول خود به توکن‌های لوریج دار تبدیل کنید.

رایج‌ترین راه در بین این سه، ایجاد یا بازخرید توکن‌های اهرمی است. این روش تنها زمانی مناسب است که کاملاً از عملکرد آنها آگاه باشید و مستندات پلتفرم را طی کرده باشید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.