میانگین متحرک (Moving Average) چیست؟

میانگین متحرک (Moving Average) چیست؟

اندیکاتورهایی مانند میانگین متحرک جزو ابزارهای تحلیل تکنیکال هستند. اندیکاتور به معنای شاخص یا نشانگر است و در واقع به شما وضعیت یک چیز را نشان می‌دهد.پس در بازارهای معاملاتی کار اندیکاتور میانگین متحرک

این است که به شما در تحلیل وضعیت بازار و تصمیم‌گیری در معامله کمک کند. چون از تحلیل تکنیکال در تمامی بازارها مانند فارکس، سهام و کریپتو یا ارز دیجیتال استفاده می‌شود، اندیکاتورهایی مانند میانگین متحرک در تمام این بازارها برای شما مفید هستند.

میانگین متحرک جزو اساسی‌ترین اندیکاتورها است و در واقع بسیاری اندیکاتورهای محبوب و کاربردی در فرمول خود از میانگین متحرک استفاده می‌کنند. تحلیل تکنیکال (TA) در دنیای تجارت و سرمایه گذاری به عنوان یک ابزار قدیمی و کارآمد شناخته می‌شود و اهداف ساده‌ای را دنبال می‌کند. به طور مثال، استفاده از تحلیل تکنیکال و داده‌های موجود برای تشخیص روند حرکتی ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) و تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر در خصوص آن‌ها بسیار حائز اهمیت است.

در دهه‌های گذشته با پیچیده‌تر شدن ماهیت بازارها، صدها مدل مختلف از اندیکاتورها برای تحلیل تکنیکال معرفی شده‌اند، اما صرفا تعداد کمی از آن‌ها موفق به جلب توجه سرمایه‌گذاران شده‌اند. در این میان محبوبیت و استفاده مداوم از میانگین‌های متحرک (Moving Average) بیش از پیش شده است. اگرچه اشکال مختلفی از میانگین متحرک وجود دارد، اما آن‌ها یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند و آن هم شفاف‌سازی و راحتی بیشتر در نمودارهای معاملاتی است. این کار با تفکیک و هموار کردن نمودارها صورت می‌گیرد؛ به طوری که اندیکاتورهای روند به راحتی برای معامله‌گران در نمودار قابل فهم هستند. از آنجایی که میانگین‌های متحرک بر داده‌های گذشته تکیه می‌کنند، روند حرکتی آن‌ها بستگی به قیمت بسته شدن دارد. یعنی آن‌ها با استناد بر داده‌های موجود اقدام به تبعیت از روند می‌کنند. صرف نظر از این موضوع، میانگین‌های متحرک قدرت زیادی برای کاهش التهاب بازار و کمک به کنترل آن در اختیار دارند.

چگونه از میانگین متحرک استفاده کنیم؟

از آنجایی که میانگین‌های متحرک از قیمت‌های قبلی به جای قیمت‌های فعلی استفاده می‌کنند، با یک دوره تاخیر خاص همراه هستند. بنابراین هر چه مجموعه داده گسترده‌تر باشد، تأخیر نیز بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال، یک میانگین‌ متحرک که 100 روز گذشته را تجزیه و تحلیل می‌کند، طبیعتا نسبت به میانگین متحرکی که فقط 10 روز گذشته را در نظر می‌گیرد، کندتر به اطلاعات جدید پاسخ می‌دهد. این به این دلیل است که ورود جدید به مجموعه داده بزرگتر، تأثیر کوچکتری بر روی اعداد کلی خواهد داشت.

با این حال، هر دو بسته به نحوه معاملات می‌توانند سودمند باشند. مجموعه داده‌های بزرگتر به نفع سرمایه‌گذاران بلند مدت هستند، زیرا با یک یا دو نوسان شدید، احتمال تغییر در آن‌ها بسیار کم است. معامله‌گران کوتاه مدت اغلب مجموعه داده‌های کوچکتری را برای تحلیل‌ تکنیکال ترجیح می‌دهند که امکان معاملات سریعتر بیشتری را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

در بازارهای سنتی، میانگین‌های متحرک 50، 100 و 200 روزه بیشترین میزان استفاده را دارند. میانگین‌های متحرک 50 روزه و 200 روزه معمولا توسط معامله‌گران بورس مورد استفاده قرار می‌گیرند و هرگونه شکست قیمتی در بالا یا پایین این خطوط معمولاً به عنوان سیگنال‌های مهم تکنیکالی در نظر گرفته می‌شود، به ویژه هنگامی که کراس اور (Crossover) شکل بگیرد. همین امر در مورد خرید و فروش ارزهای دیجیتال نیز صدق می‌کند، اما به دلیل نوسانات شدید در این بازار، انتخاب بازه‌های مناسب در میانگین‌های متحرک و استراتژی معاملات ممکن است با توجه به اهداف معامله‌گران متفاوت باشد.

میانگین‌های متحرک و عوامل دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد

مثال‌ها تاکنون همه از نظر معاملات روزانه گفته شدند، اما هنگام تجزیه و تحلیل میانگین‌های متحرک این یک الزام ضروری نیست. کسانی که در معاملات روزانه فعالیت دارند، به جای این که توجه خود را معطوف به بازه‌های زمانی 2 الی 3 ماهه کنند، ممکن است علاقه بیشتری به نحوه عملکرد دارایی خود در دو یا سه ساعت گذشته داشته باشند. بازه‌های زمانی مختلف را می‌توان به معادلات مورد استفاده برای محاسبه میانگین متحرک متصل کرد و تا زمانی که این بازه با استراتژی معاملات سازگار باشند، داده‌ها می‌توانند مفید واقع شوند.

یکی از نکات منفی میانگین‌های متحرک، زمان تاخیر آن‌ها است. از آنجایی که میانگین‌های متحرک اندیکاتورهای تاخیری هستند و عملکرد قیمت قبلی را در نظر می‌گیرند، معمولا سیگنال‌ها را با تاخیر اعلام می‌کنند. به عنوان مثال، یک صلیب صعودی ممکن است خرید را پیشنهاد دهد، اما این اتفاق ممکن است زمانی رخ دهد که رشد زیادی در قیمت صورت گرفته است.

این بدان معناست که حتی در صورت ادامه روند صعودی، ممکن است آن سود بالقوه، در این افزایش قیمت بعد از تشکیل صلیب از بین رفته باشد. یا حتی بدتر از همه، یک سیگنال صلیب طلایی کاذب ممکن است معامله‌گر را به این سمت بکشاند که در سقف قیمت بخرد و سپس قیمت ریزش می‌کند. این سیگنال‌های خرید جعلی معمولاً به عنوان تله گاوی (bull trap) نامیده می‌شوند. میانگین متحرک در زمره شاخص‌های قدرتمند تحلیل تکنیکال قرار گرفته و به عنوان یکی از پرکاربردترین نمونه‌های آن شناخته می‌شود. توانایی تجزیه و تحلیل روندهای بازار به روش داده محور، بینش بسیار خوبی در مورد عملکرد بازار ارائه می‌دهد. با این حال، به خاطر داشته باشید که میانگین‌های متحرک و سیگنال‌های صلیب نباید به تنهایی مورد استفاده قرار گیرند و برای جلوگیری از سیگنال‌های جعلی، همیشه ترکیب اندیکاتورهای مختلف تحلیل تکنیکال مطمئن‌تر عمل خواهند کرد.

انواع میانگین متحرک

میانگین متحرک ساده یا SMA ساده‌ترین نوع میانگین متحرک «میانگین متحرک ساده» یا SMA است. برای محاسبه این نوع میانگین کافی است مثلا قیمت‌های پایانی چند دوره را با یکدیگر جمع کرده و حاصل را بر تعداد دوره‌ها تقسیم کنید

میانگین متحرک نمایی یا EMA ویژگی میانگین متحرک ساده یا SMA‌ این است که برایش فرقی نمی‌کند قیمتی مربوط به امروز است یا مربوط به چند روز پیش و در واقع برای همه آنها به یک اندازه اهمیت قائل است (به همه وزن یکسان می‌دهد). اما گاهی اوقات شما نیاز دارید که به آخرین تغییرات پرایس اکشن یا رفتار قیمت اهمیت بیشتری بدهید. میانگین متحرک تعدیلی یا smoothed نوعی میانگین نمایی است که بر اساس فرمول آن محاسبه می‌شود اما در مقایسه با EMA اصلی به قیمت‌های اخیر وزن کمتری می‌دهد (تاثیر آنها را کمتر می‌کند) و از این رو نوسانات آن نرم‌تر است.

میانگین متحرک خطی وزنی یا linear weighted نوعی میانگین نمایی که در مقایسه با EMA اصلی، به قیمت‌های اخیر وزن بیشتری می‌دهد (تاثیر آنها را بیشتر می‌کند).

در آمار، میانگین متحرک، محاسباتی است که برای بررسی نقاط اطلاعاتی، با استفاده از میانگین‌های تولیدشده از زیرمجموعه‌های کل داده‌های قیمتی، انجام می‌شود.

در علوم مالی میانگین متحرک (Moving Average – MA) یک اندیکاتور سهام است که معمولاً در تحلیل تکنیکال به‌کار می‌رود.

دلیل محاسبهٔ میانگین متحرک یک سهم، تعدیل اطلاعات قیمتی ایجادشده از طریق محاسبه یک قیمت میانگین هست.

درک مفهوم میانگین متحرک

میانگین‌های متحرک ابزارهای تکنیکالی ساده‌ای هستند. میانگین‌های متحرک معمولاً برای تعیین جهت حرکت روند در سهم و یافتن محدوده‌های حمایتی و مقاومتی آن محاسبه می‌شوند. این اندیکاتور، از جمله اندیکاتورهای دنبال‌کنندهٔ روند است – که تأخیر دارند (lagging) – زیرا براساس اطلاعات گذشتهٔ قیمتی عمل می‌کنند.

هرچه بازهٔ زمانی انتخاب‌شده برای میانگین‌های متحرک طولانی‌تر باشد این اندیکاتورها تأخیر بیشتری از خود نشان خواهند داد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.