سیستم کپی تریدینگ (Copy Trading) در معاملات ارز دیجیتال

سیستم کپی تریدینگ (Copy Trading) در معاملات ارز دیجیتال

روزانه افراد زیادی وارد بازارهای ارز دیجیتال (Digital currency) می‌شوند که دانش کافی برای انجام معاملات را در اختیار ندارند اما بدنبال کسب درآمد از این طریق می‌باشند. فرض کنید این افراد کسی را بشناسند که با انجام معاملات

در بازار ارزهای دیجیتال هزاران دلار سود کرده است. این تریدرها می‌توانند پس از اطمینان از اعتبار و تخصص معامله‌گر قسمتی از دارایی خود را به حساب کاربری او پیوند بزنند. در اینصورت با انجام هر معامله توسط تریدر حرفه‌ای سیستم بصورت خودکار برای تریدر تازه کار نیز معامله ثبت می‌کند. در این معاملات به کسی که کپی تریدینگ انجام می‌دهد معامله‌گر یا تریدر پیرو (Trader Follower) و به کسی که از او کپی می‌شود معامله‌گر یا تریدر اصلی (main trader) می‌گویند. آنچه که مشخص است در این معاملات اگر تریدر اصلی سود کند تریدر پیرو نیز سود خواهد کرد و اگر ضرر کند این اتفاق برای تریدر پیرو نیز تکرار خواهد شد. البته این موضوع به این معنا نیست که تریدر پیرو کنترلی بر دارایی دیجیتال خود ندارد. در بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال کاربران با فعال کردن کپی تریدینگ باز هم می‌توانند معاملاتی را ببندند یا معامله دیگری را آغاز کنند. در این نوع معاملات تریدرهای پیرو می‌توانند با استفاد از توانایی‌های معامله‌گران حرفه‌ای درآمد کسب کنند.

کپی تریدینگ چیست؟

به کسی که کپی تریدینگ انجام می‌دهد «معامله‌گر یا تریدر پیرو» و به کسی که از او کپی انجام می‌شود «معامله‌گر یا تریدر اصلی» اطلاق می‌شود.

در سایت‌های بروکر و صرافی‌هایی که از کپی تریدینگ پشتیبانی می‌کنند، کاربران می‌توانند به تاریخچه معاملات و استراتژی تریدرهای حرفه‌ای دسترسی داشته باشند. کاربر بعد از آنکه از اعتبار و تخصص یک معامله‌گر مطمئن شد، می‌تواند بخشی از وجوه خود را به حساب کاربری او پیوند بزند تا با هر معامله او، سیستم به طور خودکار برای تریدر پیرو نیز معامله ثبت کند.

از آن به بعد، هر بار که یک موقعیت از سوی معامله‌گر اصلی ایجاد شود، این موقعیت به‌طور خودکار در حساب کاربری معامله‌گر پیرو نیز اعمال خواهد شد. مقدار وجهی که در معامله مشابه سرمایه‌گذاری می‌شود به دو عامل وابسته است:

میزان وجه سرمایه‌گذاری شده از سوی معامله‌گر پیرو درصدی از آن سرمایه که هر معامله‌گر، مطابق سیاست اعلام‌شده در پلتفرم، می‌تواند در هر معامله به کار ببرد. امروزه استفاده از این پلتفرم‌ها در بازارهای سهام و فارکس بسیار فراگیر شده است. برای نمونه می‌توان به پلتفرم‌هایی شناخته‌شده‌ای مثل زولو ترید (Zulu Trade)، ای تورو (eToro) و داروینکس (Darwinex) اشاره کرد. برآوردهای اخیر نشان می‌دهد که ارزش معاملات سالانه انجام‌شده در پلتفرم زولو ترید چیزی بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار است.

اما این پلتفرم‌ها هنوز جای خود را در صنعت ارزهای دیجیتال به درستی پیدا نکرده‌اند.

مزایای یک پلتفرم کپی تریدینگ

۱. کاهش ریسک برای معامله‌گران تازه‌کار همان‌طور که بارها و بارها گفتیم، نوسان بالای بازار ارزهای دیجیتال باعث می‌شود که بسیاری از سرمایه‌گذاران از ورود به آن خودداری کنند؛ اما اگر ما سیستم معامله‌گری سنتی که در آن ما تنها به قابلیت‌های و مهارت‌هایمان خودمان تکیه داریم را با سازوکاری جایگزین کنیم که در آن فردی حرفه‌ای که سوابق معاملاتی خوبی دارد به‌جای ما تصمیم‌گیری می‌کند، این بازار آینده بهتری خواهد داشت.

خیلی‌ها به دلیل عدم فهم صحیح مهارت‌های معاملاتی مانند تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و مدیریت ریسک، مبالغ زیادی را از دست‌ داده‌اند. به همین دلیل است که تقسیم وجوه هر فرد به چندین قسمت و فراهم آوردن امکان مدیریت آن‌ها در یک پلتفرم معاملات مشابه می‌تواند سود و موفقیت آنها در آینده را تضمین کند.

به یاد داشته باشید که در چنین پلتفرم‌هایی، هر زمان می‌توان معامله‌گر اصلی و هدف را جایگزین کرد و به سراغ معامله‌گری دیگر با رویکردی متفاوت رفت.

۲. دردسر کمتر، سود بیشتر و یادگیری آسان‌تر انجام معاملات به‌هیچ‌وجه کار آسانی نیست. این سختی در خصوص بازاری پر نوسان مانند ارزهای دیجیتال، بیشتر هم خواهد شد.

طراحی و اجرای درست معاملات به زمان بسیار زیادی نیاز دارد و همه افراد وقت این را ندارند که زمانی را به معامله ارزهای دیجیتال و یا فراگرفتن [روش] آن اختصاص دهند.

ولی صرفا نباید این مسئله را چنان برداشت کرد که آنها نمی‌توانند به سود برسند. معامله‌گران تازه‌کار با استفاده از این پلتفرم می‌توانند دردسرهای این کار را حذف نمایند. از طرف دیگر این امکان نیز برای آنها وجود خواهد داشت که پیش از ورود تمام و کمال به این بازار، کمی مزه آن را بچشند. تنها کاری که باید انجام دهند این است که مقداری از پولی که برای معاملات کنار گذاشته‌اند را در اختیار افراد متخصص قرار داده؛ از آنجا به بعد پلتفرم کارها را پیش خواهد برد.

البته این پلتفرم برای کسانی که قصد یادگیری دارند و می‌خواهند با مشاهده معاملاتِ افرادی که از روی دست آن ها کپی می‌کنند، این کار را با روشی کاربردی‌تر فرا بگیرند و سود بیشتری ببرند نیز بسیار مناسب خواهد بود.

۳. پذیرش گسترده‌تر ارزهای دیجیتال کاهش ریسک و سود آسان به‌طور مستقیم با پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال در ارتباط است.

در سال ۲۰۱۷ و هم‌زمان با اوج‌گیری قیمت بیت کوین، خیلی از کسانی که با ارزهای دیجیتال آشنایی داشتند به خانواده و دوستان خود هشدار می‌دادند که باید از ریسک‌های این بازار آگاهی داشته باشند؛ اما به‌هرحال کسانی که به دنبال سود بودند می‌دانستند چه باید بکنند. این افراد همان‌هایی بودند سودهای کلانی دست‌شان را گرفت.

اما حالا که مردم متوجه سوددهی این ارزها شده‌اند، دیگر نوسان بازار برایشان اهمیتی ندارد و خیلی راحت بر ترس خود غلبه می‌کنند. پلتفرم‌های معاملات مشابه نیز به آسان‌تر شدن این کار کمک خواهند کرد.

وجود معامله‌گران حرفه‌ای مساوی است با اعتماد مردم به بازار ارزهای دیجیتال. هنگامی‌که مردم توانستند از استراتژی‌های افراد آگاه برای پول درآوردن استفاده کنند، شانس پیوستن آن‌ها به قافله ارزهای دیجیتال افزایش خواهد یافت.

۴. مزایای پلتفرم کپی تریدینگ برای حرفه‌ای‌ها در اکثر پلتفرم‌های کپی تریدینگ به کسانی که به دیگران اجازه می‌دهند که معاملات آن‌ها را کپی کنند حق کمیسیون کمی تعلق می‌گیرد. به‌ این‌ ترتیب هر چه اعتبار استراتژی‌های آن‌ها بیشتر باشد، افراد بیشتری اقدام به کپی کردن از معاملات آن‌ها می‌کنند. این کار باعث می‌شود آن‌ها بتوانند علاوه بر کار روزانه خود سود اضافه‌ای را هم به دست بیاورند.

مواردی را قبل از کپی تریدینگ باید در نظر بگیریم؟

هر معامله‌گر قبل از این که کپی تریدینگ را شروع کند باید به چند مورد مختلف توجه کند:

حداقل دوره سرمایه‌ گذاری هر تریدر ممکن است براساس استراتژی‌های خود، یک سری شرایط را برای سرمایه‌ گذاران تعریف کند. برای مثال اگر تریدری معاملاتش به شکلی باشد که برای سودآوری هر معامله حداقل به یک هفته زمان احتیاج داشته باشد. در بخش شروط سرمایه‌ گذاری یک گزینه تحت عنوان حداقل دوره سرمایه‌گذاری مشخص می‌کند. در اینصورت سرمایه‌گذاران باید حداقل آن زمان را برای سودآوری معامله صبر کنند. چنانچه معامله‌گری بخواهد قبل از این زمان اتصال حساب خود را قطع کند، باید جریمه پرداخت کند.

حداقل سرمایه حداقل سرمایه یکی دیگر از شروطی است که برای حساب‌های کپی تریدینگ تعیین می‌شود. این مقدار با توجه به میزان ریسک توسط تریدر حرفه‌ای تعیین می‌شود. برای مثال تریدر حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری را برای انجام کپی تریدینگ 2,000 دلار تعیین می‌کند. در این صورت سرمایه‌گذار برای وصل شدن به حساب اصلی باید در حساب خود حداقل 2,000 دلار موجودی داشته باشد.

درصد مشارکت در سود یکی دیگر از شروط حساب‌های کپی تریدینگ میزان مشارکت در سود می‌باشد. هنگامی که سرمایه‌گذاری با اتصال حساب خود به حساب یک تریدر حرفه‌ای کپی تردینگ انجام می‌دهد و از این راi سود بدست می‌آورد باید بخشی از سود خود را که قبلا توسط تریدر حرفه‌ای مشخص شده است را به عنوان مشارکت در سود به او پرداخت کند.

ارکان اصلی معاملات کپی تریدینگ

همانطور که پیش از این گفته شد نحوه انجام معاملات و خدمات ارائه شده در صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف متفاوت می‌باشد اما در اصول کلی یکسان می‌باشند. در ادامه برخی از قواعد اصلی کپی تر‌یدینگ را بررسی می‌کنیم:

بازار: بازار یکی از ارکان اصلی کپی تریدینگ است. بدیهی است که یک ابزار مالی در بازار مالی توسعه پیدا خواهد کرد. بازاری که برای اولین بار کپی تریدینگ در آن بکار گرفته شد بازار فارکس (بازار ارز) بود و با متولد شدن CFD، بازارهای دیگری مانند بازار سهام، شاخص‌ها، کالاها، نرخ بهره، ETF و حتی بیت کوین وارد این عرصه شدند. کارگزارهای پلتفرم معاملاتی: کارگزاری یکی از عناصر اصلی کپی تریدینگ می‌باشد و به عبارتی بدون آن نمی‌توان در هیچ بازاری سرمایه‌گذاری کرد. در این نوع ترید، به یک کارگزاری نیاز دارید تا با افتتاح حساب کاربری معاملاتی که قصد کپی کردن آنها را دارید را دریافت کنید. البته کارگزاری‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال چندان کاربردی ندارند و افراد می‌توانند بدون استفاده از کارگزاری از سرویس کپی تر‌یدینگ استفاده کنند. معامله‌گر اصلی (ارائه‌دهنده سیگنال): این افراد همان تریدرهای حرفه‌ای هستند که افراد عملکرد آنها را برای کپی تریدینگ انتخاب می‌کنید. در هر پلتفرم تریدرهای تازه کار می‌توانند براساس داده‌های مختلف عملکرد معاملاتی تریدر حرفه‌ای را بررسی و تحلیل کنند. سرمایه‌گذار (دنبال کننده): سرمایه‌ گذار یا دنبال کننده همان فردی است که به دنبال استفاده از روش کپی تریدینگ برای کسب درآمد است. کپی تریدینگ انعطاف‌پذیری زیادی دارد و می‌توان از آن در بازارهای مختلف استفاده کرد. پلتفرم کپی تریدینگ: استفاده از سرویس کپی تریدینگ بدون وجود پلتفرم کپی تریدینگ امکان پذیر نمی‌باشد. انواع مختلفی از این پلتفرم‌ها وجود دارد و تریدرهای تازه کار می‌توانند براساس انتظارات خود بهترین پلتفرم را انتخاب کنند. یافتن یک پلتفرم مناسب بسیاری از پلتفرم‌های مبادله ارزهای دیجیتال دارای ربات‌های معاملاتی خودکار هستند. این ربات‌ها ممکن است برای معامله‌گران جدید و بدون تجربه لازم برای انجام معاملات شخصی، ایده‌آل باشند. درعین‌حال رویکرد نیمه‌خودکار هم وجود دارد که بهترین ویژگی هر دو روش (معامله شخصی و رباتیک) را در اختیار شما قرار می‌دهد. ربات‌های معاملاتی کریپتو در تجارت کاملاً خودکار، یک ابزار ضروری برای رسیدن به موفقیت هستند.

شما برای اتخاذ رویکردی عملی‌تر باید یک پلتفرم Copy Trading ارز دیجیتال تخصصی را انتخاب کنید. این پلتفرم‌ها با ارائه سیگنال‌های تجاری و مجموعه‌ای از داده‌های مفید در تصمیم‌گیری آگاهانه شما مؤثر هستند. شما در ازای پرداخت هزینه، به اطلاعات و استراتژی‌های معامله‌گران خبره برای شناخت نحوه انجام تجارت آن‌ها دسترسی خواهید داشت.

ربات معاملاتی کریپتو ابزار خودکار یک پلتفرم معاملاتی است که می‌تواند معاملات را از طرف سرمایه‌گذار انجام دهد. یک ربات معاملاتی زمانی معامله می‌کند که شرایط خاص تعریف شده توسط سرمایه‌گذار برآورده شده باشد. یک ربات معامله‌گر برای سرمایه‌گذاری از الگوریتم‌های هوشمند، قیمت‌های فعلی، نوسانات و شرایط کلی بازار استفاده می‌کند.

انتخاب معامله‌گران برای Copy Trading

در مرحله دوم باید معامله‌گرانی را انتخاب کنید که قصد کپی کردن روش تجارت آن‌ها را دارید. در اینجا باید تعیین کنید که کدام معامله‌گران می‌توانند اهداف و معیارهای کلیدی شما برای تصمیم‌گیری را برآورده کنند. درعین‌حال می‌توانید ترکیبی از روش چندین معامله‌گر با استراتژی‌های معاملاتی مختلف را سرلوحه کار خود قرار دهید. در ادامه مقاله با جزئیات بیشتری درباره نحوه انتخاب یک معامله‌گر برای کپی تریدینگ ارز دیجیتال صحبت خواهیم کرد.

تعیین بودجه سرمایه‌گذاری درنهایت این شما هستید که میزان سرمایه‌گذاری خودتان در ارزهای دیجیتال را تعیین خواهید کرد. یک استراتژی معقول و منطقی این است که به کپی کردن روش چندین معامله‌گر حرفه‌ای بپردازید. سپس سرمایه‌گذاری خود را در هر یک از دارایی‌های انتخابی آن‌ها تقسیم کنید. تنوع می‌تواند مانند هر شکل دیگری از تجارت به محافظت از سرمایه اولیه شما کمک زیادی کند. به‌این‌ترتیب، می‌توانید به یک تصویر کلی از میزان سود و زیان و تبحر هر یک از معامله‌گران دست یابید و بودجه خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

همچنین قبل از انتخاب یک کیف پول رمزنگاری برای انجام Copy Trading ارز دیجیتال باید تحقیقات کافی انجام دهید. انتخاب بین کیف پول‌های فعلی بازار کریپتو به عواملی نظیر حجم خرید و فروش در آن پلتفرم وابسته است. درعین‌حال بهره‌مندی یک کیف پول الکترونیکی از صرافی خاص خود امتیاز بزرگی محسوب می‌شود. کپی تریدینگ ارز دیجیتال راهی خوب برای کسب تجربه و دانش دیگران و به‌کارگیری آن‌ها به شمار می‌رود. انسان در همه زمینه‌ها به مشورت و کسب آگاهی از تجربیات افراد موفق نیاز دارد که معامله هم یکی از آن‌هاست. اگر تازه شروع به تجارت ارز دیجیتال کرده‌اید و می‌خواهید استراتژی‌های معاملاتی را یاد بگیرید، این روش مخصوص شماست. بنابراین تنها کاری که لازم است انجام دهید، این است که یک پلتفرم Copy Trading و معامله‌گر مناسب انتخاب کنید.

سوشال تریدینگ

در سوشال تریدینگ، تریدرها تحلیل‌ها و استراتژی‌های خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و سایر کاربران با بررسی و انتخاب این استراتژی‌ها اقدام به معامله می‌کنند. در واقع کپی تریدینگ نوعی از سوشال تریدینگ است که در آن عین معاملات تریدر دیگری را کپی می‌کنیم. در انواع دیگر سوشال تریدینگ، یا صرفاً استراتژی یک تریدر تقلید یا از سیگنال‌های دیگران برای خرید و فروش استفاده می‌کنیم.

چرا کپی تریدینگ بهترین استراتژی برای تازه‌واردان است؟

اگر به‌تازگی وارد صنعت ارزهای دیجیتال شده‌اید و می‌دانید مارکت کپ چیست، معاملات رونویس یک گزینه فوق‌العاده برای شما به حساب می‌آید. انجام معامله به‌تنهایی نیازمند سطح پیشرفته‌ای از تحلیل تکنیکال است؛ اما با استفاده از کپی تریدینگ ارز دیجیتال می‌توانید با دانش بسیار کم، شروع به سرمایه‌گذاری کنید. مزایای کپی تریدینیگ عبارت‌اند از:

کپی تریدینگ بهترین استراتژی برای افراد تازه‌وارد و کسانی است که وقت و دانش کافی برای تحقیق و تحلیل ارزهای دیجیتال ندارند. معاملات رونویس تحت چارچوب‌های نظارتی مانند FCA، ESMA و CySEC به رسمیت شناخته شده‌اند. با استفاده از کپی تریدینگ می‌توانید از سبدهای معاملاتی متنوعی استفاده کنید. کپی تریدینگ ارز دیجیتال علاوه‌بر مزایایی که برای معامله‌گران تازه‌وارد به ارمغان می‌آورند، راه کسب درآمدی برای معامله‌گران حرفه‌ای ایجاد می‌کنند. در واقع تریدرهای باتجربه می‌توانند با ورود به پلتفرم‌های کپی تریدینگ، علاوه‌بر گرفتن سود از انجام معاملات، کارمزد هم دریافت کنند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.