شبکه Kusama چیست؟

شبکه Kusama چیست؟

کوساما (Kusama) شبکه قناری پولکادات است! نام قناری از ایده قناری‌هایی گرفته شده است، که در معادن زغال سنگ برای هشدار دادن به معدن‌چیان به‌کار گرفته می‌شدند. قناری‌ها در معادن با شناسایی مونوکسیدکربن و سایر گازهای سمی

که می‌توانستند به معدن‌چیان آسیب بزنند، به آن‌ها اعلام هشدار کرده و معند‌چیان را از خطر مرگ نجات می‌دادند. معدن‌چیان هنگام کار در معدن، قناری‌ها را در قفس با خود به داخل تونل‌ها می‌برند؛ اگر گازهای خطرناکی مانند مونوکسید کربن در معدن جمع می‌شد، این گازها قبل از کشتن معدن‌چیان قناری را می‌کشتند و به این ترتیب هشداری برای خروج فوری از تونل‌ها به معدن‌چیان داده می‌شد. به طور مشابه، کوساما با هشدار دادن و کمک به شناسایی هر نوع آسیب‌پذیری یا ضعف در پایه کد پولکادات، به عنوان قناری این شبکه عمل می‌کند.

Kusama شبکه‌ای مقیاس‌پذیر از بلاک چین‌های تخصصی است که با استفاده از سابستریت Substrate ساخته شده است. سابستریت کیت توسعه‌ نرم‌افزاری شبکه پولکادات است، که شبکه پولکادات و تمامی شبکه‌های بلاک چینی روی آن توسط این کیت ساخته شده‌اند. همان طور که گفته شد، تقریبا از همان کد مبنای Polkadot برای ساخت شبکه کوساما استفاده شده است. این پلتفرم بستری برای تیم‌هایی است که به نوآوری در Kusama علاقه دارند و یا می‌خواهند به ارتقا و پیشرفت Polkadot کمک کنند. Kusama در سال ۲۰۱۹ توسط گاوین وود (Gavin Wood) بنیان‌گذاری شد. گاوین وود بنیان‌گذار Polkadot و یکی از بنیان‌گذاران اتریوم است. او قبلا مدیر ارشد فناوری اتریوم بوده است. شبکه Kusama به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که بلاک چین سفارشی خود را ایجاد کنند. Kusama محیطی پویا و انعطاف‌پذیر را فراهم کرده است، که فرآیند مدیریت و ارتقا را خیلی سریع برای توسعه‌دهنده‌ها ممکن می‌کند. توسعه دهندگان با استفاده از این شبکه می‌توانند پلتفرم‌های خود را با امنیت و مقیاس‌پذیری بالا تولید و برای استفاده در بازار ارائه کنند.

Kusama محیطی ایده‌آل برای استارت‌آپ‌های نو‌پا است. استارتاپ‌ها با استفاده از شبکه کوساما می‌توانند ساختار‌هایی به نام پاراچین (Parachain) در محیط بلاک چین ایجاد کنند. شبکه Kusama از جدید‌ترین فناوری‌ها استفاده می‌کند و این فناوری‌ها قبل از پیاده‌سازی در Polkadot، ابتدا در محیط Kusama آزمایش می‌شوند. Kusama توسط جامعه کاربران خود هدایت می‌شود و هر گونه پیشنهادی در آن به رای گذاشته می‌شود. افراد این جامعه به تکامل این شبکه کمک می‌کنند و شکلی زیبا از دموکراسی در این جامعه نمایان است. جامعه کوساما از پشتیبانی شبکه پولکادات نیز بهره‌مند است و این موضوع به رشد و پیشرفت آن کمک شایانی می‌کند. شبکه کوساما (Kusama Network) یک شبکه مقیاس پذیر از بلاک چین های تخصصی است که با استفاده از زیرلایه و تقریباً همان پایگاه کد پولکادات ساخته شده است. این شبکه یک محیط توسعه آزمایشی برای تیم هایی است که می خواهند سریع حرکت کرده و در Kusama نوآوری کنند یا برای استقرار در پولکادات آماده شوند. این شبکه مقیاس پذیر از بلاک چین های تخصصی، در شبکه بزرگتر خود یعنی پولکادات مستقر شده و شباهت های زیادی به این بلاک چین دارد، اما همیشه یک گام جلوتر از پولکادات است. پولکادات (DOT) بدون شک به یکی از محبوب‌ترین پروژه‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. با این حال، یکی از نوآورانه‌ترین جنبه‌های اکوسیستم آن، شبکه کوساما است.

در حالی که پروژه های جدید بلاک چین می توانند بسیار تکراری و مشتق شده به نظر برسند اما شبکه کوساما از آنجایی که واقعاً مفید است، برجسته شده است. شبکه کوساما در سال 2019 توسط گاوین وود، بنیانگذار پولکادات و یکی از بنیانگذاران و CTO سابق اتریوم تاسیس شد.

هدف و ایده شبکه Kusama چیست؟

تیم سازنده شبکه کوساما همان تیم سازنده شبکه پولکادات است. این شبکه از کدها و زبان برنامه‌نویسی مشابه شبکه پولکادات استفاده می‌کند. تمامی تغییرات و به‌روز‌رسانی‌ها پیش از آن که در شبکه پولکادات انجام شوند، در شبکه Kusama پیاده‌سازی می‌شوند. این شبکه به توسعه‌دهندگانی که قصد استفاده از بلاک چین پولکادات را دارند اجازه می‌دهد تا تمامی عملیات اجرایی خود را روی شبکه کوساما اجرایی کرده و از عملکرد صحیح آن‌ها مطمئن شوند.

توسعه‌دهندگان پس از راه‌اندازی و اطمینان از عملکرد برنامه‌های خود، می توانند با شرکت در مزایده پاراچین‌های شبکه پولکادات در صورت برنده شدن در این مزایده‌ها، برنامه‌های خود را به پولکادات منتقل کنند. در واقع هدف شبکه کوساما دادن فرصت به توسعه‌دهندگان پلتفرم‌های مختلف برای ساخت محصولی با کیفیت و کارآمد است. توسعه‌دهندگان با استفاده از کوساما می‌توانند پلتفرم‌های خود را ارتقا داده و جامعه کاربری خود را گسترش دهند و پس از اطمینان از عملکرد برنامه‌های خود آن‌ها را به شبکه پولکادات انتقال دهند.

ویژگی های کوساما

Kusama Network چندین ویژگی آشکار دارد اما به عنوان اکوسیستمی در اکوسیستم بزرگتر پولکادات نیز عمل می کند. این شبکه از نظر معماری و ساختار، شباهت تقریباً یکسانی به پولکادات دارد. شبکه کوساما به عنوان یک شبکه آزمایشی عمل می کند اما این اصطلاح کاملاً سطح آزمایشی را که پروژه ها می توانند قبل از راه اندازی پاراچین های خود در پولکادات انجام دهند را پوشش نمی دهد.

کوساما به طور مداوم در حال آزمایش (نه تنها پروژه های مختلف روی آن)، بلکه خود اکوسیستم است. این شبکه همیشه یک گام جلوتر از Polkadot است و ویژگی‌های جدیدی را امتحان می‌کند که دومی می‌خواهد در نهایت پس از رفع پیچیدگی‌ها به کار ببندد و وسیله نقلیه‌ای را برای تیم فراهم می‌کند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بسیار نوآورتر باشند و ریسک‌ های بزرگ‌تری را بدون به خطر انداختن اکوسیستم پولکادات انجام دهند. سهیم شدن KSM، رمز بومی کوساما: طبق گفته ویکی پولکادات (Polkadot’s wiki)، کسانی که در فروش پولکادات شرکت کرده‌اند می‌توانند با مطالبه کوساما، مقداری از توکن KSM را درخواست کنند.

به دست آوردن یک اسلات پاراچین (برای آزمایش در ساخت Kusama این یک ویژگی اصلی ضروری است): زنجیره‌ها را می‌توان به‌عنوان پاراچین‌های «معمول» انتخاب کرد، در حراجی پاراچین برنده شد، یا به‌عنوان «parathread» راه‌اندازی کرد که اساساً یک دسترسی پرداختی با یک حراج برای هر بلوک است.

تنظیم به عنوان اعتبار سنجی: این یک راه عالی برای طی کردن فرآیند و درک انتظارات/نیازها قبل از نقل مکان به پولکادات است زیرا حداقل نیاز برای سرمایه گذاری در شبکه کوساما کمتر است. متناوباً، کاربران می‌توانند خود را به‌عنوان یک نامزد معرفی کنند، نقشی که مستلزم کمی ریسک است اما اجازه می‌دهد یک رویکرد «تنظیم کن و فراموشش کن یا set it and forget it» داشته باشد. نامزدها سهام خود را به اعتبارسنجی‌ها منصوب می‌کنند و یا بخشی از درصد پاداش را دریافت می‌کنند یا اگر اعتبارسنجی که آنها معرفی کرده‌اند ضعیف عمل کند، کاهش می‌یابد.

استیکینگ همچنین به کاربران اجازه می دهد تا همه پرسی را پیشنهاد دهند و در مورد آنها رأی دهند که به تکامل و بهبود شبکه در طول زمان کمک می کند.

مکانیسم اجماع شبکه Kusama

الگوریتم اجماع در شبکه Kusama در ابتدا حالتی متمرکز داشت که در این مرحله، نود‌های (Node) اعتبارسنج مستقیما توسط بنیاد اینترنت نسل سوم (Web3 Foundation) مدیریت می‌شدند. این بنیاد وظیفه ساخت و نظارت‌بر فناروری‌ها و برنامه‌های کاربردی در زمینه نرم‌افزارهای اینترنت غیرمتمرکز به منظور تمرکز زدایی و ثبات اکوسیستم Web3 به عهده دارد و توسط گاوین وود بنیان‌گذاری شده است. بعد از این مرحله، نوعی مدیریت ابتدایی به Kusama داده شد و یک شبکه غیرمتمرکز با الگوریتم گواه اثبات سهام (PoS) پدید آمد. بعد از آن این مکانیسم اجماع بیشتر توسعه پیدا کرد و گواه اثبات سهام کاندید شده (NPoS) شکل گرفت. این مکانیسم به این شیوه است که دارندگان توکن KSM می‌توانند ۱۶ اعتبارسنج مختلف را کاندید کنند. هر یک از این اعتبارسنج‌ها مقداری KSM را به عنوان پاداش دریافت می‌کند، البته مقدار این پاداش بستگی به رتبه آن‌ها ندارد. و در نهایت، پاداش‌های شبکه به تناسب مقدار توکن‌های استیک شده توسط نودهای اعتبار‌سنج بین آن‌ها توزیع می‌شود.

شبکه کوساما یک شبکه مقیاس پذیر از بلاک چین های تخصصی و به عنوان بخشی از شبکه بزرگتر پولکادات به شمار می رود. شبکه کوساما امکان انجام واقعی‌ترین محیط آزمایش ممکن را برای پروژه‌های بلاک چین فراهم می کند و تفاوت های اساسی با پولکادات دارد. از جمله اینکه هزینه در شبکه کوساما از پولکادات مقرون به صرفه تر است.

ارز دیجیتال کوساما Kusama چیست؟

شبکه کوساما Kusama یک محیط پیش تولید عمومی برای پولکادات Polkadot است، محیطی که به هر توسعه دهنده اجازه می دهد قبل از انتشار بلاکچین یا برنامه های جدید، آنها را آزمایش کند. از این طریق می توان گفت کوساما به عنوان یک محیط برای توسعه دهندگان عمل می کند که به دنبال آزمایش نسخه های اولیه پروژه های Polkadot هستند، اما ارزهای رمزپایه واقعی در بازار آزاد معامله می شوند. جدای از همه این ها لازم به ذکر است که کوساما یک شبکه بلاکچین واقعی است و تنها یک شبکه آزمایشی نیست. این شبکه حمکرانی خاص خود را دارد و رمزگذاری خاص خود را دارا می باشد. تیم هایی که به دنبال پیشرفت سریع در توسعه خود هستند، کوساما را انتخاب می کنند و بعدا با داشتن پروژه ای بالغ تر، به پولکادات می روند. به طور کلی کوساما شبکه توسعه ای است که ویژگی های جدید پولکادات در آن آزمایش و تکمیل می شود، اما همچنین محیطی برای توسعه سریع و نوآوری است.

توکن شبکه کوساما، KSM نام دارد. در عرضه اولیه پولکادات کسانی که توکن این شبکه را داشتند، می توانستند به اندازه توکن DOT توکن KSM از شبکه کوساما درخواست کنند. توکن KSM کاربردهای زیادی را در شبکه کوساما دارد که می توان به رای گیری در رفراندوم ها، کاندید اعتبارسنج ها و اعتبارسنجی شبکه اشاره کرد.

به روزرسانی های رسمی پولکادات نیز قبل از انتشار روی کوساما آزمایش می شوند. کوساما تلاش می کند تا انعطاف پذیری بیشتری را برای توسعه دهندگان داشته باشد در حالی که آنها طراحی پروژه های پولکادات خود را نهایی می کنند. به نوبه خود، کوساما قوانینی آزادتر از پولکادات را ارائه می دهد و در جای دیگر، کوساما بیشتر ویژگی های اصلی طراحی پولکادات را تقلید می کند. به عنوان مثال، کوساما از دو نوع بلاکچین استفاده می کند، یک شبکه اصلی به نام ریلِی چین که در آن تراکنش ها دائمی هستند و پاراچِین که شبکه های تولید شده توسط کاربر می باشند.

به عبارت دیگر این پلتفرم به منظور ایجاد بستر آزمایشی برای توسعه دهندگان که قصد نواوری و استقرار بلاکچین خود را دارند، طراحی شده است و می تواند به عنوان یک شبکه مقدماتی قبل از راه اندازی پولکادات مورد استفاده قرار گیرد. معماری بلاکچین پروژه ها تقریبا یکسان است اما کوساما به گونه ای طراحی شده است که نسخه آزمایشی تری از پولکادات باشد. به عبارت دیگر بسیاری از پروژه هایی که مایل به راه اندازی در پولکادات هستند، پیش از این تکرار مشابهی را در کوساما راه اندازی می کنند.

نقشه راه شبکه Kusama چیست؟

در آگوست سال ۲۰۱۹ (مرداد سال ۱۳۹۸) بود که Kusama به عنوان نسخه اولیه و بازبینی نشده Polkadot ساخته شد. Kusama در ابتدا به عنوان محیطی برای آزمایش‌های Polkadot ایجاد شد.

در سپتامبر سال ۲۰۱۹ (شهریور ۱۳۹۸) بود که ارتقایی در این شبکه انجام شد و این ارتقا از لحاظ فنی زنجیره جدیدی ایجاد کرد و بسیاری از عیب‌ها در شبکه کوساما برطرف شد.

ارتقای بعدی در اکتبر ۲۰۱۹ (مهر ۱۳۹۸) انجام گرفت و الگوریتم گواه اثبات سهام در این ارتقا به الگوریتم گواه اثبات سهام کاندید شده تغییر یافت. در این نسخه همچنین واحد انتخابات شورا معرفی شد که به مشارکت‌کنندگان اجازه انتخاب اعضای شورای Kusama داده می‌شد.

در نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۱۳۹۸) تلاش‌هایی برای تازه‌سازی سیستم مدیریتی شبکه Kusama انجام گرفت و به این ترتیب، یک سیستم مدیریتی غیر‌متمرکز در شبکه کوساما ایجاد شد.

ارتقای بعدی این شبکه در ژانویه ۲۰۲۰ با شکست مواجه شد، البته Polkadot در این زمینه کمک کرد و Kusama خیلی سریع به حالت عادی بازگشت.

معرفی اعضای تیم شبکه Kusama

تیم Kusama متشکل از همان اعضای تشکیل دهنده تیم Polkadot است و بنیاد اینترنت نسل سوم هم کمک شایان توجه‌ای به راه‌اندازی این شبکه کرده است. همان طور که گفته شد، گاوین وود (Gavin Wood) اقدام به راه‌اندازی Kusama در سال ۲۰۱۹ کرد و این پروژه برای آزمایشات Polkadot راه‌اندازی شد. البته ناگفته نماند که شبکه Kusama بیشتر از یک شبکه آزمایشی است و کاربردها و قابلیت‌های متعددی را برای توسعه‌دهندگان و کاربران فراهم کرده است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.