اسلیپیج (Slippage) یا لغزش در بازارهای مالی

اسلیپیج (Slippage) یا لغزش در بازارهای مالی

اسلیپیج «Slippage» یا «لغزش» به تفاوت قیمت معامله با قیمت مورد انتظار تریدر اشاره دارد. در واقع، اسلیپیج زمانی اتفاق می‌اُفتد که معامله با قیمتی متفاوت نسبت به قیمت مورد انتظار یا قیمت درخواستی فرد انجام می‌شود.

بازار ارزهای دیجیتال یک بازار بسیار پر نوسان است. سرمایه‌گذاری و معامله در چنین بازار تهاجمی بدون دانش کافی در این زمینه می‌تواند خطرناک‌ترین حرکتی باشد که می‌توانید انجام دهید. در توصیف بیشتر مفهوم اسلیپیج می‌توان گفت:

اسلیپیج یا لغزش تفاوت بین قیمت مورد انتظار و قیمت واقعی یک معامله است. با توجه به نوسانات زیاد ارزهای دیجیتال، اسلیپیج در هنگام خریدوفروش این ارزها، به‌خصوص در صرافی‌های غیرمتمرکز یک اتفاق کاملاً رایج است. اسلیپیج مربوط به تفاوت بین قیمتی است که در ذهن داشتید و قیمتی که باید به آن رضایت می‌دادید! هنگامی که معامله می‌کنید، قیمت خاصی را در نظر دارید که با آن می‌خرید یا می‌فروشید. با این حال، از آنجایی که بازار کریپتو به سرعت حرکت می‌کند، زمانی که سفارش شما وارد بازار می‌شود و زمانی که معامله کامل می‌شود، قیمت خرید یا فروش می‌تواند تغییر کند. از این تغییر قیمت به لغزش یا اسلیپیج یاد می‌کنند. اسلیپیج ممکن است حتی تا از ۱۰ درصد متفاوت از قیمت موردنظر شما باشد. لغزش در تمام بازارهای مالی اعم از فارکس، سهام و …. ممکن است رخ دهد، اما بازار ارزهای دیجیتال به دلیل حرکات سریع خود، پتانسیل بیشتری برای ایجاد آن دارد.

اسلیپیج مثبت چیست؟

تا به اینجا متوجه شدیم که Slippage چیست. اما این مفهوم را بیشتر به عنوان یک رویکرد منفی و آزار دهنده شناختیم. حال آن‌که اسلیپیج می‌تواند جنبه مثبتی هم داشته باشد. اگر در زمانی‌ که در حال انجام یک سفارش خرید هستید قیمت کاهش یابد یا در زمان انجام سفارش فروش قیمت افزایش یابد، در واقع لغزش مثبت رخ داده است و سود بیشتری نصیب معامله‌گر شده است. این حالت نیز گاهی اتفاق می‌اُفتد که بسیار خوشایند است. اسلیپیج یا لغزش به تفاوت بین قیمت مورد انتظار یک معامله و قیمتی که در آن معامله انجام می شود اطلاق می شود. لغزش می تواند در هر زمان رخ دهد اما بیشتر در دوره هایی با نوسانات بیشتر هنگام استفاده از سفارشات بازار (Market) رایج است. همچنین ممکن است زمانی رخ دهد که یک سفارش بزرگ اجرا شود اما حجم کافی در قیمت انتخاب شده برای انجام کل معامله وجود ندارد.

اسلیپیج چگونه عمل می کند؟

اسلیپیج نشان دهنده یک حرکت منفی یا مثبت نیست زیرا هرگونه تفاوت بین قیمت اجرایی مورد نظر و قیمت اجرایی واقعی به عنوان لغزش شناخته می شود. هنگامی که سفارش اجرا می شود، اوراق بهادار یا موارد مشابه با مطلوب ترین قیمت ارائه شده توسط صرافی یا سایر بازارسازها خریداری یا فروخته می شود. این موضوع می تواند نتایجی مطلوب تر، مساوی یا کمتر از قیمت اجرایی مورد نظر را ایجاد کند. قیمت اجرایی نهایی در مقابل قیمت اجرایی مورد نظر را می توان به عنوان لغزش مثبت، بدون لغزش یا لغزش منفی طبقه بندی کرد.

قیمت های بازار می تواند به سرعت تغییر کند و باعث اسلیپیج در بازه زمانی بین قرار دادن سفارش و انجام آن شود. این اصطلاح در انواع مختلف بازارها استفاده می شود اما تعاریف یکسان است. با این حال، لغزش در شرایط مختلف برای هر بازاری رخ می دهد. در حالی که یک سفارش محدود (Limit order) از اسلیپیج منفی جلوگیری می کند اما در صورت عدم بازگشت قیمت به سطح مورد نظر، خطر ذاتی عدم انجام معاملات را به همراه دارد. این ریسک در شرایطی افزایش می یابد که نوسانات بازار سریعتر اتفاق می افتد و زمان انجام معامله را با قیمت اجرایی مورد نظر به میزان قابل توجهی محدود می کند.

مثالی از اسلیپیج یکی از رایج ترین روش های اسلیپیج در نتیجه تغییر ناگهانی در گستره ی پیشنهادهای عرضه و تقاضا است. وقتی این اتفاق بیفتد، ممکن است سفارش بازار با قیمتی کمتر یا مطلوب تر از آنچه در ابتدا تصور می شد، اجرا شود. با اسلیپیج منفی، تقاضا در معاملات طولانی مدت افزایش یافته یا پیشنهاد در معاملات کوتاه مدت کاهش یافته است. با لغزش مثبت، درخواست در معاملات لانگ کاهش یافته یا عرضه در معاملات شورت افزایش یافته است. معامله گران می توانند با قرار دادن سفارشات محدود (Limit) و اجتناب از سفارشات بازار (Market)، خود را در برابر اسلیپیج محافظت کنند.به عنوان مثال فرض کنید قیمت عرضه و تقاضا برای سهام اپل که در بروکر کارگزاری درج شده است، به ترتیب 183.53 و 183.50 دلار است. سفارش بازار یا مارکت، برای 100 سهم ثبت می شود، به این منظور که سفارش در 183.53 دلار پر می شود. با این حال، معاملات خرد ثانیه ای توسط برنامه های کامپیوتری قبل از تکمیل سفارش، قیمت عرضه و تقاضا را به 183.57 و 183.54 افزایش می دهد. سپس سفارش با 183.57 دلار پر می شود و 0.04 دلار برای هر سهم یا 4.00 دلار برای هر 100 سهم، لغزش منفی وجود دارد.

زمان اتفاق افتادن اسلیپیج های بزرگ

معمولاً بزرگترین اسلیپیج در حوادث مهم خبری رخ می دهد. به عنوان یک معامله گر روزانه، از معاملات در جریان رویدادهای مهم برنامه ریزی شده خبری، مانند اطلاعیه های مهم یا در هنگام اعلام درآمد شرکت خودداری کنید. در حالی که حرکت های بزرگ جذاب به نظر می رسند، ورود و خروج به قیمت دلخواه ممکن است مشکل ساز باشد.

اگر هنگام انتشار اخبار در یک پوزیشن قرار دارید، ممکن است با لغزش قابل توجهی در استاپ لاس خود مواجه شوید که شما را در معرض ریسک بسیار بیشتری از آنچه انتظار می رود، قرار می دهد. تقویم اقتصادی را بررسی کنید تا از معامله چند دقیقه قبل یا بعد از اعلاناتی که تاثیرگذارند، اجتناب کنید.

چطور می‌توان از بروز اسلیپیج جلوگیری کرد؟

وقتی می‌خواهیم از بروز اسلیپیج جلوگیری کنیم، در واقع منظورمان جنبه منفی و آزار‌دهنده‌ی این مفهوم است. در بازارهای پرنوسان مانند کریپتو، به دلیل تغییر سریع قیمت رمزارزها، تضمینی وجود ندارد که بتوانید از لغزش جلوگیری کنید. اما می‌توانید مقدار آن را برای خود به حداقل برسانید. راه‌حل‌های زیر می‌توانند برای کاهش ریسک لغزش به شما کمک کنند:

حد ضرر به تنظیم کردن حداکثر ضرر برای یک معامله اشاره دارد. به‌طوری که یک معامله با رسیدن به حد ضرری که توسط کاربر تعیین شده، به‌صورت خودکار متوقف خواهد شد. تعیین حد ضرر در معاملات کمک می‌کند تا اگر در اثر لغزش، معامله شما با زیان بالایی روبه‌رو شد، آن معامله بسته شود تا ضرر بیشتری را متحمل نشوید. پس سعی کنید همیشه برای معاملات خود حد ضرر یا استاپ‌لاس قرار دهید.

اسلیپیج در بازار ارزهای دیجیتال

در بازار ارزهای دیجیتال، وضعیت کمی متفاوت است زیرا عمق بازار نسبت به بازارهای سنتی کمی ضعیف‌تر است و نوسانات قیمت بیشتر به چشم می‌خورد. علت اصلی لغزش در بازار ارز دیجیتال ممکن است در "عمق" ناکافی اردربوک ها باشد. گاهی اوقات می توانید ببینید که یک سفارش با حجم بالا می تواند قیمت بازار را تغییر دهد! با این حال، سفارش های موجود با قیمت های مختلف باید شکاف این سفارش پرتعداد را پر کند. این مفهوم با نام Spilit Order شناخته می شود. همانطور که از نام آن پیداست، یک سفارش با حجم بالا به چندین سفارش کوچکتر در سطوح مختلف قیمت تقسیم و اجرا می شود. لغزش یا اسلیپیج یک اتفاق رایج برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال است. این حالت زمانی اتفاق می‌اُفتد که قیمت بازار هنگام انجام معامله با قیمت مورد نظر شما مطابقت نداشته باشد. البته این اتفاق همیشه هم بد نیست. در واقع لغزش می‌تواند برای شما مثبت یا منفی باشد. اما بیشتر جنبه‌ی منفی آن در نظر گرفته می‌شود، چراکه زیان‌های بزرگی را برای معامله‌گران در پی دارد. به همین دلیل، معامله‌گران رمزارزی باید همیشه از لغزش‌های احتمالی در معاملات خود آگاه باشند. تریدرهای حرفه‌ای از لغزش به نفع خود استفاده می‌کنند. آن‌ها همیشه یک استراتژی خرید و فروش مؤثر برای به حداکثر رساندن سود و ضرر ارائه می‌کنند. درک مفهوم لغزش و تحمل لغزش در کریپتو به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های معاملاتی بهتری را اجرا نمایید. تاثیر مثبت اسلیپیج که کمتر می بینید! همچنین وجود دارد: فرض کنید شما یک خرید در 1260 دارید، حد برد (TP) خود را 1300 دلار تعیین می کنید. قیمت به دلیل انتشار یک خبر باعث ایجاد چت می شود و ناگهان روی 1320 دلار باز می شود. در این شرایط محدودیت برد شما در اولین جایزه موجود اجرا می شود. بنابراین در این مثال به جای 40 دلار شما 60 دلار می گیرید! لغزش یک مشکل طبیعی در "بازار سهام" جهانی است. بازار سهام در زمان های خاصی باز و بسته می شود. بنابراین در روز بعد و با بازگشایی این سهم، احتمال وجود شکاف در قیمت بازار وجود دارد.

بازار سهام ایران یک جنبه مثبت دارد و آن عدم لغزش در بازار آتی سکه و سهام ایران است زیرا پس از پایان معاملات؛ تمامی سفارشات اجرا نشده از سیستم مبادلات آتی حذف خواهند شد و معامله گر باید روز بعد دوباره سفارش را ثبت کند. در معاملات مالی، اسلیپیج یا لغزش قیمت، اصطلاحی است که به تفاوت بین قیمت مورد انتظار معامله و قیمت واقعی که معامله در آن انجام می‌شود، اشاره دارد. لغزش می‌تواند مثبت یا منفی باشد. لغزش مثبت زمانی رخ می‌دهد که یک سفارش با قیمتی بهتر از حد انتظار اجرا شود. از سوی دیگر، لغزش منفی زمانی رخ می‌دهد که یک سفارش با قیمتی بدتر از حد انتظار اجرا شود. با توجه به سرعت سریع حرکت قیمت در بازارهای مالی، ممکن است به دلیل تاخیری که بین نقطه ثبت سفارش و زمان تکمیل آن وجود دارد، لغزش رخ دهد. اسلیپیج (Slippage) یا لغزش قیمت، به تفاوت میان قیمت مورد انتظار یک معامله و قیمتی که معامله در آن انجام می‌شود، اشاره دارد. لغزش می‌تواند در هر زمانی رخ دهد، اما در دوره‌هایی که از سفارش‌های بازار استفاده می‌شود، بیشتر رایج است. همچنین ممکن است زمانی رخ دهد که یک سفارش بزرگ اجرا می‌شود اما حجم کافی در قیمت انتخاب شده برای حفظ اسپرد پیشنهادی یا فروش فعلی وجود نداشته باشد. اسلیپیج به تمام شرایطی اطلاق می‌شود که در آن یک شرکت‌کننده در بازار، قیمت اجرای معامله متفاوتی را نسبت به آنچه در نظر گرفته شده دریافت می‌کند. اسلیپیج در همه پلتفرم‌های بازار از جمله سهام، اوراق قرضه، ارزها و معاملات آتی با مفهومی یکسان رخ می‌دهد و به معنای یک حرکت منفی یا مثبت نیست چرا که هر تفاوتی میان قیمت اجرای مورد نظر و قیمت اجرای واقعی به عنوان لغزش شناخته می‌شود. زمانی که سفارشی اجرا می‌شود، اوراق بهادار با بهترین و مناسب‌ترین قیمت ارائه شده توسط صرافی ارزهای دیجیتال یا سایر بازارسازها خریداری و یا فروخته می‌شود. این می‌تواند نتایج مطلوب‌تر، برابر یا کمتر مطلوب‌تر از قیمت اجرای مورد نظر ایجاد کند. قیمت اجرای نهایی در مقابل قیمت اجرای مورد نظر را می‌توان به عنوان لغزش مثبت، بدون لغزش یا لغزش منفی طبقه بندی کرد. قیمت‌های بازار می‌توانند به سرعت تغییر کنند و این امکان را فراهم آورند که در طول تاخیر بین معامله و زمان تکمیل آن، اسلیپیج رخ دهد. در حالی که یک سفارش محدود از اسلیپیج منفی جلوگیری می‌کند، در صورت عدم بازگشت قیمت به سطح مورد نظر، خطر عدم اجرای معامله را به همراه دارد. این ریسک در شرایطی افزایش می‌یابد که نوسانات بازار سریع‌تر اتفاق افتاده و به طور قابل‌توجهی مدت زمان انجام معامله با قیمت اجرای مورد نظر را محدود می‌کند.

انواع اسلیپیج در ارزدیجیتال چیست؟

به طور کلی، سه نوع اسلیپیج یا لغزش قیمت وجود دارد. انواع اسلیپیج در ارز دیجیتال عبارتند از: اسلیپیج یا لغزش قیمت مثبت(positive slippage)، اسلیپیج یا لغزش قیمت منفی(negative slippage) و بدون لغزش یا اسلیپیچ صفر(No Slippage). اسلیپیج مثبت: اگر قیمت واقعی اجرا شده کمتر از قیمت مورد انتظار برای یک سفارش خرید باشد، اسلیپیج یا لغزش قیمت مثبت در نظر گرفته می‌شود چرا که به معامله‌گران نرخی بهتر از آنچه در ابتدا در نظر داشتند ارائه می‌دهد. برای مثال؛ اگر معامله‌گری جفت ارز GBP/USD را با یک سفارش محدود در قیمت 1.1965 خریداری کند، اما این سفارش در واقع در 1.1962 اجرا شود، به این معنا است که سفارش خود را با قیمتی بهتر وارد معامله می‌کند. اسلیپیج منفی: اگر قیمت واقعی اجرا شده بالاتر از قیمت مورد انتظار برای یک سفارش خرید باشد، لغزش منفی در نظر گرفته می‌شود چرا که به معامله‌گران نرخ مطلوب‌تری نسبت به آنچه که در ابتدا سعی در اجرای آن داشتند، ارائه می‌دهد. برای مثال؛ اگر معامله‌گری به صورت لحظه‌ای درخواست خریدی را در جفت ارزی با نرخ 1.450 قرار دهد اما سفارش در 1.4510 باز شود، سفارش با لغزش منفی مواجه خواهد شد. اسلیپیج صفر: اگر معامله‌گری دارایی را با قیمت دقیق مورد انتظار خود خریداری کند، به معنای عدم وجود اسلیپیج با لغزش قیمت است. به این معنا که قیمت درخواستی، همان قیمتی است که برای معامله اجرا می‌شود. برای مثال اگر قیمت مورد انتظار خرید تتر با قیمت خرید برابر باشد، به معنای عدم رخ دادن اسلیپیج است. لغزش هنگام معامله در بازارهای مالی امری رایج است و برای اکثر معامله گران اتفاق می افتد. لغزش همچنین در بازارهایی که معاملات کمی انجام می شود رخ می دهد. شما باید معاملات سهام، معاملات آتی و فارکس را با حجم زیاد در نظر بگیرید تا احتمال لغزش را کاهش دهید.

همچنین می توانید سهام و معاملات آتی را تا زمانی که بازارهای اصلی ایالات متحده باز هستند (در صورت تجارت در ایالات متحده) معامله کنید. ایده دیگر این است که وقتی لندن و یا ایالات متحده باز هستند، با فارکس معامله کنید زیرا این زمان بیشترین نقدینگی و فعال ترین زمان برای اکثر جفت ارزها است. شما نمی توانید به طور کامل از لغزش جلوگیری کنید و باید آن را به عنوان یک هزینه متغیر برای انجام معاملات در نظر بگیرید اما با راهکارهایی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، می توانید هزینه های احتمالی لغزش را کاهش دهید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.