آشنایی با شبکه ERC20

آشنایی با شبکه ERC20

تصمیمات یکی از مفاهیم اصلی که بر بخش بزرگی از فضا حاکم است و به ویژه به قراردادهای هوشمند و اموال هوشمند مربوط می شود، چیزی است که به عنوان استاندارد توکن ERC20 شناخته می شود.

همانطور که گفته شد شبکه ERC20 به استاندارد اسکریپت نویسی مورد استفاده در بلاک چین اتریوم اشاره دارد. این استاندارد فنی تعدادی از قوانین و اقداماتی را که یک توکن یا قرارداد هوشمند اتریوم باید دنبال کند و مراحلی را که بتواند آن را پیاده سازی کند تعیین می کند. شاید ساده‌ترین راه این باشد که شبکه ERC20 را مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و عملکردهای اساسی در نظر بگیریم که هر توکن جدیدی که در شبکه اتریوم ایجاد می‌شود باید از آن پیروی کند.

ERC در واقع مخفف عبارت (Ethereum Request for Comment) می باشد. و عدد 20 که کنار آن می آید، یک نشانه برای پروتکل اتریوم است. با توجه به اینکه حجم برنامه های غیرمتمرکز(DAPP) که بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می شوند، روز به روز در حال افزایش است، باید مجموعه ای از قوانین و استانداردها باشد که این حجم از پروژه ها به طور منظم در کنار یکدیگر انجام شوند. در واقع شبکه ERC20 مجموعه ای از قوانین است که برای تمامی پروژه ها و توکن هایی که بر روی بلاک چین اتریوم ساخته می شوند و از قراردادهای هوشمند استفاده می کنند، تعریف می شود.شش عملکرد و دو سیگنال در ERC20 تعریف می شود. همین مجموعه از عملکردها و سیگنال ها موجب می شود که ارز دیجیتال اتر و تمامی توکن های ERC20، به صورت مشابه در شبکه بلاک چین اتریوم فعالیت کنند. به همین دلیل است که اکثر کیف پول های ارز دیجیتالی که از رمز ارز اتریوم پشتیبانی می کنند، از تمامی توکن های ERC20 نیز پشتیابی می کنند.

شبکه ERC20 چیست؟

تمامی توکن‌ها برای تولید و معرفی در حوزه ارز دیجیتال نیازمند یک بستر بلاک‌چین هستند. اما ساخت یک بستر بلاک‌چین اختصاصی برای هر توکن هزینه بسیار زیادی دارد به همین دلیل اتریوم به عنوان یک شبکه گسترده امکان ساخت دیگر توکن‌هارا در این فضا فراهم می‌کند. ERC مخفف عبارت Ethereum Request for Comment می‌باشد و عدد 20 در کنار آن یک نشانه برای پروتکل اتریوم محسوب می‌شود. ERC20 فهرستی از قوانین و پروتکل‌های مربوط به ساخت توکن در شبکه اتریوم می‌باشد. در واقع فهرست ERC20 به عنوان مجموعه‌ای از قوانین می‌باشد که باید روی هر توکن اتریوم پیاده سازی و اجرا شود تا آن توکن بتواند در اکوسیستم اتریوم فعالیت کند. معمولا تمامی توکن‌های ایجاد شده بر بستر اتریوم با این قوانین هم راستا هستند و این فهرست قوانین به توسعه‌دهندگان کمک فراوانی می‌کند تا پیش‌بینی کنند هر توکن خاص چگونه در فضای اتریوم به وجود می‌آید و درون این اکو سیستم به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

تاریخچه ERC20

ERC20 توسط توسعه دهندگان اتریوم به نمایندگی از جامعه بزرگتر اتریوم در سال 2015 ایجاد شد و سپتامبر 2017 رسماً به رسمیت شناخته شد.

برای ایجاد استانداردی از این نوع برای اتریوم، یک توسعه‌دهنده یا گروهی از توسعه‌دهندگان باید آنچه را که به عنوان پیشنهاد بهبود اتریوم (EIP) شناخته می‌شود ارائه می دادند که عملکرد جدید را همراه با پروتکل‌ها و استانداردهای خاص آن توصیف کند. سپس یک کمیته آن EIP را بررسی، تایید، اصلاح و نهایی کرد و در آن مرحله، به ERC تبدیل شد.

پس از آن قراردادهای هوشمند و سایر ویژگی‌های درون اتریوم موظف به انطباق با یکی از استانداردهای تایید شده هستند. در حالی که ERC20 شاید مهم ترین و شناخته شده ترین استاندارد از همه این استانداردهای ERC باشد اما تنها استاندارد موجود نیست.

اهمیت شبکه ERC20 در چیست؟

همانطور که گفته شد برای ساخت یک توکن جدید نیازمند یک بستر بلاک‌چین هستیم و ایجاد شبکه بلاک‌چین برای هر توکن بسیار پر هزینه می‌باشد و در نهایت امکان پذیر نیست در این قسمت اهمیت شبکه ERC20 بر بستر اتریوم مشخص می‌شود. توسعه‌دهندگان برای ساخت توکن جدید از این شبکه استفاده می‌کنند و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنند. توسعه‌دهندگان با پیروی از قوانین و درک توابع می‌توانند توکن‌های جدید را ایجاد کنند و در نهایت به بهبود و توسعه فناوری بلاک‌چین کمک کنند. استفاده از این شبکه باعث می‌شود هزینه‌های بالا ساخت توکن‌ها کاهش پیدا کند. ERC20 به عنوان یک بستر محبوب برای ایجاد توکن‌های جدید محسوب می‌شود و بسیاری از سازندگان بدون نیاز به ایجاد شبکه بلاک‌چین دیگری بر روی همین بستر فعالیت می‌کنند. تا به الان تعداد زیادی توکن بر بستر ERC20 تولید و معرفی شده است. ERC20 در بین ICO و شرکت‌های تامین مالی جمعی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد.

در حال حاضر ده‌ها هزار توکن وجود دارند که بر اساس استاندارهای ERC20 تولید شده‌اند و قراردادهای هوشمند ERC20 در حوزه ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند و در کنار آن برای ایجاد توکن‌های غیر قابل تعویض یا همان NFT نیز کاربردی هستند. با توجه به کاربرد این بستر در حوزه‌های مختلف می‌توان به اهمیت آن پی برد.

مزایای ERC20

فرض کنید شبکه ERC20 وجود نداشت، در این صورت اگر توکنی می خواست به تازگی شروع به کار کند، می بایستی تیم توسعه دهنده آن زمان زیادی را صرف کنند و بلاک چین اختصاصی تولید کنند. از طرفی تمامی صرافی ها و کیف پول های ارز دیجیتال نیز می بایستی پلتفرم خود را با استانداردهای این توکن جدید سازگار می کردند تا افراد بتوانند از این توکن جدید استفاده کنند. با وجود بلاک چین اتریوم، این محدودیت ها برای توکن های جدید وجود ندارد. هر توکنی که با استانداردهای ERC20 مطابقت داشته باشد می تواند از شبکه ERC20 استفاده کند و تقریبا در تمامی صرافی ها و کیف پول ها جا به جا شود.

معایب ERC20 یکی از عیب های ERC20 این است که اگر توکن ERC20 به طور اتفاقی در قرارداد هوشمندی به جای ارز دیجیتال اتر، به عنوان یک روش پرداخت، به کار رود. توکن نام برده شده، تخریب می شود. همین اتفاق تاکنون موجب از دست رفتن 3.5 میلیون دلار ارز دیجیتال شده است. همین باگ موجب شده است که تیم توسعه دهنده به منظور رفع این مشکل، استانداردهای جدیدتری را برای این بلاک چین تعریف کنند.

شبکه ERC-20 و فهرست مشترکی از قوانین

شبکه ERC20 یک فهرستی از قوانین را در اختیار کاربران قرار داده است که هر توکن در حال ساخت بر بستر این شبکه باید از این فهرست قوانین پیروی کند. داده‌ها نشان می‌دهد در تاریخ آگوست 2021 حدود 442647 توکن بر اساس پروتکل ERC20 ایجاد شده‌اند. برخی از مهم‌ترین قوانین این شبکه مربوط به نحوه تایید تراکنش‌ها، نحوه انتقال توکن‌ها، کل عرضه یک توکن و نحوه دسترسی کاربران به داده‌های مربوط به یک توکن می‌باشد. این قوانین به توسعه‌دهنگان توکن این امکان را می‌دهد تا بتوانند توکن‌های جدید را روی این بستر پیش‌بینی کنند و از نحوه عملکرد آن‌ها اطلاعات کسب کنند. در واقع این فهرست قوانین باعث می‌شود که ایجاد توکن برای توسعه‌دهندگان راحت‌تر باشد و همچنین باعث جلوگیری از تراکنش‌های اشتباه می‌شود.

تفاوت ERC20 با TRC20

تفاوت‌های زیادی بین توکن‌های این دو شبکه وجود دارد و اولین چیزی که باید از آن صحبت کنیم، نحوه اجماع در بلاکچین آنهاست. بلاکچین اتریوم از الگوریتم PoW و روش ماینینگ استفاده می‌کند و بلاکچین ترون این فرایند را از طریق استیکینگ و الگوریتم PoS مدیریت می‌کند.

سرعت و میزان کارمزد تراکنش‌ها را هم نباید نادیده گرفت. در حال حاضر کارمزد تراکنش‌ها در بلاکچین اتریوم افزایش پیدا کرده و نسبت به بلاکچین ترون، بسیار گران‌تر است. همین باعث شده تا سازندگان و معامله‌گران ترجیح می‌دهند تا کم کم به سمت استفاده از شبکه TRC20 بروند.

با این وحود، والت‌ها و صرافی‌های زیادی از ذخیره‌سازی توکن ERC20 پشتیبانی می‌کنند و این در حالی است که تتر TRC20 هنوز به این میزان شناخت نرسیده و پشتیبانی آن در صرافی‌ها و والت‌ها بسیار محدود‌تر است. ERC20 در واقع مجموعه ای از قوانین و استانداردهایی است که برای تمامی برنامه های غیرمتمرکز و توکن هایی که می خواهند در بستر بلاک چین اتریوم فعالیت کنند، تعریف می شود. این استانداردها به تمامی توکن هایی که می خواهند از قراردادهای هوشمند شبکه ERC20 استفاده کنند، اجازه می دهد که بتوانند در تمامی پلتفرم هایی که از ارز دیجیتال اتریوم پشتیبانی می کنند، جا به جا شوند. به تمامی این توکن ها، توکن ERC20 گفته می شود.

استانداردهای ERC20 دارایی توابع اصلی و اختیاری هستند. که اصلی ها، اجباری هستند و اختیاری ها برای توکن ها واجب نیستند.

با وجود شبکه بلاک چین اتریوم به عنوان یک بلاک چین اصلی و مشترک، دیگر محدودیت ساخت بلاک چین جدید برای هر توکن جدید وجود ندارد. علاوه بر تمامی ویژگی های شبکه ERC20، باگ هایی نیز در این شبکه وجود دارد که تیم توسعه دهنده قصد دارد در استانداردهای جدیدی که می خواهد تعریف کند، این مشکل هارا رفع کند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.