مفهوم آربیتراژ در ارز دیجیتال

مفهوم آربیتراژ در ارز دیجیتال

وقتی ارز دیجیتالی را با یک قیمت از جایی تهیه کنید و با قیمت بهتر در جای دیگر بفروشید، سود آربیتراژی حاصل خواهد شد. مفهوم آربیتراژ در ارز دیجیتال، همان مفهوم آربیتراژ در بازارهای مختلف می باشد.

روش های مختلفی برای کسب سود از معامله وجود دارد. در بازارهای مالی نیز افراد با ترید، هولد و... سودهای خوبی به جیب می زنند اما روش دیگری نیز برای کسب سود در زمان کم وجود دارد. شما می توانید از تفاوت قیمت یک دارایی در جاهای مختلف سود بگیرید. این نوع کسب سود با اینکه حاشیه سود کم تری دارد، در زمان کمی اتفاق می افتد. به این نوع سودها، سودهای آربیتراژی می گویند. آربیتراژ در علم اقتصاد به معنی کسب سود از تفاوت قیمت یک دارایی بین دو یا چند بازار در زمان مشخص است. در واقع فرصتی برای بدست آوردن سود با ریسک کم است. در این میان، با در نظر گرفتن این که ارزهای دیجیتال در صرافی‌های مختلف عرضه می‌شوند و نوسان زیادی دارند، امکان آربیتراژ در دنیای ارز دیجیتال وجود دارد.مفهوم معامله آربیتراژ (Arbitrage) در دنیای ارزهای دیجیتال تغییری نمی‌کند، تنها دارایی مورد معامله عوض می‌شود. در دنیای ارز دیجیتال به کسب سود از اختلاف قیمت یک ارز دیجیتال بین دو یا چند صرافی گفته می‌شود. تریدرها می‌توانند با بررسی قیمت ارز دیجیتال در صرافی‌های مختلف، صرافی‌هایی با پایین‌ترین و بالاترین قیمت را پیدا کنند. سپس باید ارز دیجیتال موردنظر خود را از صرافی با پایین‌ترین قیمت بخرند و آن را به یک صرافی با بالاترین قیمت بفروشند. وقتی ارز دیجیتالی را با یک قیمت از جایی تهیه کنید و با قیمت بهتر در جای دیگر بفروشید، سود آربیتراژی حاصل خواهد شد. مفهوم آربیتراژ در ارز دیجیتال، همان مفهوم آربیتراژ در بازارهای مختلف می باشد. در ادامه همراه ما باشید تا با مفهوم آربیتراژ و پلتفرم های آن در ارزهای دیجیتال، آشنا شوید. روش های مختلفی برای کسب سود از معامله وجود دارد. در بازارهای مالی نیز افراد با ترید، هولد و... سودهای خوبی به جیب می زنند اما روش دیگری نیز برای کسب سود در زمان کم وجود دارد. شما می توانید از تفاوت قیمت یک دارایی در جاهای مختلف سود بگیرید. این نوع کسب سود با اینکه حاشیه سود کم تری دارد، در زمان کمی اتفاق می افتد. به این نوع سودها، سودهای آربیتراژی می گویند.

وقتی یک دارایی در چند بازار عرضه می شود، ممکن است قیمت این دارایی در بازارهای مختلف متفاوت باشد در نتیجه شما می توانید از تفاوت قیمت این دارایی سود کسب کنید.

برای درک بهتر این موضوع به مثال توجه کنید: فرض کنید شما خودرویی را از شهر یک به قیمت 100 میلیون خریده اید، سپس به شهر دو رفته اید و همان خودرو را به قیمت 105 میلیون فروخته اید. در این صورت شما سود آربیتراژی کسب کرده اید. در واقع شما از اختلاف قیمت این خودرو در دو بازار مختلف سود گرفته اید.

نمونه های زیادی از سود آربیتراژی هر روز در اطراف ما رخ می دهد. برای مثال فروشنده های کالاهای مختلف، محصول را از جایی با قیمت عمده تهیه می کنند و در فروشگاه خود با قیمت بالاتر می فروشند و سود کسب می کنند.

آربیتراژ خرید و فروش همزمان یک دارایی در بازارهای مختلف به منظور کسب سود از تفاوت های جزئی در قیمت فهرست شده دارایی بوده و از تغییرات کوتاه مدت در قیمت ابزارهای مالی یکسان یا مشابه در بازارهای مختلف یا به اشکال مختلف استفاده می کند.

آربیتراژ در نتیجه ناکارآمدی های بازار وجود دارد، درواقع هم از آن ناکارآمدی ها سوء استفاده می کند و هم آنها را برطرف می کند. هرگاه هر سهم، کالا یا ارز در یک بازار با قیمت معینی خریداری شود و همزمان در بازار دیگری با قیمت بالاتر فروخته شود، از آربیتراژ می توان استفاده کرد. این وضعیت فرصتی برای سود بدون ریسک برای معامله گر ایجاد می کند.

آربیتراژ مکانیزمی برای اطمینان از عدم انحراف اساسی قیمت ها از ارزش منصفانه برای دوره های زمانی طولانی فراهم می کند. با پیشرفت تکنولوژی، سود بردن از اشتباهات قیمت گذاری در بازار بسیار دشوار شده است. بسیاری از معامله گران سیستم های معاملاتی کامپیوتری دارند که نوسانات ابزارهای مالی مشابه را نظارت می کنند.

انواع آربیتراژ ارزهای دیجیتال

برای کسب سود از Arbitrage کریپتو سه روش وجود دارد که عبارتند از:

۱. آربیتراژ فاصله‌ای در این روش معامله‌گرها از تفاوت قیمت یک ارز دیجیتال در دو صرافی مختلف استفاده می‌کنند. به عنوان مثال قیمت فروش بیت کوین در یک صرافی ۹۵۰۰ دلار است، در حالی که یک صرافی دیگر آن را به قیمت ۹۸۵۰ دلار می‌فروشد. در اینجا می‌توان با خرید بیت کوین از صرافی اول و فروش آن به صرافی دوم از تفاوت قیمت ۳۵۰ دلاری بیت کوین در صرافی‌ها بهره‌مند شد.

۲. آربیتراژ فرامرزی این روش همانند روش فاصله‌ای است، تنها با این تفاوت که خرید ارز دیجیتال یا فروش در صرافی کشورهای مختلف انجام می‌شود.

۳. آربیتراژ آماری یکی از روش‌های رایج کسب سود از بازار سرمایه توسط سرمایه‌گذاران حرفه‌ای آربیتراژ آماری است که در دهه اخیر وارد بازار ارزهای دیجیتال نیز شده است. این روش از یک مدل‌سازی ریاضی استفاده می‌کند و به انجام محاسبات زیادی نیاز دارد. ریسک شیوه آماری نسبت به دو روش دیگر بیشتر است و به یک‌ استراتژی تحلیلی نیاز دارد. این روش از ناهمخوانی‌های قیمتی بسیار کوتاه مدت برای ورود و خروج در یک‌ الی دو روز کسب درآمد می‌کند.

ریسک های آربیتراژ!

در ابتدا باید در نظر داشته باشید که این امکان وجود ندارد که چندین معامله را به طور همزمان انجام دهید، از طرفی با وجود نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال، این خطر وجود دارد که ارز دیجیتالی که شما آن در یک صرافی خریداری کرده اید، در صرافی دیگری نتوانید با قیمت بهتر بفروشید. در صرافی های مختلف، حجم خریدار و فروشنده برای هر ارز دیجیتالی، متفاوت می باشد. در نتیجه ممکن است شما حجم زیادی از یک ارز دیجیتالی را از صرافی یک خریداری کنید اما آن حجم از خریدار در صرافی دوم وجود نداشته باشد تا شما بتوانید آن حجم را نقد کنید و سود به دست آورید. توجه داشته باشید که برای ارز دیجیتال مورد نظر باید حجم نقدشوندگی بالا باشد تا معامله گر بتواند بدون تحت تاثیر قرار گرفتن قیمت ارز دیجیتال آن را معامله کند. در غیر این صورت این آربیتراژ می تواند منجر به ضرر شدید شود! وقتی شما از تفاوت قیمت یک دارایی در چند بازار سود کسب می کنید، در واقع شما سود آربیتراژی به دست آورده اید. انواع آربیتراژ عبارت انداز: ساده/مثلثی/پوشش نرخ بهره. صرافی های غیرمتمرکز یا DEX ها به شما اجازه کسب سود آربیتراژی می دهند. به منظور دسترسی گروهی به DEX ها می توانید از پلتفرم ارز دیجیتال وان اینچ استفاده کنید.

انوع سود آربیتراژی

آربیتراژ ساده (Simple arbitrage) زمانی که یک ارز دیجیتال در چند صرافی برای خرید و فروش قرار گیرد، امکان سود از اختلاف قیمت این ارز دیجیتال در صرافی ها وجود دارد. به این نوع سود، سود آربیتراژی ساده می گوییم.

آربیتراژ مثلثی (Triangular arbitrage) انجام آربیتراژ مثلثی سخت تر می باشد و فرصت های کمی برای انجام وجود دارد. این نوع آربیتراژ به این صورت انجام می شود که شخص سه ارز را انتخاب می کند و در نظر میگیرد، برای مثال: دوج کوین/دلار/یورو. این شخص ابتدا جفت ارز، دوج کوین/دلار را با یک قیمت مشخصی معامله می کند. سپس آن را به جفت ارز، دوج کوین/ یورو تبدیل می کند و در نهایت آن را به ارز اصلی دلار/یورو تبدیل میکند. این شخص با پرداخت مقدار کمی کارمزد، می تواند به سود خالص اندکی دست پیدا کند. (البته بسته به میزان سرمایه درگیر شده، سود حاصل می تواند متفاوت باشد.)

آربیتراژ پوشش نرخ بهره (Price convergence arbitrage) قیمت ارزهای دیجیتال در بازارهای مختلف به سمت همگرایی می رود، در نتیجه آربیتراژ نیز به سمت همگرایی خواهد رفت. برای مثال اگر صرافی یک، ارزهای دیجیتالی را به قیمت پایین تری بفروشد و صرافی دو، همان ارز دیجیتال را با قیمت بالاتر بخرد. در این صورت افرادی که می خواهند سود آربیتراژی به دست آورند، از صرافی یک، ارز دیجیتال را می گیرند و در صرافی دو می فروشند. در این شرایط به دلیل همگرایی، بازار به سمت برابری قیمت سوق داده می شود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.