توکن های برتر شبکه ی ترون

توکن های برتر شبکه ی ترون

یکی از این پلتفرم های برجسته ترون است که یکی از واژه های مورد جستجو برای استارتاپ ها و کارآفرینان است ترون نوعی بلاک چین پایدار است که مخصوص توسعه برنامه های غیرمتمرکز معرفی شده است. قراردادهای هوشمند و ارزهای دیجیتال در ترون

بسیار شبیه بلاک چین اتریوم است. بلاکچین ترون برای اولین بار توسط جاستین سان در سپتامبر 2017 اختراع شد. ترون به توسعه دهندگان بلاک چین اجازه می دهد منابع خود را در ایجاد ارزهای دیجیتال و قراردادهای هوشمند به اشتراک بگذارند.

یکی از مزایای اصلی بلاک چین ترون این است که از نیاز به شخص ثالث اجتناب می کند. علاوه بر اینها، بلاک چین ترون می تواند بیش از 2000 تراکنش در ثانیه را در هر نوع بستری انجام دهد اما سایر شبکه های بلاک چین مانند بیت کوین و اتریوم می توانند تنها 6 و 25 تراکنش را در ثانیه اداره کنند. ترون در بازار ارزهای دیجیتال، رمزارز مخصوص خود را با نام TRX دارد. همچنین دو نوع استاندارد توکن ترون مانند توکن TRC10 و توکن TRC20 وجود دارد. بسیاری از مردم از تفاوت های بین این دو نوع توکن مطلع نیستند شبکه ترون بستری سریع‌، ارزان و پیشرفته برای میزبانی از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز است. همیشه اخبار و حواشی زیادی پیرامون این شبکه چینی به گوش می‌رسد. شاید بتوان این موضوع را یکی از معضلات ترون دانست. قطعا اگر شک و تردیدها در مورد فرایندها، میزان تمرکززدایی و روش اجماع این شبکه برطرف شود، ترون می‌تواند با برترین شبکه‌های ارائه‌دهنده خدمات میزبانی قراردادهای هوشمند رقابت کند روش اجماع خاص، مدیر مشهور و جوان، شروع فعالیت از چین و کارمزدهای بسیار ارزان سبب شد تا خیلی زود شبکه ترون و توکن TRX مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

شبکه ترون چیست؟

شبکه TRON یکی از بسترهای پشتیبانی‌کننده از قراردادهای هوشمند است که قصد دارد مقیاس‌پذیری و توان عملیاتی را به طرز چشمگیری ارتقا دهد.

TRC-10 و TRC-20 استانداردهای شبکه ترون برای توسعه توکن هستند. استاندارد TRC-10 بدون استفاده از ماشین مجازی ترون پشتیبانی می‌شود. در طرف مقابل استاندارد TRC-20 برای قراردادهای هوشمند تعریف شده است و با استفاده از ماشین مجازی ترون فعال خواهد شد. این استاندارد از نظر ساختاری شباهت زیادی به ERC-20 دارد.

در ابتدا پروژه ترون روی بلاک چین اتریوم توسعه داد شد اما پس از مدتی توانست بلاک چین اختصاصی خودش را راه‌اندازی کند. حالا بلاک چین ترون میزبان بسیاری از پروژه‌های موفق است. بیت تورنت (BitTorrent) یکی از شناخته‌شده‌ترین پروژه‌های توسعه یافته در این شبکه است. همچنین تتر USDT-TRC20 یکی از محبوب‌ترین توکن‌های تتر محسوب می‌شود سرعت بسیار بالا و کارمزد بسیار کمی دارد. معماری شبکه ترون دارای پیچیدگی‌هایی زیادی است. برخی از کارشناس‌ها انتقادهایی نسبت به فرایندهای این شبکه مطرح کرده‌اند. ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که معماری این شبکه سبب تمرکزگرایی خواهد شد. برخی از کارشناسان هم شبکه ترون را یک کپی دست‌کاری شده از اتریوم می‌دانند.

شبکه ترون از سه لایه ذخیره‌سازی (Storage layer)، هسته (Core layer) و برنامه کاربردی (Application layer) ساخته شده است.

لایه ذخیره‌سازی وظیفه ثبت و نگهداری داده‌ها را دارد. تیم توسعه ترون اعلام کرده که از نظریه دیتابیس گراف (Graph Database) برای طراحی این لایه استفاده کرده است. هدف از این کار امکان‌پذیر شدن گوناگونی داده‌ها است.

لایه هسته محل اجرای ماژول قرارداد هوشمند، مدیریت حساب و اجماع شبکه است. از زبان جاوا (Java) برای طراحی این لایه استفاده شده است. طبق اعلام بنیاد ترون زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری نیز به مرور زمان به لایه هسته اضافه خواهند شد.

لایه برنامه کاربردی جهت استفاده توسعه‌دهندگان طراحی شده است. به کمک این لایه توسعه‌دهندگان از اینترفیس‌ها جهت طراحی برنامه‌های غیرمتمرکز و سفار‌شی‌سازی ولت‌ها استفاده می‌کنند. در شبکه TRON نودهای مختلفی وجود دارد. فول‌نودها (Full Node)، سالیدیتی نود (Solidity Node) و نودهای SR یا Super Representative Witness فعالیت‌های پردازشی شبکه ترون را مدیریت می‌کنند.

نود‌های SR باید بلاک‌های جدید را تولید کنند و پاداششان را از طریق تایید تراکنش‌ها دریافت می‌کنند. تبدیل شدن به نود SR در شبکه ترون شرایط خاصی دارد. شرایطی که به خاطر الگوی خاص اجماع شبکه TRON ایجاد شده است و سبب مطرح شدن شک و تردیدهای زیادی پیرامون غیرمتمرکز بودن شبکه شده است. فول نود‌ها به ارائه API و انتشار تراکنش‌ها مشغول هستند و سالیدیتی نودها بلاک‌های قطعی را همگام‌سازی می‌کنند.

توکن TRC10 چیست؟

توکن TRC10 به طور کامل توسط شبکه خود ایجاد شده است. این توکن به طور گسترده در شبکه اصلی ترون موجود بوده و به ماشین مجازی ترون وابسته نیست. توکن های ترون با همه کیف پول های رمزنگاری عمده موجود در بازار رمزنگاری سازگار است. بنابراین، سرمایه گذاران و معامله گران می توانند به راحتی از این توکن ها استفاده کنند.

اکثر توکن های مبتنی بر Tron که در بازار وجود دارند، توکن های TRC10 هستند. این استاندارد توکن ترون در پروژه های پیچیده و بزرگ مانند BitTorrent Token (BTT) استفاده می شود. همچنین، بزرگترین پروتکل غیرمتمرکز اشتراک فایل را با بیش از 100 میلیون کاربر مجاز می کند. استفاده از توکن های TRC10 در بیشتر موارد رایگان است. بنابراین، معامله گران توکن TRC10 را برای تجارت در بسترهای صرافی ترجیح می دهند. با مشاهده این موضوع، بسیاری از استارتاپ ها و شرکت ها برای ایجاد توکن TRC10 به ارائه دهنده خدمات توسعه توکن TRC10 مراجعه کردند.

تیم توسعه شبکه ترون

جاستین سان (Justin Sun) خالق شبکه ترون است. این جوان چینی و البته پرحاشیه، قبل از خلق شبکه ترون بر روی توسعه ریپل و بیت کوین کار می‌کرد. ایده‌ها و طرح‌های او آن قدر جذاب بود که شرکت‌های بزرگی مثل بیت مین (BitMin) و بایننس (Binance) از او حمایت کرده‌اند. سان چندی پیش از مدیرعاملی تیم توسعه ترون استعفا داد اما همچنان یکی از شخصیت‌های مشهور کریپتو کارنسی محسوب می‌شود.

دومین فرد اثرگذار در پروژه ترون لوشن چن (Lucien Chen) است. چن در حال حاضر رهبر بخش فنی بنیاد ترون است. او پیش‌تر سابقه فعالیت در شبکه تنسنت (Tencent) را داشته است.

توکن TRC20 چیست؟

توکن TRC20 به عنوان قاتل اتریوم در فضای بلاک چین شناخته می شود. TRC20 استاندارد فنی بلاک چین ترون است. توکن TRC20 در حال تبدیل شدن به یکی از تمرکزهای اصلی علاقه مندان به رمزنگاری است. این استاندارد توکن ترون به کاربران کمک می کند تا تراکنش های امن و فوری را بدون مشکل تسهیل کنند.

یک بلاکچین ترون با قرارداد هوشمند اساسا نیاز است که یک توکن TRC20 ایجاد کند. توکن های TRC20 در ایجاد توکن های رمزنگاری با کمک ماشین مجازی ترون مفید خواهند بود. توکن TRC20 می تواند منطق اضافی را که در توکن های TRC10 وجود ندارد، پیاده سازی کند. علاوه بر این، توکن های TRC20 در مقایسه با توکن های TRC10 دارای سطح انرژی بالا و ظرفیت پهنای باند هستند. بنابراین، بسیاری از مردم برای ایجاد توکن TRC20 به بهترین شرکت توسعه توکن TRC20 مراجعه می کنند. شبکه ترون بستری سریع‌، ارزان و پیشرفته برای میزبانی از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز است. همیشه اخبار و حواشی زیادی پیرامون این شبکه چینی به گوش می‌رسد. شاید بتوان این موضوع را یکی از معضلات ترون دانست. قطعا اگر شک و تردیدها در مورد فرایندها، میزان تمرکززدایی و روش اجماع این شبکه برطرف شود، ترون می‌تواند با برترین شبکه‌های ارائه‌دهنده خدمات میزبانی قراردادهای هوشمند رقابت کند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.