آلت کوین چیست و معرفی بهترین آلت کوین ها در بازار ارز دیجیتال

آلت کوین چیست و معرفی بهترین آلت کوین ها در بازار ارز دیجیتال

آلت کوین، ارز دیجیتالی به غیر از بیت کوین است. آن‌ها ویژگی‌های مشترکی با محبوب‌ترین ارز دیجیتال جهان یعنی بیت کوین دارند اما از جهات دیگر متفاوت هستند. درست است که بیت کوین حجم بالایی از بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد،

اما آلت‌کوین‌ها هم گزینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری به‌خصوص توسط افراد تحلیل‌گر هستند. برای خرید و فروش آلت کوین مانند بیت کوین، شما نیاز به داشتن حساب فعال در صرافی ارز دیجیتال دارید. به هر رمزارزی به غیر از بیتکوین آلتکوین می‌گویند. آنها ویژگی‌های مشترکی با بیت‌کوین دارند اما از جهات دیگر متفاوت هستند. به‌عنوان مثال، برخی از آلت‌کوین‌ها از سازوکار اجماع متفاوتی برای تولید بلاک یا اعتبارسنجی معاملات استفاده می‌کنند. همچنین آنها با ارائه قابلیت‌های جدید یا اضافی، مانند قراردادهای هوشمند یا نوسانات قیمت پایین، خود را از بیت کوین متمایز می‌کنند.تعداد ارزهای دیجیتال تا ماه جولای سال ۲۰۲۲ حدود ۹۰۰۰ ارز تخمین زده شده‌است. طبق آمار سایت کوین‌مارکت‌کپ‌ (CoinMarketCap)، آلت کوین بیش از ۴۰٪ از کل بازار ارزهای دیجیتال را تا این زمان تشکیل می‌دهد. از آنجاکه ایده‌ی آلت‌کوین‌ها شبیه بیت‌کوین است، حرکات قیمت آلتکوین‌ تمایل به تقلید از مسیر بیت کوین دارد. بااین‌حال، تحلیل‌گران می‌گویند با بلوغ اکوسیستم‌های سرمایه‌گذاری ارزهای رمزپایه و توسعه بازارهای جدید برای این کوین‌ها، حرکت قیمتی آلت کوین‌ها از بیت کوین جدا خواهد شد.

آلت کوین(Altcoin) به تمامی ارز های دیجیتالی گفته می شود که بعد از بیت کوین به وجود آمده اند. اصطلاح altcoin از دو کلمه ی alt به معنای جایگزین و coin به معنای سکه، به وجود آمده است و همان طور که از اسمش پیداست، این ارز های دیجیتال به عنوان جایگزینی برای ارز دیجیتال بیت کوین شناخته می شوند. در واقع بعد از اینکه بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال در بازار معرفی شد، یک مشکل اساسی داشت و آن هم محدود بودن تعداد آن بود. آلت کوین ها به منظور رفع این محدودیت، به صورت نامحدود به بازار آمدند. هر کدام از آلت کوین ها سعی دارند معاملات مالی را پرسرعت تر و با کارمزد کم تر انجام دهند و یا پروژه ای را در حوزه های غیرمتمرکز اجرا کنند.

تا قبل از به وجود آمدن ارز دیجیتال بیت کوین، پروژه های زیادی برای دیجیتالی کردن سیستم های مالی انجام شد و با شکست مواجه شد اما بیت کوین توانست به عنوان موفق ترین پروژه مالی دیجیتالی، خود را با موفقیت به سرانجام برساند. با گذشت زمان کاربران شبکه متوجه شدند که این سیستم نیاز به اصلاح دارد تا بتواند به عنوان پول در دنیای غیرمتمرکز دیفای، مورد استفاده قرار گیرد لذا همین موضوع موجب شد تا تیم های توسعه دهنده به ساخت ارز های دیجیتال جدید بپردازند و به این صورت بود که با گذشت زمان ارز های دیجیتال جدید، با پروژه های پیشرفته تر وارد بازار شدند و آلت کوین ها را تشکیل دادند.

بیت کوین در اصل یک ارز دیجیتال پایه است که از نظر فنی شاخصه های زیادی در آن درگیر است. ساختار بیت کوین دارای یک زنجیره بلوکی بوده که اطلاعات افراد دیگر در آن دخیل است. زنجیره بلوکی توسط فردی که ارز دیجیتال بیت کوین را راه اندازی کرده است، ایجادشده است. اما ارز دیجیتال بیت کوین امتیاز خاصی در فناوری زنجیره بلوکی نداشته و سایر افراد نیز می توانند ارز های دیجیتال پایه خود را به همراه زنجیره های بلوکی، بسازند. هریک از این موارد می تواند اساس کار ارز های دیجیتال پایه را تشکیل دهد.

طی تغییر و تحولاتی که طی سال های اخیر بر روی آلت کوین ها ایجاد شد. انواع و دسته های مختلفی از آلت کوین ها ایجاد شده است. اصلی ترین دسته های آلت کوین ها عبارت اند از:

ارزهای رمزپایه مبتنی بر ماینینگ (Mining-based Cryptocurrencies) استیبل کوین‌ (ارز دیجیتال باثبات) (Stablecoins) توکن‌های اوراق بهادار (Security tokens) توکن‌های ابزاری (Utility tokens)

مفهوم اصلی آلت کوین

آلت‌کوین (Altcoin) ترکیبی از دو کلمه آلترنِیتیو (Alternative) و کوین (Coin) بوده و شامل تمام گزینه‌های جایگزین بیت‌کوین است. چارچوب اصلی بیت کوین و آلت‌کوین مشابه است. بنابراین، آن‌ها مانند یک کامپیوتر غول‌پیکر، توانایی پردازش همزمان تعداد زیاد داده و معامله را دارند. همچنین برخی معتقد هستند که ممکن است در برخی موارد آلت‌کوینی با تبدیل‌شدن به روشی ارزان برای معاملات دیجیتال، به بیت کوین بعدی تبدیل شود. اما با تمام این شباهت‌ها، همچنان تفاوت بین این دو، بسیار است.

بیت کوین از اولین ارزهای دیجیتال است و فلسفه و طراحی آن الگویی برای توسعه کوین‌های دیگر است. بااین‌حال، پروژه بیتکوین دارای محدودیت و کاستی‌های بسیاری است. برای مثال، سازوکار اجماعی که برای ایجاد بلوک استفاده می‌شود، انرژی‌بر و بسیار وقت‌گیر است. همچنین قراردادهای هوشمند بیت کوین نیز محدود است.

آلت‌کوین‌ها با ایجاد تمایز از بیت‌کوین، برای خود بازار ایجاد کرده‌اند. چندین آلت کوین از روش توافق اثبات سهام (Proof of Stake) برای به حداقل رساندن مصرف انرژی و زمان لازم برای ایجاد بلوک و اعتبارسنجی معاملات جدید استفاده می‌کنند.

برای مثال، اتر، دومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا است که به‌عنوان GAS (یا پرداخت هزینه‌های معامله) در قراردادهای هوشمند اتریوم (Ethereum) استفاده می‌شود.

این تفاوت‌ها باعث جلب دیدگاه سرمایه‌گذاران شده است که آلتکوین را جایگزینی برای بیت‌کوین می‌دانند. سرمایه‌گذاران انتظار دارند سود بیشتری کسب کنند، چراکه آلت‌کوین‌ها با جذب بیشتر کاربران، افزایش قیمت خواهند داشت.

بهترین آلت کوین های موجود در بازار

اتر(EHT): این ارز دیجیتال توسط پلتفرم اتریوم ساخته شده و اغلب به آن اتریوم نیز گفته می شود. در واقع پلتفرم اتریوم، یک فناوری دفتر کل Ledger است. این پلتفرم شامل چندین سیستم قدرتمند می باشد که مجموعه ی گسترده ای از برنامه های غیرمتمرکز به همراه قراردادهای هوشمند بر روی بلاک چین آن اجرا می شود. بیت کوین کش(BCH): این آلت کوین در واقع یکی از فورک های ارز دیجیتال بیت کوین است. اما به عنوان یک ارز دیجیتال جدا و مستقل از بیت کوین، عمل می کند. تفاوت اصلی این مدل ارز های دیجیتال، در ساختارشان با ارز دیجیتال بیت کوین است که موجب تسریع در روند های معاملاتی و کاهش هزینه ها می شود. ریپل(XRP): کمپانی این ارز دیجیتال، از لحاظ فنی ریپل نامیده می شود و توکن اصلی آن XRP است. در حال حاضر از این ارز دیجیتال برای پرداخت های بین المللی بانک ها استفاده می شود. هدف اصلی این پلتفرم نیز استفاده از ریپل برای پرداخت ها و تسویه های بانکی در سریع ترین زمان ممکن، است. اما در واقع به صورت مستقیم از این توکن به عنوان پول استفاده نمی شود، فقط سند بدهی دیجیتالی ارسال می شود و برای تسویه حساب از پول سنتی استفاده می شود. مونرو(XMR): این ارز دیجیتال به صورتی طراحی شده است که کاملا امن، خصوصی و غیر قابل ردیابی است. معاملات این ارز دیجیتال، توسط کاربران شبکه قابل ردیابی نیست. این قابلیت باعث می شود تا این ارز دیجیتال برای بازارهای خلاف و مواد مخدر آنلاین مورد استفاده قرار گیرد. دوج کوین(DOGE): این ارز دیجیتال آلت کوینی است که در سال 2013 تحت عنوان یک شوخی ایجاد شد و بعدا به صورت رسمی نامگذاری شد. این رمزارز به عنوان سر دسته میم کوین ها شناخته می شود. در ابتدا این ارز دیجیتال برای پاداش دادن در فضای آنلاین مورد استفاده قرار می گرفت. اما این کوین در سال 2017، علی رغم اینکه به روز رسانی خاصی هم نداشت، مجددا توسط افراد مورد استفاده قرار گرفت و بین کاربران شبکه محبوب شد. این ارز دیجیتال توانست در سال های اخیر به قیمت 0.73 دلار نیز برسد.

البته به غیر از مواردی که در بالا نام برده شد، آلت کوین های بی شماری در بازار وجود دارد و علاوه بر این هر فردی می تواند آلت کوین جدید برای خودش طراحی کند. اما به خاطر اینکه این ارز های دیجیتال توسط افراد ساخته می شود، هیچ گونه تضمینی وجود ندارد که این فناوری بر پایه زنجیره بلوکی ساخته شده باشد. همچنین آلت کوین هایی وجود دارد که ساختار پیچیده تری نسبت به آلت کوین های معمولی دارند و اساس ساختار آنها مبتنی بر ارز دیجیتال بیت کوین است.

با تمامی این تفاسیر، بسیاری از سرمایه گذاران درمیان آلت کوین ها به دنبال ارز دیجیتال جدیدی هستند تا سرمایه خود را افزایش دهند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد، پول سرمایه گذاران است که ارزش آلت کوین ها را تعیین می کند. به تمامی ارز های دیجیتالی که بعد از ارز دیجیتال بیت کوین ایجاد شد، آلت کوین(Altcoin) گفته می شود. ارز دیجیتال بیت کوین علیرغم اینکه ویژگی های زیادی داشت، محدود بود و تراکنش های آن علاوه بر زمان، هزینه زیادی نیز داشت. آلت کوین ها به صورت نامحدود و با تکنولوژی پیشرفته تر، بستری را فراهم کرده اند تا تراکنش ها با سرعت بیشتر و کارمزد کم تر، انجام شوند. از معروف ترین آلت کوین ها می توان به: اتریوم، ریپل، مونرو و دوج کوین، اشاره کرد.

هر کاربری بدون محدودیت می تواند با فورک از کدهای ارز دیجیتال بیت کوین یا یک آلت کوین برتر، یک کلاینت مرجع ایجاد کند و با جذب ماینر، یک آلت کوین جدید راه اندازی کند.

علاوه بر اینکه آلت کوین ها مشکلات ارز دیجیتال بیت کوین را رفع می کنند، یک فضای رقابتی ایجاد می کنند اما مشکل اساسی آلت کوین ها، ارزش ناپایدار آن ها می باشد.

آلت کوین گزینه‌ی خوبی برای سرمایه‌گذاری است؟

بازار آلت کوین نوپا است. تعداد آلت‌کوین‌های ذکرشده در بازار ارزهای دیجیتال در دهه گذشته به‌سرعت، چند صد برابر شده و نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد را به خود جلب کرده است. آلت‌کوین‌ها با تب‌وتاب بسیار بر پایه حرکت قیمت خود، در کوتاه‌مدت برای افراد سوددهی دارند. سرمایه‌گذاران آلت کوین، بیشتر با سرمایه‌ی کمی وارد بازار می‌شوند.

بازارهای کوچک به دلیل عدم وجود مقررات، باعث ایجاد نوسانات و سود شیرین آلت‌کوین‌ها می‌شوند. اما یک مشکل اساسی درباره‌ی آلت‌کوین‌ها وجود دارد. همانطور که در ابتدای این موضوع گفتیم، بازار آلت‌کوین‌ها هنوز به حد کافی بالغ نشده است. به‌رغم تلاش‌های زیاد، هیچ معیار مناسب و مشخصی برای ارزیابی و تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری روی این ارزهای دیجیتال وجود ندارد. در بیشتر موارد، بازار آلت کوین‌ها با گمانه‌زنی‌ها پیش می‌رود. در این بازار، ارزهای دیجیتال بسیاری بوده که نتوانسته‌اند سرمایه کافی را جذب کنند

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.