کریگ رایت وساتوشی ناکاموتو

کریگ رایت وساتوشی ناکاموتو

کریگ رایت (Craig Wright)، بنیان‌گذار ارز دیجیتال بیت کوین ساتوشی ویژن و کسی که بارها خود را ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین معرفی کرده، W&K شرکتی است که او و دیوید کلیمن بیش از یک دهه پیش آن را تأسیس کرده بودند.

کریگ رایت، دانشمند کامپیوتر اهل استرالیا و بنیان‌گذار ارز دیجیتال ساتوشی ویژن، از زمانی که مدعی شد خالق بیت کوین است، به یکی از بحث‌برانگیزترین چهره‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال تبدیل شد. با این حال، این تاجر ۵۲ ساله نتوانسته در طول سال‌های اخیر، شواهد کافی ارائه دهد تا ثابت کند که ساتوشی ناکاموتو واقعی است.

رایت دوست صمیمی دیوید کلیمن بود و سال‌ها پیش با هم مؤسسه‌ای به نام W&K ایجاد کرده بودند. با این حال، مرگ کلیمن در سال ۲۰۱۳ جنجال بیشتری برای مخترع خودخوانده بیت کوین ایجاد کرد.

ایرا کلیمن (Ira Kleiman)، برادر دیوید کلیمن، از طرف W&K علیه رایت شکایت کرد. هیئت‌منصفه موظف بود تعدادی از اتهامات را، از جمله اینکه آیا این فرد استرالیایی به‌دلیل دزدی یا کلاهبرداری در برابر W&K مسئول است یا خیر، ارزیابی کند. با این حال، همان طور که پیش‌تر نیز گزارش شده بود، او به‌خاطر این اتهام محکوم و نسبت به سایر ادعاها بی‌گناه شناخته شد. پس از آن، رایت مجبور شد ۱۰۰ میلیون دلار به‌خاطر استفاده بدون مجوز از وجوه مشترک شرکت کلیمن در فلوریدا بپردازد.

بر اساس یکی از اسناد دادگاه اخیر، بث بلوم (Beth Bloom)، قاضی منطقه، او را به پرداخت ۴۳ میلیون دلار دیگر به‌عنوان جریمه ضرر واردشده به‌خاطر پیش‌داوری درمورد پرونده W&K محکوم کرده است.

وکلای شرکت W&K نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند که این رأی دادگاه مانند رأی قبلی، «یک اتفاق تاریخی در فضای ارزهای دیجیتال و بلاک چین است». اختراع اولین ارز دیجیتال جهان، یک رویداد قابل‌توجه در تکامل بخش دارایی‌های دیجیتال است. در حالی که بیت کوین به‌تدریج راه خود را به سیستم مالی جهانی باز می‌کند، بسیاری مشتاق هستند به معمای هویت خالق این ارز دیجیتال پی ببرند. به‌گفته برخی، تصمیم ساتوشی ناکاموتو برای ناشناس‌ماندن، درست مانند خود این اختراع هوشمندانه است؛ زیرا ماهیت رازآلود این دارایی دیجیتال را تقویت می‌کند.

چندی پیش، دکتر سیف‌الدین آموس، نویسنده کتاب استاندارد بیت کوین (The Bitcoin Standard)، گفته بود که امروزه اختراعات بزرگ زیادی وجود دارند که جامعه از آنها استفاده می‌کند؛ اما هیچ‌کس توسعه‌دهنده آنها را نمی‌شناسد. بازار مالی ارزهای دیجیتال یکی از قدرتمندترین بازارهای مالی به حساب می آید، بازاری که هنوز سازنده اولین کوین (Coin) آن یعنی ساتوشی ناکاموتو گمنام است. گمانه زنی های زیادی در ارتباط با هویت ساتوشی ناکاموتو وجود دارد، افراد گوناگونی را به عنوان ساتوشی ناکاموتو خالق ارز دیجیتال بیت کوین می دانند؛ یکی از این شخصیت ها کریگ رایت است. کریگ استیون رایت (Craig Steven Wright) متولد 1970 میلادی، یک تاجر و دانشمند حوزه رایانه اهل استرالیاست، که به دلیل ادعاهای خود مبنی بر اینکه "من خالق ارز دیجیتال بیت کوین هستم" در جامعه رمزارزها معروف شد. آقای رایت چندین مرتبه مدعی شد که یکی از عضوهای مهم در تیم اصلی سازنده رمزارز بیت کوین است، همین ادعاها باعث شد خیلی از افراد در دنیای امروز فکر کنند که واقعا خالق پادشاه ارزهای دیجیتال یعنی بیت کوین، آقای کریگ رایت است.

آقای کریگ رایت در سال ۱۹۸۷ از دبیرستانی در کالج Padua واقع در شهر بریزبن استرالیا فارغ التحصیل شد. وی تحصیلات تکمیلی و تحقیقات خود را در دانشگاه چالز استوارت به پایان رساند. در همین دانشگاه بود که او توانست دکترای خود را با عنوان «تعیین خطرات مربوط به سیستم‌های اطلاعاتی» کسب کند.

وی همچنین مدعی شده که در سال ۲۰۰۳ به او مدرک دکترا در رشته‌ی الهیات و مطالعات مذهبی اعطا شده است. البته آقای رایت تا به امروز اعلام نکرده است که این مدرک افتخاری در زمینه‌ی نامرتبط با رشته‌ی تحصیلی او توسط کدام موسسه به او اعطا شده است.

سابقه‌ی شغلی کریگ رایت

آقای کریگ رایت برای شرکت‌های مختلفی همچون OzEmail، K-Mart و بورس اوراق بهادار استرالیا در زمینه‌ی IT کار کرده‌است. وی همچنین مدتی به عنوان مشاور امنیت در ماهیندرا و ماهیندرا (Mahindra & Mahindra) فعالیت داشته‌؛ همچنین او ادعا کرده که معماری اولین کازینوی آنلاین جهان، به نام لسترز آنلاین (Lasseter’s Online) را طراحی کرده‌ است. لازم به ذکر است که آقای رایت مدتی مدیر سیستم‌های اطلاعاتی شرکت حسابداری BDO کندالز بوده‌است.

کریگ رایت در گذشته مدیر عامل شرکت فناوری هات وایر پی ای (Hotwire PE) بوده‌ است. این شرکت قصد داشت که بانک دنارویز (Denariuz Bank) را به عنوان اولین بانک مبتنی بر رمزارز بیت کوین جهان، را راه‌ اندازی کند. البته این ایده با نظارت های دقیق اداره مالیات استرالیا روبرو شد و شکست خورد.

کریگ رایت بنیان گذار شرکت رمزنگاری دمورگان (DeMorgan Ltd) است. او همچنین به عنوان دانشمند ارشد و محقق در شرکت nChain فعالیت می‌کند. این شرکت که یک شرکت نوپا در حوزه‌ی بلاکچین است، در زمینه‌ی ترویج استفاده از رمزارز بیت کوین اس وی (BSV) که یک هارد فورک پروتکل بیت کوین کش (BSC) است، فعالیت می‌کند.

نتیجه دادگاه کریگ رایت چه بود؟

کریگ رایت مهندس کامپیوتر استرالیایی پس از ادعاهای خود مبنی بر خالق رمزارز بیت کوین، در دادگاه از 2 وب سایت «Bitcoin.org» و «Bitcoincore.org» نقض حقوق مالکیت معنوی شکایت کرد، که با وجود حذف وایت پیپر بیت کوین از وب سایت «Bitcoincore.org» باعث شد زمزمه هایی در ارتباط با فاش شدن هویت ساتوشی ناکاموتو بین مردم بر سر زبان ها بیوفتد، همچنین با عدم حضور "Cobra" صاحب وب سایت «Bitcoin.org» برنده دادگاه کریگ رایت عنوان شد.

در همین راستا سایمون کوهن، یکی از مدیران Ontier LLP و یکی از وکلای کریگ رایت در طی این دادگاه گفت:

"برنده شدن در این دادگاه یک پیروزی بزرگ برای کریگ رایت به شمار می‎رود. این فرد هم‌اکنون مالک قانونی حق کپی رایت وایت پیپر بیت کوین است. با این وجود که طرف دعوی (Cobra) در دادگاه حاضر نشد و برنده شدن ما در این دادگاه به صورت پیش فرض صورت گرفته است، دادگاه کشور انگلیس موظف است تا دستور حذف وایت پیپر بیت کوین از وبسایت bitcoin.org را صادر کند."

کریگ رایت: کلید خصوصی ۱ میلیون بیت کوین را به احتمال ۹۹ درصد بدست خواهم آورد!

رایت یکی از مشهوترین افراد حوزه ارزهای دیجیتال است که ادعا می‌کند ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، است. به گفته وی، نگارش وایت پیپر بیت کوین نیز توسط او انجام شده است. وی از فوریه (بهمن) سال ۲۰۱۸، درگیر دعوی حقوقی با وراث دیوید کلیمن (David Kleiman) است. این دعوی حقوقی با محوریت یک میلیون بیت کوین، با ارزش تقریبی ۸ میلیارد دلار، مدت‌هاست که بدون نتیجه در جریان است. طبق ادعای وراث کلیمن، این بیت کوین‌ها به صورت مشترک توسط کلیمنِ فقید و رایت استخراج شده و آنها نیز از این بیت کوین‌ها سهم دارند.

اثبات یا رد مالکیت رایت بر این صندوق مسیر پرونده را تغییر خواهد داد. به گفته بسیاری از کارشناسان ادعای رایت مبنی بر در اختیار داشتن کلید خصوصی صندوق گل لاله، عامل اصلی جهش قیمت بیت کوین اس‌وی است. پس از انتشار این خبر که اسناد منتشر شده توسط رایت تنها حاوی کلیدهای عمومی این صندوق بوده است، ارزش بیت کوین اس‌وی ۱۸ درصد سقوط کرد؛ چرا که کلیدهای خصوصی مهمترین بخش این ادعا را تشکیل می‌دهد.

طبق گفته رایت، این صندوق زمانی که بیت کوین ارزش چندانی نداشت ایجاد شده است. او هدف از این کار را تامین امنیت و حفظ ارزش دارایی‌هایش در بلند مدت عنوان کرده است. بر اساس اسناد دادگاه، قسمت‌هایی از کلید خصوصی این صندوق در اختیار چندین فرد مختلف قرار داده شده است. رایت در پاسخ به این سوال که چرا خودش یکی از این افراد نیست می‌گوید:

چرا که انقدری باهوش هستم که این کار را نکنم. در این صورت افراد می‌توانند مرا مجاب کنند که ارزها را انتقال بدهم. [فقط] می‌توانید چیزهایی از این افراد بگیرید، [در صورتی که] اگر کلیدها در اختیار من باشد، بقیه می‌توانند دارایی‌ها را ضبط کنند.

افزایش حواشی و پیچیدگی‌ها پیرامون پرونده کلیمن و رایت موجب افزایش قیمت شدید بیت کوین اس‌وی شد. رایت ضمن رد این تاثیرات این حواشی بر بازار آن را «صرفا یک واکنش، به تمام اتفاقات احمقانه‌» خواند.

ادعاهای کریگ رایت

در فوریه سال 2020 میلادی (دوم بهمن‌ماه سال 1399 )، مالکان وب‌سایت‌های «Bitcoin.org» و «Bitcoincore.org» از سوی وکلای کریگ رایت به نقض حقوق مالکیت معنوی وی متهم شدند. آن‌طور که پیداست، آقای رایت مدعی است که به‌عنوان خالق ارز دیجیتال بیت کوین، مالک وایت پیپر، نام و نشان تجاری بیت کوین و همچنین دو وب‌سایت یادشده در بالا است. در اطلاعیه‌ای که پیرامون شکایت وکلای رایت از مالکان دو وب‌سایت که در بالا ذکر گردید منتشر شده، آمده است:

دیروز، مالکان دو وب‌سایت «Bitcoin.org» و «Bitcoincore.org» از سوی وکلای کریگ رایت، متهم شدند که حقوق مالکیت معنوی رایت را با انتشار وایت پیپر او نقض کرده‌اند. وکلای رایت در نامه خود خطاب به مالکان دو وب‌سایت یادشده مدعی شده‌اند که آقای رایت مالک کپی‌رایت وایت پیپر، نام و نشان و همچنین وب‌سایت «Bitcoin.org» است.

در یکی از بخش های همین اطلاعیه آمده است:

وکلای رایت می‌گویند که او همان ساتوشی ناکاموتوی معروف و مالک اصلی وب‌سایت «bitcoin.org» است. آنها خواستار این شده‌اند که مالکان وب‌سایت‌های «Bitcoin.org» و «Bitcoincore.org» نسبت به حذف وایت پیپر بیت کوین از روی پایگاه‌های خود اقدام کنند. ما بر این باوریم که دعوی رایت و تیم حقوقی وی، واهی است و تسلیم خواسته‌های او نمی‌شویم.

مالک وب سایت «Bitcoincore.org» برخلاف مالک وب سایت «Bitcoin.org» تسلیم خواسته حقوقی تیم آقای کریگ رایت شد و وایت پیپر پادشاه ارزهای دیجیتال یعنی بیت کوین را از پایگاه داده خود برداشت.

متأسفانه توسعه‌دهندگان بیت کوین کور (Bitcoin Core) بدون مشورت با ما و در عملی عجولانه نسبت به حذف وایت پیپر بیت کوین از وب‌سایت «bitcoincore.org» اقدام کردند؛ کاری که می‌تواند مهر تأییدی بر دعاوی جعلی رایت باشد.

ولادیمیر جی. وان در لان (Wladimir J. van der Laan)، مالک سایت «Bitcoincore.org» و نگهدارنده کد رمزارز بیت کوین به‌ سرعت نسبت به این اتفاقات واکنش نشان داد و با ارسال توییتی، خطاب به دنبا‌ل کنندگان خود نوشت که این مسئله برای من ارزش خطر کردن ندارد:

بگذارید روراست حرفم را بگویم: من از این بابت که نگهدارنده کد بیت کوین کور هستم، خوشحالم، اما شخصاً حاضر نیستم در این راه فدا شوم و محافظت از رمزارز بیت کوین بیش از هر چیز بر عهده شما بیت کوینرها است.

گفتنی است که گریگ رایت، چندین دعوی حقوقی علیه شماری از چهره‌های شاخص حوزه ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است تا اثبات کند که ساتوشی ناکاموتوی واقعی و سازنده بیت کوین است. با این حال، هیچ یک از این دعاوی به نفع او به پایان نرسیده‌اند. کریگ رایت یکی از مهندسین استرالیایی است که ادعا میکند خالق رمزارز دیجیتال بیت کوین است، این در حالیست که با برنده شدن در دادگاهی که موضوع آن نقض حقوق مالکیت معنوی بود، همچنان هویت ساتوشی ناکاموتو از همه پنهان است.

اعتراض کریگ رایت به حکم دادگاه

کریگ رایت که خود را خالق بیت کوین می‌نامد، به حکم دادگاه اعتراض کرده است. طی این حکم وی موظف است تا ۵۰۰,۰۰۰ بیت کوین به وراث «دیو کلیمن» بپردازد. کلیمن و رایت پیش‌تر به‌عنوان همکار فعالیت می‌کردند.

به‌گزارش «کوین تلگراف»، «آندرس ریورو»، وکیل‌مدافع رایت، با ارسال نامه‌ای رسمی به دادگستری ناحیه جنوبی فلوریدا، خواستار مهلتی دو هفته‌ای برای تسلیم درخواست مخالفتش با حکم قاضی «بروس رینهارت» (Bruce Reinhart) شده است.

نکته جالب اینجاست که نام قاضی رینهارت در نامه به اشتباه (Reinhardt) نوشته شده است. او در نامه می‌نویسد که حکم دادگاه رینهارت را قبول ندارد و صدور چنین حکمی از حوزه اختیارات قاضی خارج است. وی همچنین در ادامه نامه از دادگاه خواست تا مهلتی دو هفته‌ای برای اثبات عدم اعتبار قانونی این حکم به وی ارائه دهد.

درخواست برای وقت اضافه طبق اعلام دادگاه، اعتراض به حکم تا ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) امکان‌پذیر است. ریورو درخواست کرده که این تاریخ به ۲۴ سپتامبر (۲ مهر) تغییر یابد.

تیم حقوقی رایت ضمن خاطر نشان کردن طوفانی که ناحیه جنوبی و مرکزی فلوریدا را تهدید می‌کند، از این مسئله به‌عنوان ادله تمدید مهلت تعیین شده نام برده است. وی در نامه می‌نویسد:

در حال حاضر ناحیه جنوبی و مرکزی فلوریدا در معرض طوفان قرار دارند. طوفان دوریان در حال حرکت به سمت این ناحیه است و اوایل هفته آینده به فلوریدا می‌رسد. تیم حقوقی دکتر رایت زمان زیادی صرف آماده سازی در مقابل طوفان کرده‌اند و همین موضوع سبب شده تا در خصوص پرونده با تنگی زمان مواجه شوند.

ریورو از حسن نیت خود در خصوص نامه صحبت کرده و هر گونه هدفی با مضمون «تاخیر در روند» صدور حکم را تکذیب نموده است.

«پیتر مک کورماک» از پادکست‌سازان حوزه ارزهای دیجیتال در اظهار نظری توانایی کریگ در خصوص پرداخت ۵۰۰,۰۰۰ بیت کوین را زیر سوال برده است. این در حالی است که پیش‌تر، رایت ضمن شکایت از کورماک، او را به نشر اکاذیب و وارد ساختن اتهامات دروغین مبنی بر اینکه رایت خالق بیت کوین نیست، متهم کرده بود. کورماک ۲۸ آگوست (۶ شهریور) در توییتی نوشت ۱۰,۰۰۰ دلار شرط می‌بندد که رایت به این مقدار بیت کوین دسترسی ندارد.

پرونده حقوقی رایت و کلیمن از سال ۲۰۱۸ و پس از شکایت وراث کلیمن از رایت به جریان افتاد. طبق ادعای خانواده کلیمن، رایت صدها هزار بیت کوین از آنها به سرقت برده است. این مقدار بیت کوین در زمان تسلیم شکایت، ارزشی بالغ بر ۵ میلیارد دلار داشت.

پس از اعلام حکم دادگاه، رایت هشدار داد که پرداخت چنین مبلغی می‌تواند باعث افزایش بی‌ثباتی در بازار شود؛ چرا که خانواده کلیمن مجبورند برای پرداخت مالیات این انتقال، مبلغ هنگفتی بپردازند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.