رپد توکن چیست؟

رپد توکن چیست؟

رپد توکن راهی برای دور زدن محدودیت‌های بلاک چین و افزایش همکاری بین شبکه‌های مختلف است.شما نمی‌توانید از بیت کوین در بستر اتریوم استفاده کنید یا از اتریوم در بستر اسمارت چین بایننس. توکن‌هایی که در یک بلاک چین

وجود دارد را نمی‌توان به سادگی به بستر دیگری منتقل کرد.رپد توکن راهی برای دور زدن این محدودیت‌ها است. Wrapped Token یک ارز دیجیتال رمزنگاری شده است که ارزش آن به توکنی که به آن متصل است، بستگی دارد. رپد توکن یک نسخه پیچیده شده از یک ارز دیجیتال است که برای قرار گرفتن روی یک شبکه بلاک چین غیر بومی رمزنگاری شده است. ارزش رپد توکن‌ها مشابه همان ارز دیجیتال اولیه است. شما می‌توانید از این نظر Wrapped Tokenها را با استیبل کوین مقایسه کنید. ارزش یک استیبل کوین با ارز فیات مقایسه می‌شود. اما رپد توکن دارایی است که به طور بومی روی بلاک چین دیگری زندگی می‌کند و ارزش خود را از آن می‌گیرد. از آنجایی که بلاک چین‌ها سیستم‌های متمایزی هستند، راه خوبی برای انتقال اطلاعات بین آنها وجود ندارد. رپد توکن‌ها قابلیت همکاری بین بلاک‌ چین‌های مختلف را افزایش می‌دهند و بسترهای مختلف از این طریق می‌توانند با یکدیگر زنجیره متقابل داشته باشند. نکته قابل توجه این است که کاربران کم تجربه نیازی نیست نگران فرایند تبدیل و انتقال این توکن‌ها باشند. رپد توکن‌ها نیز مانند هر ارز دیجیتال دیگری در صرافی‌های دیجیتال قابل معامله هستند. رپد توکن به نوعی از توکن گفته می شود که ارزش آن وابسته به ارز دیجیتال دیگری بوده و مشابه با ارزهای دیجیتال رپد بیت کوین(WBTC) و رپد اتریوم (WETH) امکان برقراری ارتباط مابین بلاک چین هایی همچون بیت کوین و اتریوم را در فضای دیفای فراهم می کند.

در واقع ایده اصلی رپد توکن زمانی ایجاد شد که معامله گران نمی توانستند از بیت کوین در شبکه اتریوم استفاده کنند و در سیستم دیفای سرمایه گذاری داشته باشند. دلیل اصلی این موضوع نیز بدین خاطر است که نمی توان ارزهای دیجیتال یک شبکه را به راحتی به شبکه ارز دیجیتال دیگری انتقال داد. بدین خاطر راهکاری به عنوان تبدیل ارز دیجیتال به رپد توکن ایجاد شد که از طریق این راهکار می توان به راحتی معامله خود را انجام داد.

علت اصلی نام گذاری این ارز دیجیتال بدین نام، این است که دارایی اصلی معامله گر تحت عنوان یک پوشش یا یک صندوق دیجیتال نگهداری می شود. هیچ فردی اجازه دسترسی به این صندوق را نداشته و نمی تواند میزان دارایی های دیجیتال خود را در این صندوق ببیند. تنها افرادی می توانند داده های موجود در این صندوق را مشاهده کنند که می توانند در هر مرحله بر روی دارایی های موجود در این خزانه نظارت کامل داشته باشند.

نحوه عملکرد رپد توکن ها در بلاکچین‌های مختلف چگونه است؟

رپد توکن‌ها توسط فرآیندی به نام «ضرب کردن» و «سوزاندن» ایجاد شده و از بین می‌روند. برای ضرب کردن یک رپد توکن مانند WBTC، دارایی زیربنایی (در این مورد بیت کوین) به بستر مقصد (در این مورد اتریوم) ارسال می‌شود. پس از انتقال بیت کوین و ذخیره آن در یک صندوق دیجیتال، مقادیر منتقل شده، قفل می‌شوند و در ازای آن، مقدار معادل WBTC قابل استخراج می‌شود. این فرآیند “پیچیدن” نیز نامیده می‌شود. دارایی زیربنایی با استفاده از یک قرارداد هوشمند در یک خزانه دیجیتال «پیچیده» می‌شود و دارایی جدید برای استفاده در بلاک چین دیگر ساخته می‌شود. تبدیل WBTC به بیت کوین نیز به صورت عکس فرایند بالا قابل اجرا است. WBTC از گردش خارج می‌شود و معادل آن، بیت کوین از صندوق دیجیتالی آزاد شده و دوباره به گردش در می‌آید. اولین رپد توکن بیت کوین (WBTC) در ژانویه 2019 برای انتقال پتانسیل بیت کوین به شبکه اتریوم راه اندازی شد. در حالی که بیت کوین اصلی نمی‌تواند برای تراکنش‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) استفاده شود، WBTC می‌تواند جایگزین دارایی اصلی شود و در اکوسیستم DeFi یا هر برنامه غیرمتمرکز دیگر در شبکه اتریوم استفاده شود. یک رپد توکن بیت کوین ارزش افزوده قابل توجهی در دنیای ارزهای دیجیتال دارد. در حالی که ارزش WBTC با بیت کوین اصلی یکسان است، جنبه عملکردی آن به شدت بالاتر است و امکان استفاده از آن برای مواردی همچون DeFi وجود دارد. رپد توکن‌هایی که برای فعالیت روی اتریوم طراحی می‌شوند باید با استاندارد ERC-20 مطابقت داشته باشند. از آنجایی که ارزهای دیجیتالی همچون اتریوم، بیت کوین و ... از شبکه های بلاک چین ای تشکیل شده اند که دارای ارزهای دیجیتال مخصوص به خود هستند، قابلیت نقل و انتقال مابین شبکه های بلاک چین مختلف وجود ندارد. بنابراین توکن ها با شبکه های غیر بومی ناسازگار هستند. اما راه حلی که برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود، رپد توکن است.

رپد توکن این قابلیت را برای شبکه های بلاک چین فراهم می کند تا از طریق آن همکاری مابین بلاک چین های مختلف افزایش یابد. عملکردی که رپد توکن ارائه می دهد مشابه با Croos Chain است. در واقع رپد توکن با ایجاد یک پل ارتباطی بین بلاک چین های مختلف این قابلیت را ایجاد می کند تا تعامل مابین بلاک چین ها بدون واسطه امکانپذیر باشد.

برای اینکه با روند کار رپد توکن ها بهتر آشنا شوید می توانید با شناخت استیبل کوین ها شروع کنید. در واقع رپد توکن نوعی از استیبل کوین است که ارزش آن متعلق به ارز دیجیتال دیگری است که بر روی شبکه بلاکچین قرار دارد. استیبل کوین توسط ارزهای فیات همچون دلار، یورو و ... حمایت می شود. اما از آنجایی که ارزش رپد توکن از دارایی گرفته می شود که بر روی شبکه بلاک چین دیگری قرار دارد. بنابراین ارزش ارزهای دیجیتال که بر روی شبکه مقصد ایجاد می شود معادل ارزشی است که کوین در شبکه مبدا داشت.

مزایا Wrapped Token

قابلیت همکاری: بزرگترین مزیتی که رپد توکن‌ها ارائه می‌دهند قابلیت همکاری است. برخلاف گذشته، اکنون می‌توانید از بیت‌کوین‌های خود در شبکه اتریوم و برنامه‌های مرتبط با آن استفاده کنید. نقدینگی: یک مزیت بزرگ که با استفاده از رپد توکن‌ها به دست می‌آید، افزایش نقدینگی است. کارایی سرمایه را می‌توان همراه با نقدینگی یک دارایی، خواه متمرکز (ارزهای فیات) یا غیرمتمرکز (ارزهای رمزنگاری شده) افزایش داد. سرعت تراکنش: یکی دیگر از مزایای بزرگی که Wrapped Tokenها به صاحبان خود ارائه می‌دهند، افزایش سرعت تراکنش‌ها است. به عنوان مثال، خرید و فروش بیت کوین در بستر بلاک چین می‌تواند زمان قابل توجهی را به خود اختصاص دهد. اما انجام تراکنش با استفاده از WBTC در شبکه اتریوم بسیار سریعتر است. با این حال، به خاطر داشته باشید که به دلیل نوسانات بالای ارزهای دیجیتال، زمان یک دارایی با ارزش در بازار کریپتو است. امنیت پیشرفته: شما می‌توانید با تبدیل توکن‌های خود به Wrapped Token، کنترل بیشتری روی کلیدهای خصوصی خود داشته باشید. کارمزد تراکنش: استفاده از Wrapped Tokenها کارمزد کمتری را به کاربر تحمیل می‌کند.

معایب Wrapped Token

وابستگی: رپد توکن‌ها برای ضرب یا سوزانده شدن به متولی خود وابسته هستند. اگر متولی به نحوی معیوب باشد، فرآیند ضرب کردن یا سوزاندن آن‌ها دچار نقص خواهد شد. تمرکز: تمام هدف ارزهای دیجیتال این است که در یک سیستم غیرمتمرکز فعالیت کنند. با این حال، از آنجایی که رپد توکن‌ها توسط یک متولی صادر می شوند، مستعد تمرکز هستند. بناینگذار اتریوم، ویتالیک بوترین می‌گوید: اگر ۵ میلیارد دلار بیت کوین در اتریوم وجود داشته باشد و کلیدها توسط یک موسسه نگهداری شود، این مساله ناراحت کننده خواهد بود. مشکل این است که وقتی رپد توکن‌ها ضرب می‌شوند، این فرایند مستقیماً در بلاک چین مورد نظر انجام نمی‌شود، بلکه از طریق یک برنامه مرکزی انجام می‌شود. هزینه‌های ضرب: یکی دیگر از ایرادات جزئی که به رپد توکن‌ها وارد است، هزینه‌های ضرب است. ضرب کردن و سوزاندن (برگرداندن) رپد توکن نیاز به پرداخت کارمزد دارد. با این وجود، مزایای رپد توکن بیشتر از معایب آن است. علاوه بر این، انتظار می‌رود در آینده این معایب جزئی برطرف شود. شاید در آینده برای ضرب یا سوزاندن این توکن‌ها به یک متولی (DAO، ​​قراردادهای هوشمند یا کیف پول مولتی سیگ) نیاز نباشد. رپد توکن Token Wrapped و بایننس اسمارت چین رپد توکن های مختلفی همچون اتریوم، بیت کوین و یا ریپل را می توان در بستر بایننس اسمارت چین تولید کرد. در واقع Binance Bridge این قابلیت را ایجاد می کند که تمامی دارایی های ارز دیجیتال خود را در اسمارت چین بایننس به شکل رپد توکن مبتنی بر استاندارد BEP20 ایجاد کنید. با انتقال دارایی های خود به اسمارت چین بایننس می توانید آن ها را معامله کرده و یا اینکه در برنامه های مختلف موجود بر بستر این شبکه استفاده کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید انجام هر گونه عملیات بر روی این بستر نیاز به پرداخت کارمزد دارد. اما کارمزدی که در این شبکه پرداخت می کنید از بلاک چین های دیگر کمتر است.

علت سرمایه گذاری بر روی رپد توکن ها چیست؟

از آنجایی که نیاز به استفاده از ارز های دیجیتال بر روی شبکه های بلاک چین دیگر، بسیار مهم و ضروی است، پس استفاده از رپد توکن هایی از جمله رپد توکن بیت کوین در بلند مدت می تواند سودآور باشد.

از دیگر دلایلی که می توان برای چرایی سرمایه گذاری رپد توکن بیان کرد این است رپد توکن ها مشابه با ارزهای دیجیتال اصلی هستند و برای خرید این ارزهای دیجیتال باید قیمت ارز دیجیتال اصلی را پرداخت کرد. پس اگر قیمت رپد توکن ها افزایش یابد، ارزش توکن اصلی نیز افزایش می یابد.

از آنجایی که رپد توکن با شبکه اتریوم سازگار هستند، به کاربر این امکان را می دهد تا دسترسی بیشتری به اپلیکیشن های غیرمتمرکز و دیگر بازی ها را داشته باشید.

با سرمایه گذاری بر روی رپد توکن ها، مقیاس پذیری افزایش می یابد و این حالت در ارز دیجیتال بیت کوین بیشتر اتفاق می افتد و بدین دلیل است که انعطاف پذیری و مقیاس پذیری رپد توکن بر روی اتریوم بیشتر بوده و تراکنش های راحت تری انجام می شود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.