ارز دیجیتال پکس دلار(PAX DOLLAR) چیست؟

ارز دیجیتال پکس دلار(PAX DOLLAR) چیست؟

ارز دیجیتال پکس دلار یا استیبل کوین USDP ارزهای رمزنگاری شده ای روی بستر بلاک چین ERC-20 اتریوم هستند که توسط دلار آمریکا پشتیبانی می شوند. این رمز ارز علاوه بر این که به یک ارز دیجیتال یا پول ثابت متصل می شوند، قابلیت این را دارند

که با کالاها نیز معامله شوند. یکی از ویژگی‌های بازار ارزهای دیجیتال، پرنوسان بودن آن در مقایسه با سایر بازارهای مالی است. به همین دلیل، رمزارزهایی با پشتوانه دارایی‌های فیزیکی یا ارزهای فیات توسعه‌ یافته‌اند تا از معامله‌گران در مقابل نوسانات قیمتی شدید بازار محافظت‌ کنند؛ این توکن‌ها با نام استیبل کوین (Stable coin) شناخته می‌شوند. در بازار ارزهای دیجیتال، استیبل کوین‌های زیادی وجود دارند که مشهورترین آن‌ها تتر (Tether) یا USDT است. پس از تتر، استیبل کوین‌های دیگری نیز به بازار عرضه شدند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را ارائه می‌دهند. پکس دلار (Pax Dollar) یا USDP، یکی از باسابقه‌ترین موارد در بازار کریپتو است که همانند تتر، به دلار آمریکا وابسته است. USDP یکی از معدود رمزارزهای قانونمند است که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران ارزهای دیجیتال می‌توانند آن را با خیال راحت نگهداری کنند. ارزش این استیبل کوین به دلار آمریکا وابسته است و هر USDP به اندازه یک دلار آمریکا قیمت دارد. استیبل کوین نوعی دارایی دیجیتال است که ارزش آن به دارایی دیگری بستگی دارد. پشتوانه استیبل کوین‌ها می‌تواند هرچیزی، مثل ارز فیات (دلار، یورو و…) یا طلا باشد.

با اینکه ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین و اتریوم مزیت‌های بسیار زیادی دارند، اما خالی از ایراد هم نیستند. یکی از مهم‌ترین مشکلات رمزارزها، غیرقابل پیشبینی بودن ارزش آن‌ها و نوسانات شدید قیمتی است. بنابراین، استفاده کردن از آن‌ها، به ویژه برای امور روزمره، کار راحتی نیست.

در مقابل، ارزش ارزهای معتبری مثل دلار آمریکا و یورو و دارایی‌های پایداری مثل طلا، تغییرات چندانی نمی‌کند. در صورتی که چنین دارایی‌هایی، نوسانات قیمتی زیادی داشته باشند، اقتصاد جهانی از هم فرو می‌پاشد. بنابراین، دولت‌ها و سازمان‌های اقتصادی بین‌المللی، تمامی تلاششان را برای ثابت نگه داشتن ارزش این دارایی‌ها صرف می‌کنند.

پکس دلار (PAX DOLLAR) چیست؟

USDP یک استیبل کوین دارای استاندارد توکنی ERC-20 است که شرکت پکسوس تراست (Paxos Trust Company) آن را با پشتوانه دلار آمریکا صادر می‌کند. این توکن، به عنوان یکی از قانونمند‌ترین استیبل کوین‌های کنونی و تنها توکن مورد تأیید قانون‌گذاران وال استریت است که ارزش یک به یک با دلار آمریکا دارد و با هدف دسترسی به دارایی‌های دیجیتالی و معامله آن‌ها با کمترین ریسک، توسعه یافته است.

این استیبل کوین، قبلا تحت عنوان توکن استاندارد پکسوس (Paxos Standard Token) یا همان PAX شناخته می‌شد، اما در برندسازی مجددی که در سال ۲۰۲۱ انجام شد، نام آن به پکس دلار (USDP) تغییر کرد.

این توکن به عنوان یک ارز مناسب برای معاملات بین‌المللی، کاربردهای زیادی مثل تجارت بین‌المللی، انتقال همتا به همتای پول و سرمایه‌گذاری بلند-مدت دارد. هدف از صدور این توکن‌ها، خنثی کردن اثر نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال، کاهش هزینه‌های انتقال بین‌المللی ارز و خرید ارزهای دیجیتال است.

با اینکه امروزه، استیبل کوین‌های زیادی توسعه پیدا کرده‌اند، پکس دلار که به عنوان یکی از قانونمند‌ترین و معتبرترین موارد شناخته می‌شود و هنوز محبوبیت خودش را حفظ کرده است. پکسوس (Paxos) یک اکوسیستم بلاک چینی است که پکس دلار را صادر می‌کند. این بلاک چین را می‌توان اولین پلتفرم صادرکننده استیبل کوین‌های قانونی در نظر گرفت.

پکسوس به شرکت‌های مختلف این امکان را می‌دهد تا استیبل کوین‌های خودشان را بر بستر این پلتفرم بسازند. استیبل کوین‌های پکسوس، برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدف این پروژه، ایجاد یک سیستم مالی سریع‌تر و با کارمزدهای کمتر برای جایگزینی سیستم‌های مالی سنتی است.

این پلتفرم سرویس‌های مالی متنوعی مثل صرافی ارز دیجیتال itBit، کارگزاری پکسوس کریپتو (Paxos crypto)، حضانت و معامله ارزهای دیجیتال و صدور استیبل کوین‌ها را ارائه می‌دهد.

پکسوس تحت نظارت قانونی اداره خدمات مالی ایالت نیویورک (New York State Department of Financial Services) که به اختصار، NYDFS نامیده می‌شود، کار می‌کند. این پروژه، تحت بازرسی‌های پیوسته قرار دارد و گزارش‌های مالی خودش را برای حفظ شفافیت و کسب اعتماد سرمایه‌گذاران، به طور منظم منتشر می‌کند. USDP با ارائه جایگزین های دیجیتال به جای پول نقد یعنی دیجیتالی کردن دلار آمریکا و تراکنش‌های آنی و بدون محدودیت‌های مکانی، به دنبال ارائه نقد شوندگی معاملات سرمایه گذاران و به حداقل رساندن نوسانات قیمت استیبل کوین ها هستند و این هدف اصلی طراحی این رمز ارز می باشد.

مزیت های ارز دیجیتال پکس دلار

1- تبدیل USDP به دلار آمریکا در هر زمان این رمز ارز را به یک استیبل کوین قانونمند و با ثبات تبدیل کرده است. پکس دلار به مشتریان این اطمینان را می دهد که USDP آنها توسط دلار آمریکا پشتیبانی می شود.

2- تراکنش‌های بین المللی به راحتی در سراسر دنیا با سریعترین زمان ممکن حتی در روزهای تعطیل انجام می شوند.

3- ذخایر USDP به صورت نقدی و معادل آن نگهداری می شود، در واقع می توانید آن را مستقیم و بدون نیاز به واسطه، به دلار تبدیل کنید، به این صورت وجوه مشتریان همیشه ایمن هستند و بعد از بازخرید، با استفاده از قراردادهای هوشمند سوزانده می شود.

4- در دسترس همگان قرار دارد، یعنی فقط با یک تلفن همراه می توانید یک حساب برای خود ایجاد کنید و از ارز دیجیتال پکس دلار برای ذخیره و ارسال پول یا دسترسی به بازارهای ارز دیجیتال استفاده کنید. استیبل کوین USDP دسترسی مالی را برای همه فراهم می کند.

5- ارز دیجیتال پکس دلار را می توان برای هر کسی که کیف پول اتریوم دارد ارسال یا دریافت کرد. همه معاملات بر اساس قوانین یک قرارداد هوشمند در اتریوم انجام می شود و به دلیل وجود قرارداد هوشمند، خطاهای انسانی حذف می شوند.

6- استیبل کوین USDP برای اعمال حسابرسی های دقیق، شرکت حسابرسی ملی با رتبه برتر کشور را درگیر معاملات خود کرده است تا با روش هایی (که توسط AICPA ایجاد شده است) از برابری توکن دلار Pax و ایالات متحده اطمینان حاصل کند.

7- سختی ارتباط میان ارز های رمزنگاری شده و fiat را برطرف می کند.

8- تسویه فوری هنگام واریز پول به USDP به جای دلار. به عبارت دیگر پکس دلار به تسویه سریع و کارآمد دارایی های دیجیتال کمک می کند.

پکس گلد (PAXG)چیست؟

پکس گلدها یک توکن بر بستر بلاک چین اتریوم هستند که پشتوانه ی طلا دارند؛ به این صورت که پس از فروش هر توکن، این رمز ارز معادل یک اونس طلای تروا که حدود 31.5 گرم است در بانک برینک انگلستان ذخیره می کند. به دلیل ارزش بالای طلا، این توکن توجه بسیاری از معامله گران را به خود جلب کرده و خیلی سریع مورد استقبال قرار گرفته است.

مزایای پکس گلد 1- خرید فیزیکی، پشتوانه ی فیزیکی اختصاصی

2- مالکیت جزئی

3- بدون هزینه نگهداری (هزینه های ایجاد شده هنگام انتقال، نگهداری و بازخرید) شرکت پکسوس تراست، تنها نهادی است که می‌تواند ذخیره در گردش توکن‌های پکس دلار را تغییر دهد. ذخیره کل این توکن‌ها هیچ محدودیتی ندارد و به هر میزان که دلار وارد خزانه این شرکت شود، امکان صادر کردن توکن‌های USDP وجود دارد.

همانطور که گفتیم، با واریز دلار به حساب پکسوس، این توکن‌ها صادر و با برداشت دلار از حساب پکسوس، این توکن‌ها سوزانده می‌شوند. با این روش ساده، نسبت قیمتی یک در مقابل یک USDP با دلار آمریکا حفظ می‌شود. اگر پایداری قیمت و امنیت برای شما مهم‌تر از سود کردن در بلند-مدت است، به شما توصیه می‌کنیم که از بین PAXG و USDP، گزینه دوم را انتخاب کنید. از سوی دیگر، اگر نگهداری طلا را ترجیح می‌دهید و احساس می‌کنید که قیمت طلا رو به افزایش است، می‌توانید با خرید PAXG، نوعی سرمایه‌گذاری بلند-مدت انجام دهید. این استیبل کوین، لیکوئیدیتی بسیار خوبی دارد و به راحتی می‌توانید آن را بفروشید.ارز دیجیتال پکس دلار یک استیبل کوین با هدف تثبیت دلار با فناوری بلاک چین است که به کاربران اجازه می دهد دلار آمریکا را به توکن دلار Pax تبدیل کنند تا در آینده دارایی ها، کالاها و اوراق بهادار دیجیتالی خود را در هر زمان و مکان منتقل یا معامله کنند. امنیت Pax Dollar استیبل کوین USDP را می توان بر اساس بلاک چین اتریوم معامله کرد. اگر کاربری بخواهد توکن های پکس خود را به دلار آمریکا تبدیل کند می تواند از طریق آدرسی که شرکت پکسوس تعیین می کند با فرستادن توکن های خود به آدرس به ازای هر توکن دلار آمریکا تبدیل کند.

اگر تهدید امنیتی به وجود بیاید، یک نفر به عنوان واحد کنترل می تواند انتقال و تأییدیه شناسه USDP را متوقف کند.

در کل می توان گفت از آن جایی که انتقال دارایی ها تحت نظارت های قانونی صورت می گیرند، ریسک معاملات به حداقل ممکن می رسد.

یکی از معتبرترین شرکت‌های صادرکننده استیبل کوین‌ها، شرکت Paxos است که تحت نظارت نهادهای قانونی در ایالات متحده آمریکا قرار دارد. این شرکت دو استیبل کوین بسیار مهم به نام‌های USDP و پکس گلد صادر می‌کند. البته، این شرکت خدمات دیگری نیز مثل بلاک چین پکسوس را ارائه می‌دهد که شرکت‌های دیگر می‌توانند استیبل کوین‌های مخصوص خود را بر بستر آن توسعه دهند.

USDP (یا پکس دلار) نوعی استیبل کوین با پشوانه دلاری است که هر توکن آن، ارزشی برابر با یک دلار دارد. پکس گلد نیز نوعی استیبل کوین با پشتوانه طلا است که هر توکن آن، ارزشی برابر با یک انس تروا طلا دارد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.