بیت لایسنس(BitLicense) چیست؟

بیت لایسنس(BitLicense) چیست؟

بیت لایسنس BitLicense NYSDF که اداره حکومتی سرویس های مالی نیویورک است، توجه بسیاری از قانون گذاران را به خود جلب کرده است و بسیاری آن را برای کاهش ریسک در فضای نگهداری و انتقال ارز دیجیتال مفید می دانند. اما از طرف دیگر عده ای

بر این باورند که بیت لایسنس (BitLicense) به طور ناعادلانه ای استارتاپ های کریپتویی را نشانه گرفته و حریم خصوصی کاربران کریپتو را نقض کرده است.دو تا از دلایل اصلی برای گریزان بودن پروژه ها از بیت لایسنس BitLicense، هزینه و حریم خصوصی است. تقاضا در بیت لایسنس BitLicense و انجام کار های بعدی، نیازمند هزینه زیادی است و از طرف دیگر اطلاعات زیادی را نیز باید برای این سازمان فراهم کرد و این حریم خصوصی را به خطر می اندازد. از جمله این اطلاعات می توان به تاریخچه کسب و کار و دادن اطلاعاتی در مورد مالکان و متصدیان آن، سوابق مالی، برنامه های شناخت مشتری و مبارزه با پول شویی و غیره اشاره کرد. وجود بیت لایسنس BitLicense، مانع کلا ه برداری در صرافی های ارز دیجیتال می شود. با در نظر گرفتن نیازمندی های گسترده بیت لایسنس BitLicense، می توان باور کرد که اگر برای مثال، صرافی کوادریگا سی ایکس (QuadrigaCX) اگر لازم بود چنین مدارکی ارائه کند، به احتمال زیاد هیچ وقت نمی توانست این لایسنس را دریافت کند.

این لایسنس BitLicense می توانست از رشد این صرافی به اندازه ای که به آن رسید پیشگیری کند.

هم بنیان گذار کوادرگاسی ایکس، میشل پاترین ملقب به عُمر پاترین، مورد ظن است که همان عمر ضنانی (Omar Dhanani) باشد. در سال 2004، ضنانی توسط سرویس های اطلاعاتی امریکا در کالیفرنیا به عنوان بخشی از یک حلقه دزدی هویت، کلاه برداری کارت اعتباری و پول شویی دستگیر شد. او در ایالات متحده به زندان رفت و بعدتر به کانادا دیپورت شد.

اگر آن زمان یک رژیم قانون گذاری مشابه بیت لایسنس وجود داشت، شاید می توانست به بیش از 100 هزار کاربر این صرافی کمک کند تا دارایی مشترک 190 میلیون دلاری ارز دیجیتال خود را از دست ندهند. بیت لایسنس (BitLicense) گواهینامه ای‌ برای قانون گذاری در رابطه با ارزهای دیجیتال، با هدف کاهش خطرات و ریسک های جا به جایی و استیک کردن ارزهای دیجیتال می باشد. بیت لایسنس توانسته است میزان کلاهبرداری در صرافی های بازار ارزهای دیجیتال را کاهش دهد. همچنین با تمرکز زدایی که ایجاد می کند مانع از دخالت دولت ها و خدشه دار شدن امنیت سرمایه های سرمایه گذاران می شود. بیت لایسنس در واقع بخش مهمی از تلاش عمومی قانونگذاران جهانی برای تنظیم رمزنگاری است. بیت لایسنس BitLicense یک مجوز تجاری برای فعالیت های ارزهای دیجیتال می باشد که توسط اداره خدمات مالی نیویورک، تحت مقررات ویژه ای که برای شرکت ها طراحی شده است، صادر شد.

بیت لایسنس BitLicense طیف گسترده ای از عملکردهای تنظیم کننده رمزنگاری را در نیویورک انجام می دهد، از جمله انتقال ارزهای دیجیتال، ارائه خدمات مبادله و مدیریت دارایی های دیجیتال. سرمایه گذارانی که مایل هستند معاملات مربوط به ارزهای رمزنگاری شده را در ایالت نیویورک یا با احزاب داخل نیویورک انجام دهند، باید دارای BitLicense باشند. با این حال افرادی که پرداخت می کنند یا دریافت می کنند معاف هستند. پس از BitLicense چندین چارچوب قانونی دیگر از جمله مجوز FINMA سوئیس و FCA انگلستان ایجاد شده است.

تاریخچه بیت لایسنس(BitLicense)

NYDFS اولین بار در نوامبر 2013 جلسات عمومی را با موضوع مقررات ارزهای مجازی برگزار کرد. در آن زمان برای اولین بار BitLicense ارائه شد. در جولای 2014، NYDFS جزئیات BitLicense را منتشر کرد که شامل فهرستی از قوانین و مقررات پیشنهادی در مورد معاملات بیت کوین در نیویورک بود.

نکات برجسته در بیت لایسنس BitLicense

انطباق (Compliance) انطباق در اکوسیستم ارز دیجیتال می تواند پیچیده و همواره در حال تغییر باشد.

انطباق با اطلاعات لازم برای دریافت یک بیت لایسنس، به حتم فرآیندی گران و با بار مالیاتی است.

اگر واقع بینانه نگاه کنیم فقط از عهده شرکت های بزرگ تر بر می آید. علاوه بر این، هر نوع «تغییر مادی» در آینده، توسط شرکت گزارش گرفته می شود و باید به دپارتمان مربوطه (NYDFS) گزارش شود و گواهی نامه آن دریافت گردد. این مورد آخر، بالا و فراتر از الزامات مورد نیاز برای هر کسب و کار معمولی ای انجام می شود.

این قانون گذاری همچنین مستلزم آن است که فراتر از انطباق با تمام قوانین، قواعد و قانون گذاری های فدرال و ایالتی، برای دریافت بیت لایسنس BitLicense شرکت ها باید ضوابط انطباق مکتوب را نیز داشته باشند. علاوه بر این، از کسب و کارهای ارز دیجیتال می خواهد که اطلاعات تراکنش های ارز دیجیتال را تا حداکثر 7 سال حفظ کنند. همچنین اطلاعات حساس کاربران مانند آدرس فیزیکی، حساب بانکی و نام طرف تراکنش ها نیز لازم است حفظ شود و در صورت تقاضا به دپارتمان مربوطه تحویل داده شود. ملزومات سرمایه دریافت کنندگان بیت لایسنس BitLicense باید مبلغ مشخصی دارایی برای ایجاد اطمینان از «یکپارچگی مالی و فعالیت مداوم» داشته باشند. مبلغ دقیق بر اساس چند عامل توسط دپارتمان مالی تعیین می شود. این عوامل شامل ترکیب کل دارایی ها و منابع لایسنس، حجم واقعی و مورد انتظار «فعالیت کسب و کار ارز مجازی»، و انواع محصولات و خدماتی که قرار است ارائه شوند، می شود.

محافظت از دارایی های کاربران برای محافظت از دارایی های کاربران، گیرنده لایسنس BitLicense باید یک حساب قابل اعتماد بر پایه دلار امریکا به مبلغی که توسط دپارتمان تعیین می شود باز کند.

اگر دارنده بیت لایسنس BitLicense ، ارزهای مجازی مشتری را نگهداری یا ذخیره کند، بیت لایسنس باید از نوع و مبلغ آنها مطلع باشد و نمی تواند ارزهای مجازی مشتری را بدون دریافت اجازه مستقیم بفروشد یا منتقل کند.

تغییرات مادی در کسب و کار دارنده بیت لایسنس BitLicense نمی تواند محصولات، خدمات یا فعالیت های جدید معرفی کند یا بدون مجوز از دپارتمان، تغییرات مادی در محصولات، خدمات یا فعالیت های فعلی ایجاد کند.

دفاتر و ردیف های ثبت دارنده بیت لایسنس BitLicense باید تمام دفاتر و ردیف های ثبتی را ایجاد و نگهداری کند و برای حداقل هفت سال در فرمت اصلی آنها را ذخیره کند.

دپارتمان خدمات مالی باید دسترسی فوری به «تمام تسهیلات، دفاتر، ردیف های ثبت، اسناد و اطلاعات دیگر نگهداری شده توسط دارنده لایسنس BitLicense یا شرکای او» را داشته باشد.

مزایای بیت لایسنس BitLicense

با وجود این که فرآیند بیت لایسنس BitLicense زمان بر و هزینه بر است اما مزایای بسیاری برای شرکت هایی که این گواهی نامه را دارند به ارمغان می آورد از جمله اینکه آنها را از دعاوی غیر ضروری و تهدیدات کلاهبرداران مصون می کند. علاوه بر این به شرکت هایی که در زمینه انتقال، ذخیره یا نگهداری ارزهای دیجیتال، راه اندازی صرافی معاملاتی ارزهای دیجیتال، صدور ارز مجازی و خرید و فروش ارز مجازی مثل مبادله ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات، مشارکت دارند، مزایای ویژه ای اعطا می کند.

با ورود بیت لایسنس BitLicense ، بسیاری از علاقه مندان به ارزهای دیجیتال، چارچوب قانونی را خفه کننده و خلاف قانون اساسی می دانستند. با این حال نمی توان اثر بیت لایسنس BitLicense را در حفاظت از منافع سرمایه گذار انکار کرد. این چارچوب، شرکت هایی را که دارای مدل های تجاری ضعیف، منابع مالی نامناسب و سیستم عامل های مملو از کلاهبرداران هستند، کنار گذاشته است.

NYDFS به بازبینی چارچوب BitLicense بیت لایسنس جهت آسان تر کردن فرآیند های آن می پردازد. NYDFS در حال حاضر اجازه مجوز مشروط را می دهد که روند درخواست را برای مشاغل کوچکتر بسیار آسان می کند. علاوه بر این، تلاش برای بدست آوردن موجودیت های رمزنگاری بیشتر با چارچوب مقررات ادامه دارد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.