شبکه کادنا (kadena) چیست؟

شبکه کادنا (kadena) چیست؟

شبکه کادنا (Kadena) یک شبکه بلاک چین عمومی مشابه بیت کوین با هدف مقیاس پذیری می باشد که برای تامین امنیت غیرمتمرکز و اجماع میان نودها، از مکانیسم گواه اثبات کار (PoW) استفاده می کند. طراحی ساختار شبکه کادنا (Kadena) ،

ضمن افزایش مقیاس پذیری و افزایش توان عملیاتی، حفظ امنیت بلاک چین را تضمین می کند. توسعه دهندگان کادنا، معتقد بودند که زیرساخت های فناوری بلاک چین و اکوسیستم متصل به آن، نیازمند بازسازی می باشند.

کادنا (Kadena) با استفاده از فناوری Multi-Chain یا همان فناوری چند زنجیره ای، توانسته چندین زنجیره را به یک دیگر متصل کند. در نتیجه معماری شبکه چند زنجیره ای، باعث شده که در لایه یک این شبکه، میزان مقیاس پذیری شبکه بتواند بیش از 9 میلیون معامله روزانه انجام شده در بازار بورس نیویورک را پردازش کند. در شبکه کادنا (Kadena) مدت زمان لازم برای ساخت هر بلاک 1.5 ثانیه می باشد، بنابراین در این شبکه 20 بلاک تنها در 30 ثانیه ساخته می شود.

شبکه کادنا (Kadena) برای توسعه پلتفرم های دیفای و محصولات بلاک چینی، زیرساخت و ابزارهایی را ارائه می دهد. از جمله این ابزارها می توان به زبان برنامه نویسی پکت (Pact) اشاره کرد. اولین زبان برنامه نویسی قراردادهای هوشمند، پکت می باشد که طراحی آن با فرمت خواندنی برای انسان (Human-Readable) صورت گرفته است. همه افراد می توانند قراردادهای هوشمندی را که با این زبان نوشته شده اند را با هر سطح تجربه و دانشی که دارند، به راحتی بخوانند. توسعه دهندگان کادنا برای آموزش یادگیری زبان پکت، یک مجموعه آموزشی در سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته را به صورت کاملا رایگان در اختیار کاربران خود قرار داده اند. ادعای عرضه سیستمی با تراکنش‌های مقرون‌به‌صرفه در عین اتخاذ مکانیسم گواه اثبات کار (PoW) در وهله اول کمی متناقض به نظر می‌رسد. درحالیکه اکثر پروژه‌های بلاکچینی برای انتقال زیرساخت‌های خود به گواه اثبات کار (PoS) زمینه‌چینی می‌کنند، پلتفرم‌هایی همچون کادنا (Kadena) در عین به‌کارگیری گواه اثبات کار با طراحی نوین معماری شبکه به جنگ ۳ گانه بلاکچین (مقیاس پذیری، امنیت و غیرمتمرکزسازی) می‌روند.

کادنا (Kadena) یک شبکه بلاکچینی است که مشابه بیت کوین از مکانیسم گواه اثبات کار (PoW) برای اجماع میان نودها و تامین امنیت سیستم غیرمتمرکز خود استفاده می‌کند. ساختار این شبکه به نحوی طراحی شده که در عین افزایش توان عملیاتی و مقیاس‌پذیری، امنیت بلاکچین بیت کوین را حفظ می‌کند. توسعه‌دهندگان کادنا Kadena معتقدند که فناوری بلاکچین و اکوسیستم متصل به آن نیازمند بازسازی زیرساخت است. کادنا از فناوری چند زنجیره‌ای یا Multi-Chain استفاده کرده و چندین زنجیره را به یکدیگر متصل می‌کند. بنابر ادعای توسعه‌دهندگان، این معماری شبکه چند زنجیره‌ای موجب می‌شود که میزان مقیاس‌ پذیری فقط در لایه یک این شبکه به حدی باشد که توان پردازش بیش از ۹ میلیون معامله‌ای که روزانه در بازار بورس نیویورک (NYSE) انجام می‌شود را داشته باشد. مدت زمان ساخت هر بلاک در شبکه کادنا ۱.۵ ثانیه است؛ یعنی در هر ۳۰ ثانیه ۲۰ بلاک درکادنا Kadena ساخته می‌شود.

کادنا Kadena ابزارها و زیرساخت‌هایی را به‌منظور توسعه پلتفرم‌های دیفای و محصولات بلاکچینی ارائه می‌کند. یکی از این ابزارها زبان برنامه‌نویسی پکت (Pact) است؛

شبکه کادنا Kadena چطور کار می‌کند؟

در شبکه بیت کوین هر بلاک جدیدی که استخراج می‌شود، هش بلاک قبلی زنجیره را هم در خود دارد. به‌منظور استخراج بلاک‌های جدید، ماینرهای شبکه برای حل مسئله ریاضی با یکدیگر رقابت می‌کنند. به این کار گواه اثبات کار گفته می‌شود که اولین متد برای اثبات صحت تراکنش‌ها و تامین امنیت شبکه‌های غیرمتمرکز است. در کادنا Kadena هر بلاک جدید علاوه‌بر اتصال به بلاک قبلی زنجیره خود به ۳ بلاک از زنجیره‌های همتا هم متصل می‌شود و درخت مرکل زنجیره‌های همتا را هم در خود دارد. با این کار توان شبکه برای انتشار و پخش داده‌ها در سراسر شبکه افزایش می‌یابد. هیچکدام از زنجیره‌های کادنا، زنجیره جانبی نیستند. چون هیچ زنجیره اصلی در کادنا Kadena وجود ندارد و همگی همتا هستند.زیرساخت کادنا از پروتکل لایه یک، تحت عنوان چین وب (Chainweb) و یک پروتکل لایه دو به نام کورو (Kuro) تشکیل شده است. لایه اول و دوم شبکه از طریق قراردادهای هوشمندی که به زبان Pact نوشته می‌شوند، قابلیت تعامل با یکدیگر را دارند.

هر بلاک جدیدی که در شبکه بیت کوین استخراج می شود، دارای هش بلاک قبلی زنجیره، درون خود می باشد. ماینرهای شبکه با هدف استخراج بلاک های جدید، با یکدیگر برای حل مسئله ریاضی رقابت می کنند. این فرآیند که به عنوان اولین متد برای تامین امنیت شبکه های غیرمتمرکز و همچنین اثبات صحت تراکنش ها کاربرد دارد، همان گواه اثبات کار است. هر بلاک جدید در شبکه کادنا Kadena علاوه بر این که به بلاک قبلی زنجیره خود متصل می شود، به 3 بلاک دیگر نیز از زنجیره های همتا وصل می شود و در خود، درخت مرکل زنجیره های همتا را نیز دارد. در نتیجه در سراسر شبکه توان شبکه برای انتشار و پخش داده ها افزایش می یابد. در شبکه کادنا Kadena همه ی زنجیره ها همتا هستند و هیچ زنجیره اصلی در این شبکه وجود ندارد. به عبارتی دیگر در این شبکه هیچ یک از زنجیره های کادنا Kadena ، زنجیره جانبی نمی باشند.

خدمات شبکه کادنا Kadena

شبکه کادنا Kadena ابزارهای کاربردی برای توسعه دهندگان خود دارد. همچنین برای کاربران فعال خود در انجمن کریپتو یک، به نام برنامه سفیر (Ambassodor Program) دارد. این برنامه برای کاربرانی که از طریق وبلاگ نویسی، کمک به تبلیغات و برند آگهی و همچنین آموزش کاربران جدید درباره پروژه های کادنا در کانال شبکه های اجتماعی کادنا مشارکت می کنند، درآمدی را در نظر گرفته است.

شبکه کادنا ر برای بررسی موجودی رمز ارز، سرویسی تحت عنوان Kadena Balance Checker دارد. در این سرویس کاربران با وارد کردن نام توکن، نوع سرور و نام حساب کاربری می توانند موجودی خود را چک کنند. از دیگر شبکه های کادنا می توان به سرویس انتقال کوین کادنا اشاره کرد که شامل قابلیت هایی مانند ساخت کلید عمومی و خصوصی، انتقال کوین به زنجیره های مختلف و نهایی سازی انتقال کراس چین می باشد.

پروژه کادنا Kadena با چه پلتفرم‌هایی همکاری کرده است؟

کادنا Kadena و Tokensoft Wrapped در ۴ مارس ۲۰۲۱ همکاری خود را برای عرضه توکن‌های رپد بیت کوین و اتریوم در Kadenaswap اعلام کرده‌اند. در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۰ هم پلتفرم Celo و Kadena برنامه‌ همکاری را اعلام کردند که طی آن انتقال توکن‌های cUSD و KDA توسط یک بریج تسهیلگر امکان‌پذیر می‌شد. Kadena یک شبکه بلاکچین عمومی است که از پروتکل لایه یک چین وب و پروتکل لایه دو کورو تشکیل شده است. بلاکچین کادنا برای اجماع میان نودهای خود از گواه اثبات کار یا PoW استفاده می‌کند. توسعه‌دهندگان کادنا برای افزایش مقیاس‌پذیری مکانیسمی طراحی کرده‌اند که به‌وسیله آن ساخت تعداد زیادی بلاک با ارتفاع یکسان در زنجیره‌های مختلف ممکن می‌شود. این پیکربندی به نحو چشمگیری مقدار پردازش تراکنش در ثانیه یا TPS کل شبکه را افزایش می‌دهد.

کادنا (Kadena) چیست؟

استوارت پوپجی و ویل مارتینو بنیانگذاران Kadena هستند که مدل جدید بلاک چین هیبریدی را در ژانویه ۲۰۲۰ راه اندازی کردند. Kadena از مکانیسم سنتی اثبات کار (PoW) اجماع با ارتقاء الگوریتم هش استفاده می کند که راه‌حل بلاک چینی مقیاس‌پذیر، سریع و ایمن‌تر از هر زنجیره PoW دیگر را ارائه می‌دهد. با توجه به سابقه همکاری پوپجی و مارتینو در JPMorgan Chase، این دو کادانا را به عنوان راه حلی برای معایب و محدودیت‌های دو ارز دیجیتال بزرگ و بلاک چین آن‌ها یعنی بیت کوین و اتریوم معرفی می‌کنند.

در نظر داشته باشید که کادنا Kadena اولین بلاکچین مقیاس پذیر اثبات کار (PoW) در جهان است که از رویکرد “شاردینگ” (Sharding – روشی برای افزایش مقیاس‌پذیری در شبکه‌های بلاکچین) استفاده می‌کند. شبکه کادنا Kadena خود بصورت چندین بلاک چین درهم تنیده عمل می‌کند این فناوری به همراه تجربیات ارزشمند نیروی انسانی پروژه، کادنا را به گزینه‌ای جذاب برای راه حل‌های بلاک چین سازمانی تبدیل می‌کند. ماهیت این پروژه راه حل پرداخت های مقیاس پذیر، انعطاف پذیر و سریع و سازگار با قراردادهای هوشمند را برای مشاغل ارائه می‌دهد.

DAO (سازمان مستقل غیرمتمرکز) کادنا

کادنا Kadena از اولین نسخه از سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) در بلاک چین عمومی خود استفاده می‌کند که از طریق “dao.init” مشابه یک رشته Reddit برای بحث و پیشنهادات کاربران در دسترس است. علاوه بر این، با دو مسئولیت اصلی، DAO به جامعه خود این امکان را می‌دهد که برای به‌روزرسانی‌های پلتفرم پیشنهاد و به آن‌ها رأی دهند. علاوه بر این، DAO کادنا از اعضای خود می‌خواهد که فرآیندی غیرمتمرکز ایجاد کنند که بتواند بر افزودن ویژگی‌های جدید به پلتفرم Kadena نظارت کند.

به عنوان یک زیرساخت منعطف، جامعه DAO کادنا Kadena بر ساختارهای DAO تاثیر دارد که بصورت معرفی یک طرح توکنومیک برای استیکینگ و الزاماتِ مشارکت است. به‌روزرسانی‌های DAO بیشتر توسط خود جامعه انجام می‌شود. قبل از راه‌اندازی شبکه اصلی، DAO کاردنا در حال جمع‌آوری بازخوردهای افراد جامعه در مورد ویژگی‌ها، فرآیندها و طراحی زیرساخت خود بوده است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.