مقایسه شبکه هارمونی و اتریوم

مقایسه شبکه هارمونی و اتریوم

پس از افزایش کارمزدهای اتریوم، رقیبان اتریوم از جمله سولانا و ترا ضمن پردازش سریع تر تراکنش ها، کارمزد کمتری را نیز دریافت می کردند و همچنین توانستند از بازار رمز ارزها، سهم ارز دیجیتال اتریوم را دریافت کنند.

شبکه هارمونی نیز رقیب جدیدتری در این زمینه برای شبکه اتریوم محسوب می شود شبکه هارمونی (Harmony) یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که مشوق های نقدینگی را ارائه می دهد و مطابق EVM یا همان ماشین مجازی اتریوم طراحی شده است. هارمونی تاکنون توانسته برای جذب کاربران و توسعه دهندگان پالیگان و ارز دیجیتال آوالانچ به صورت موثر و کارآمد عمل کند. یکی از بهترین عملکردها در میان قراردادهای هوشمند توسط توکن ONE از شبکه هارمونی صورت گرفته است. هارمونی می تواند از EVM پشتیبانی کند و ارتباط آن با سایر زنجیره ها به شکلی یکپارچه صورت می گیرد. در این شبکه مشوق هایی نیز وجود دارند. با افزایش محبوبیت فناوری بلاک چین، بسیاری از پلتفرم های جدید با سرعتی سریع در حال ظهور هستند و صنعت گسترش می یابد. یکی از این نمونه ها بلاک چین Harmony که ارز آن با نماد ONE شناخته میشود است، که اجازه می دهد داده ها و اطلاعات به طور یکپارچه بین شبکه های بلاک چین منتقل شوند. هارمونی در حال جذب بسیاری از توسعه دهندگان و کاربران در حوزه ارزهای دیجیتال است چرا که هزینه تراکنش های کمتری را نسبت به اتریوم دریافت می کند و مدل اثبات سهام PoS موثری دارد که تمرکز بر استیکینگ را حذف می کند.

از سوی دیگر، گزینه های محبوب تری مانند بلاک چین اتریوم که ارز آن با نماد ETH شناخته میشود وجود دارد که بیش از شش سال است که عملیاتی شده است و در حال خدمات رسانی است، دارای بلاک چین بسیار بزرگتری است و برای توسعه دهندگان بسیار کارآمد طراحی شده است.

این پلتفرم‌های بلاک چینی بسته به موارد مورد استفاده در هنگام کار با برنامه‌های غیرمتمرکز، محدودیت‌ها و مزایای خاص خود را دارند. در این مقاله، با بررسی دو ارز دیجیتال اتریوم و هارمونی تفاوت بین بلاک چین اتریوم و بلاک چین هارمونی را با تجزیه و تحلیل موارد استفاده و مدل های PoS خواهید آموخت. اتریوم چیست؟ پلتفرم‌های بلاک چین زیرساختی را فراهم می‌کنند که به کاربران خود اجازه می‌دهد به بلاک چین، بازارهای NFT و قراردادهای هوشمند دسترسی داشته باشند.

پلتفرم‌های بلاک چین از نظر نحوه استخراج بلاک‌ها و نحوه الگوریتم اجماع اثبات سهام آن‌ها، موارد استفاده متفاوتی دارند.

اتریوم یک پروژه متن باز است که توسط توسعه دهنده روسی Vitalik Buterin ایجاد شده است. این پلتفرم عملکرد اصلی خود را در حوزه قرارداد های هوشمند ارائه می دهد، که آن را برای برنامه های مالی غیرمتمرکز DEFI و پرداخت های جهانی عالی می کند. امور مالی غیرمتمرکز DeFi یک سیستم مالی است که بدون دخالت موسسات مالی و واسطه ها عمل می کند و در عین حال خدمات و عملیات مالی را بر روی بلاک چین امکان پذیر می کند.

امور مالی غیرمتمرکز از پلتفرم های بلاک چینی مانند اتریوم برای ارائه و خودکارسازی خدمات خود استفاده می کند. در این مورد، قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم برای خودکارسازی وظایف مالی در صورت تحقق یک شرط خاص استفاده می شود.

برنامه های امور مالی غیرمتمرکز منبع باز هستند و از خطرات مالی متمرکز بودن مانند تقلب و جعل جلوگیری می کنند. بلاک چین غیرقابل تغییر است و شفافیت کاملی را به کاربران خود ارائه می دهد، ویژگی هایی که از وقوع تقلب و کلاه برداری ها جلوگیری می کند. تغییرناپذیری و شفافیت به این معنی است که یک بلاک چین غیرقابل تغییر است و سوابق تراکنش آن برای همه کاربران قابل مشاهده است. شفافیت و تغییر ناپذیری برخی از ویژگی های بسیار مهم اتریوم است که آن را برای موارد استفاده در حوزه مراقبت های بهداشتی مناسب کرده است.

تغییرناپذیری تضمین می‌کند که تاریخچه تراکنش‌های پزشکی تغییر نمی‌کند و شفافیت تضمین می‌کند که داده‌های پزشکی برای ذینفعان در سراسر جهان در دسترس است، بنابراین داده‌ها به‌طور مخفیانه بدون مشاهده سایر سهامداران ویرایش نمی‌شوند. بنابراین، یکی از پرکاربرد ترین موارد مورد استفاده بلاک چین اتریوم توسط مؤسسات بهداشتی برای مدیریت داده‌های پزشکی و ردیابی عرضه دارو استفاده می‌شود.

اتریوم با ویژگی قرارداد هوشمند خود صنعت پرداخت را کاملا متحول کرده است. با استفاده از قراردادهای هوشمند، می توانید امور مالی خود را بدون هیچ واسطه ای مستقیم انجام دهید. زمانی که شرایط مندرج در قرارداد هوشمند برآورده شد، قرارداد هوشمند بدون نیاز به یک موسسه مالی برای شروع و تایید تراکنش‌های پرداخت، فرآیند پرداخت را آغاز می‌کند.

اتریوم همچنین محافظت در برابر کلاهبرداری ها را ارائه می دهد، زیرا تاریخچه تراکنش های بلاک چین قابل تغییر نیست.

هارمونی

Harmony توسط Stephen Tse در سال 2018 تاسیس شد و در می 2019 راه اندازی شد. هدف هارمونی حذف محدودیت هایی مانند مصرف بالای انرژی و هزینه های بالای تراکنش ها است که در پلتفرم بلاک چین مانند اتریوم بسیار کارمزد های بالایی گرفته میشود.

هارمونی این محدودیت ها را با دریافت هزینه های تراکنش کمتر از بین می برد و از یک الگوریتم PoS جدید به نام اثبات موثر سهام یا EPoS رونمایی کرده است. اتریوم همچنان از مدل PoS استفاده می کند که هم کند است و انرژی بیشتری مصرف می کند.

هارمونی همچنین شما را قادر می سازد تا داده ها را بین بلاک چین های مختلف ارسال کنید و ارزهای دیجیتالی که روی این بلاک چین لانچ میشوند و دارایی های غیر قابل تعویض را ارائه می دهد.

موفقیت هارمونی با دریافت هزینه های کم و کاهش تاخیر ایجاد می شود. کارمزد بالای تراکنش اتریوم یکی از عواملی است که مانع استفاده از خدمات این ارز می شود، به خصوص برای مبتدیان و افرادی که ارز دیجیتال کمتری دارند.

موارد استفاده برای هارمونی بسیار زیاد است. در مرحله اول، هارمونی را می توان برای ارسال داده ها و اطلاعات از یک بلاک چین به دیگری استفاده کرد، این ویژگی به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا دارایی ها را بین شبکه های بلاک چینی ارسال و دریافت کنند. همچنین ارزهای دیجیتال که میتوانند روی این بلاک چین ساخته شوند را ارائه می دهد.

درست مانند اتریوم، از هارمونی می توان برای ساخت برنامه های غیرمتمرکز به دلیل سرعت آن در انجام تراکنش ها استفاده کرد. هارمونی به طیف وسیعی از دستگاه ها اجازه می دهد تا در ایجاد اجماع برای تقویت تمرکززدایی شرکت کنند.

در نهایت، هارمونی مقیاس‌پذیری را بسیار بهبود میبخشید، چرا که از الگوریتم شاردینگ استفاده میکند. Sharding شامل تقسیم نود های شبکه هارمونی به بخش هایی است که هارمونی را به راحتی مقیاس بندی می کند. این امر هارمونی را برای ساخت برنامه های غیرمتمرکز بسیار مناسب می کند.

شبکه هارمونی توسط شخصی به نام استیفن سی (Stephen Tse) در سال 2018 راه اندازی شد و به عنوان یک بلاک چین قرارداد هوشمند مبتنی بر POS و منطبق با ماشین مجازی اتریوم در سال 2019 عرضه شد. هارمونی به کمک FBFT که پروتکل اجماع تحمل خطای بیزانس می باشد و به همراه شاردینگ رندوم و همچنین امضاهای حجم ثابت BLS، می تواند سرعت تراکنش ها در سولانا و آوالانچ را افزایش دهد و آن را در عرض 2 ثانیه انجام دهد. در حالی که این زمان برای پولکادات 1 دقیقه است و برای کازماس 6 ثانیه می باشد. هزینه انتقال نیز حدود 0.000021 توکن ONE می باشد.

در واقع می توان گفت اولین راهکار لایه اول مبتنی بر شاردینگ، شبکه هارمونی می باشد که بر بستر شبکه اصلی قرار دارد. هارمونی همچنین توانسته سه راهی میان انتخاب امنیت، غیرمتمرکز سازی و غیر مقیاس پذیری را از طریق مقیاس پذیری با شاردها رفع کند. بلاک چین مبتنی بر شارد نیازمند تعداد زیادی ولیدیتور یا همان تایید کننده ها می باشد. هارمونی از طریق مکانیزم گواه اثبات سهام موثر (EPoS) به افزایش انگیزه و تشویق جهت واگذاری سهام بین تعداد زیادی از ولیدیتور ها می پردازد. حق ارائه و تایید بلاک ها در بسیاری از بلاک چین ها به صورت تصادفی و رندوم تعیین می شود. در حالی که مقدار سهام گذاری یا واگذاری به ولیدیتورهای منتخب، عامل مهم و موثری می باشد. مکانیزم گواه اثبات سهام موثر هارمونی براساس میزان توکن های سهام گذاری شده برای هر دوره می باشد، در حالی که میزان پاداش بلاک، مطابق با میزان میانگین سپرده گذاری انجام شده توسط همه ولیدیتورها می باشد. در نتیجه مانع از تمرکز بیش از حد توکن ها توسط یک گره یا گروهی از نودها شده، همچنین باعث افزایش غیرمتمرکز سازی می شود و از حمله تک شارد جلوگیری می کند.

تایید موازی تراکنش ها توسط شاردینگ صورت می گیرد، بنابراین باعث افزایش سرعت تایید تراکنش ها می شود. شاردینگ تصادفی هارمونی در 3 بخش شبکه، وضعیت و تراکنش وجود دارد. شاردینگ نیازمند روشی برای اختصاص نودها به شاردهای مختلف می باشد. شبکه هارمونی با 122 ولیدیتور مستقل و ارزش 4.7 میلیون توکن وان (ONE) معادل 1000 اسلات سهام گذاری در حال فعالیت می باشد. شبکه هارمونی همچنین می تواند در 4 شارد، 800 گره را اجرا کند.

هارمونی به 2 روش می تواند رفتار نامطلوب تاییدکنندگان را جریمه کند. این شبکه جریمه اسلشینگ (Slashing) را برای تاییدکنندگانی اعمال می کند که اقدام به تایید و امضای بلاک های مشکوک و متناقض کرده اند. این جریمه بر روی توکن سهام گذاری شده اعمال می شود. همچنین دسترسی این تاییدکنندگان به شبکه به صورت دائمی قطع می شود. تایید کنندگان غیر فعال نیز تاییدکنندگانی هستند که بیش از یک سوم دوره در دسترس نبوده اند و بنابراین در انتخابات بعدی حذف می شوند و در نتیجه ازدحام شبکه کاهش می یابد.

کاربرد توکن ONEدر شبکه هارمونی

  • از این توکن برای پرداخت کارمزد ذخیره سازی، کارمزد تراکنش ها و گس استفاده می شود.

  • جهت نظارت درون زنجیره ای کاربرد دارد.

  • برای اجرای گره حداقل ده هزار توکن یا استیکینگ (حداقل 100 توکن) در اجماع گواه اثبات سهام موثر هارمونی استفاده می شود. در واقع در هنگام دریافت پاداش بلاک و کارمزد تراکنش ها کاربرد دارد.

تمام توکن های ONE کسب شده از طریق کارمزد تراکنش ها، در شبکه هارمونی سوزانده می شوند به همین دلیل هارمونی، متمایز از سایر راهکارهای لایه اول می باشد. استفاده زیاد از شبکه در نهایت باید منجر به تورم صفر توکنی شود. مکانیزم سوزاندن و صدور توکن ها با کاهش تورم ( همانند EIP-1559 اتریوم) باعث افزایش ارزش توکن ONE می شود. مزایای اتریوم:

دارای گسترده ترین جامعه کاربری پس از بیت کوین، پلتفرمی با بهترین زبان برنامه نویسی برای قرار داد های هوشمند، امنیت بسیار بالای بلاک چین، میزبان بیشترین پلتفرم های حوزه امور مالی غیرمتمرکز و NFT ها

معایب اتریوم:

هزینه تراکنش های بسیار گران قیمت، مقیاس پذیری بسیار ضعیف شبکه، استفاده از نسخه اولیه اجماع اثبات سهام

مزایای هارمونی وان:

سرعت نقل و انتقالاتی بسیار بالا، هزینه تراکنش های بسیار اندک، استفاده از الگوریتم به روز شده اثبات سهام EPOS، استفاده از قرار دادهای هوشمند و قابلیت ساخت NFTها و دیگر ارزهای دیجیتال بر روی این بلاک چین

معایب هارمونی وان:

جامعه کاربری بسیار کوچک تر نسبت به اتریوم، زبان برنامه نویسی مورد استفاده در این پلتفرم مورد استقبال توسعه دهندگان زیادی قرار نگرفته است.

مقایسه شبکه هارمونی و اتریوم

در شبکه اتریوم، هزینه گس بسیار زیاد می باشد که برای توسعه فناوری های خاص محدودیت های زیادی را ایجاد می کند. شبکه اتریوم قادر به پشتیبانی از برنامه های غیرمتمرکز نمی باشد، زیرا دارای قابلیت مقیاس پذیری محدود می باشد. بنابراین هارمونی سعی دارد این چالش اتریوم را با عملکرد منحصر به فرد خود رفع کند. این پلتفرم برای کاهش محدودیت های اتریوم، یک پروتکل مقیاس پذیر مطلوب نسل جدید معرفی کرده است که مبتنی بر شاردینگ می باشد. بنابراین برای میزبانی در بلاک چین اتریوم یک پلتفرم کارآمد و امن فراهم می کند و می تواند از برنامه های غیرمتمرکز پشتیبانی کند. در واقع می توان در رابطه با مقایسه شبکه هارمونی و اتریوم گفت که شبکه هارمونی از لحاظ میزان هزینه، نسبت به اتریوم مقرون به صرفه تر می باشد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.