تاثیر هش ریت بر قیمت بیت کوین

تاثیر هش ریت بر قیمت بیت کوین

هش ریت از اصطلاحات پرکاربرد در دنیای ارزهای دیجیتال به‌ویژه بیت کوین است. کاهش و افزایش هش ریت تأثیر غالبی بر قیمت ارزهای دیجیتال دارد. قدرت هش یا نرخ هش (hash rate) در ارتباط با استخراج ارز دیجیتال و به‌ویژه بیت کوین است.

عواملی مختلفی باعث کاهش و افزایش هش ریت می‌شوند.در واقع هش ریت به سرعت پردازش یک دستگاه ماینر گفته می شود. فرآیندی که در ماینینگ اتفاق می افتد، یک بلوک جدید با انجام محاسبات پیچیده ریاضی یافت می شود. ماینرها از طریق پیدا کردن جواب این محاسبات، در هر ثانیه هزاران پاسخ متفاوت را ارائه می دهند. هر چقدر سرعت پردازش یک ماینر بیشتر باشد،هش ریت که به هش پاور نیز معروف است، در واقع همان سرعت کار کردن یک دستگاه استخراج بیت کوین است. بنابراین در ماین کردن بیت کوین هر چقدر سرعت پردازش ماینرها بیشتر باشد، درصد موفقیت افزایش می یابد.

هش ریت چیست؟

برای آشنایی با هش رِیت (hash rate) و رابطه آن با بیت کوین و کارکردهای آن ابتدا باید به‌صورت ابتدایی با فرایند استخراج بیت کوین آشنا شوید. استخراج بیت کوین یک فرایند کامپیوتری با سه کارکرد اصلی است:

انتشار بیت کوین جدید تأیید تراکنش‌ها تأمین امنیت شبکه بیت کوین در حالی که ارزهای فیات توسط بانک‌های مرکزی صادر می‌شود، بیت کوین‌های جدید از طریق دادن پاداش استخراج بلوک به ماینرها (استخراج کنندگان) وارد گردش می‌شود. ماینرها برای دریافت پاداش باید با استفاده از دستگاه‌های سخت‌افزاری ویژه محاسبات ریاضی پیچیده‌ای را که یک هش یا یک خروجی به ظاهر تصادفی ۶۴ کاراکتری تولید می‌کند حل کنند.

ماینرهای بیت کوین برای یافتن شماره هش از الگوریتم هش رمزگذاری SHA-256 استفاده می‌کنند. داده‌هایی که ماینر در تابع هش SHA-256 وارد می‌کند شامل تمام تراکنش‌های جاری است که منطبق با محدودیت اندازه بلوک، نتیجه هش بلوک‌های قبلی و نانس (nonce) هستند.

نانس یک مقدار تصادفی است که ماینر در هر تلاش هش برای به دست آوردن خروجی جدید تغییر می‌دهد. حتی یک تغییر کوچک در ورودی باعث ایجاد خروجی کاملاً متفاوتی می‌شود. ماینرهای بیت کوین به دنبال خروجی با تعداد صفر مشخص هستند. در حال حاضر ماینرهای بیت کوین باید هشی پیدا کنند که با نوزده صفر شروع می‌شود.

برای به دست آوردن این عدد ماینرها باید تلاش‌های بسیار زیادی انجام دهند. پس از پیدا شدن هش، بلوک بسته شده و به بلاکچین اضافه می‌شود. ماینرها پس از استخراج موفقیت‌آمیز یک بلوک پاداشی در قالب بیت کوین تازه ایجاد شده و کارمزد تراکنش دریافت می‌کنند.

خب هش ریت چیست؟ هش ریت سرعت رسیدن ماینر به یک هش یا تعداد دفعاتی است که یک تابع هش در ثانیه محاسبه می‌شود. با افزایش تعداد ماینرهای بیت کوین میزان هش ریت هم اوج می‌گیرد. بلاک های ساده با حل محاسبات ریاضی در تعداد بی شماری از سیستم های استخراج شناسایی می شوند. به هر مجموعه جداگانه این محاسبات در اصطلاح هش گفته می شود. اما منظور از نرخ هش ریت، تعداد بلاک هایی است که در هر ثانیه انجام می شود. بنابراین زمانی که گفته می شود نرخ هش ریت به عنوان مثال 176 اگزاهش در ثانیه است بدان معنا است که 176 کوینتیلیون هش در هر ثانیه در کل شبکه بیت کوین محاسبه می شود.

نرخ هش بیت کوین در اوایل سال 2020، 120EH/s بود که این میزان 50 درصد افزایش را تنها در طی یک سال نشان می دهد. اما افزایش هش ریت بیت کوین نمی تواند دلیل کشف بلاک های جدید باشد. در اصل این موضوع بدین دلیل است که نرخ یک بلوک در هر 10 دقیقه در بلاک چین بیت کوین کدنویسی شده و در 12 سال گذشته باقی خواهد ماند.

برای حفظ نرخ هش ریت بلاک چین بیت کوین به صورت مرتب دستی شبکه خود را تنظیم کنید. بدین روش، در صورت هجوم گسترده ای از قدرت محاسباتی، شناسایی بلاک های جدید سخت تر خواهد شد و تاثیر هش ریت بر قیمت بیت کوین کمتر خواهد شد.

رابطه هش ریت و مصرف انرژی

نکته مهم دیگر رابطه بین نرخ هش و کل انرژی مصرفی شبکه بلاکچین است. این رابطه بسیار ساده است؛ هرچه قدرت بیشتری به شبکه بلاکچین اضافه شود مصرف انرژی بیشتر خواهد بود. بدیهی است که این مصرف بالا اثرات غیرقابل انکاری برای محیط زیست دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

در حقیقت، شبکه‌هایی مانند بیت کوین مصرف انرژی را به اوج‌های جدیدی رسانده‌اند. آخرین محاسبات متخصصان نشان می‌دهد که بیت کوین به اندازه کل کشور سوئیس در یک سال انرژی برق مصرف کرده است که معادل حدود ۶۵ ترا وات در سال است.

اما این بدان معنا نیست که بیت کوین انرژی را هدر می‌دهد. در حقیقت، در مقایسه با فرایندهایی مانند استخراج طلا یا تولید نفت، مصرف انرژی بیت کوین بسیار ناچیز است. اما فارغ از این بحث، فرایند پیچیده استخراج بیت کوین و سایر رمز ارزها مانند اتریوم را نمی‌توان اتلاف انرژی دانست.

به هر حال، این شبکه‌ها سیستم‌های منحصر به فردی را ایجاد می‌کنند که آینده اقتصاد جهانی محسوب می‌شود. بنابراین بهتر است افسانه‌های مربوط به مصرف انرژی بیت کوین و سایر رمز ارزها را فراموش کرده و بپذیریم که هر وات برق مصرف شده ارزش ایجاد این پول رایگان را داشته است. سؤالی که باید مطرح شود این است که چرا دولت‌ها سعی نمی‌کنند انرژی تجدیدپذیر بیشتری تولید کنند.

تاثیر رکورد هش ریت بر شبکه بیت کوین

براساس تحلیلی که از سایت تحلیلی بلاک چین ارائه شده است، همزمان با افزایش قیمت بیت کوین، هش ریت این شبکه نیز افزایش یافته است برمبنای داده های حاصل از پلتفرم تحلیل گلس نود، میانگین هش ریت بلاک چین بیت کوین یا کل توان محاسباتی اختصاص داده شده به استخراج این ارز دیجیتال، افزایش یافته است.

دلیل کاهش و افزایش هش ریت چیست؟

ممکن است عوامل بسیاری بر روی نرخ هش تأثیر بگذارد. ماینرها می‌توانند تصمیم بگیرند چه رمز ارزی را استخراج کنند. از آنجا که ماینینگ شامل هزینه (انرژی، سخت‌افزار، زمان) می‌شود، ماینرها تمایل دارند رمز ارزهایی را استخراج کنند که بیشترین بازده بالقوه در سرمایه‌گذاری را دارد.

هش ریت بالا نشان دهنده رقابت بیشتر است اما پاداش استخراج کماکان به ماینرها انگیزه می‌دهد. برای مثال، هش ریت بیت کوین در مقطعی به ۱۷۹ اگزاهش در ثانیه (۱ اگزاهش معادل ۱ کوینتیلیون) رسید، اما پاداش بالقوه استخراج کماکان ماینرها را تشویق به ادامه فعالیت می‌کرد.

ماینرها به طور کلی با برآورد کردن هزینه استخراج یک کوین در مقابل پاداش آن تصمیم می‌گیرند کدام کوین‌ها را استخراج کنند.

برای مثال هر دو هفته یک بار پروتکل بیت کوین به طور خودکار میزان سختی استخراج بیت کوین‌های جدید را بر اساس نرخ هش فعلی تنظیم می‌کند. وقتی نرخ هش زیاد باشد سختی استخراج زیاد و وقتی این مقدار کاهش پیدا کند سختی هم کاهش پیدا می‌کند.

ماینرها با توجه به این سختی می‌توانند میزان بازدهی استخراج هر رمز ارز را بسنجند. این یک سیستم خود تنظیم کننده است.

ارتباط قیمت بیت کوین با هش ریت

تنها در یک حالت است که ماینرها از استخراج بیت کوین منصرف می شوند و آن هم زمانی است که متوجه شوند قدرت پردازشی خود را می توانند در جای پرسودتری استفاده کنند. این حالت به دو دلیل اتفاق می افتد: یکی کاهش قیمت بیت کوین و دیگری افزایش هزینه ها.

پس تاثیر هش ریت بر قیمت بیت کوین به صورت مستقیم است. از زمان ایجاد بیت کوین، زمانی که هش ریت ارز دیجیتال به قیمت اوج خود می رسد، افزایش می یابد و با افت آن نیز کاهش می یابد. اما بعد از این مرحله دوباره روند آن صعودی خواهد شد.

ماینرها نسبت به سرمایه گذاران معمولی بازار مقاوم تر هستند. در شرایطی که در سال های 2011، 2014 و 2018 اتفاق افتاد، ماینرها نسبت به دیگر سرمایه گذاران از بیت کوین دست کشیدند. به همین خاطر است که تغییرات هش ریت در این سال ها کمتر از تغییرات قیمت ها بوده است. از سال 2010، بیشترین افتی که در هش ریت اتفاق افتاد در حدود 53 درصد بوده، در صورتی که بیت کوین تاکنون 93 درصد افت داشته است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.