مقایسه تتر(tether) باارز دیجیتال دای(DAI)

مقایسه تتر(tether)  باارز دیجیتال دای(DAI)

با شنیدن کلمه استیبل کوین (stablecoin)، اولینی کوینی که به ذهنمان می‌رسد، تتر (tether) است. اما در کنار تتر(tether) ، استیبل کوین محبوب دیگری به نام دای (dai) وجود دارد که می‌توان گفت رقابت نزدیکی با تتر در بازار کریپتوکارنسی دارد.

تتر و دای DAI هر دو استیبل کوین بوده که در این مقاله می خواهیم به مقایسه تتر(tether) با دایDAI بپردازیم. بازار استیبل کوین ها تحت تاثیر ارزهای دیجیتالی همچون تترtether و دایDAI است اما این ارزهای دیجیتال چه تفاوتی با یکدیگر دارند. ارز دیجیتال دایDAI ، یک استیبل کوین غیرمتمرکز بوده که مورد استقبال بسیاری از ایرانی ها قرار گرفته است. در حال حاضر استیبل کوین دای را می توان به عنوان یک جایگزین برای استیبل کوین متمرکز تتر tether استفاده کرد DAI اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز و با پشتوانه وثیقه است که تلاش می‌کند با قفل کردن سایر دارایی‌های دیجیتال در قراردادها، ارزش یک به یک را با دلار آمریکا ثابت نگه دارد. ارز دای بر خلاف سایر ارزهای دیجیتال که توسط شرکت‌ها اداره می‌شوند، محصول یک نرم‌افزار منبع باز به نام Maker Protocol است که روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود. DAI ارزش خود را توسط بدهی‌های وصول شده به اتر، حفظ می‌کند.ارز دیجیتال دای DAIدای ، tether نوعی توکن مبتنی بر بلاکچین اتریوم ERC-20 است که ارزش آن معادل یک دلار آمریکا است. دایDAIدای یکی از عناصر کلیدی سیستم وام دهی میکردائو است، زمانی که وامی در پلتفرم میکردائو گرفته می شود، توکن دای ایجاد می شود و کابران می توانند دای DAI دای را به عنوان وام گرفته و در نهایت بازپرداخت کنند. توکن دای همانند یک استیبل کوین اتریوم tether کار می کند که می توان از آن برای پرداخت هزینه ها استفاده کرد.

دایDAI یک استیبل کوین غیرمتمرکز بوده که بر روی اتریوم ساخته شده است و در سال 2017 میکردائو، استیبل کوین به نام دای را ایجاد کرد. رمزارز دای، یک رمزارز غیرمتمرکز بوده که ارزش آن معادل یک دلار آمریکا است. بدین صورت که خریداران در قرارداد هوشمند میکر، اتریوم گذاشته و در ازای آن یک دلار دریافت می کنند. برای معامله این رمز ارز می توان از صرافی هایی همچون بیت فینیکس استفاده کرد.

با توجه به مشکلاتی که رمز ارز تتر در مورد متمرکز شدن دارد، دای می تواند روند این بازی را تغییر دهد. در واقع دای نوعی رمزارز غیرمتمرکز است که بر بستر اتریوم ایجاد شده است. در واقع به خاطر پشتیبانی از قیمت دای، از رمزارز اتریوم به عنوان یک وثیقه استفاده می شود.

تتر یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است که توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. این بدان معناست که دلارهای واقعی ذخیره شده در مؤسسات مالی به عنوان وثیقه استفاده می‌شود تا قیمت تتر را ثابت نگه دارد. تتر به دلیل پشتوانه دلاری خود، همواره ارزش یک به یک با دلار آمریکا دارد و بر خلاف سایر ارزهای دیجیتال، استیبل کوین تتر قیمتی ثابت در بازار دارد. در ابتدا، تمام تتر‌ها بر اساس پلتفرم Omni بودند. این پلتفرم برای بسیاری از ارز‌های دیجیتال دیگر که توسط بلاک چین بیت کوین پشتیبانی می‌شوند، استفاده می‌شود. بعد از مدتی، کوین‌های تتر مبتنی بر شبکه پرکاربرد اتریوم نیز منتشر شدند. اما این تنها شروع کار بود. در حال حاضر استیبل کوین تتر در تتر در سال 2014 میلادی با عنوان RealCoin ایجاد شد و نوامبر همان سال میلادی به Tether تغییر نام داد. در حال حاضر تتر، شناخته شده ترین استیبل کوینی است که مورد معامله قرار می گیرد. در ازای هر تتری که وجود دارد، یک دلار آمریکا نیز وجود دارد و این بدان معناست که ارزش هر تتر باید همیشه با یک دلار باید مطابقت داشته باشد. اما این سوال پیش می آید که میلیاردها دلار ارز فیات در بانک، برای پشتیبانی رمز ارز تتر وجود دارد یا خیر؟ برای ثابت ماند پگ تتر، از وثیقه استفاده می‌شود. یعنی به ازای هر USDT موجود، یک USDT پول یا دارایی دیگر در سپرده وجود دارد. برای اینکه ۱ USDT ارزش ۱ دلار داشته باشد، باید در هر زمان برای ۱ دلار ارز فیات قابل مبادله باشد. در حال حاضر، تنها تعداد کمی از صرافی‌ها وجود دارند که تبدیل مستقیم USDT به USD را ارائه می‌دهند. البته می‌تواند به طور مستقیم از تتر نیز استفاده نیز کنید. البته کارمزد‌هایی در این زمینه وجود دارد و برای انجام این کار به حداقل ۱۰۰ هزار دلار نیاز دارید. تتر و صرافی‌ها باید یک ذخیره دلاری برای حمایت از هر USDT موجود داشته باشند تا یک USDT معادل یک USD باشد.

تاکنون هیچ گونه شواهدی از سوی توسعه دهندگان استیبل کوین تترtether مطرح نشده است که قانع کننده باشد که نشان دهد که این رمزارز توسط دلار پشتیبانی می شود یا نه؟ این تفکر که بتوان رمزارز تتر را به فیات تبدیل کرد نیز تا حدی بعید به نظر می رسد. شرکت تتر تاکنون چندین بار اعلام کرده است که دغدغه بالایی در مورد این مساله دارد، چرا که مردم تترهایtether خود را با ارزهای دیجیتال دیگری همچون بیت کوین مبادله می کنند و در نهایت آن را به فیات تبدیل می کنند.

ویژگی های ارز دایDAI

ارز دایDAI در حال حاضر دومین استیل کوین برتر بازار است که ویژگی‌های منحصر به فردی را دارا است.

استقلال مالی با نوسانات بسیار کم DAI ارزی با ثبات قیمت و نوسانات بسیار پایین است که به کاربران اجازه می‌دهد بر اساس نیازشان، ارز DAI را تهیه کنند. نقدینگی ارز دای توسط اتریوم تضمین می‌شود که به استقلال مالی این ارز کمک بسیاری می‌کند.

حاکمیت غیرمتمرکز پروتکل Maker، به دارندگان توکن MKR اجازه شرکت در رای گیری‌های جامعه خود را می‌دهد. در ازای شرکت در جامعه MKR، این پروتکل به شرکت‌کنندگان ارز DAI پاداش می‌دهد.

اکوسیستم پیشرفته ارز DAI در حال حاضر در بیش از ۴۰۰ پلتفرم مختلف از جمله متاورس، پلتفرم‌های DeFi و بسیاری برنامه‌های دیگر اجرا می‌شود که بیانگر اکوسیستم پیشرفته آن است.

عرضه محدود و تقاضای روبه رشد پروتکل Maker بدین شکل عمل می‌کند که با هر تراکنش MKR، توکن نیز سوزانده می‌شود. بنابراین تعداد توکن‌‌های در گردش محدود است. این امر منجر به افزایش تقاضا می‌شود. افزایش تقاضا در نهایت منجر به افزایش قیمت می‌شود و ارزش DAI را در طول زمان ثابت نگه می‌دارد.

ویژگی های ارز تتر

تتر اولین و محبوب‌ترین استیبل کوین بازار با بیشترین مارکت کپ است که ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد.

اولین استیبل کوین تتر یک مفهوم اثبات شده است و در طول زمان بیشترین ثبات و سابقه را نشان داده و اعتماد معامله‌گران را به خود جلب کرده است.

رهبر بی بدیل بازار تتر با ۹۳ درصد سهم بازار در بین استیبل کوین‌ها، بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد و تسلط کامل بر معاملات جفت ارز در بازار کریپتوکارنسی را دارد.

پشتیبانی در اکثر صرافی ها استیبل کوین تتر تقریباً در تمامی صرافی‌های دنیا پشتیبانی می‌شود و اولین گزینه در معاملات جفت ارز به حساب می‌آید.

تفاوت اصلی تتر با دای در کنار شباهت‌ها و ویژگی‌هایی که بررسی شد، یک تفاوت کلیدی بین این دو استیبل کوین وجود دارد و آن نیز از نحوه پیدایش و اکوسیستم این دو کوین سرچشمه می‌گیرد. ارز تتر همان‌طور که در تعریف آن نیز مطرح شد، با پشتوانه دلار آمریکا وارد بازار شد. تتر توسط چندین صرافی و شرکت مالی بزرگ در دنیا اداره می‌شود و می‌توان گفت پشتوانه فیات آن یعنی دلار، کمک شایانی به مقبولیت این ارز در بازار کرده است.

در نقطه مقابل، دای توسط هیچ نهاد و شخصی اداره نمی‌شود. همچنین هیچ پشتوانه فیات در کنار ارز DAI وجود ندارد. اما DAI از مفهومی پیروی می‌کند که به عقیده بسیاری، هدف اصلی بلاک چین است. این عقیده که سیستم مالی غیرمتمرکز یا DeFi نام دارد، هسته اصلی دای را شکل می‌دهد. DAI توسط پروتکل Maker ایجاد شده است که یک پروتکل منبع باز بر بستر اتریوم است.

پشتوانه ارز دیجیتال دای DAI چیست؟

مورد دیگری که در مقایسه تتر با دای، باید در نظر گرفت، پشتوانه ارز دیجیتال دای است. برخی بر این باور هستند که ارز دیجیتال دای، پشتوانه دلاری ندارد، اما پشتوانه این رمزارز چیست؟ پاسخ شما سبدی از ارزهای دیجیتالی همچون اتریوم، USDC، BAT و.... است. از آنجایی که قیمت اتریوم نوسان دارد، اما قیمت دای همان یک دلار است. بنابراین ثابت بودن قیمت دای، این رمزارز را برای معاملات روزانه به خصوص برای ایرانی ها که دغدغه مسئله تحریم و بلوکه شدن تتر را دارند، جایگزین خوبی است. البته رمز ارز دای علاوه بر ثابت بودن قیمت و غیرمتمرکز بودن، دارای ویژگی های دیگری است. از دیگر مزیت های این ارز دیجیتال می توان به سیستم وثیقه گذاری میکردائو و ساز وکار شفاف دای اشاره نمود. دای یک ارز دیجیتال ERC-۲۰ است که می‌توان آن را در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز (DEX) خریداری کرد. مهمتر از همه، اگر با داشبورد MakerDAO Oasis Borrow یک صندوق وثیقه می‌کر دارید و دارایی‌های مبتنی بر اتریوم را به عنوان وثیقه نگه می‌دارید، می‌توانید دای را ایجاد و قرض کنید. صندوق وثیقه ساز یک قرارداد هوشمند است، تا زمانی که DAI وام گرفته شده بازپرداخت شود، وثیقه نگه می‌دارد. لازم به ذکر است که ارزش وثیقه‌ای که سپرده می‌کنید باید بیشتر از ارزش DAI دریافتی شما باشد اگر ارزش وثیقه کمتر از ارزش توکن‌های دای صادر شده باشد، وثیقه شما از بین خواهد رفت. یکی از یکپارچه‌ترین دارایی‌های رمزنگاری شده در اکوسیستم بلاک چین، DAI است که می‌توان آن را قرض گرفت و در بازی‌های بلاک چین، برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) و مکان‌های دیگر استفاده کرد.

مقایسه تتر با دای عنوان شد، دیگر با ارز دیجیتال دای نباید نگران بلوکه شدن تتر باشید. دای یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز با ارزش ثابت است که بر بستر بلاک چین اتریوم فعالیت می کند. شرکت میکر اواخر سال 2017 استیبل کوین دای را تولید کرد که یک توکن استاندارد ERC-20 بوده که دارای پشتوانه ای معادل 1 دلار است. هر دای، ارزشی ثابت برابر با یک دلار دارد که این ارزش توسط سیستم وثیقه گذاری در شبکه اتریوم کنترل می شود. از دیگر مزیت های دای می توان به امکان انتقال راحت، اکوسیستم متن باز و سیستم غیرمتمرکز آن اشاره کرد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.