کاربرد شبکه تتا در بازار ارز دیجیتال

کاربرد شبکه تتا در بازار ارز دیجیتال

بلاکچین (Blockchain) یکی از فناوری های نوظهور عصر ما هستش. فناوری که پیش بینی میشه در زمره ده تکنولوژی پیشرو و پرنفوذ سال های آتی باشه. علیرغم باور عمومی، فناوری بلاکچین صرفا برای صنعت رمز ارز ها (CryptoCurrency) نیست.

درسته که بیشتر مردم تکنولوژی بلاکچین رو با ارز های دیجیتالش و خرید ارز دیجیتال میشناسن ولی گستره نفوذ بلاکچین و کاربرد هاش خیلی فراتره. ماهیت و رسالت بلاکچین در این هستش که از بستر های گردش اطلاعات تمرکز زدایی کنه و مالکیت شبکه های اطلاعات رو به اعضای اون بسپاره، چیزی که الان شاهدیم اینه که چنین بستر هایی در انحصار افراد یا نهاد های خاصی هستش و گاها این افراد یا نهاد ها اعمال نفوذ و تاثیر گذاری دارن بر شبکه اطلاعات. ارز های دیجیتال در حال حاضر معروف ترین کاربرد صنعت بلاکچین هستش و ما در این مقاله قصد داریم یکی از ارز های نوپای دنیای کریپتوکارنسی با نام تتا و با نماد THETA رو بهتون معرفی کنیم. پروژه تتا و ارز دیجیتال تتا با هدف ایجاد تغییر و تحول اساسی در صنعت پخش ویدیو متولد شدن که در ادامه بهش خواهیم پرداخت. شبکه تتا چالش های مختلفی را که صنعت پخش ویدئو با آن مواجه است را حل می کند. در ابتدا، توکن های موجود در بلاک چین تتا به عنوان انگیزه ای برای تشویق افراد استفاده می شود. کاربران برای به اشتراک گذاشتن منابع محاسباتی و پهنای باند اضافی خود برای بازپخش با کیفیت این ویدئوها از آن استفاده می کنند. تمامی شبکه های اجتماعی از جمله Twitch ،Netflix ،TikTok ،Facebook ،YouTube یا سایر سرویس های پخش ویدئو از شبکه تتا استفاده می کنند. آینده محتوای آنلاین با پخش ویدئو پیش بینی می شود. با این حال، بزرگترین چالش برای ارائه دهندگان خدمات این است که تمام این محتوا را با بهترین کیفیت ممکن به مشتری تحویل دهند.

این پلتفرم به کاربران شبکه پخش ویدئو اجازه می دهد تا در پهنای باند و منابع محاسباتی اضافی صرفه جویی کنند و در ازای آن پاداش های بیشتری دریافت کنند. Theta Labs به عنوان شرکت مادر، نسخه بتا پلتفرم غیرمتمرکز پخش ویدئو را راه اندازی کرد که با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شد. این سرویس اولین استریم ویدئو در جهان و یک اپلیکیشن غیرمتمرکز است.

تتا مفهوم جالبی است که امروزه برای جلوگیری از برخی تنگناها و هزینه های بالاتر مرتبط با اتریوم پدیدار شده است. به عنوان مثال، تراکنش در بلاک چین اتریوم منجر به کارمزدهای بسیار بالایی شده است اما رویکرد منحصربه‌ فرد تتا این نگرانی را از بین می‌برد و در کل ارزش بیشتری را ارائه می‌کند. شبکه تتا یک شبکه منبع باز با کارایی بالا است که از مکانیسم توافق سهمیه استفاده می کند. اگرچه ارز دیجیتال تتا دارای مزایای مشابه اتریوم بوده اما به عنوان یک رقیب مستقیم محسوب نمی شود.

بلاک چین تتا

تتا در اصل یک توکن ERC-20 بوده که بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می شود. این نوع توکن ها که از بلاک چین اتریوم پیروی می کنند، گسترش و به روزرسانی های جدید را آسان می کنند. پس از مدتی، تتا برای حل مشکلاتی که با آن مواجه بود، بلاک چین خود را راه اندازی کرد، یک شبکه همتا به همتا که در حال حاضر توکن تتا در بلاک چین آن مبادله می شود.

نقش نودهای اعتبارسنج بلاک چین تتا

نود اعتبارسنجی شبکه تتا مسئول پیشنهاد و ایجاد بلاک های جدید هستند. در همین حال، نودهای نگهبان وظیفه مسدود کردن و بررسی بلاک های مشکوک و ناامن را بر عهده دارند. همچنین گره های اعتبارسنجی غیرفعال در شبکه نیز توسط نودهای نگهبان شناسایی می شوند.

از دسامبر 2020، شرکت های بزرگی مانند گوگل و سامسونگ در فعالیت های مربوط به قرارداد تأیید شبکه اضافه شده اند. این روند ادامه دارد و انتظار می رود غول های دیگری نیز به این شبکه بپیوندند. علاوه بر این، Binance ،Gumi Cryptos و Theta Labs نیز در حال بررسی شبکه فوق هستند. پس از راه اندازی نسخه دوم شبکه، Theta 2.0، در می 2020، تعداد گره های نگهبان به طور قابل توجهی افزایش یافت.

ارز دیجیتال تتا چیست ؟

پیدایش پلتفرم های پخش مستقیم ویدیو (لایو) تا حدودی همزمان با گسترش فناوری بلاکچین بوده است. این همزمانی، فعالان، سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان در ارز دیجیتال تتا را به ترکیب‌کردن دو تکنولوژی در یک بستر واحد تحت عنوان پلتفرم تتا متمایل کرد. با توجه به این تصمیم، توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال تتا تصمیم گرفتن تا در یک ایده کاملا جدید، یک شبکه ویدیویی روی بلاکچین THETA طراحی کنن. شبکه ویدیویی طراحی شده به عنوان بستری غیرمتمرکز برای ویدیوها فعالیت می‌کنه و البته این تنها فعالیت عمده شبکه مذکور نیستش. تتا به صورت همزمان شرایط مناسبی برای استفاده از توکن تتا یا همان تتا کوین نیز ایجاد کرده و در اصل این دو فعالیت در شبکه تتا را می‌تونیم مستقل از هم اما تأثیرگذار بر روی همدیگه بدونیم. پلتفرم تتا تونسته با استفاده از ایده اولیه خودش و ترکیب اون با محیط فراهم‌شده برای خرید و فروش و استفاده از ارز دیجیتال تتا، یک بستر درآمدی قابل‌توجه و جدید ایجاد کنه. البته شبکه گفته شده در نقشه راه (Roadmap) خودش اهداف بزرگتری در نظر گرفته که در صورت تحقق می‌تونن به افزایش قیمت تتا و افزایش تعداد کاربران شبکه تتا کمک شایانی بکنن

آشنایی با اعضای تیم پروژه تتا

پروژه تتا در سال 2017 توسط میچ لیو (Mitch Liu) بنیان گذار یک استارت آپ در بازی های موبایل و تبلیغات آنلاین و همچنین جیئی لانگ (Jieyi long) که بر روی تکنولوژی پخش مستقیم VR کار می کرد، استارت زده شد. همچنین در هیئت مشاوران این شبکه نیز افراد بزرگی رو می بینیم . استیو چن بنیان‌گذار یوتیوب، جاستین کانا بنیان‌گذار Twitch، راکوتن ویکی و سی جی هلو از مدیران ارشد Verizon از افراد مشهور در تیم مشاوران پروژه تتا هستن. در حال حاضر علاوه بر جیئی لانگ به عنوان مدیر ارشد فناوری و میچ لیو به عنوان مدیرعامل، رایان نیکولز نیز به عنوان مدیر ارشد محصولات در تیم اصلی حضور داره. نیکولز در سوابق خودش، مدیریت در Tencent برای اپلیکیشن Wechat رو داره. به علاوه اینکه در تیم بلاکچین و توسعه تتا نام 15 نفر که اکثرا از کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا هستن هم دیده میشه.

اعتبار سنج ها و نود های نگهبان در شبکه تتا

در بلاکچین برخی ارز ها من جمله ارز دیجیتال تتا مفاهیمی تحت عنوان نود های اعتبار سنج و نود های نگهبان رو داریم که در این بخش این دو مفهوم رو توضیح میدیم. نودهای اعتبارسنج (Validator Nodes) در شبکه تتا، مسئولیت پیشنهاد و تولید بلوک ‌های جدید رو بر عهده دارن. یک سری نود ها هم داریم در شبکه تتا که به نودهای نگهبان(Guardian Nodes) معروف هستن و وظیفه بستن بلوک ‌ها و بررسی بلوک ‌های مشکوک و ناامن را دارن. همچنین نودهای اعتبارسنجی که در شبکه غیرفعال شدن توسط نودهای نگهبان شناسایی و اعلام میشن. از دسامبر سال قبل یعنی سال 2020، شرکت‌های بزرگ مانند گوگل و سامسونگ به فعالیت‌های مربوط به نودهای اعتبارسنج شبکه اضافه شدن. این روند همچنان ادامه داره و انتظار میره که شرکت های بزرگ دیگه ای رفته رفته به این شبکه ملحق بشن. علاوه بر این در فرآیند های اعتبارسنجی شبکه تتا،Binance ، gumi Cryptos و آزمایشگاه‌های تتا نیز حضور فعالی دارن. پس از اینکه نسخه دوم شبکه یعنی Theta2.0 در می سال 2020 راه اندازی شد، تعداد نودهای نگهبان هم افزایش بسیار زیادی داشته.

اهداف شبکه تتا

یکی از اهداف این شبکه، حل مشکلات موجود در شبکه های ارائه محتوای موجود است. از جمله مشکلات این شبکه ها می توان به توقف پخش، کیفیت پایین فیلم و پرش یک قسمت اشاره کرد. ارائه خدمات پخش فیلم با کیفیت بالا با هزینه کمتر از دیگر اهداف این شبکه است. با هزینه بالای پخش محتوای امروزی، تتا قصد دارد هزینه های مربوط به پخش فیلم های با کیفیت بالا را کاهش دهد. گسترش تمرکززدایی و بهبود سیستم پاداش توزیع شده از دیگر اهداف این شبکه است. خدمات موجود به دلیل متمرکز بودن بیش از حد قادر به ارائه پاداش بالا به مشترکین نیستند. در شبکه تتا، بازدیدکنندگان می توانند به سازندگان محتوا با کوین پاداش دهند. علاوه بر این، شبکه تتا قصد دارد با استفاده از سیستم همتا به همتا، تمرکززدایی را افزایش دهد.

ایمنی و کیفیت فیلم ها در شبکه تتا

حوزه دیگری که در آن تتا می خواهد مدل های سنتی ارائه محتوا را به چالش بکشد، امنیت است. با توجه به غیرمتمرکز بودن این پلتفرم و وجود هزاران گره در شبکه، احتمال حملات هکری بسیار کم است. نبود مرکز داده مرکزی و اصلی، تعیین مکان اصلی اطلاعات را دشوار می کند. از نظر کیفیت در این سیستم نودها وظیفه ارائه بالاترین کیفیت به کاربران را بر عهده دارند. در واقع هر چه کیفیت کار آنها بالاتر باشد، پاداش بیشتری دریافت می کنند.

سیستم تتا با اتصال گره های مجاور به یکدیگر کار می کند و آن دسته از کاربران راه دور به این گره ها متصل نیستند و در نتیجه کیفیت و سرعت آپلود فیلم ها بسیار بالاتر است. با این روش دیگر تاخیر، کاهش سرعت یا کیفیت بسیار پایین که از مشکلات رایج در سیستم های سنتی به دلیل دور بودن مراکز داده است، وجود نخواهد داشت.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.