مقایسه Opensea و Rarible

مقایسه Opensea و Rarible

توکن‌های غیرمثلی آزادی عمل بیشتری را برای سازندگان فراهم کرده است. آزادی‌هایی که مربوط به نحوه ساخت، انتقال، کسب درآمد و فروش این آثار است.ایده اصلی پشت NFTها روی امکان ایجاد، تجارت و مالکیت دارایی‌های دیجیتال قابل تشخیص

و تغییرناپذیر به وجود آمده است. این ایده‌ درواقع بستری متنوع‌تر و همه‌گیرتر را فراهم می‌کند.

در نتیجه جای تعجب نیست اگر بازارهای NFT که نقش مهمی برای عملی کردن این ایده ایفا می‌کنند، ابزارهای مختلف و موقعیت‌های متعددی داشته باشند. از طرفی این بازارها برای موفقیت جنبش NFT بسیار مهم هستند.

بازارها را می‌توان بر اساس پلتفرم آنها دسته‌بندی کرد. همچنین این بازارها پلتفرم‌هایی دارند که به طور انتخابی به هنرمندان خود اجازه می‌دهند تا NFTها را فهرست کرده یا Mint کنند. از طرف دیگر برخی گزینه‌های دیگری هم در لیست بازارهای NFT قرار دارند که پلتفرمی ساده‌‌تر و فراگیر‌تر دارند.

تنوع این بازارها باعث می‌شود تقریبا هر کسی که صاحب یک NFT است بتواند در بازارهای مختلف توکن غیرمثلی خود را به فروش برساند.

در این مطلب تمرکز ما روی بازارهای OpenSea و Rarible است. این بازارها به خاطر سیستم نامحدودشان به عنوان بازارهای آزاد شناخته می‌شوند. انتقال و کسب درآمد از آثارشان فراهم کرده است. ایده پشت NFT ها بر امکان ایجاد، تجارت و مالکیت دارایی های دیجیتال قابل تشخیص و تغییرناپذیر متمرکز است. جای تعجب نیست که بازارهای NFT، که ابزارهای مورد نیاز برای انجام این کار را فراهم می کنند (یعنی ایجاد و تجارت NFT ها)، برای موفقیت جنبش NFT بسیار مهم هستند.

قابل ذکر است که این بازارها را می توان بر اساس باز بودن پلتفرم آنها دسته بندی کرد. از یک طرف، ما پلتفرم هایی داریم که به طور انتخابی به هنرمندان از قبل تایید شده، اجازه می دهد تا NFT ها را فهرست کرده یا ضرب کنند. از سوی دیگر، گزینه‌های محبوب‌تری با سیاستی آرام‌تر و فراگیر در مورد فروش و ضرب NFT وجود دارد. به عبارت دیگر، این بازارها تقریباً به هر کسی اجازه می دهند NFT ها را در بازارهای خود فهرست کنند.

معرفی توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) به سازندگان کنترل بیشتری در نمایش و فروش آثارشان داده است. مفهوم پشت NFT ها این است که مردم بدون درگیر کردن دروازه بان های سنتی صنعت هنر، می توانند دارایی های دیجیتالی قابل تشخیص را ایجاد کرده، تجارت کنند و یا نگه دارند. بنابراین برای این پلتفرم ها ضروری است که یک انجمن باز برای تراکنش های موفق NFT فراهم کنند.

اگر می‌خواهید NFT بخرید یا بفروشید، بازارهایی مانند OpenSea و Rarible مکان‌های خوبی برای شروع هستند. با این حال، هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که تعیین می کند کدام پلتفرم با نیازهای شما سازگارتر است. این مقاله با مقایسه Opensea و Rarible، آنچه را که این بازارها ارائه می دهند را ارزیابی می کند و به شما کمک می کند تا بازاری را پیدا کنید که بهترین کارکرد را برای شما دارد.

OpenSea در یک نگاه

OpenSea یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) مستقر در نیویورک است که به کاربران امکان خرید و فروش توکن های غیرقابل تعویض را می دهد. این یکی از محبوب ترین بازارهای NFT است و در سال 2020، این پلتفرم دارایی های دیجیتالی به ارزش 21 میلیون دلار را فروخت.

OpenSea زاییده افکار Alex Atallah و Devin Finzer است. پس از ایجاد پلتفرم کریپتوکیتیز در سال 2017، بنیانگذاران بازار جدیدی برای هنر دیجیتال ایجاد کردند. آنها نام پروژه خود را OpenSea گذاشتند.

علاوه بر اینکه OpenSea اولین بازار NFT است، بیشترین تعداد کاربران رمزنگاری را نیز دارد. این پلتفرم از پروتکل Wyvern استفاده می‌کند و به اعضا اجازه می‌دهد تا NFT و سایر دارایی‌های دیجیتال را بدون زحمت معامله کنند.

کاربران OpenSea می توانند به راحتی بیش از 34 میلیون دارایی دیجیتال را از طریق دسته بندی های مختلف آن، از جمله ویدئو، گرافیک، موسیقی و هنر مرور کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند انواع مختلفی از هنرهای رمزنگاری‌شده و کلکسیونی‌ها را دسته‌بندی کنند، مانند نمونه‌های CryptoPunks، Decentraland و Axie Infinity.

در ابتدا، OpenSea تنها توسط بلاک چین اتریوم تامین می شد. با این حال، از آن زمان به یک بازار زنجیره ای متقابل تبدیل شده است که از Polygon و Klatyn استفاده می کند.

OpenSea یک بازار همتا به همتا است که برای کاربران NFT ساخته شده است. به طور خاص، OpenSea زیرساخت مورد نیاز برای ضرب و تجارت NFT ها را فراهم می کند. خوبی این پلتفرم این است که اکثر عملیات خود را (اگر نگوییم همه) بر روی بلاک چین فعال می کند. تمرکززدایی بخش بزرگی از پلتفرم است زیرا کاربران برای ایجاد، خرید یا فروش اقلام دیجیتال مبتنی بر NFT به ورودی یک واسطه نیاز ندارند.

یکی دیگر از نقاط قوت قابل توجه OpenSea، مهارت آن در ساده سازی فرآیندهای پیچیده مربوط به مدیریت و کسب درآمد از NFT است. قبل از اینکه بتوانید NFTها را در OpenSea ایجاد کنید، نیازی به دانستن نحوه کدنویسی ندارید، همچنین هیچ الزام فنی برای استفاده از رابط تجاری آن وجود ندارد.

به عبارت ساده، OpenSea یک گزینه ایده آل برای مبتدیان است زیرا تمام فرآیندهای اصلی به اندازه کافی ساده هستند تا به طور یکپارچه اجرا شوند. به عبارت ساده، OpenSea یک گزینه ایده‌آل برای مبتدیان است. زیرا تمام فرآیندهای اصلی به‌اندازه کافی ساده هستند تا به طور یکپارچه اجرا شوند.

بررسی و مرور تاریخچه OpenSea، نشان می‌دهد که چگونه از یک بازار متمرکز بر کریپتوکیتیز در سال 2018 به یک مرکز پویاتر برای تجارت مجموعه‌های و پروژه‌های بزرگ‌تر NFT تبدیل شد.

ترکیبی از ویژگی‌هایی چون خدمات یکپارچه، پویا و سرعت بالا باعث شده تا این بازار جزء محبوب‌ترین بازارها برای تجارت NFT باشد.

Rarible در یک نگاه

Rarible یک سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO) است که به کاربران اجازه می دهد هنر دیجیتال ایجاد کرده و به اشتراک بگذارند. در اوایل سال 2020 توسط الکسی فالین و الکساندر سالنیکوف در روسیه راه اندازی شد. هدف این پلتفرم پرورش یک جامعه خلاق است که به رشد و اداره بازار کمک می کند.

Rarible به کاربران امکان می دهد دارایی های دیجیتال خود را از طریق قراردادهای هوشمند ضرب و فهرست بندی کنند. سپس سازندگان می توانند حق امتیازی را که می خواهند از فروش آتی محصولات خود به دست آورند، تنظیم کنند.

از طریق دسته‌های پلتفرم، خریداران بالقوه می‌توانند دارایی‌های مختلف را برای یافتن چیزی که ممکن است به آن علاقه مند باشند، مرور کنند. علاوه بر این، Rarible تاریخچه یک دارایی را نیز نمایش می‌دهد و مالکان قبلی و آنچه را که برای NFT پرداخت کرده‌اند را نشان می‌دهد. Rarible حتی فراهم می کند که توسعه دهندگان داده های دارایی دیجیتال می توانند از آن برای ایجاد برنامه های کاربردی جدید استفاده کنند. به عنوان یک پلتفرم NFT، Rarible هزاران تراکنش NFT را تسهیل کرده و به عنوان یک بازار قابل اعتماد شهرت پیدا کرده است.

Rarible یک قالب تجاری شبیه به OpenSea اجرا می کند که در آن به کاربران یک دروازه یکپارچه و همتا به همتا به بازار NFT ارائه می شود. در اصل، ویژگی‌های برش و تجارت با کاربری آسان را ارائه می‌کند که صرفاً برای NFT طراحی شده‌اند. مانند OpenSea، Rarible دارای یک اکوسیستم پویا است که انواع آیتم های دیجیتالی، از جمله آثار هنری، کلکسیون، دارایی های درون بازی و موارد دیگر را در خود جای داده است.

تمام تراکنش ها و معاملات انجام شده در پلتفرم بلافاصله در بلاک چین تسویه می شوند. در نهایت، ادغام زیرساخت های معاملاتی مبتنی بر بلاک چین، نیاز به واسطه ها را از بین می برد.

گفتنی است، رریبل به تمرکززدایی اهمیت بیشتری می دهد. برخلاف OpenSea، اقتصاد و حاکمیت این پلتفرم توسط یک توکن بومی به نام RARI توسعه می یابد. دارندگان RARI می توانند به طور خودکار در مورد تغییرات خط مشی و سایر تصمیمات مهم رای دهند. در ابتدا، RARI به صورت هفتگی بین کاربران فعال توزیع شد. با این حال، پس از اینکه جامعه به اتفاق آرا به تخصیص بقیه توکن‌های RARI به پروژه‌هایی که بر اساس پروتکل Rarible ساخته می‌شوند، این کار در ژانویه 2022 متوقف شد. این بازار یک قالب تجاری شبیه به OpenSea اجرا می‌کند. در این قالب کاربران می‌توانند از طریق یک دروازه یکپارچه و همتا به همتا وارد بازار NFT شوند.

همچنین Rarible هم دارای یک اکوسیستم پویا است که انواع آیتم‌های دیجیتالی، از جمله آثار هنری، کلکسیون، دارایی‌های درون بازی و موارد دیگر را در خود جای‌داده است.

تمام تراکنش‌ها و معاملات انجام شده در پلتفرم بلافاصله در بلاکچین ثبت می‌شوند. در نهایت، این بازار با ادغام زیرساخت‌های معاملاتی مبتنی بر بلا چین، نیاز به‌واسطه‌ها را از بین می‌برد.

بازار OpenSea یا Rarible؛ مسئله این است!

اکنون که درک اولیه‌ای از نحوه عملکرد OpenSea و Rarible دارید، اجازه دهید این دو را بر اساس خدمات و ویژگی‌های آنها مقایسه کنیم.

مهم‌ترین تفاوت میان بازار Rarible و OpenSea عملکرد‌ها، ویژگی‌ها و ابزاری است که در اختیار کاربران خود قرار می‌‌دهند.

خلاصه‌ای از این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

  1. پشتیبانی از چند بلاکچین توجه داشته باشید که بازارهای NFT تقریباً همیشه زیرساخت‌های خود را بر اساس بلاکچین‌های خاص تنظیم می‌کنند.

در اصل، کاربران فقط می‌توانند با NFTها و پروژه‌های بومی بلاکچین‌های پشتیبانی شده توسط بازار NFT موردنظر تعامل داشته باشند. برای مثال، یک بازار مبتنی بر اتریوم از NFTهای مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می‌کند. با این حال، بازارهای NFT تلاش می‌کنند دامنه عملیات خود را گسترش دهند. این کار را هم با ترکیب یک سیستم چند زنجیره در پلتفرم خود انجام می‌دهند. به این ترتیب کاربران می‌توانند اکوسیستم‌های NFT بیش از یک بلاکچین را در این بازارها معامله کنند.

این موضوع درباره هر دو بازار OpenSea و Rarible صادق است. هر دو اینها از سه بلاکچین استفاده می‌کنند تا کاربران بتوانند به NFTهای مختلف دسترسی داشته باشند.

بلاکچین قابل دسترسی از بازار OpenSea: اتریوم، پالیگان و کلایتن بلاکچین قابل دسترسی از بازار Rarible: اتریوم، فلو و تزوس در این بخش، هر دو بازار تلاش کرده‌اند تا به اقتصاد پرهیاهوی NFT‌های اتریوم دسترسی داشته باشند. از طرفی دو اکوسیستم متفاوت اما نسبتا ارزان‌تر و کارآمد‌تر را هم برای کامل‌تر کردن دسترسی خود در نظر گرفته‌اند. 2. دسترسی به NFTها بدون شک با یک جست‌وجوی مختصر در بازار توکن‌های مثلی متوجه خواهید شد که برخی از NFTها نسبت به دیگر نمونه‌های ارزش بیشتری دارند.

از طرفی، این توکن‌های غیرمثلی معمولا اکوسیستم فراگیرتری را انتخاب می‌کنند. اکوسیستمی که در آن کاربران می‌توانند تجارت و دسترسی گسترده‌تری داشته باشند.

OpenSea و Rarible نمونه‌های اصلی بازارهایی هستند که از طیف گسترده‌ای ازNFT ها را پشتیبانی می‌کنند. این توکن‌ها در دسته‌بندی‌ها و الگوهای رفتاری مشخصی تعیین شده‌اند و کاربران به راحتی می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند.

در هر دو پلتفرم، NFTهایی را خواهید یافت که در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

میم‌ها (Memes) کارت‌های تجاری (Trading cards) زمین‌های مجازی (Virtual lands) دارایی‌های درون بازی (In-game assets) کریپتو آرت (Crypto art) کلکیسون‌ها کریپتو (Collectibles) نام‌های دامنه (Domain names) 3. گزینه‌های پرداخت ازآنجایی‌که این دو پلتفرم از مجموعه‌ای از بلاکچین‌های نسبتاً منحصر به‌فرد پشتیبانی می‌کنند، جای تعجب نیست که از سیستم‌های پرداحت مختلف استفاده کنند.

OpenSea، حداکثر 150 گزینه پرداخت پشتیبانی شده از جمله ETH ،WETH ،MATIC و KLAY دارد. Rarible به کاربران خود اجازه می‌دهد تا NFTها را فقط با FLOW ،XTZ و ETH خریداری کنند.

علاوه بر این، Rarible برای اینکه بتواند کاربران جدید و اصلی را جذب کند، پرداخت با کارت‌های اعتباری را هم به خدمات خود اضافه کرده است. 4. لیزی مینتینگ (Lazy minting) ظهور تکنیک‌های لیزی مینتینگ (Lazy or gasless minting) این امکان را برای سازندگان فراهم کرده است تا بدون پرداخت هزینه‌های شبکه، NFT را ضرب کنند.

تمام تراکنش‌ها و برخی فعالیت‌های انجام‌شده روی بلاک‌چین، هزینه‌هایی برای شبکه دارد. هزینه‌هایی که برای اعتبار سنج‌ها در نظر گرفته شده است تا جزئیات تراکنش‌ها را تأیید و به زنجیره‌های بلوکی اضافه ‌کنند.

برای بلاکچینی مانند اتریوم که گرفتار تراکم شبکه است، هزینه‌های شبکه که به آن هزینه گس هم می‌گویند، می‌تواند به‌سرعت افزایش یابد. به طوری که ایجادNFT‌های مبتنی بر اتریوم بسیار گران می‌شود.

بنابراین، منطقی است که بازارهای NFT به طور فزاینده‌ای از ویژگی کارمزد بدون گس استفاده می‌کنند که به سازندگان اجازه می‌دهد بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، NFT را ضرب کنند.

با استفاده از این قابلیت می‌توانNFT‌ها را بدون نگرانی از هزینه مربوطه ضرب کرد زیرا مسئولیت پرداخت هزینه‌های ضرب به‌صورت خودکار به خریدار منتقل می‌شود. جالب اینجاست که هم OpenSea و هم Rarible قابلیت ضرب بدون کارمزد را فعال کرده‌اند. 5. کارمزد معامله به‌غیراز هزینه استخراج که به اعتبارسنجی شبکه پرداخت می‌شود، کاربران درصدی از درآمد حاصل از فروش NFT را به‌عنوان کمیسیون به بازار NFT پرداخت می‌کنند.

در OpenSea و Rarible، کاربران 2.5% از معامله خود را برای کارمزد معامله می‌پردازند. بنابراین، در این مورد هیچکدام نسبت به دیگری برتری ندارند. 6. حق امتیاز یکی دیگر از عناصر مهم در دنیای NFT، ایجاد حق امتیاز به‌عنوان یک مولد درآمد غیرفعال اضافی برای سازندگان است.

در حین استخراج NFTها، سازندگان می‌توانند شرطی را لحاظ کنند که به آنها اجازه می‌دهد درصدی از درآمد تولید شده در بازار ثانویه را دریافت کنند. در نتیجه هر زمان که NFTها در بازار ثانویه فروخته می‌شوند، خالق اصلی یک حق امتیاز از پیش تعیین شده دریافت می‌کند.

این حق امتیاز درست مشابه حق کپی رایت است. در OpenSea، حق امتیاز 10% ثابت است. این در حالی است که بازار Rarible آزادی عمل بیشتری را برای تعیین حق امتیاز در نظر گرفته است. هزینه‌های حق امتیاز در این بازار می‌تواند تا 50% توسط خالق اصلی تعیین شود. 7. عدم تمرکز گفتیم که OpenSea و Rarible به زیرساخت‌های بلاکچین برای فعال‌کردن یک شبکه همتا به همتا از کاربران بدون واسطه متکی هستند.

بررسی‌ها و مقایسه‌ها درباره این دو بازار به ما نشان می‌دهد که Rarible سیستم غیرمتمرکز قوی‌تری را اجرا می‌کند. کاربران به جایگاه ذی‌نفعان ارتقا می‌یابند، به طوری که می‌توانند فعالانه در اداره و آینده پروژه مشارکت کنند.

Rarible زمانی که توکن RARI را راه‌اندازی کرد، مهم‌ترین قدم برای مشارکت کاربران در پلتفرم خود را برداشت. با استفاده از این توکن حکومتی را ایجاد کرد که امتیازات حکومتی یا قدرت رای را به دارندگان آن اختصاص می‌دهد.

بر خلاف سیستم غیرمتمرکز قوی‌تر که توسط Rarible اداره می‌شود، OpenSea یک مدل حکمرانی کاملاً غیرمتمرکز را اجرا نمی‌کند. زیرا هنوز زیرساخت‌های موردنیاز برای دموکراتیک کردن فرآیند تصمیم‌گیری را ندارد.

  1. امنیت، شهرت و قابلیت اطمینان هنگام برخورد با دارایی‌های دیجیتال، امنیت همیشه یک بحث اصلی است. همین امر در مورد دنیای نوپای NFT که مستعد هک و کلاهبرداری است هم صادق است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.