شبکه Orbs چیست؟

شبکه Orbs چیست؟

اُربس یا اوربس (Orbs) یک زیرساخت بلاکچین غیرمتمرکز است و هدف از طراحی آن ادغام با بلاکچین‌های لایه یک سازگار با ماشین مجازی اتریوم یا EVM همچون اتریوم و بایننس اسمارت چین است. زیرساخت اُربس کاملا بدون نیاز به مجوز و متن‌باز است.

گواه اثبات سهام (PoS) بوده و توکنی با نماد ORBS دارد.الگوریتم اجماع این شبکه از این توکن برای پرداخت کارمزد شبکه و ایجاد انگیزه مالی برای ولیدیتورها (که در این شبکه Gaurdians نامیده می‌شوند) استفاده می‌شود.اما هدف شبکه اربس چیست؟ Orbs به دنبال معرفی لایه زیرساختی جدیدی است. زنجیره‌های زیرساختی لایه ۱ و لایه ۲ فعلی، عموما از قراردادهای هوشمند سازگار با EVM پشتیبانی می‌کنند. این قراردادهای هوشمند در تامین امنیت و پردازش ارزش کل قفل شده (TVL) بسیار کارآمد هستند؛ اما قابلیت‌های محدودی دارند.اگر بخواهیم کاربرد این لایه سوم را در پشته کلی بلاکچین بررسی کنیم، به ترتیب زیر خواهد بود:

لایه زیرساختی اول (مانند شبکه اتریوم) که مسئول تامین امنیت است. 
لایه زیرساختی دوم (مانند پالیگان) که مسئول بهبود مقیاس‌پذیری است. 
لایه زیرساختی سوم که با فراهم‌سازی سرویس‌ها و ابزارهای لازم قابلیت‌ برنامه‌های غیرمتمرکز را گسترش می‌دهد. 

معماری شبکه اُربس به نحوی طراحی شده که قابلیت همکاری با بلاکچین‌های سازگار با EVM مانند اتریوم، بایننس اسمارت چین، پالیگان، آوالانچ و غیره را دارد. این زنجیره‌ها از نظر میزان نقدینگی و تعداد کاربران پیشرو هستند. اما Orbs چطور به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز کمک خواهد کرد؟ اجازه بدهید این پرسش را با یک مثال پاسخ دهیم.

یکی از انواع محبوب اپلیکیشن‌های دیفای، استخرهای ییلد فارمینگ مانند یرن فایننس است. این نوع dappها نوعی صندوق پوشش ریسک (Hedge Fund) هستند. یعنی جایی که کاربر می‌تواند سرمایه خود را واریز کرده و مدیر صندوق با کار کردن با سرمایه، به کاربر سود بدهد. درآمد این اپلیکیشن‌ها هم از سود کاربران حاصل می‌شود. مثلا هاروست فایننس ۳۰ درصد از سود کاربر را به عنوان کارمزد برمی‌دارد.

به‌طور کلی، استراتژی‌های به‌کار گرفته شده توسط این صندوق‌ها بسیار ساده و محدود است. اکثر این صندوق‌ها توکن نقدینگی یا LP توکن‌ها را می‌گیرند و آن‌ها را در استخر دیگری برای کسب پاداش استیکینگ یا سپرده‌گذاری می‌گذارند و سپس با پاداش حاصل از آن LPهای دیگر خریداری کرده و چندین بار آن را در پلتفرم‌های مختلف می‌گردانند و سود مضاعف می‌دهند.

استراتژی‌های پیچیده می‌توانند سود بیشتری بدهند. زیرساخت لایه ۳ همچون Orbs، با پیاده‌سازی صندوق‌های هوشمندتر به این امر کمک خواهد کرد. از آن‌جایی که ماشین مجازی اتریوم می‌تواند حالت‌های محدودی را برای تصمیم‌گیری در نظر بگیرد، استراتژی صندوق‌ها باید بسیار ساده باشد؛ اما تصور کنید یک زیرساختی وجود دارد که می‌تواند استراتژی‌های هوشمندانه‌تری را اجرا کند. مثلا بر اساس APY یا درصد بازده سالانه، به‌صورت خودکار بین پوزیشن‌های مختلف گردش کند یا در یک زمان مشخص و بهینه برای سود بیشتر وام بگیرد. چنین زیرساخت پویایی به پلتفرم‌هایی همچون Yearn Finance حصول سود بیشتر برای کاربران و درآمد چند برابری برای خود را امکان‌پذیر می‌کند؛ این درآمد اضافه را می‌توان بین Dapp و لایه سه تقسیم کرد. شبکه Orbs می‌تواند زیرساخت لازم برای چنین برنامه‌هایی را فراهم کند. استخرهای ییلد فارمینگ از جمله یرن فایننس را می توان جز محبوب ترین اپلیکیشن‌ های دیفای معرفی کرد که به عنوان نوعی Hedge Fund (صندوق پوشش ریسک) عمل می کنند. به این ترتیب مدیر صندوق از طریق کار کردن با سرمایه های کاربران، به آنها سود می دهد. این اپلیکیشن‌ ها درآمد خود را از طریق سود کاربران به دست می آورند. برای مثال هاروست فایننس برای کارمزد خود، 30 درصد از سود کاربر را برمی ‌دارد. همچنین این صندوق‌ها استرتژی های بسیار ساده و محدودی را به کار می گیرند. اکثر آنها با دریافت توکن نقدینگی (LP Token)، آن‌ها را برای کسب پاداش استیکینگ یا سپرده ‌گذاری، در استخر دیگری قرار می دهند. پس از دریافت پاداش، اقدام به خرید LP های دیگر می کند و برای کسب سود مضاعف، آن را چندین بار در پلتفرم‌ های مختلف می‌گردانند.

استراتژی‌ های پیچیده سودآوری بیشتری را به دنبال خواهند داشت. زیرساخت لایه ۳ از جمله Orbs، می تواند برای تحقق این امر از طریق پیاده‌ سازی صندوق ‌های هوشمندتر نقش موثری داشته باشد. استراتژی صندوق‌ها باید ساده باشد زیرا ماشین مجازی اتریوم برای تصمیم ‌گیری، حالت‌های محدودی را می تواند در نظر بگیرد؛ اما زیرساختی که قادر به اجرای استراتژی‌ های هوشمندانه ‌تری باشد، می تواند بر اساس درصد بازده سالانه یا APY، در بین پوزیشن‌های مختلف، به‌ صورت خودکار گردش کند و یا این که برای سود بیشتر، اقدام به دریافت وام در یک زمان مشخص و بهینه کند. چنین زیرساختی در نهایت می تواند برای پلتفرم‌هایی مانند Yearn Finance، درآمد چند برابری و حصول سود بیشتر برای کاربران به ارمغان بیاورد. می توان این درآمد اضافه را بین لایه سه و Dapp تقسیم کرد. شبکه Orbs برای چنین برنامه‌هایی می‌تواند زیرساخت های لازم را فراهم کند. شبکه Orbs یک زیرساخت بلاک چین متن‌ باز و غیر متمرکز می باشد که با هدف افزایش کارآمدی و قابلیت‌ قرارداد هوشمند پروتکل های سازگار با EVM (ماشین مجازی اتریوم) در سال ۲۰۱۹ راه‌ اندازی شده است. این شبکه برای فراهم کردن ابزارهای لازم جهت توسعه برنامه‌ های غیر متمرکز (Dapp) کارآمدتر، اقدام به ترکیب زیرساخت زنجیره‌ های مجازی با گواه اثبات سهام (PoS) کرده است. توکن ORBS به عنوان یک توکن بومی، در شبکه Orbs برای پاداش‌ دهی به مشارکت ‌کنندگان و همچنین پرداخت کارمزدا مورد استفاده قرار می گیرد.

اوربس یا اُربس (Orbs) زیرساخت بلاکچینی غیرمتمرکز و متن‌باز است. این شبکه در مارس ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد و به دنبال افزایش قابلیت‌ و کارآمدی قرارداد هوشمند پروتکل های سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است. اربس با ترکیب گواه اثبات سهام (PoS) و زیرساخت زنجیره‌های مجازی، ابزارهای لازم برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز کارآمدتر را فراهم می‌کند. این شبکه توکنی با نماد ORBS دارد که برای پرداخت کارمزد و پاداش‌دهی به مشارکت‌کنندگان شبکه پرداخت می‌شود.

بلاک چین هیبریدی Orbs، اگر چه به عنوان یک بلاک چین مستقل کار می‌کند اما برای اجرای منطق PoS و امنیت بیشتر، از شبکه اتریوم و پالیگان کمک می‌ گیرد. توکن ORBS در قراردادهای هوشمند اتریوم دارای قابلیت استیکینگ، واگذاری و رای‌دهی می باشد. این شبکه از PoS (گواه اثبات سهام) استفاده می‌کند. Multi-Chain Staking (استیکینگ چند زنجیره‌ای) نسخه سوم PoS این شبکه می باشد که برای استیک کردن در شبکه پالیگان و اتریوم از معماری هیبرید و فناوری کراس چین میان‌ زنجیره‌ای بهره می‌برد.

یکی دیگر از ویژگی‌های این شبکه، Virtual Chains (زنجیره‌ های مجازی) می باشد. Virtual Chains که توسط نودها اجرا می‌شوند، زنجیره‌های خرد شده‌ای هستند که نودهای یک بلاک چین مجزا و اختصاصی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. این زنجیره‌ها کاملا مستقل به اجماع می‌ رسند و به صورت موازی محاسبات شبکه را انجام می دهند. زنجیره‌های موازی دارای مزایای متعددی می باشند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- زنجیره های موازی، حافظه مورد نیاز برای ماشین مجازی را کاهش می دهند.

2- برنامه ها دارای زنجیره مجازی و مجزای خود می باشند.

3- توسعه ‌دهندگان می‌توانند مدل حاکمیتی متناسب با برنامه خود و همچنین پروتکل اجماع را طراحی کنند.

4- جلوگیری از ازدحام شبکه به دلیل جداسازی زنجیره‌ها و اجرای مستقل آن‌ها

در شبکه Orbs مشارکت کنندگان به دو دسته نودهای گاردین (GUARDIANS) و دلیگیتورها (DELEGATORS) تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی مفصل هر کدام می پردازیم. 1- نودهای گاردین (GUARDIANS)

اپلیکیشن‌هایی که اجرای زنجیره‌های مجازی روی Orbs را بر عهده دارند، به صورت مستقیم کارمزد را به GUARDIANS می پردازند. این کارمزد، هزینه منابع محاسباتی می باشد که برای زنجیره‌های مجازی توسط گاردین ها استفاده می شود. گاردین‌ها از پاداش استیکینگ Delegator ها، حداقل ۳.۳۳% دریافت می‌کنند. GUARDIANS نماینده جامعه Orbs می باشد که وظایف متعددی را برعهده دارند. این وظایف شامل موارد زیر می باشد:

نحوه کار شبکه Orbs

1- GUARDIANS نودهای Orbs و همچنین اپلیکیشن‌های در بستر آن را اجرا می کنند.

2- میان دلیگیتورهای خود، پاداش استیکینگ را توزیع می کنند.

3- Orbs یک بلاک چین هیبرید می باشد که از پالیگان و اتریوم استفاده می‌کند، بنابراین گاردین‌ها اتریوم در مورد این که نود پالیگان یا اتریوم باشند، قدرت انتخاب دارند.

4- GUARDIANS ضمن این که می توانند عضو کمیته تصدیق باشند، اجرای زنجیره‌های مجازی را نیز بر عهده دارند. اعضای کمیته تصدیق برای دریافت پاداش اضافه، واجد شرایط هستند. 2- دلیگیتورها (DELEGATORS)

DELEGATORS، هولدرهای ORBS می باشند که قدرت رای ‌دهی خود را از طریق استیک‌ کردن ارزهای دیجیتال خود روی نمایندگان، به آن‌ها واگذار می‌کنند. به مدت ۱۴ روز این توکن‌ های استیک شده قفل می‌ مانند. دلیگیتورها تا ۶.۶۶% درآمد سالانه GUARDIANS را دریافت می‌کنند.

تیم توسعه‌دهنده و سرمایه‌گذاران پروژه Orbs چه کسانی هستند؟

دنیل پلد (Daniel Peled) مدیر و یکی از بنیان‌گذاران پروژه اوربس است. او همچنین مدیرعامل و موسس PayKey (شرکت فین‌تک فعال در حوزه سرمایه‌گذاری) نیز است. 
اوریل پلد (Uriel Peled) هم‌بنیان‌گذار شبکه اوربس و مشاور پروژه‌های بلاکچینی است. او پروژه ویژوالید (Visualead) را راه‌اندازی کرد که بعدتر توسط علی‌بابا خریداری شد. 
تال کول (Tal Kol) سومین موسس پروژه اربس است. او پیش از این اپلیکیشن موبایلی Appixia را راه‌اندازی کرد که بعدا توسط شرکت ویکس (Wix.com) خریداری شد. تال دوره‌ای رییس بخش مهندسی موبایل ویکس بوده است. او همچنین سابقه کار در Kik به‌عنوان رییس مهندسی توکن Kin را دارد.
چهارمین بنیان‌گذار پروژه اربس (Orbs) نتا کورین (Netta Korin) نام دارد که به عنوان مشاور در وزارت دفاع اسراییل و مشاور معاون وزیر در امور دیپلماتیک فعالیت کرده است. 

همکاری Orbs با سایر پروژه‌ها

در آوریل سال 2022 شبکه Orbs همکاری خود را با Revault Network آغاز کرد. در این همکاری برای بهبود امکانات و امنیت Revault network از قابلیت‌های معماری لایه 3 Orbs استفاده شده است. Revault برای پروژه‌های دیفای مشابه موتور جستجوگر گوگل و به عنوان یک تجمیع‌ کننده صندوق عمل می کند. موتور Revault فرصت ‌های سرمایه ‌گذاری را به صورت خودکار جستجو می کند و اقدام به واریز دارایی ها در بهترین صندوق ها می‌کند.

Orbs همکاری خود را با پروتکل گراف (Graph) نیز آغاز کرده است. این پروتکل برای ساخت و عرضه API های متن ‌باز و همچنین جستجو در شبکه ‌هایی مانند اتریوم، به عنوان برجسته ‌ترین پروتکل ‌Indexing (نمایه‌ سازی) عمل می کند. بنابراین دسترسی کاربران به داده‌های Orbs امکان پذیر خواهد بود. گراف برای آن دسته از کاربرانی که عادت به پایگاه‌های داده سنتی دارند، کار کردن با اطلاعاتی که در بلاک چین ذخیره ‌شدند و همچنین داده ‌های تاریخی بدون نیاز به اجرای نود را تسهیل می‌کند.

مدل توزیع توکن ORBS

۵۵% از توکن های ORBS برای توسعه، پارتنرها و اکوسیستم، به صورت بلندمدت ذخیره شده اند.

۲۰% از آنها برای فروش خصوصی هستند.

۲۰% نیز برای تیم و پارتنرها می باشد.

۵% باقی مانده نیز برای مشاوران است.

عرضه کل ORBS همانطور که گفته شد، 10 میلیارد واحد می باشد که حدود ۲,۹۲۰,۶۹۶,۲۹۶.۲۸ آن در گردش است. اربس (Orbs) یک پروژه زیرساختی است که ابزارها و سرویس‌های لازم برای مقیاس‌پذیری اپلیکیشن‌های در بستر شبکه‌های سازگار با EVM فراهم می‌کند. توسعه‌دهندگان بدون نیاز به دانش فنی می‌توانند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مدنظر خود را بسازند. این پروژه فعلا روی اپلیکیشن‌های دیفای متمرکز است و هدف آن توسعه و بهبود عملکرد قراردادهای هوشمند در شبکه‌های لایه یک مبتنی بر ماشین مجازی است.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.