کیف پول نرم افزاری ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول نرم افزاری ارز دیجیتال چیست؟

بعد از خرید ارز دیجیتال از صرافی ارز دیجیتال مهمترین کار نگهداری آن است. روش های بسیار زیادی برای نگهداری ارزهای دیجیتال وجود دارد که یکی از این روش ها استفاده از کیف پول نرم افزاری است.کیف پول داغ یا کیف پول گرم،

اصطلاحا به کیف های پول های آنلاینی گفته می شود که قابلیت ذخیره سازی ارز دیجیتال و یا هر ارز دیجیتال را در سرورهای رمزگذاری شده دارد. کیف های پول گرم از جمله محبوب ترین گزینه های کیف پولی استکه کاربران بیت کوین از آن استفاده می کنند.

از دیگر مزیت هایی که این نوع کیف پول های ارز دیجیتال دارند، قابلیت استفاده در هر مکان و زمانی است. همچنین کیف های پول داغ کاملا رایگان بوده و به کاربران این امکان را می دهد تا با امتحان کردن آن ها از ایمن بودن این کیف های پول اطمینان حاصل کنند نمی‌توان یک بیت کوین را تا کرد و مانند اسکناس در کیف پول جای داد. در عوض، کیف پول گرم ارز دیجیتال وسیله ­ایست که برای نگهداری از ارز دیجیتال استفاده می‌شود. با استفاده از این ابزار می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را ذخیره و نگهداری کنید. کیف پول‌های ارز دیجیتال به دو دسته سخت‌ افزاری و نرم ­افزاری تقسیم می‌شوند. کیف پول نرم افزاری، درواقع یک اپلیکیشن یا برنامه است که امکان ارسال و دریافت تراکنش‌های رمزنگاری‌شده را فراهم می‌کند. این نرم ­افزار از دو نوع کلید عمومی و خصوصی برای رمزنگاری استفاده می‌کند.

انواع کیف پول نرم افزاری برای ذخیره سازی ارز دیجیتال

کیف پول نرم افزاری، انواع مختلفی دارند که برای ذخیره سازی ارز دیجیتال از آن استفاده می کنند که شامل: کیف پول موبایلی، کیف پول کلاینت، کیف پول وب و کیف پول دسکتاپ.

1.کیف پول موبایلی کیف پول موبایلی یکی از انواع کیف های پولی است که به آسانی بر روی تلفن های همراه نصب شده و می توانید به راحتی به سرمایه بیت کوین خود دسترسی داشته باشید. تنها ایرادی که می توان به این کیف پول گرفت، پایین بودن امنیت این کیف پول است، چون به راحتی قابلیت هک شدن دارند. بنابراین این دسته از کیف پول، در دسته کیف پول امن بیت کوین قرار نمی گیرد.

از جمله کیف پول موبایلی که می توان به آن اشاره کرد، کیف پول کوینومی است. این مدل کیف پول، قابلیت نصب بر روی همه پلتفرم های گوشی های همراه را دارد. همچنین امنیت کوینومی تا حد بسیار زیادی اثبات شده و می تواند ارزهای دیجیتال مختلفی را پوشش دهد.

2.کیف پول دسکتاپ این نوع از کیف پول، همانگونه که از نامش مشخص است، قابلیت نصب بر روی سیستم عامل های دسکتاپ و همچنین کامپیوترهای شخصی را دارد. کیف پول دسکتاپ نسبتا امنیت خوبی داشته و می توان آن را بعد از نصب بر روی سرور سیستم خود ذخیره کرد. تنها مشکلی که این کیف پول ها دارند این است که در صورت وصل شدن سیستم به یک هکر به راحتی اطلاعات آن قابل دسترسی است.

از جمله کیف پول های دسکتاپ می توان به الکتروم اشاره کرد. این مدل کیف پول از جمله محبوب ترین کیف پول نرم افزاری، دسکتاپی است که تاکنون وارد بازار شده است. این نوع کیف پول مناسب کسانی است که می خواهند بر روی بیت کوین سرمایه گذاری طولانی مدت داشته باشند.

3.کیف پول تحت وب این نوع کیف پول، در محیط تحت وب فعال بوده و می توان به راحتی با وصل شدن به اینترنت به کیف پول دسترسی داشت. تنها مشکلی که می توان برای این دسته از کیف پول ها نام برد، هک شدن بیشتر این مدل کیف پول هاست. این دسته از کیف پول ها به دلیل اینکه تحت نظارت صرافی ها هستند، احتمال از دست رفتن سرمایه با هر تعطیلی صرافی وجود دارد.

یک نمونه از کیف پول های تحت وب، بلاک چین است. این مدل از محبوب ترین کیف پول های نوع دسکتاپی است که کاربران ارز دیجیتال از آن استفاده می کنند.

4.کیف پول کلاینت بیت کوینی این مدل کیف پول های داغ، به شکل مستقیم به بلاک چین وصل می شوند و به دلیل اینکه برای استفاده از آن، باید بلاک چین را به صورت کامل دانلود کرد، چندان مورد استقبال کاربران قرار نگرفته است.

مهم‌ترین مزایای انواع کیف پول نرم افزاری ارز دیجیتال را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

سرعت در تراکنش‌ها امکان پشتیبانی از چندین ارز دیجیتال امکان حمل‌ونقل آسان امکان دسترسی رایگان

ویژگی های کیف پول های گرم

برای درک نحوه عملکرد کیف پول نرم افزاری ارز دیجیتال باید این نکته را یادآوری کنیم که بلاک ­چین یک دفتر کل عمومی است که داده‌ها را در آنچه به‌عنوان بلوک شناخته می‌شود، ذخیره می‌کند. کریپتوها، به‌خودی‌خود در کیف پول ذخیره نمی‌شوند. آن‌ها بر روی یک بلاک­چین قرارگرفته و برنامه‌های کیف پول دیجیتال به کاربر این امکان را می‌دهند که با آن­ها بر بستر بلاک­چین، تعامل داشته باشند.

کیف پول گرم ارز دیجیتال در واقع، آدرس کوین‌ها را ذخیره می‌کند و به صاحبانشان اجازه می‌دهد که آن‌ها را به‌جای دیگری منتقل کنند. دیگران نیز می‌توانند موجودی کوین در هر آدرس را مشاهده کنند. اکثر کیف پول‌های نرم ­افزاری اجازه ارسال، دریافت و ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال را می‌دهند. برخی دیگر نیز ویژگی‌های اضافه‌تری مانند موارد زیر دارند:

نقل و انتقال توکن­ها با استفاده از صرافی­ های داخلی کیف پول استیک کردن توکن ­ها دسترتسی به DApp یا برنامه‌های غیرمتمرکز ساخته‌شده در شبکه‌های مختلف

كیف پول گرم

​​​​​​​​کیف پول گرم به کیف پول‌هایی گفته میشود که به راحتی از طریق دستگاه‌های تلفن همراه، لپ‌تاپ‌ها، و دسكتاپ ها قابل‌دسترسی است و در آن‌ها رمزارزها می‌توانند به راحتی و از طریق رابط های کاربر پسند، منتقل شود با این حال، این نوع کیف پول حفاظتی یا Custodial هستند، به این معنی که یک شخص ثالث کلیدهای خصوصی مرتبط به دارایی‌های موجود در کیف پول را کنترل می‌کند. این امر، نشان‌دهنده یک آسیب‌پذیری امنیتی است، زیرا اشخاص ثالثی كه مورد اعتماد هستند، خود می توانند خلأ امنیتی باشند.

علاوه بر این، کیف پول‌های گرم در معرض اینترنت قرار دارند و همین امر باعث می‌شود که آن‌ها اهداف جذابی برای هکرها باشند و هكرها بتوانند امنیت این اشخاص ثالث را از بین برده و سرمایه ها را سرقت نمایند.

کیف پول های گرم، برای کاربران تلفن همراه بسیار محبوب است و به راحتی مقادیر کوچک رمزارز را منتقل می‌کند با این حال، کاربران نباید مبالغ زیادی را در کیف پول های گرم ذخیره کنند و یا به اقدامات امنیتی خود مطمئن باشند. با کیف پول‌های گرم مانند یک کیف پول فیزیکی رفتار کنید، همانطور كه در كیف پول فیزیكی خود تنها مقادیر كمی وجه نقد و اسكناس نگاه می دارید، در كیف پول گرم خود نیز مقادیر كوچكی از رمزارزها را نگهداری كنید.

«کیف پول گرم» یا هات ولت (Hot wallets) (یا کیف پول نرم‌افزاری) رایج‌ترین ابزار نگهداری ارز دیجیتال است و به سه نوع دسکتاپ، موبایلی و تحت وب تقسیم می‌شود. کیف پول گرم می‌تواند هم از نوع متصدی (custodial) و هم غیر متصدی (non-custodial) باشد، به این معنی که برخی کیف پول‌ها کلیدهای خصوصی شما را سمت خودشان نگهداری می‌کنند و برخی هم نگهداری از کلید خصوصی را به کاربر می‌دهند.

بیشتر بدانید: آشنایی با قابلیت سواپ (Swap) در کیف پول لجر

کیف پول‌های گرم تنوع بسیار بیشتری نسبت به دیگر کیف پول‌ها دارند. خیلی از آن‌ها در کنار قابلیت اصلی نگهداری رمزارزها، امکاناتی مثل تبدیل ارزها به یکدیگر (swap)،‌ صرافی داخلی و استیکینگ (staking) برخی ارزها را هم ارائه می‌دهند.

كیف پول سرد

​​​​​​​​در مقابل كیف پول گرم، کیف پول سرد هم وجود دارد بر اساس استاندارد صنعت برای ذخیره ایمن دارایی‌های Crypto، کیف پول سرد با استفاده از كیف پول های دیجیتال كه به صورت آفلاین كار میكنند، شناخته می شود.

این نوع کیف پول دیجیتال در معرض اینترنت قرار نمی‌گیرد و اغلب در فرم ابزار سخت‌افزاری یا کیف پول‌های کاغذی دیده می شود.

ازآنجاکه آن‌ها کاملا آفلاین هستند، کیف پول سرد سطح بالاتری از امنیت را فراهم می‌کند.

کیف پول های سخت افزاری، مانند Ledger، بالاترین سطح استاندارد امنیتی را دارند . کاربران بازارهای معاملاتی همگی از کیف پول‌های سخت افزاری به عنوان راه حل های ذخیره‌سازی بلند مدت برای دارایی‌های Crypto استفاده می‌کنند. «کیف پول سرد» یا کولد ولت (Cold Wallet)‌ در اصطلاح به دستگاه‌های سخت‌افزاری خاصی گفته می‌شود که برای نگهداری فیزیکی ارزهای دیجیتال ساخته شده‌اند. کیف پول سرد (یا کیف پول سخت‌افزاری) از نوع کیف پول غیرمتصدی (non-custodial) است؛ به این معنی که تنها دارنده‌ی کیف پول، کلیدهای خصوصی را در اختیار دارد.

کار اصلی‌ای که یک کیف پول سرد انجام می‌دهد این است که پروسه‌ی برداشت و انتقال موجودی از کیف پول را به یک دستگاه فیزیکی مرتبط می‌کند. ارتباط با کیف پول سرد از طریق یک برنامه‌ی رابط که روی سیستم عامل کامپیوتر نصب می‌شود صورت می‌گیرد.

بسیاری از افراد چون موجودی خود را در کیف پول سرد مشاهده می‌کنند، این‌طور تصور می‌کنند که ارز دیجیتال واقعاً درون این کیف پول‌ها نگهداری می‌شود،‌ در صورتی که این چنین نیست. چیزی که درون یک کیف پول نگهداری می‌شود، صرفاً کلید خصوصی و عبارات بازیابی کیف پول است. همین! دارایی واقعی شما درون بلاک چین ذخیره شده و کیف پول سرد یک رابط کاربری فیزیکی است که مدیریت کلیدهای خصوصی را به‌صورت امن و بدون ارسال به فضای اینترنت انجام می‌دهد.

نوع دیگری از کیف پول سرد نیز وجود دارد که «کیف پول کاغذی» (Paper Wallet) نام دارد. همان‌طور که از اسمش پیداست، این کیف پول یک تکه کاغذ است که آدرس عمومی و کلید خصوصی روی آن چاپ می‌شود. پس باید در جایی امن و دور از دسترس دیگران نگهداری شود. زمانی که بخواهیم از موجودی کیف پول کاغذی برداشت انجام دهیم، می‌توان آن را توسط یک کیف پول گرم اسکن کرد و از رابط کاربری کیف پول گرم استفاده کرد.

امنیت کیف پول های نرم افزاری چگونه حفظ می شود؟

یکی از ابتدایی ترین راه هایی که می توان با آن امنیت کیف پول نرم افزاری را افزایش داد، قرار دادن رمز عبور قوی و پیچیده ای است که برای دیگر حساب های کاربری نیز انجام می دهیم. با قرار دادن رمز می توان یک سد معبر محکم در مقابل هکرها ایجاد کرد.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که کیف پول های سرد از امنیت خوبی برخوردار بوده و به راحتی قابل هک شدن نیست اما استفاده از کیف پول های سرد نیز ممکن است با مشکل مواجه شود و آن، فراموش کردن جایی است که کیف پول خود را قرار داده اید.

همچنین برای نصب کیف پول نرم افزاری، باید این نکته را در نظر داشته باشید که آن را از سایت های معتبر دانلود کنید. به علاوه باید دقت کرد که نصب این مدل از کیف پول ها بر روی سیستم های ویروسی انجام نشود. البته ناگفته نماند که تمامی این موارد برای حفظ امنیت بیشتر کیف پول بوده و خطر خاصی حساب شما را تهدید نمی کند.

ویژگی های کیف پول نرم افزاری

در صورتی که بخواهید کیف پول های نرم افزاری را برای ذخیره ارزهای دیجیتال خود انتخاب کنید بهتر است با ویژگی های آن آشنا شوید تا بتوانید بهترین کیف پول را برای خود انتخاب کنید.

امنیت بررسی امنیت در کیف پول نرم افزاری وابسته به نیازی است که کاربر از کیف پول خود دارد. در صورتی که کاربر قصد سرمایه گذاری طولانی مدت بر روی ارزهای دیجیتال خود داشته باشد، بهترین انتخاب کیف پول های سخت افزاری است.

کاربری راحت این نکته را در نظر داشته باشید که تمامی کیف پول های ارز دیجیتال، کاربرپسند نیست. بنابراین یکی از ویژگی هایی که باید در زمان انتخاب کیف پول مدنظر قرار داد، کاربری راحت است.

سازگاری با سیستم عامل یکی از نکاتی که باید در زمان انتخاب کیف پول نرم افزاری مدنظر قرار داد سازگاری با سیستم عامل است چرا که تمام کیف پول های نرم افزاری از تمامی سیستم عامل های موجود حمایت نمی کند.

رمز گذاری بهترین کیف پول نرم افزاری، کیفی است که برای ورود کاربر به محیط کیف پول، رمز عبور بخواهد.

ارتباط با سخت افزار تعدادی از کیف پول نرم افزاری وجود دارند که می توان آن را به دستگاه سخت افزاری وصل کرد و از این طریق می توان علاوه بر انجام معاملات آنلاین، ارزهای دیجیتال را به صورت آفلاین ذخیره کرد.

مالکیت کلیدها بعضی از کیف پول ها، امکان دسترسی به کلید خصوصی را به کاربران خود می دهند، به این ترتیب مسئولیت حفظ امنیت این کلیدها بر عهده کاربران می باشد

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.