تاثیر مرج شبکه اتریوم بر عرضه اتر

تاثیر مرج شبکه اتریوم بر عرضه اتر

تیم بیکو (Tim Beiko) یکی از توسعه دهندگان اصلی اتریوم، ۱۹ سپتامبر را روز اجرای مرج (Merge) اعلام کرده است. البته این تاریخ ممکن است تغییر کند. اما از آن‌جایی که مرج یا ادغام سال‌ها جزء برنامه‌ها و اهداف رودمپ اتریوم بوده و یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای

مورد انتظار در تاریخ ارزهای دیجیتال است، کامیونیتی اتریوم را بسیار هیجان‌زده کرده است. مرج به دو دلیل عمده برای اتریوم اهمیت دارد: یکی کاهش مصرف انرژی و دیگری تغییر عرضه اتریوم.مرج (Merge) یا ادغام اتریوم یکی از اهداف و برنامه های رودمپ این شبکه بوده که یکی از توسعه دهندگان اصلی اتریوم به نام تیم بیکو (Tim Beiko)، روز اجرای آن را ۱۹ سپتامبر 2022 اعلام کرده است. البته این به روزرسانی در نهایت در تاریخ 15 سپتامبر رخ داد. مرج اتریوم به عنوان یکی از بزرگ ‌ترین رویدادهای تاریخ ارزهای دیجیتال شناخته شده است و مورد توجه بسیاری از کاربران این حوزه قرار گرفته است. Merge به دلیل تغییر عرضه اتریوم و کاهش مصرف انرژی، برای شبکه اتریوم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مرج (The Merge) چیست؟

انتقال شبکه اتریوم به اثبات سهام (PoS) یا مکانیسم اجماع جدید آن برای تأیید تراکنش‌های ارز‌های دیجیتال را مرج The Merge مینامند. در واقع الگوریتم اثبات سهام با الگوریتم اثبات کار که توسط بیت‌کوین ابداع شد، جایگزین خواهد شد. حال مرج دقیقاً به چه معنا است؟ زنجیره بیکن، یک شبکه اثبات سهام برای اتریوم در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. با این حال، این شبکه هنوز نمی‌تواند تراکنشی را پردازش کند.

این زنجیره اساساً به عنوان مکانی برای پروژه‌های اتریوم عمل می‌کند تا برای به‌روزرسانی اثبات سهام آماده شوند. برای اینکه اتریوم به طور کامل به PoS تبدیل شود، زنجیره بیکن(که به عنوان لایه “توافق” نامیده می‌شود) و شبکه اصلی PoW اتریوم (که به عنوان لایه اجرایی نامیده می‌شود)، باید ترکیب یا مرج شوند.

الگوریتم اثبات سهام چه تفاوتی با اثبات کار دارد؟

روش‌هایی که توسط اثبات سهام (PoS) و اثبات کار (PoW) برای تعیین اینکه چه کسی امتیاز ثبت «بلوک» تراکنش‌های شبکه زیر را دارد، متفاوت است. در سیستم اثبات کار فعلی (PoW) اتریوم، مانند بیت کوین، ماینر‌ها برای انتشار بلاک‌ها با حل مسائل رمزنگاری رقابت می‌کنند.

اما در اثبات سهام، اعتبار سنج‌هایی که حداقل ۳۲ اتر (حدود ۵۰۰۰۰ دلار) را در شبکه استیک می‌کنند (قفل می‌کنند) به طور تصادفی برای ساخت بلاک‌ها انتخاب می‌شوند. هر چه اتریوم بیشتری مصرف کنند، احتمال انتخاب یکی بیشتر است. ماینر یا اعتبار سنج برنده بلاک در هر دو سیستم با ترکیبی از کارمزد تراکنش و اتریوم تازه ایجاد شده پاداش می‌گیرد. علاوه بر این، اعتبارسنجی‌های PoS برای انجام اقدامات امنیتی اضافی شبکه پاداش دریافت می‌کنند

تغییر مکانیزم اجماع شبکه اتریوم چه اثری بر عرضه اتر دارد؟

در حال حاضر انتشار توکن‌های اتر جدید از دو طریق انجام می‌شود:

پاداش‌های استخراج که تقریبا روزانه معادل ۱۳,۰۰۰ اتر است. پاداش‌های استیکینگ که تقریبا روزانه معادل با ۱۶۰۰ اتر است. پس از به‌روز‌رسانی مرج صدور پاداش‌های ماینینگ حذف می‌شود. بر اساس ارزیابی‌های اخیر، مرج به طور قابل توجهی صدور ETH را کاهش می‌دهد. اما در مورد عرضه در گردش موضوع دیگری هم وجود دارد. در واقع تولید بلاک بعد از مرج نسبت به قبل قوت بیشتری می‌گیرد. برای درک بهتر این موضوع، تجهیزات و شرایط لازم برای شروع یا توسعه عملیات ماینینگ در حالت فعلی را تصور کنید:

سخت‌افزارهای لازم برای ساخت و نگهداری از ریگ استخراج انرژی برق برای راه‌اندازی ریگ ماینینگ تجهیزات جانبی برای انجام و نگهداری از دستگاه‌ها با توجه به مقیاس پروژه (تهویه مناسب، کنترل انرژی مصرفی، سیم‌کشی و …) در حالت کلی ماینرها برای تامین هزینه‌ها باید اتری را که از ماینینگ به‌دست می‌آورند به ارز فیات تبدیل کنند. به همین دلیل فشار فروش ناشی از فروش تولید‌کننده‌های بلاک در بازار ایجاد می‌شود.

حالا ببینیم برای به‌دست‌آوردن پاداش از طریق استیکینگ چه تجهیزاتی لازم است:

سخت‌افزاری که در حین اتصال به اینترنت هر دو کلاینت اجرا و کلاینت اجماع اتریوم را اجرا کند. انرژی برق مورد نیاز این دستگاه واریز ۳۲ اتر گرچه گزینه‌های بالا مشابه هستند، اما مقایسه سخت‌افزار و انرژی این دو روش مانند تفاوت روز و شب است. در مکانیزم اجماع اثبات کار سرمایه‌گذار برای جبران هزینه‌ها ملزم به تهیه سخت‌افزار قوی‌تر (و البته گران‌تر) است. در نتیجه ماینرها برای تهیه تجهیزات قوی‌تر با هم رقابت می‌کنند که این دستگاه‌ها مصرف برق بیشتری دارند. پس از مرج چنین انگیزه‌هایی از بین می‌رود و نرم‌افزار را می‌توان روی یک دستگاه لپ‌تاپ ساده اجرا کرد.

پیش از مرج، تولید بلاک نیازمند سرمایه‌گذاری اولیه برای سخت‌افزارهای گران‌قیمت است. به طور کلی قبل از به‌روز رسانی مرج این ماینرهای بزرگتر هستند که با فروش اتر در ازای ارز فیات، توان مالی تهیه سخت‌افزارهای قوی‌تر را دارند. بعد از مرج، تولید بلاک به یک سرمایه‌ اولیه برای سپرده‌گذاری اتر نیاز دارد.

قبل از مرج تولید بلاک نیازمند مدیریت مصرف انرژی بالا و دستگاه‌های جانبی مانند تهویه حرارتی است. همچنین این هزینه‌ها از طریق فروش اتر در ازای ارزهای فیات تامین می‌شود. گرچه بعد از مرج کلیه هزینه‌‌های مربوط به نگهداری از تجهیزات کماکان به قوت خودش باقی است اما به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد. خلاصه کلام این است که با وجود مرج کسب‌وکار استخراج از فروش مقدار زیادی اتر برای تهیه سخت‌افزار و تامین انرژی به سمت سپرده‌گذاری اتر تغییر مسیر می‌دهد. گرچه این پروسه در ظاهر چندان مشخص نیست اما تاثیر زیادی بر عرضه در گردش اتر می‌گذارد.

برای بررسی بیشتر تاثیر مرج شبکه اتریوم بر عرضه اتر، بهتر است نگاهی به انتشار توکن‌ های اتر جدید پیش از مرج اتریوم بپردازیم. انتشار توکن‌ های اتر جدید پیش از مرج اتریوم به دو صورت انجام می‌شد. یکی به صورت پاداش‌های استیکینگ که روزانه تقریبا معادل ۱۶۰۰ اتر می باشد و دیگری به صورت پاداش‌های استخراج که روزانه تقریبا معادل ۱۳,۰۰۰ اتر است. صدور پاداش ‌های ماینینگ پس از به‌ روزرسانی مرج شبکه اتریوم حذف می‌ شود. طبق ارزیابی‌ هایی که اخیرا صورت گرفته است، مرج اتریوم می تواند کاهش قابل توجهی صدور ETH را به دنبال داشته باشد اما موضوع دیگری هم در مورد عرضه در گردش مطرح است. در واقع می توان گفت بعد از مرج شبکه اتریوم، تولید بلاک نسبت به قبل افزایش می یابد. برای درک بهتر این موضوع به بررسی تفاوت شرایط و تجهیزات لازم برای آغاز یا توسعه عملیات ماینینگ و کسب پاداش از طریق استیکینگ می پردازیم.

تاثیر مرج شبکه اتریوم بر عرضه اتر

از جمله موارد تاثیر مرج شبکه اتریوم بر عرضه اتر این است که تولید کننده‌های بلاک از ماینرها به ولیدیتورهای استیک کننده اتر تبدیل می شوند. پیش از این به روزرسانی، رایانه ها بلاک‌های اتریوم را تولید می کردند. رایانه‌ها تولید بلاک ‌های بلاک چین اتریوم را از طریق صرف زمان برای پردازش تراکنش‌ ها و توان محاسباتی، انجام می دهند. به این پروسه طبق پروتکل اجماع اثبات کار «ماینینگ» گفته می‌شود. در به ‌روزرسانی مرج، پروتکل اجماع اثبات سهام (PoS) در لایه اجرای اتریوم (Ethereum Execution Layer) جایگزین پروتکل اجماع اثبات کار (PoW) می‌شود. این پروسه به معنای تغییر یا Switch نیست، بلکه در واقع ادغام یا مرج (Merge) این شبکه می باشد. به طور کلی می توان گفت در بیکن چین، پروتکل PoS وجود دارد، جایی که ولیدیتورها برای ایجاد بلاک‌های جدید در آن زنجیره و همچنین پردازش تراکنش‌ ها، نرم‌ افزارهای نود را اجرا می‌کنند. مرج پس از ادغام لایه اجماع جدید ارائه شده توسط بیکن چین با لایه اجرای موجود اتریوم، اقدام به توقف ماینینگ می کند.

پروتکل‌های لیکویید استیکینگ (Liquid Staking Protocol)

ستون اصلی دیفای، پروتکل‌های Liquid staking (لیکویید استیکینگ) هستند که بدون اثبات سهام وجود نخواهند داشت. پروتکل‌های لیکویید استیکینگ مانند راکت‌پول (RocketPool) و لیدو (Lido) این امکان را به کاربران می دهد تا بتوانند اقدام به استیک اتریوم یا سایر دارایی‌های مبتنی بر PoS کنند و در مقابل یک توکن قابل تعویض دریافت کنند. این توکن سهمی از اتر استیک ‌شده در پلتفرم را نشان می دهد. به دلیل احتمال و ریسک ناموفق بودن مرج شبکه اتریوم، توکن‌های استیک‌ شده از جمله توکن stETH، نسبت به اتر (ETH) با قیمت کمتری معامله می‌شدند. البته این ریسک پس از تکمیل مرج برطرف شد.

آیا بعد از مرج، اتریوم به یک رمز ارز ضد تورمی تبدیل خواهد شد؟

مرج می تواند صدور اتر را به صورت مستقیم کاهش دهد و مکانیزم انگیزشی برای تولید بلاک را تغییر دهد. تاکنون صحبت‌هایی در رابطه با ضد تورمی شدن اتریوم بعد از مرج به گوش کاربران رسیده است. اگر چه الزاما این تصور شاید درست یا قطعی نباشد اما بر اساس ارزیابی کارمزدهای سوزانده‌ شده ناشی از استفاده از شبکه و ارزیابی‌های کاهش صدور اتر، به نظر می‌ رسد پس از مرج شبکه اتریوم، این رمز ارز تبدیل به یک رمز ارز ضد تورمی می‌شود. تا اینجا سعی کردیم در رابطه با مرج شبکه اتریوم و نحوه تغییر چشم‌انداز اتریوم، مطالب کلی و مفیدی را ارئه کنیم. در ادامه با جزییات بیشتری تاثیر مرج شبکه اتریوم بر اکوسیستم آن را بررسی می کنیم.

تاثیر مرج شبکه اتریوم بر روی دیفای (DeFi)

مرج شبکه اتریوم بر روی لایه برنامه (Application Layer) اتریوم، هیچ اثر مستقیمی ندارد. دیفای هم بخشی از Application Layer می باشد اما به هر حال برای دارایی‌های بومی اکوسیستم، احتمال ایجاد مجموعه‌ای از اثرات ثانویه ناشی از کاهش عرضه وجود دارد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.