ربات تریدر ارزهای دیجیتال چیست؟

ربات تریدر ارزهای دیجیتال چیست؟

ربات های معامله گر ابتدا در بازار فارکس و بازار سهام و کالا مورد استفاده قرار گرفتند. با ظهور بازار ارزهای دیجیتال و گسترش این بازار، ابزارهای معاملاتی موجود در بازارهای سنتی وارد این بازار نیز شدند. یکی از این ابزارها، Trading Bot یا ربات تریدر است.

معامله گران به کمک این دستیار معاملاتی به راحتی می‌توانند در هر لحظه از فرصت‌های خرید و فروش مطلع شده و با خرید آن، سود زیادی را کسب کنند. البته داشتن یک ربات تریدر به معنای سودآوری نیست. برای داشتن یک ربات تریدر موفق عوامل و المان‌های زیادی را باید رعایت کرد.

API چیست؟

API مخفف Application Programming Interface بوده که ترجمه تحت‌الفظی آن “رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن” است. در واقع API برای یک نرم‌افزار، رابطی برای دریافت و ارسال اطلاعات است. برای مثال، یک ربات تریدر از طریق API سفارش خرید بیت کوین را در صرافی ثبت کرده و با رسیدن بیت کوین به قیمت مشخص، سفارش فروش آن را ثبت می‌کند.

ربات معامله گر چگونه کار می‌کند؟

تقریبا تمامی صرافی ارزهای دیجیتال به کاربران خود اجازه استفاده از API را می‌دهند. به واسطه آن، شما قادر هستید اطلاعات مورد نیاز خود را (قیمت، حجم معاملات و … ) از صرافی دریافت کرده و در مقابل از طریق اکانت معاملاتی خود و توسط ربات تریدر خرید و فروش انجام دهید. برنامه‌های خودکار که به واسطه API اقدام به معامله در یک صرافی می‌کنند را ربات تریدر نام‌گذاری می‌کنند. اکثر ربات های تریدر سه کار اساسی را انجام می‌دهند: تولید سیگنال، بررسی ریسک و انجام معامله. در ادامه هر یک از این سه مرحله را توضیح می‌دهیم.

تولید سیگنال در این مرحله پیش بینی بازار صورت می‌گیرد. یک ربات معامله گر در این مرحله است که بر اساس داده‌های موجود و الگوریتم تعریف شده، اطلاعات را بررسی کرده و سیگنال خرید یا فروش صادر می‌کند. برخی از ربات های تریدر مجموعه‌ای از اندیکاتورها را ترکیب کرده و بر اساس آن سیگنال خرید و فروش صادر می‌کنند. البته این روش، دارای خطای بسیار زیادی است و توصیه می‌کنیم به سراغ این ربات ها نروید.

بررسی ریسک وقتی یک ربات معامله گر از مرحله اول عبور می‌کند، به سراغ بررسی ریسک سیگنال می‌رود. در این مرحله مقدار سرمایه ای که وارد معامله خواهد شد، تعیین می‌شود. آیا با تمام سرمایه وارد معامله شود یا بخشی از سرمایه را درگیر این معامله کند. آیا تمام خرید در یک مرحله انجام شود یا خرید به صورت پله ای و در چند مرحله صورت پذیرد و… . این موارد در مرحله دوم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انجام معامله در مرحله اول سیگنال صادر شد و در مرحله دوم مدیریت ریسک معامله مورد بررسی قرار گرفت. حالا زمان انجام معامله است. در این مرحله بر اساس برنامه از قبل تعریف شده، ربات اقدام به خرید و فروش یک ارز دیجیتال خواهد کرد.

چه زمانی از ربات تریدر ارز دیجیتال استفاده کنیم؟

ربات‌ها امکانات بی پایانی دارند. ربات‌های مختلفی برای تنظیم مجدد حساب، مدیریت پورتفولیو، جمع آوری داده‌ها، مسیریابی سفارش هوشمند یا هر کار مرتبط دیگری وجود دارد. هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، احتمالاً یک ربات در جایی وجود دارد که آن را انجام می‌دهد.

این بدان معنا نیست که برای انجام هر کار کوچکی که می‌خواهیم انجام دهیم باید از یک ربات تخصصی استفاده کنیم. در حقیقت، در برخی مواقع انجام خود کار زمان و انرژی کمتری نسبت به یافتن یا طراحی کردن یک ربات برای انجام آن کار می‌طلبد.

هدف این است که کارهای بزرگی را که بیشترین زمان را نیاز دارند یا انجام آنها برای خودتان پیچیده است شناسایی کنید. و انجام آنها را به ربات تریدر بسپارید. شما می‌توانید کارهای آسان یا کم تکرار را به صورت دستی انجام دهید.

قبل از جستجوی ربات به سخت‌ترین جوانب معامله رمزارزها فکر کنید. هر یک از کارهایی را که در طول روز انجام می‌دهید در نظر بگیرید. فهرست کوچکی از بزرگ‌ترین وظایفی را که می‌خواهید به صورت خودکار انجام شوند تهیه کنید؛ کارهایی را انتخاب کنید که با حذف نیاز به انجام دستی آنها می‌توانید زمان کمتری را صرف مدیریت کردن پورتفولیوی رمزارزتان کنید.

برای کمک به شما در یافتن کارهایی که می‌توانند توسط ربات‌های تریدر به صورت خودکار انجام شوند، در بخش‌های بعدی روش‌های مختلفی را بررسی خواهیم کرد که ربات‌ها تریدر می‌توانند عملکرد بهتری از انسان داشته باشند. برای یافتن بهترین کارهایی که می‌توانید به صورت خودکار درآورید هر یک از این جنبه‌ها را در نظر بگیرید.

برای اجرای کارهای تکراری در بازار کارهای تکراری خسته کننده‌اند. انجام مکرر یک کار فقط به این معنی است که شما بیشتر از آنچه لازم است وقت خود را صرف آن کار می‌کنید.

تصور کنید یک روش واقعی برای کپی و پیست کردن وجود داشت. یعنی می‌توانستید کاری را که به تازگی انجام داده‌اید کپی کرده و دفعه بعدی دوباره تکرار کنید.

این اساساً کاری است که ما با یک ربات تریدر انجام می‌دهیم. با انجام یک بار کار با تنظیم آن در ربات تریدر، می‌توانید آن کار را بارها و بارها تا پایان زمان کپی کنید. حق دارید از این مفهوم هیجان‌زده شوید!

تصور کنید مقاله‌ای را می‌خوانید که نشان می‌دهد تنظیم مجدد پورتفولیو به مدت ۱ ساعت در مقایسه با سایر روش‌های تنظیم مجدد عملکرد بهتری دارد. اکنون، تصمیم گرفته‌اید پورتفولیوی خود را هر ساعت مجدداً تنظیم کنید.

این بدان معنی است که هر ۱ ساعت باید درصد هر یک از دارایی‌های موجود در سبد سهام‌تان را محاسبه کنید، معاملات بهینه را تعیین کنید، معاملات را انجام دهید و تمام مدت آنلاین بمانید. صادقانه باید گفت که این کار غیرممکن است. حتی اگر انجام این کار ممکن بود، تکرار آن باعث دیوانه شدن هر شخص عاقلی می‌شود. ربات‌ها با تکرارهای پیش پا افتاده مشکلی ندارند. در حقیقت، این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که مهندسان نرم افزار یک کار را خودکار می‌کنند. کافی است یک بار بات را ایجاد کنید و انجام کارهای پورتفولیو را برای همیشه خودکار کنید. دیگر نیازی به انجام کارهای تکراری نیست!

برای افزایش دقت در معاملات معامله کردن یک بازی دقیق است. شاید معامله‌گران جدید بر اساس احساسات‌شان وارد پوزیشن‌های تریدر شده و از آن خارج شوند و عدم دقت این رویکرد برایشان مهم نباشد، اما بسیاری از معامله‌گران با کسب تجربه به ضرورت دقیق بودن در معاملات پی می‌برند. هر معامله‌ای می‌تواند تأثیرگذار باشد، بنابراین با دقت معاملات را انتخاب کنید. ربات‌ها فاقد مفهوم محتاط بودن هستند اما دقیق‌اند.

بیایید یک سناریو را در نظر بگیریم. فرض کنید می‌خواهیم دوج کوین خود را وقتی که قیمت بیت کوین دقیقاً به ۱۰۰۰۰۰ دلار برسد بفروشیم. انجام دستی این کار به مهارت و حوصله بسیاری نیاز دارد.

اجرای دستی این استراتژی احتمالاً منجر به از دست رفتن اتفاقی این قیمت و فروش دوج کوین در زمانی خواهد شد که بیت کوین به ۱۰۰۰۱۰ دلار برسد. شاید این معامله بد به نظر نرسد، اما این استراتژی‌ای نبود که می‌خواستیم اجرا کنیم. این عدم دقت به این معنی است که در نهایت از برنامه خود پیروی نکردیم.

اجرای یک استراتژی دقیق برای ربات‌ها ساده است. ربات می‌تواند به راحتی بازار را برای یافتن شرایط مدنظر رصد کند و در زمان مناسب زمان معامله را انجام دهد. ربات‌ها در اجرای چنین تریدر دقیق، سریع و قابل اعتماد هستند.

برای صرفه جویی در زمان همه افراد مشغله‌های زیادی دارند و زندگی همه آشفته است. ما آن قدر وقت نداریم که هر لحظه پای کامپیوتر نشسته و از وضعیت مطلوب پورتفولیوی خود اطمینان حاصل کنیم.

در یکی از مثال‌های قبلی بحث تنظیم مجدد هر ساعته‌ی پورتفولیو را مطرح کردیم. این نمونه‌ای از مواردی است که به راحتی ممکن است در هر بار ۱۵ دقیقه یا بیشتر طول بکشد. اگر پورتفولیوی سرمایه‌گذار متنوع باشد این کار حتی بیشتر طول می‌کشد.

این کار نه تنها تکراری است، بلکه زمان بر نیز خواهد بود. استراتژی‌های تریدر بیشماری از این طریق بسیار دست و پا گیر می‌شوند.

ربات‌های تریدر مانند انسان نیستند. آنها هیچ کار دیگری برای انجام دادن ندارند. تنها کاری که آنها می‌خواهند انجام دهند این است که این استراتژی‌های وقت گیر را برای شما اجرا کنند.

از آنجایی که آنها روی رایانه اجرا می‌شوند، محاسبات در یک لحظه کوتاه انجام شده و معاملات در یک چشم به هم زدن تمام می‌شود بدون آن که ربات‌ها هرگز خسته شوند. خودکار کردن یک کار وقت گیر با پیکربندی چند مورد در یک ربات تریدر و اجازه دادن به ربات تریدر برای اجرای استراتژی برای شما انجام می‌شود.

برای حضور فعال در بازارهای ۲۴ ساعته بازار رمزارزها هرگز نمی‌خوابد. حتی برای یک ثانیه. صرافی‌ها در شب بسته نمی‌شوند. حتی وقتی یک صرافی برای بررسی یا به روزرسانی از دسترس خارج می‌شود، صدها صرافی آنلاین دیگر وجود دارد که مشغول به انجام معاملات‌اند.

این بازار شبانه روزی به گونه ایست که نمی‌توانید همیشه پورتفولیوی خود را کنترل کنید. در نهایت باید بخوابید، و دارایی‌ها معمولاً به محض این که از آنها غافل می‌شویم از کنترل خارج می‌شوند؛ حداقل ما چنین احساسی داریم.

وقتی به این نتیجه رسیدید که همیشه نمی‌توان آماده اقدام بود، دو راه وجود دارد: مقابله با عواقب عدم حضور برای مدیریت شرایطی که برای پورتفولیو اتفاق می‌افتد، یا خودکار کردن استراتژی خود با یک ربات تریدر. بیشتر افراد از گزینه‌ای استفاده می‌کنند که به آنها امکان می‌دهد شب راحت بخوابند.

اما این بدان معنا نیست که استراتژی ما باید شبانه روز یکسان باشد. شما می‌توانید در طول روز یک استراتژی مشخص برای پورتفولیوی خود داشته باشید و آن را در شب تغییر دهید. این استراتژی هر چه باشد، ربات‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا آن را به صورت خودکار درآورید و هنگامی که می‌خواهید بخوابید کمتر به اما و اگرهای ممکن فکر کنید.

رهایی از پیچدگی معاملات در نهایت، حتی اگر تکرارهای زیاد، صرف زمان طولانی و نیاز به دقت کافی نتواند شما را متقاعد کند که از ربات تریدر ارز دیجیتال استفاده کنید، با عامل دیگری به نام پیچیدگی معاملات روبرو خواهید شد. انسان به دلیل پیچیدگی زیاد برخی از استراتژی‌ها از نظر فیزیکی قادر به اجرای آنها نیست.

مثال مسیریابی هوشمند سفارش را در نظر بگیرید. مسیریابی موفقیت آمیز معاملات از طریق جفت‌های تریدر متعدد به صورت هوشمند الزامات بی‌شماری دارد.

بیش از هر چیز برای شناسایی کردن زمان بهینه، مقدار دارایی و قیمت آن برای یک معامله باید تمام جفت‌های تریدر موجود در صرافی را زیر نظر بگیریم. در مرحله بعدی، باید محدودیت‌های زمانی را برای تکمیل مسیریابی قبل از تغییر شرایط بازار در نظر بگیریم.

سپس باید معاملات را انجام دهیم تا اولین مرحله از سفارش خود را تکمیل کنیم. سرانجام، باید این فرایند را دوباره از اول تکمیل کنیم زیرا فقط قادر به جابجایی ۱۰۰ دلار در آخرین سفارش بودیم و در کل باید ۱۰۰۰۰۰ دلار جابجا کنیم.

معاملات رمزارزها به مجموعه گسترده‌ای از مهارت‌ها نیاز دارد که از طریق پیشرفت مستمر فردی، غلبه بر اشتباهات و ادامه دادن به کار در مواجهه با عدم اطمینان حاصل می‌شود. حتی پیشرفته‌ترین معاملاگران دارای تجارب زیاد نیز قادر به اجرای بعضی از استراتژی‌های پیچیده به صورت دستی نیستند.

استراتژی‌های پیچیده را باید با استفاده از ربات‌های تریدر به صورت خودکار در آورد. بدون این ربات‌ها، اجرای چنین استراتژی‌هایی ممکن نیست.

آیا استفاده ازTrading Bot قانونی است؟

نه تنها استفاده از ربات تریدر قانونی است بلکه بسیاری از صرافی ها از این اتفاق استقبال می‌کنند. عمق پایین بازار برای هیچ تریدری مناسب نیست، به همین دلیل انجام معاملات زیاد در چنین بازارهایی یک مزیت به حساب می‌آید. یکی از ویژگی‌های ربات تریدر انجام معاملات زیاد در روز است. در مورد بازار ارزهای دیجیتال، عموما این معاملات در بازار بیت کوین صورت می‌گیرد. وابستگی شدید آلت کوین ها به نوسانات قیمت بیت کوین، باعث شده تا عمده ربات ها در بازار بیت کوین فعال باشند.

تفاوت میان انسان و ربات

تا اینجا در مورد سازوکار یک ربات تریدر صحبت کردیم. در این بخش می‌خواهیم دلیل استفاده از یک ربات تریدر را مطرح کنیم. چرا انسان به سمت استفاده از Trading Bot رفته و استفاده از آن چه مزایایی دارد. در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهیم داشت.

زمان معاملات: یک ربات معامله گر در 24 ساعت روز و 7 روز هفته معاملات را بدون وقفه انجام می‌دهد. اما انسان، نیاز به استراحت و خواب دارد. از این نظر یک انسان ممکن است فرصت های زیادی را از دست بدهد. در حالی که ربات مدام از آن فرصت ها استفاده کرده و معامله خواهد کرد.

سرعت: ربات تریدر سرعت پردازش بسیار بالاتری نسبت به مغز انسان داشته و در مدت زمان کوتاهی داده های بسیار زیادی را بررسی می‌کند. مغز انسان در پردازش اطلاعات محدودیت دارد. اما کامپیوتر در مقایسه با انسان، ظرفیت بسیاری بالاتری دارد.

احساسات: مورد بعدی ورود احساسات به معامله است. ترس و طمع برای یک ربات معنایی ندارد. آنها همواره کاری را که برنامه ریزی شده‌اند، انجام می‌دهند. اما احساساتی همچون ترس و طمع جزو جدایی ناپذیر در یک انسان است. وجود این احساسات ممکن است تصمیماتی غلطی را به همراه داشته باشد.

پردازش داده ها: یک ربات معامله گر می‌تواند چندین گیگابایت اطلاعات را در کسری از ثانیه پردازش کند. اما مغز انسان در این زمینه محدودیت های قابل توجهی دارد.

در نتیجه استفاده از یک ربات تریدر مزیت های غیرقابل انکاری دارد که انسان‌ها از انجام آن ناتوان هستند. اما آیا هر ربات معامله گری از انسان برتر است؟ قطعا نه. اینکه معاملات شما توسط یک الگوریتم یا برنامه کامپیوتری انجام شود الزاما به این معنی نیست که بهتر از شما این کار را انجام خواهد داد. این ربات ها همان کاری را انجام می‌دهند که قبلا برای آن برنامه ریزی شده‌اند. پس نکته مهم در سودده بودن یک ربات تریدر، داشتن استراتژی مناسب معاملاتی است.

آیا استفاده از ربات تریدر سودآور است؟

همانطور که اشاره شد، ربات های معامله گر به خودی خود سودآور نیستند. موفقیت یک ربات تریدر به چندین فاکتور وابسته است:

دقت در برنامه نویسی نرم‌افزار( ربات، API و…) بسیار اهمیت دارد. اگر در برنامه‌نویسی شما ایرادی وجود داشته باشد، نتایج زیانباری به همراه خواهد داشت. ربات براساس استراتژی که برای آن تعریف شده معاملات را انجام می‌دهد. پس موفقیت یک ربات مستقیما به صحیح بودن استراتژی معاملاتی شما برمی‌گردد. ربات تریدری موفق است که یک تریدر موفق، استراتژی صحیحی را برای آن طرح‌ریزی کرده باشد. عوامل بازار – این نکته بسیار مهم است. اگر در بازار حرکات سریع رشد و نزول قیمت مشاهده شود و یا بازار عمق کمی داشته باشد، حتی اگر از استراتژی درستی پیروی کنید، امکان ضرر و زیان افزایش می‌یابد. تنظیم ربات در شرایط مختلف بازار به چه شکلی است؟ آیا استراتژی شما شرایط مختلف بازار را در نظر گرفته است؟ یا تنها برای یک حالت برنامه‌نویسی شده است.

انواع ربات تریدر چیست؟

ربات‌های معامله‌گر بازارهای مالی انواع محتلفی دارند. برخی از آن‌ها صرفا برای تحلیل و اجرای امور مالی مرتبط با بازار به کار می‌روند و برخی دیگر مستقیما به خرید و فروش در مارکت می‌پردازند. از جمله ربات‌های نوع اول می‌توان به ربات‌های تحلیل تکنیکال، ربات‌های معاملاتی الگوریتمی برای تولید سیگنال و ربات‌های وام‌دهنده اشاره کرد. این سه نوع صرفا بر اساس اطلاعات درونی بازار معامله به تحلیل یا تعیین فرآیند می‌پردازند و خود معامله‌ای نمی‌کنند. اما دسته دوم ربات‌ها شامل آربیتراژگیر، معامله‌گر بر اساس روند بازار، بازارساز اتوماسیون پورتفو می‌شود که هر کدام در نوع خود به شکلی با بازار تعامل متقابل دارد. به عنوان مثال ربات آربیتراژگیر قیمت‌ها را در صرافی‌های مختلف بررسی و بعد ارزها را خرید و فروش می‌کند تا تفاوت قیمتی یک ارز در دو صرافی از بین برود. یکی دیگر از انواع جالب ربات تریدر، نرم افزارهای به کار رفته برای اتوماسیون پروتفو است که بر اساس پیش‌فرض‌های تعیین‌شده برای آن، آزادی عمل کامل دارد تا ساختار پورتفوی شما را تغییر و آن را با دستورات برنامه‌نویسی‌شده سازگاری دهد. داشتن یک Trading Bot مزایای زیادی داشته که می‌تواند سیستم معاملاتی شما را متحول کند. انجام تعداد زیاد معاملات در روز، بررسی تعداد زیادی ارز دیجیتال و تحلیل آن‌ها می‌تواند دید بسیاری خوبی از حرکات آتی بازار بدهد. داشتن یک ربات تریدر در صورتی که از استراتژی صحیحی پیروی کند، می‌تواند ثروت زیادی را به ارمغان بیاورد. در انتها باید متذکر شویم که ربات معامله گر موفق، ثمره سال‌ها تلاش و تجربه یک تریدر موفق است. در بازار ارزهای دیجیتال ربات های تریدر زیادی وجود دارند. گاها قیمت این ربات ها در چندصد دلار در ماه می‌رسد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.