NFTfi چیست؟

NFTfi چیست؟

تابستان سال ۲۰۲۱ را می‌توان دوره شکوفایی بازار توکن‌های بی‌همتا (NFT) نامید. در این سال ارزش بازار توکن‌های بی‌همتا به بیش از ۲.۵ میلیارد دلار افزایش یافت؛ اما پیش از ترند شدن NFT‌ها و در سال ۲۰۲۰ بازار کریپتو شاهد دوره‌ای مشابه بود

که ازآن به عنوان تابستان DeFi یاد می‌شود. در این سال ارزش کل دارایی‌های قفل شده (TVL) در پروتکل‌های دیفای به ۱۰ میلیارد دلار رسید. از این رو می‌توان آینده بازار کریپتو را در دستان دو تکنولوژی دیفای و NFT تصور کرد. این دو تکنولوژی قطعا در سال‌های آینده جایگاه بسیار ویژه‌ای در مارکت کریپتو کسب می‌کنند. NFTFi با استفاده از توکن های بی رقیب نقدینگی بیشتری را در اختیار بازارهای مالی قرار می دهد. فناوری‌های NFT و DeFi امکانات مختلفی را برای دارندگان توکن NFT ایجاد می‌کنند و نقدینگی آن‌ها را افزایش می‌دهند. در این مقاله می خواهیم به معرفی NFTFi بپردازیم که از بخش های مختلفی تشکیل شده است و در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

توکن های بی همتای منحصر به فرد

اجاره کردن توکن NFT مشتقات NFT وام دادن و دریافت وام از طریق توکن بررسی نقاط ضعف و قوت NFTFi پروتکل های دیفای موجود مبتنی بر حل مشکلات در اقتصاد سنتی هستند اما پس از معرفی فناوری NFT، امکان شکل گیری طیف وسیعی از محصولات اقتصادی و مالی به وجود آمد. برای مثال، برخی از پروتکل‌های DeFi در حال حاضر امکان وثیقه را از طریق توکن‌ های بی‌نظیر ارائه می‌دهند، به طوری که هم گیرندگان و هم پرداخت‌کنندگان وام می‌توانند از این ویژگی به عنوان جایگزین مناسبی برای استیبل کوین‌ های سنتی استفاده کنند. در هر صورت واضح است که مزایای استفاده همزمان از این دو فناوری بسیار بیشتر از این است که بخواهیم از هر دوی آنها به صورت جداگانه استفاده کنیم.

به عنوان مثال می توان به پروژه های وام دهی DeFi اشاره کرد که در این پروتکل ها می توان از توکن های منحصر به فرد به عنوان وثیقه استفاده کرد. حال می خواهیم بدانیم که NFTFi چه نقاط قوت و ضعفی دارد. در ادامه به توضیح انواع NFTFi و نقاط قوت و ضعف آن ها می پردازیم.

نقطه تلاقی ان‌اف‌تی و دیفای؛ بررسي نقاط ضعف و قوت NFTFi

پروتکل‌های فعلی دیفای بر مبنای حل مشکلات موجود در اقتصاد سنتی شکل گرفته‌اند. با این حال، بعد از معرفی تکنولوژی NFT، احتمال شکل‌گیری طیف وسیعی از محصولات اقتصادی و مالی به وجود آمده است. به عنوان مثال در حال حاضر برخی از پروتکل‌های دیفای امکان وثیقه‌گذاری از طریق توکن‌های بی‌همتا را فراهم کرده‌اند که به این ترتیب هم دریافت‌کنندگان و هم پرداخت‌کنندگان وام می‌توانند از این ویژگی، به عنوان یک جایگزین مناسب برای استیبل‌کوین‌های سنتی بهره|‌مند شوند. در هر صورت مشخص است که مزایای استفاده از این دو تکنولوژی به صورت همزمان بسیار بیشتر از زمانیست که بخواهیم هر یک از آنها را به صورت مجزا مورد استفاده قرار دهیم. در عمل، نقطه تلاقی توکن‌های بی‌همتا و صنعت دیفای جایی‌ است که استفاده هم‌زمان از این دو فناوری باعث کسب سود و پیشرفت بیشتر می‌شود. برخی از پروژه‌های دیفای، سرویس‌های خود را بیشتر از سایر پروژه‌ها با توکن‌های NFT منطبق کرده‌اند. به عنوان مثال در حال حاضر دارندگان توکن‌های بی‌همتا می‌توانند ارزش نقدینگی NFT خود را به کمک استخرهای نقدینگی و پروتکل‌های توزیع دارایی، تشخیص دهند. در نقطه مقابل سایر پروژه‌ها تمرکز خود را بر استفاده بیشتر از فناوری دیفای از طریق دارایی‌های NFT معطوف کرده‌اند.

به عنوان مثال می‌توان به پروژه‌های لندینگ (وام‌دهی) دیفای اشاره کرد که در این پروتکل‌ها از توکن‌های بی‌همتا می‌توان برای وثیقه‌گذاری استفاده کرد. حال می‌خواهیم بدانیم که نقاط ضعف و قوت NFTFi چیست.

توکن بی‌همتای Fractional چیست؟

توکن بی‌همتای Fractional یا تقسیم‌شده به NFT‌هایی گفته می‌شود که توسط مالک آنها به چندین بخش تقسیم شده و به افراد مختلف فروخته می‌شود. هر قسمت از توکن‌های بی‌همتای تقسیم‌شده نشان‌دهنده سهمی از NFT اصلی است. برای تقسیم کردن یک توکن ان‌اف‌تی، در خزانه قرار می‌گیرد. سپس توکن‌های ERC-20 بر مبنای آن مینت می‌شوند که هر یک از آنها سهمی از مالکیت ان‌اف‌تی را نشان می‌دهد. ##مزایای توکن های بی همتای Fractional سرمایه‌گذاران با سرمایه کمی می‌توانند با استفاده از توکن‌های جداگانه مالکیت NFT را در دست بگیرند و در نتیجه مالکیت خود را بر بخشی از این توکن بی‌نظیر ثابت کنند. این ویژگی باعث افزایش نقدینگی در بازار می شود زیرا یک NFT گران قیمت را می توان از طریق توکن های بی همتای Fractional به یک سهام عادی با ارزش تبدیل کرد.

معایب توکن های بی همتای Fractional

در تقسیم NFT، مشکل اصلی انجام فرآیند معکوس برای دسترسی به توکن اصلی NFT است. برای دستیابی به یک NFT واحد، این دارایی باید از خزانه حذف شود و برای انجام این کار، همه دارندگان این توکن باید سهام خود را بفروشند. تا اینجا با نقاط قوت و ضعف NFTFi در قسمت اول آشنا شدیم. در ادامه، با پلتفرم هایی آشنا می شویم که از توکن های بی همتای Fractional پشتیبانی می کنند.

پلتفرم های خرید توکن های بی همتای Fractional

پلتفرم Unic.ly به کاربران این امکان را می دهد تا توکن منحصر به فرد خود را به خزانه پلتفرم منتقل کرده و توکن های جدید ERC-20 را مینت دهند. این دارایی های جدید uTokens نامیده می شوند. پلتفرم Unic.ly همچنین دارای صرافی غیرمتمرکز خود به نام UnicsSwap است که در واقع یک فورک Uniswap است. دارایی های uToken برای ایجاد نقدینگی لازم استفاده می شود. علاوه بر این، uTokens مزایای منحصر به فردی را برای NFT های ارزشمند فراهم می کند. دارندگان ارزشمند NFT می توانند دارایی های خود را از طریق استخر نقدینگی به اشتراک بگذارند و در ازای آن توکن های UNIC دریافت کنند.

پلتفرم Fractional.art خدمات مشابهی را ارائه می دهد. تفاوت اصلی بین این دو پلتفرم این است که با Fractional.art نمی توانید در سهام دارایی ها درآمد کسب کنید و سرمایه گذاری کنید. پلتفرم NFTX.io بازار NFT است. کاربران می توانند با انتقال NFT به خزانه پلتفرم به توکن های فورک شده ERC20 دسترسی داشته باشند. توکن های جدید ارزش دارایی NFT را به نسبت 1:1 نشان می دهند. این توکن ها را می توان از طریق بازارسازان خودکار معامله کرد.

معرفی NFTهای اجاره ای

اکثر کاربران نمی توانند در پروژه های ارزشمند NFT مانند BAYC یا Cryptopunks سرمایه گذاری کنند. ارزش فعلی این پروژه ها به ترتیب 84 اتر (معادل 142200 دلار) و 74 اتر (معادل 125300 دلار) است. اجاره NFT ها مانند Split NFT ها راه حلی برای این مشکل است. اجاره NFT مشابه اجاره ماشین است که به افراد واقعی امکان می دهد برای مدت زمان محدودی به NFT دسترسی داشته باشند.

NFT های اجاره ای به دو نوع تقسیم می شوند.

نوع اول: اجاره با ضمانت نوع دوم: اجاره بدون ضمانت در ادامه به بررسی این توکن ها می پردازیم.

نوع اول: NFT اجاره ای تضمین شده

در نوع اول (اجاره تضمین شده) صاحب NFT می تواند ملک خود را در بازار اجاره لیست کند. سپس موجر می تواند نسبت به اجاره این دارایی اقدام کند. شرایط موجر و مستاجر در قرارداد هوشمند گنجانده شده است. این شرایط شامل هزینه اجاره و سپرده تضمینی است که به دلیل حفاظت از اموال مستاجر، بالاتر از قیمت اصلی NFT است. پس از رسیدن به تاریخ سررسید، NFT و ضمانت‌نامه‌ها به صاحب اصلی آن بازگردانده می‌شود. سرمایه گذاری برای اجاره NFT هیچ تفاوتی با وام دادن روی پروتکل های DeFi ندارد. اجاره دهنده توکن آن را برای مدت محدودی با سپرده گذاری بیش از ارزش واقعی NFT اجاره می کند. این عناصر در قراردادهای هوشمند کدگذاری می شوند.

نوع دوم: NFT اجاره ای بدون ضمانت

مهم ترین تفاوت NFT های اجاره شده در نوع اول و دوم این است که در نوع دوم، شخص اجاره کننده به نسخه اصلی NFT دسترسی نخواهد داشت. هیچ پلتفرم اجاره وثیقه ای به مستاجرین اجازه نمی دهد با انتقال ملک خود به پلتفرم، یک نسخه رول شده NFT از دارایی خود دریافت کنند. البته، کسی که اجاره می‌دهد می‌تواند با پرداخت هزینه اجاره از نسخه NFT Express Edition استفاده کند. پس از پایان مدت اجاره، شماره NFT Express Issue سوزانده می شود و هزینه اجاره NFT به حساب شخص اجاره کننده واریز می شود. این نوع توکن اجاره ای خطرات را برای هر دو طرف کاهش می دهد زیرا در این روش موجر نیازی به انتقال وثیقه ندارد و موجر نیز نیازی به انتقال مال اصلی خود ندارد. اکنون زمان آن است که به مفهوم NFTFi و نقاط قوت و ضعف آن در بخش وثیقه گذاری نگاهی بیندازیم.

مزایای وثیقه گذاری از طریق NFT چیست؟

NFT های اجاره ای به دارندگان NFT اجازه می دهد تا از مجموعه NFT های خود درآمد غیرفعالی کسب کنند. این استفاده از NFT ها در حال گسترش است و با توجه به شواهد موجود، محبوبیت این خدمات رو به افزایش است. نمونه ای از چنین خدماتی Musee Dezentral نام دارد که به دارندگان NFT اجازه می دهد تا به صورت دوره ای توکن های NFT را اجاره کنند.

معایب وثیقه گذاری از طریق NFT

توکن‌های اجاره بی‌رقیب یک مدل کسب‌ وک ار جدید هستند که پتانسیل زیادی برای سوءاستفاده دارد. به عنوان مثال می توان به Ape Coin airdrop مخصوص دارندگان BAYC اشاره کرد که در آن یک کاربر ناشناس توانسته با دریافت وام فلش، 5 NFT BAYC را قبل از تاریخ انقضا اجاره کند و به این ترتیب کیف پول آن کاربر اجازه دریافت آنها را دارد. در نهایت این کاربر ناشناس از این طریق توانسته 800 هزار دلار درآمد کسب کند.

مشتقات NFT چیست؟

مبادلات مشتقات در بازار NFT یکی از جدیدترین ویژگی های دنیای NFTFi است. مشتقات NFT مشابه مشتقات سایر دارایی ها هستند. این نوع دارایی امکان حدس و گمان در مورد قیمت آتی NFTها را فراهم می کند. در ادامه با نقاط قوت و ضعف NFTFi در بخش مشتقات NFT به تفصیل آشنا خواهیم شد.

قابلیت های مشتقات NFT در NFTFi

مشتقات NFT نقش مهمی در تامین نقدینگی دارند. این دارایی ها همچنین دسترسی به NFT های ارزشمند و تراکنش های اهرمی را در بازار بی نظیر توکن فراهم می کنند. کاربران می توانند برای معامله دارایی های NFT مانند هر دارایی دیگری، موقعیت های خرید یا فروش باز کنند. با حدود 100 تریلیون دلار، بازار مشتقات TradFi بسیار بزرگتر از بازارهای نقدی است. با توجه به ارزش ۱۱ میلیارد دلاری بازار نقدی NFT، پتانسیل رشد بازار مشتقات NFT نیز بالا است.

معایب NFT در NFTFi

معاملات مشتقات NFT بسیار پرخطر است و می تواند باعث از دست دادن حجم بزرگی از دارایی های کاربران شود. علاوه بر این، معاملات مشتقات NFT نوپا و نابالغ در نظر گرفته می شود. بنابراین کلکسیون های بسیار کمی در این بازار قابل معامله هستند.

وام‌دهی و دریافت وام از طریق توکن‌های بی‌همتا

در دنیای NFTFi می‌توان به ۳ طریق مختلف اقدام به دریافت وام نمود:

[/tie_list] لندینگ ان‌اف‌تی P2P لندینگ ان‌اف‌تی CDP استخرهای لندینگ در ادامه به بررسی هر کدام از روش‌های دریافت وام در بازار توکن‌های بی‌همتا می‌پردازیم.

لندینگ ان‌اف‌تی P2P وام‌دهی در بازار توکن‌های بی‌همتا با استقبال زیادی مواجه شده و همچنان در حال گسترش است. روند انجام امور در ان‌اف‌تی لندینگ مانند دیفای لندینگ، با استفاده از قراردادهای هوشمند تسهیل شده است. قراردادهای هوشمند شامل دارایی‌ها، نقدینگی و شرایط دریافت وام می‌شوند. سرویس‌های لندینگ ان‌اف‌تی P2P، بین وام‌دهنده و وام‌گیرنده به صورت مستقیم ارتباط برقرار می‌کنند. در این روش نیازی به کسب اعتماد وجود ندارد و از توکن‌های بی‌همتا به عنوان وثیقه استفاده می‌شود.

لندینگ ان‌اف‌تی CDP دریافت وام از طریق وثیقه‌گذاری در ان‌اف‌تی‌ها، با قفل کردن دارایی در یک قرارداد هوشمند و ایجاد یک استیبل‌کوین ممکن می‌شود. در این نمونه، وثیقه مورد استفاده یک توکن NFT خواهد بود و CDP از طریق یافتن کف قیمت یک کلکسیون ان‌اف‌تی، به وجود می‌آید. این شناسه برای مشخص کردن اندازه وام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استخرهای لندینگ عملکرد استخرهای لندینگ (وام‌دهی) NFT شبیه به استخرهای لندینگ در دیفای است. استخرهای لندینگ از رویکرد وثیقه‌گذاری بیشتر از ارزش توکن‌های بی‌همتا برخوردار هستند. وام‌گیرندگان از دارایی‌های ان‌اف‌تی خود به عنوان وثیقه استفاده کرده و برای انجام این کار کارمزد پرداخت می‌کنند. این هزینه بین وام‌دهنده‌ها توزیع می‌شود تا به این ترتیب برای ایجاد نقدینگی به قدر کافی انگیزه داشته باشند. نقاط ضعف و قوت NFTFi در بخش لندینگ عبارتند از:

مزایای لندینگ ان‌اف‌تی

لندینگ ان‌اف‌تی، نقدینگی بیشتری را پشتیبانی می‌کند. رویکردهای جدید، به وام‌دهندگان اجازه می‌دهد با لورج کلکسیون‌های ان‌اف‌تی خود، از محل هزینه پرداخت وام توسط وام‌گیرنده کسب در‌آمد کنند. وام‌گیرندگان نیز می‌توانند بدون فروش ان‌اف‌تی خود، از شرایط به وجود آمده برای دریافت وام و کسب نقدینگی بهره‌مند شوند.

معایب لندینگ ان‌اف‌تی

مشکل اصلی در لندینگ ان‌اف‌تی، یافتن راهکار مناسب برای قیمت‌گذاری بر روی دارایی‌های NFT است. پلتفرم‌های مختلف از رویکردهای متفاوتی برای تعیین ارزش دارایی استفاده می‌کنند. برخی از آنها با یافتن کف قیمت دارایی و برخی دیگر از اوراکل برای قیمت‌گذاری دارایی‌های ان‌اف‌تی استفاده می‌کنند. یافتن کف قیمت، می‌تواند به ارزش‌گذاری بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی یک دارایی بی‌انجامد؛ به همین دلیل این روش از ارزش زیادی برخوردار نیست. برای رفع این مشکل اغلب پلتفرم‌ها از وثیقه وام‌گیرنده برای ایجاد ثبات و تضمین قیمت استفاده می‌کنند.

معرفی چند پلتفرم بزرگ و شناخته شده در لندینگ ان‌اف‌تی

یکی از شناخته‌شده‌ترین پلتفرم‌های لندینگ ان‌اف‌تی سایت NFTfi.com است. این سرویس دسترسی به نقدینگی را برای دارندگان ان‌اف‌تی ممکن می‌سازد. آنها می‌توانند از این نقدینگی برای دریافت وام از طریق wETH و DAI استفاده کنند. این سرویس یک پلتفرم بی‌واسطه است که بین هولدرها و فراهم‌کنندگان نقدینگی ارتباط برقرار می‌کند. پلتفرم NFTfi.com با ارایه ۱۵۰ کلکسیون ان‌اف‌تی، طیف وسیعی از مشتریان را در اختیار گرفته است.

یکی دیگر از پلتفرم‌های لندینگ ان‌اف‌تی، Arcade است که پیش از این Pawn.fi نام داشت. کاربران Arcade می‌توانند با وثیقه‌گذاری چندین ان‌اف‌تی رپد شده به صورت هم‌زمان، وام دریافت کنند. این یعنی هر کاربر می‌تواند مبلغ زیادی را به عنوان وام دریافت کند. وام‌های این پلتفرم را می‌توان در هر زمان و به صورت کامل در یک مرحله پرداخت کرد که این موضوع انعطاف بیشتری را برای کاربران به وجود می‌آورد.

پلتفرم UnUniFi یک CDP است. این سرویس مدعی‌ است که برای انعطاف بیشتر، بهترین نرخ وام (LTV) را به کاربران NFTFi ارایه می‌کند. این پلتفرم دارای یک بازار داخلی‌ست که کف قیمت یک دارایی ان‌اف‌تی را شناسایی و تعیین می‌کند. این دیتا، برای مشخص کردن میزان وام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.