مقایسه ساخت کوین با ایجاد توکن ارز دیجیتال

مقایسه ساخت کوین با ایجاد توکن ارز دیجیتال

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، ساخت توکن ارز دیجیتال بسیار ساده‌تر از ساخت کوین است. ایجاد کوین مستلزم توسعه و نگهداری موفقیت‌آمیز یک بلاک چین است. البته می‌توان با ایجاد انشعاب در یک بلاک چین، دست به ساخت کوین زد؛ اما در ادامه کار،.

یافتن کاربران برای زنجیره جدید و گره‌های تأییدکننده تراکنش‌ها کار ساده‌ای نیست. با این حال، اگر کوینی را بتوان ایجاد کرد، احتمال موفقیت آن از یک توکن بیشتر است.ساخت کوین اگر تنها خودتان می‌خواهید بلاک چینی را از ابتدا توسعه بدهید، ساخت کوین جدید بر پایه آن می‌تواند بسیار وقت‌گیر باشد. از آن سو، انشعاب یک بلاک چین موجود را می‌توان سریع‌تر انجام داد و از آن به‌عنوان بستری برای ایجاد کوین استفاده کرد. بیت کوین کش با نماد اختصاری BCH یکی از نمونه‌های بارز پروژه‌های منشعب‌شده است. البته انجام این کار، چندان هم ساده نیست و همچنان شما به دانش فنی و کدنویسی بلاک چین احتیاج خواهید داشت. افزون بر این، ساخت و توسعه، بخش ابتدایی کار است و موفقیت هر پروژه در گرو جذب کاربران به بلاک چین تازه است که خود چالشی بزرگ به حساب می‌آید.

ساخت توکن ارز دیجیتال

ساخت توکن در بستر یک بلاک چین خوش‌نام می‌تواند متضمن اعتبار و امنیت آن باشد. اگرچه به این طریق نمی‌توان کنترل همه‌جانبه‌ای بر ابعاد مختلف توکن داشت؛ اما باز هم روش‌هایی برای سفارشی‌سازی بیشتر آن وجود دارد. گفتنی است که وب‌سایت‌ها و ابزارهای مختلفی برای ایجاد توکن به‌ویژه در بلاک چین‌های بایننس اسمارت چین و اتریوم در دسترس است.

برای یک پروژه باید به سراغ ساخت کوین برویم یا توکن؟ برای اپ‌های دیفای یا بازی‌های مبتنی بر مدل pay-to-earn ساخت توکن ارز دیجیتال کفایت می‌کند. در این موارد، هم شبکه بایننس اسمارت چین و هم بلاک چین اتریوم، آزادی و انعطاف‌پذیری زیادی را در اختیار توسعه‌دهندگان می‌گذارند.

اما اگر محدودیت‌های یک کوین یا بلاک چین‌های کنونی برای شما دست‌وپا گیر است، گزینه ایجاد کوین و بلاک چین جدید می‌تواند برایتان راهگشا باشد. بدون تردید، ساخت و برپایی یک بلاک چین و کوین جدید، دشوارتر از ساخت یک توکن است. با این حال، اگر بتوانید با موفقیت از این مرحله عبور کنید، می‌توانید نوآوری‌ها و قابلیت‌های تازه‌ای را عرضه کنید. از جمله بلاک چین‌هایی که توانسته‌اند در این زمینه موفق باشند، می‌توان به بایننس اسمارت چین، اتریوم، سولانا، پالیگان و دیگر موارد اشاره کرد.

به خاطر داشته باشید که برای ساخت ارز دیجیتال در قالب کوین یا توکن، به سخت‌کوشی بسیار همراه با دانش فنی، اقتصادی و شناخت عمیق از بازار نیاز دارید.

برترین راهکارها برای ساخت ارز دیجیتال

زنجیره هوشمند بایننس، اتریوم و سولانا از جمله بلاک چین‌های برتر برای ساخت توکن هستند. در تمامی این شبکه‌ها می‌توان طیف متنوعی از توکن‌ها را بر پایه استانداردهای موجود ایجاد کرد. دو استاندارد BEP-20 و ERC-20 از جمله پرطرفدارترین استانداردها برای ساخت توکن هستند که از سوی تمامی کیف پول‌های رمز ارزی پشتیبانی می‌شوند.

استاندارد ERC-20 متعلق به بلاک چین اتریوم است و BEP-20 هم به شبکه بایننس اسمارت چین تعلق دارد. هر دوی این شبکه‌ها به شما امکان ساخت و سفارشی‌سازی قراردادهای هوشمند را می‌دهند و به این طریق می‌توانید توکن‌های و اپ‌های غیرمتمرکز خود را بسازید. با اپ غیرمتمرکز یا دپ (Dapp) می‌توانید زیست‌بومی را با کارکردهای و قابلیت‌های بیشتر ایجاد کنید.

علاوه بر بلاک چین‌ها و زنجیره‌های اصلی، می‌توانید سراغ زنجیره‌های جانبی یا سایدچین‌ها بروید. این زنجیره‌ها متکی بر یک زنجیره بزرگ همانند اتریوم یا پولکادات هستند؛‌ اما امکان سفارشی‌سازی بیشتری را فراهم می‌کنند. برای مثال، شبکه پالیگان یکی از زنجیره‌های جانبی است که به بلاک چین اتریوم متصل است و تجربه کاربری مشابه اما ارزان‌تر و سریع‌تری را در اختیار کاربران می‌گذارد.

پس از آنکه بلاک چین خود را انتخاب کردید، به روشی برای ساخت ارز دیجیتال نیاز دارید. در بایننس اسمارت چین و دیگر بلاک چین‌های مبتنی بر ماشین مجازی اتریوم، فرایند ساخت ارز دیجیتال تا اندازه‌ای ساده است. همچنین ابزارهای آماده‌ای وجود دارند که می‌توانید برحسب پارامترها و قوانین دلخواه خود، توکن مورد نظرتان را با استفاده از آن‌ها بسازید. این ابزارها به‌طور معمول، پولی هستند؛ اما برای آن دسته از کاربرانی که آشنایی چندانی با قراردادهای هوشمند ندارند، راهگشایند.

اما اگر به دنبال ساخت ارز دیجیتال در قالب کوین و بلاک چین اختصاصی خود هستید، به تیمی از توسعه‌دهندگان و متخصصان بلاک چین نیاز دارید. حتی اگر بخواهید یکی از بلاک چین‌های موجود مانند اتریوم یا بیت کوین را فورک کنید، باز هم کار دشواری پیش رو دارید. دست‌کم در این روش باید انبوهی از کاربران را تشویق کنید که اجرای گره‌ها و اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه شما را برعهده بگیرند.

ساخت ارز دیجیتال! نحوه ساخت یک رمز ارز چگونه است؟

ساخت ارز دیجیتال، از طرفی راحت و از سوی دیگر، بسیار دشوار است. برای هر دو گروهی که این تصورها را دارند، مثال نقضی وجود دارد. ساخت رمزارز می‌تواند بسیار دشوار و در عین حال، بسیار راحت باشد. سختی یا دشواری ساخت ارز دیجیتال را نوع ارز دیجیتال انتخابی شما تعیین می‌کند.

چرا ساخت ارز دیجیتال مورد توجه قرار گرفته است؟

بیت کوین به عنوان اولین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال شناخته می‌شود. انقلابی که ساخت و عرضه بیت کوین ایجاد کرد، باعث شد تا شرکت‌ها و افراد زیادی به این مفهوم جدید روی آورند. هدف از ساخت یک رمزارز می‌تواند متفاوت باشد. عده‌ای با تکیه بر هدف و آینده‌ای که در نظر می‌گیرند، ارز دیجیتال خود را ایجاد می‌کنند. شرکت‌ها، تیم‌های ورزشی و یا بازی‌های آنلاین نیز در این عرصه حضور دارند و تنها برای حمایت، انجام بازی و خرید و فروش جنس‌های خود ارز دیجیتالی را ایجاد کرده‌اند. ویژگی‌هایی که ارزهای دیجیتال با بستر بلاک چین ایجاد کرده‌اند، اصلی‌ترین دلیل محبوبیت آن‌ها است. امنیت بالای ارزها و بلاک چین، شفافیت کامل تمام تراکنش‌ها، سرعت بالای انجام تراکنش‌ها و عدم نظارت توسط نهاد مرکزی، چهار ویژگی اصلی و برتر هر ارز دیجیتال است. برای ساخت ارز دیجیتال، بهتر است عجله نکنید

توکن یا کوین؟

برای ساخت ارز دیجیتال، دو راه کلی پیش روی شما قرار دارد. شما می‌توانید با استفاده از فناوری بلاک چین، توکن یا کوین جدیدی ایجاد کنید. عده‌ای تصور می‌کنند که توکن همان کوین است و می‌توانند به راحتی کوین ایجاد کنند. در ابتدا گفتیم که ساخت رمزارز جدید می‌تواند بسیار دشوار یا راحت باشد. این سختی، به انتخاب توکن یا کوین، به عنوان ارز دیجیتال بستگی دارد. توکن و کوین تفاوت‌های ساختاری زیادی با یکدیگر دارند و نباید این دو را یکی دانست. در ابتدا باید بدانید که کوین‌ها، بلاک چین اختصاصی خود را دارند؛ به طور مثال بیت کوین، بیت کوین کش، اتر، ریپل و لایت از مشهورترین کوین‌های دنیا هستند که بر روی بلاک چین اختصاصی خود کار می‌کنند. در طرف مقابل، توکن‌ها قرار دارند. توکن‌ها را می‌توان بر روی بلاک چین‌های دیگر اجرا کرد. هر بلاک چینی که اجازه ایجاد توکن جدید را بدهد، می‌تواند میزبان توکن شما باشد؛ اما نمی‌توان بر روی بلاک چین دیگری، یک کوین جدید ایجاد کرد. این امر باعث شده تا ساخت توکن و کوین، بسیار متفاوت از هم باشد. از توکن‌های معروف بازار نیز می‌توان به تتر، لینک، دای و یونی اشاره کرد. در حال حاضر بیش از نیمی از توکن‌های دنیا، بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده‌اند.

تفاوت توکن و کوین چیست؟

در وهله اول، کوین‌ها بلاک چین اختصاصی خود را دارند، در صورتی که توکن را می‌توان بر روی بلاک چین ارزهای دیجیتال مختلف ایجاد کرد. کاربرد اصلی کوین، خرید و فروش است. یعنی از طریق کوین‌ها می‌توانید خریدهای خود را انجام دهید و به آن به عنوان یک شیوه پرداخت نگاه کنید. در طرف مقابل، توکن‌ها بیشتر جنبه هواداری و حمایتی دارند. در اکثر اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها، توکن‌ها به عنوان یک دارایی شناخته می‌شوند. با انجام ماموریت‌ها و کارهای مختلف می‌توانید توکن این اپلیکیشن‌ها را به دست آورید. یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی توکن و کوین، امکان استخراج کوین است. کوین‌هایی مانند بیت کوین، قابلیت استخراج دارند. در بلاک چین این کوین‌ها، ماینرها با حل مسائل پیچیده، تراکنش‌ها را تایید می‌کنند؛ اما توکن‌ها قابلیت استخراج ندارند، چون بر روی بلاک چین اختصاصی قرار ندارند. در حقیقت، یکی از نکاتی که باید در احداث یک کوین جدید در نظر گرفت، وجود افرادی به عنوان ماینر برای تایید تراکنش‌ها است. برای ساخت کوین، نیاز دارید تا با بلاک چین و معماری آن به طور کامل آشنا باشید. برای ایجاد بلاک چین جدید نیز نیاز است تا مهارت کدنویسی داشته باشید. در طرف مقابل، توکن نیازی به مهارت کدنویسی ندارد و با استفاده از ابزارهای آماده می‌توانید توکن جدید خود را بسازید. از طرف دیگر، برای اینکه بلاک چین اختصاصی خود را ساخته و توسعه دهید، باید زمان و هزینه زیادی را صرف کنید. توکن این دردسر را ندارد و با صرف هزینه و زمان بسیار کمتری می‌توانید یک توکن جدید ایجاد کنید.

نکات اضافی در ساخت ارز دیجیتال

توجه داشته باشید که مراحل طی شده، برای ساخت توکن رایگان و تستی انجام شد. برای اینکه توکن خود را به طور واقعی بسازید، نیاز است تا کارمزد گس را پرداخت کنید. اگر قصد این کار را دارید، می‌توانید در قدم اول به جای انتخاب شبکه تستی روپستن، شبکه اصلی اتریوم را انتخاب کنید. در این صورت، به جای اتریوم آزمایشی، باید مقداری اتریوم واقعی در کیف پول خود داشته باشید. برای ساخت توکن جدید روی بلاک چین‌های دیگری مانند بایننس نیز می‌توانید به همین روال عمل کنید. روند کلی پروسه ساخت توکن، به همین شکل بوده و تنها در تعداد مراحل و جزئیات مراحل، تفاوت‌هایی وجود دارد.

توکنومیک توکن خود را طراحی کنید

توکنومیک در واقع مبین اصول اقتصادی حاکم بر رمز ارز شما است و ویژگی‌هایی همچون سقف عرضه، روش توزیع و قیمت‌گذاری اولیه آن را معین می‌کند. اگر توکنومیک یک پروژه به درستی طراحی نشود، ممکن است یک ایده خوب به راحتی شکست بخورد و انگیزه کاربران هم برای خریداری توکن آن پروژه کور شود. برای مثال، اگر یک استیبل کوین بسازید؛ اما به درستی پشتوانه آن را تعیین نکنید، نباید انتظار داشته باشید کسی آن را بخرد یا نگه‌داری کند.

سازگاری پروژه مدنظر خود را با چارچوب‌های نظارتی بررسی کنید

کشورهای جهان هر یک قوانین و قواعد مخصوص به خود را در حوزه رمز ارزها دارند. حتی در برخی از کشورها و حوزه‌های قضایی، استفاده از رمز ارزها به کل ممنوع است. حواستان به تعهدات قانونی احتمالی در صورت عرضه کوین یا توکن باشد و از انطباق با مقررات نظارتی غافل نشوید.

آموزش رویه کلی ساخت ارز دیجیتال اگر تنها به دنبال ساخت توکن هستید، نیازی نیست تمامی این ۷ مرحله را طی کنید. سه مرحله اول برای شما از همه مهمتر است. بخش عمده‌ای از این دستورالعمل‌ها مشتمل بر مراحل پایه ساخت یک بلاک چین پیش از صدور کوین دلخواه است. پیش از آموزش عملی ساخت توکن ارز دیجیتال، 7 مرحله اولیه را مرور می‌کنیم.

1- یک پلتفرم بلاک چینی مناسب را انتخاب کنید برای یک توکن، شما باید ابتدا بلاک چین دلخواه و مناسب خود را برگزینید. بایننس اسمارت چین و اتریوم از جمله گزینه‌های پرطرفداری هستند؛ اما زنجیره‌های جانبی نیز می‌توانند کار شما را راه بیندازند. از یاد نبرید که برای ساخت کوین ارز دیجیتال اختصاصی باید ابتدا بلاک چین ویژه خود را طراحی کنید و این مستلزم استخدام یک متخصص بلاک چین است.

۲- الگوریتم اجماع مناسب را انتخاب کنید اگر در حال ایجاد بلاک چین ویژه خود هستید یا آنکه نمی‌دانید کدام یک از بلاک چین‌های موجود را می‌خواهید انتخاب کنید، پیش از هر چیز، سازوکار اجماع مناسب خود را برگزینید. این سازوکارها تعیین می‌کنند که اعضای یک شبکه چگونه باید تراکنش‌ها را تأیید و اعتبارسنجی کنند. بیشتر بلاک چین‌ها از سازوکار اجماع اثبات سهام استفاده می‌کنند؛ زیرا به زیرساخت سخت‌افزاری کم‌تری نیازمند است و انواع و اقسام متفاوتی هم دارد. افزون بر اثبات سهام، می‌توان از سازوکار اجماع اثبات کار استفاده کرد که عده‌ای می‌گویند امن‌تر از دیگر روش‌ها است؛ با این حال، حفظ این سازوکار بسیار گران است و افزون بر این، سازگاری کمتری با محیط زیست دارد.

۳- معماری بلاک چین خود را طراحی کنید این مرحله، تنها زمانی موردنیاز است که درصدد ساخت کوین باشید. هر بلاک چینی به همه افراد اجازه نمی‌دهد در فرایند اجرای گره‌ها یا صحت‌سنجی تراکنش‌ها مشارکت کنند. باید بین انواع بلاک چین، یکی را انتخاب کنید. گفتنی است که بلاک چین‌ها می‌توانند عمومی، خصوصی، مجوزدار یا فاقد مجوز باشند. انتخاب هر یک از این‌ها به کوین و پروژه شما بستگی دارد. برای مثال، یک شرکت ممکن است علاقه به پیاده‌سازی بلاک چین خصوصی داشته باشد تا بتواند آن را بهتر کنترل کند.

۴- آستین‌ها را بالا بزنید و توسعه بلاک چین را آغاز کنید اگر دانش تخصصی ساخت بلاک چین و ارز دیجیتال ندارید، باید به سراغ متخصصان این حوزه بروید. وقتی بلاک چین، طراحی و در یک محیط آزمایشی اجرا شود، دیگر تغییرات مفاهیم و نقش‌های اصلی آن بسیار دشوار می‌شود. پیش از هر چیز از یک شبکه آزمایشی استفاده کنید تا مطمئن شوید که همه چیز طبق برنامه کار می‌کند و افزون بر این، برای ساخت بلاک چین خود با یک تیم درست و درمان توسعه همکاری کنید.

۵- رمز ارز خود و کد آن را حسابرسی کنید در حوزه رمز ارزها شرکت‌هایی وجود دارند که می‌توانند کد بلاک چین و رمز ارز آن را برای یافتن هرگونه آسیبب‌پذیری احتمالی، حسابرسی کنند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به سرتیک (Certik) اشاره کرد. پس از طی حسابرسی می‌توانید حتی نتایج آن را به صورت عمومی منتشر کنید و یافته‌های آن را در عمل به کار ببندید. طی این مرحله، باعث می‌شود که خاطر شما به عنوان سازنده آسوده باشد و سرمایه‌گذاران هم از از افتادن در دام زیان‌های احتمالی دور شوند.

۶- دوباره موارد قانونی را بررسی کنید پس از آنکه بلاک چین خود را راه‌اندازی کردید و آماده ساخت ارز دیجیتال خود هستید، بهتر است سراغ یک مشاور حقوقی بروید تا ببینید که آیا نیاز به درخواست مجوز دارید یا نه. دوباره یادآور می‌شویم که رسیدن به این مرحله به صورت تکی دشوار است و بدون تردید نیازمند کمک از بیرون هستید.

۷- ارز دیجیتال خود را بسازید چه کوین را انتخاب کنید چه توکن، سرانجام باید آن را صادر و منتشر کنید. بهترین روش ساخت ارز دیجیتال به نوع توکنومیک شما بستگی دارد. برای مثال، توکن‌های دارای سقف عرضه معین، معمولاً از طریق یک قرارداد هوشمند به‌طور یکجا صادر می‌شوند. اما کوین‌هایی هم وجود دارند که به تدریج صادر می‌شوند؛ درست مثل بیت کوین که وقتی ماینرها بلاک‌های جدید را اعتبارسنجی می‌کنند، واحدهای آن ساخته می‌شود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.