شبکه ‌BEP2 و BEP20 چیست و چه تفاوت و فرقی با بستر انتقال ERC20 دارد؟

شبکه ‌BEP2 و BEP20 چیست و چه تفاوت و فرقی با بستر انتقال ERC20 دارد؟

پیش از آغاز بررسی تفاوت ERC20 و BEP20، بهتر است کمی در مورد شبکه بایننس چین و استاندارد BEP2 بدانیم. هنگامی که صرافی بایننس (Binance)، بلاک چین مختص خود یعنی بایننس چین (Binance Chain) را راه‌اندازی نمود، همزمان اعلام کرد

در این صرافی واریز و برداشت با استانداردهای فنی متفاوت امکان‌پذیر شده است. به این معنی که شما می‌توانید یک توکن ERC20 به حساب بایننس خود واریز کرده و توکن BEP2 برداشت کنید و بالعکس. به عنوان مثال می‌توانید چین لینک (رمز ارز LINK) که یک توکن ERC20 است را (از شبکه اتریوم) به حساب بایننس خود واریز کرده و سپس آن را به عنوان توکن BEP2 (به شبکه بایننس چین) برداشت کنید. البته توجه داشته باشید که آدرس هر دو شبکه متفاوت است.

هدف از طراحی این استاندارد ها مقابله با تقلب، ناسازگاری های فنی بین توکن ها و پیشگیری از صدور توکن هایی که با اصول بلاکچین همسو نیستند می باشد. برخی از این قوانین تاثیر زیادی در ارزش توکن دارند. مثلاً الزاماتی که برای عرضه کل یا ضرب توکن جدید در نظر گرفته می شود می تواند به کاهش ارزش بالقوه توکن کمک کند. در حال حاضر در میان استاندارد های مختلفی که برای توکن ها در بلاکچین های مختلف در نظر گرفته می شود، سه مورد از بقیه ارزش و اهمیت بیشتری دارند.

استانداردهای BEP2، BEP20 و ERC20 همان سه استانداردی هستند که دارای اهمیت بالاتری در مقایسه با دیگر استاندارد توکن ها می باشند. دو استاندارد اولیه یعنی BEP2 و BEP20 شباهت زیادی به هم دارند اما استاندارد ERC20 بیشتر با آنها متفاوت می باشد. در این مطلب قصد داریم در مورد این استاندارد توکن ها و تفاوت آنها نکات مختلفی را خدمت شما بیان کنیم.

آدرس BEP2 توکن شبکه بایننس چین اینگونه شروع می‌شود:

bnb136ns6lfw4zs5hg4n85vdthaad7hq5m4gtkgf23

آدرس ERC20 توکن شبکه اتریوم اینگونه شروع می‌شود:

0x0e806cea8e5beba6df97354ef7f22b66c5a2ce82

همچنین آدرس BEP2 در اکثر مواقع نیاز به استفاده از ممو (MEMO) دارد که برای واریز و برداشت بر بستر ERC20 نیازی نیست. بنابراین هنگام واریز یا برداشتن سردرگمی زیادی ایجاد نمی‌کند.

تفاوت توکن استاندارد ERC20 و BEP20 پس از راه‌اندازی بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) و ایجاد دسترسی واریز و برداشت برای توکن‌های BEP20، اوضاع برای بسیاری از تازه‌واردان گیج کننده شد. گزینه BEP20 اکنون برای رمز ارزها و توکن‌های اصلی مانند BTC ،ETH ،USDT ،LINK ،DOT ،DAI ،EOS ،LTC ،XRP ،XTZ ،BCH ،BAND ،ADA و غیره در دسترس است. بنابراین هنگام واریز یا برداشت هر یک از این کوین‌ها، از شما خواسته می‌شود نوع شبکه مورد نظر جهت انتقال دارایی‌ها را انتخاب کنید.

پس از وارد کردن آدرس کیف پول خود یا آدرس گیرندگان برای برداشت، مبادله به طور خودکار شبکه را بر اساس آدرس وارد شده انتخاب می‌کند.

اما آنچه بیشتر گیج کننده است، این است که هر دو استاندارد BEP20 و ERC20 قالب آدرس یکسانی دارند و همچنین آن‌ها رمز ارز ETH را به عنوان BEP20 لیست کرده‌اند. امید می‌رود به زودی این مورد توسط توسعه‌دهندگان شبکه بایننس تغییر کند تا کاربران کمتر دچار سردرگمی شوند.

بنابراین تفاوت این دو شبکه چیست، چرا BEP20 از آدرس مشابه ERC20 استفاده می‌کند و هنگام انتقال رمز ارز ETH یا توکن‌های دیگر کدام یک را باید انتخاب کنیم؟ در اینجا ما وارد مشخصات فنی استاندارد توکن‌ها نخواهیم شد و فقط به توضیح اصول انواع شبکه خواهیم پرداخت.

بایننس اسمارت چین و توکن های BEP20 روی آن

بایننس اسمارت چین یک بلاک چین موازی بایننس چین است که برای ایجاد قرارداد هوشمند (Smart Contract) طراحی شده و دارای یک محیط سازگار با ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine) است. البته این به معنای رقابت با اتریوم و رمز ارز ETH نیست. بایننس اسمارت چین فقط یک بلاک چین سازگار اتریوم بوده و به گونه‌ای طراحی شده است که دارای سرعت بیشتر و کارمزد کمتر در انجام تراکنش‌ها باشد.

کاربران می‌توانند همان دارایی با استاندارد ERC20 را در زمان کوتاه‌تر و کارمزد کمتر در شبکه بایننس اسمارت چین با استاندارد فنی BEP20 انتقال دهند. آدرس‌ها در اسمارت چین مشابه اتریوم، با 0x آغاز می‌شود. به عنوان مثال:

0x0e806cea8e5beba6df97354ef7f22b66c5a2ce82

توکن رپد و شبکه های ‌BEP2 و BEP20

توکن‌ رپد (Wrapped Token) نوعی رمز ارز است که ارزش خود را به ارز دیجیتال اصلی گره می‌زند. به عنوان مثال، رمز ارز LINK‌ با استاندارد ERC20، با توکن LINK با استاندارد BEP20 با نسبت یک به یک پیوند می‌خورد، ولی جنس استاندارد آن‌ها تفاوت دارد.

نه تنها رمز ارزهای ERC20، بلکه حتی نسخه‌ توکن‌های رمزنگاری شده BEP20 برای بیت کوین (BTC)، تتر (USDT)، لایت کوین (LTC) و اتریوم (ETH) نیز در بایننس اسمارت چین موجود است. هدف این رمز ارزها ایجاد قابلیت استفاده در صرافی غیر متمرکز (DEX) و بهره‌مندی از سرعت و کارایی معاملاتی بلاک چین جدید است. لازم به ذکر است این توکن‌های رپد توسط بایننس صادر می‌شوند.

تفاوت کارمزد در انتقال توکن بر بستر شبکه های BEP2 ،BEP20 و ERC20

همانطور که گفته شد، برای کاربران تازه وارد، اصلی‌ترین نکته این است که هنگام انتقال دارایی‌ها، به استاندارد مبدا و مقصد توجه کنند. تمام چیزی که شما برای درک آن نیاز دارید:

ERC20 بلاک چین اتریوم که آدرس‌های آن با 0x شروع می‌شود. BEP2 بلاک چین بایننس چین که آدرس‌های آن با bnb شروع می‌شود و اغلب نیاز به پر کردن مقدار MEMO دارد. BEP20 بلاک چین بایننس اسمارت چین که آدرس‌های آن همانند اتریوم با 0x شروع می‌شود، اما شبکه آن با استاندارد ERC20 متفاوت است. در این شرایط، اگر قصد دارید برای انتقال دارایی خود از بایننس به کیف پول تراست والت یا سایر مقصدها کارمزد کمتری بپردازید، استانداردهای BEP2 و BEP20 گزینه مناسبی هستند. اما باید حتما توجه داشته باشید که آدرس مقصد، از جنس این دو استاندارد باشند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید چین لینک را با استاندارد BEP2 به والت منتقل کنید، لازم است که توکن LINK بر بستر BEP2 را در کیف پول خود جستجو کرده و آدرس آن را که با bnb آغاز می‌شود، هنگام ارسال استفاده کنید.

همچنین به یاد داشته باشید که در صورت انتقال دارایی بر بستر BEP2 و یا BEP20 به کیف پول، دارایی شما از جنس همین بسترها خواهد بود و نمی‌توانید آن‌ها را مجددا به یک آدرس متفاوت مانند ERC20 ارسال کنید. همچنین شایان ذکر است که کارمزدها در شبکه BEP2 و BEP20 از جنس بایننس کوین (BNB) هستند، در حالی که برای انتقال‌های ERC20 نیاز به پرداخت اتریوم (ETH) به عنوان کارمزد دارید.

بنابراین شبکه های ‌BEP2 با BEP20 است و هر دوی آن‌ها نیز از استاندارد ERC20 متمایز هستند. باز هم تاکید می‌شود در هنگام واریز یا برداشت، حتما شبکه مورد نظر خود را به درستی انتخاب کرده و اطمینان حاصل کنید که از بلاک چین صحیحی که پلتفرم مربوطه پشتیبانی می‌کند استفاده کرده‌اید.

استاندارد BEP2 چیست؟ | فرق Bep2 و Bep20 چیست؟

برای پاسخ به این سوال که شبکه bep2 چیست و حتی اینکه bep2 مخفف چیست، باید بدانید که هر بلاکچین، قوانین و ضوابط خاصی دارد که هنگام ایجاد توکن باید اجرا شوند. ضوابط مخصوص هر شبکه یا همان استانداردها، نشان‌دهنده این است که در ساخت توکن یا پول دیجیتال، قواعد و مشخصات فنی و امنیتی شبکه رعایت شده است. استاندارد ساخت و اجرای توکن در Binance Chain یا همان بلاکچین بایننس، بستر BEP2 است.

بایننس کوین (BNB) که رمزارز بومی بلاک چین بایننس است، در ابتدا بر روی استاندارد ERC20 (استاندارد ساخت توکن در شبکه اتریوم است و بسیاری از توکن‌ها بر پایه این استاندارد ساخته شده‌اند) راه‌اندازی شد. در واقع بایننس کوین، اولین توکنی بود که به استاندارد BEP2 منتقل شده است و ارزهای bep2 یا به عبارت بهتر، سایر توکن های bep2 پس از BNB، به این شبکه اضافه شدند.

گفتنی‌ست، به‌دلیل سرعت بالای انتقال در شبکه bep2 و همچنین پایین بودن میزان کارمزد bep2، بسیاری از رمزارزهای محبوب بازار کریپتوکارنسی، در بستر BEP2 قابل معامله هستند. بیت کوین، اتریوم، تتر و کاردانو از محبوب‌ترین کوین‌های قابل مبادله در این شبکه هستند.

آدرس توکن‌ BEP2 با عبارت bnb شروع می‌شود و در اکثر مواقع برای برداشت و واریز این توکن کاربران به تگ ممو (MEMO) نیاز دارند؛ این در حالی است که آدرس‌ bep20 استانداردی مشابه توکن‌های ERC-20 دارد و با 0x شروع می‌شود.

شبکه BEP20 چیست؟

استاندارد BEP-20 که به آن BSC هم گفته می‌شود، به «اسمارت چین بایننس» مشهور است. BEP20 مخفف عبارت «Binance Smart Chain Evolution Proposal 20» به معنی «طرح پیشنهادی جهت تکامل شبکه بایننس اسمارت» است. این استاندارد، یک بلاک چین موازی با BEP-20 است که به‌منظور ایجاد سازگاری بیشتر با شبکۀ اتریوم ایجاد شده است. تأیید سریع بلاک‌ها و همچنین کارمزد پایین از جمله مواردی هستند که شبکه BSC برای تراکنش‌های اتریومی ایجاد کرده است.

استاندارد BEP2 و BEP20 چیست؟

به زبان ساده استاندارد های ساخت تو‌کن در بلاک چین Binance Chain و بایننس اسمارت چین می باشند.

احتمالا زمانی که قصد داشته اید کریپتوکارنسی خود را انتقال دهید از شما خواسته می شود که شبکه مد نظر خودتان را انتخاب کنید که استاندارد BEP2 و BEP20 بدون شک جزو گزینه های شما هستند.

بنابراین تصمیم گرفتیم به صورت مفصل تر به معرفی این دو استاندارد بلاک چین بایننس اسمارت چین بپردازیم.

بررسی شبکه BEP2 و کاربرد آن شبکه BEP-2 یک استاندارد فنی برای صدور و اجرای توکن در Binance Chain است.

این شبکه مجموعه قوانینی را تعریف می کند که نشانه ها برای عملکرد در این اکوسیستم، باید از آنها پیروی کنند.

می توان گفت استاندارد قابل مقایسه برای صدور توکن در بلاکچین اتریوم ، ERC-20 است.

BEP-2 یک نرم افزار نیست، بلکه مجموعه ای از مشخصات فنی است.

این قوانین اطمینان می دهد که نشانه های موجود در اکوسیستم Binance Chain می توانند به طور یکپارچه با یکدیگر تعامل داشته باشند.

توکن های BEP-2 این قابلیت را دارند که طیف وسیعی از دارایی های دیجیتال و کالاهای قابل تجارت را نشان دهند.

این شبکه تضمین می کند که همه آنها می توانند به راحتی با یکدیگر و اکوسیستم اطراف ترکیب شوند.

شبکه BEP-2 همچنین برخی از اساسی ترین ویژگی های توکن های صادر شده روی Binance Chain را تعریف می کند و درعین حال، نشانه های مختلفی همچنان برای موارد استفاده خاصی که برای آنها ایجاد شده اند، پیاده سازی های مختلفی خواهند داشت.

لازم به توضیح است که ایجاد استانداردی از این دست، میزان تلاش مورد نیاز توسعه دهندگان برای صدور رمز را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

در نهایت می توان گفت، BEP-2 یک مجموعه مشترک از قوانین برای مدیریت رمزها در Binance Chain است و مشخص می کند که چه اطلاعاتی رمز را در Binance Chain ایجاد می کند و چه اعمالی را می توان با یک رمز در Binance Chain انجام داد.

امروزه بیشتر توکن های محبوب توکن های ERC-20 هستند که بر روی Ethereum ساخته شده اند.

این درحالی است که BEP-2 یک استاندارد فنی جهت پیاده سازی و راه اندازی توکن در بلاکچین Binance است و BEP- 20 یک استاندارد رمز در زنجیره هوشمند Binance است.

به عنوان مثال اگر BEP-20 را به عنوان شبکه انتخاب کرده و رمز ERC-20 خود را پس بگیرید، در اسکن Bsc و نه Etherscan قابل مشاهده خواهد بود.

به این دلیل که آن را در زنجیره Binance و نه زنجیره Ethereum پس گرفتید.

بنابراین هنگام واریز یا برداشت حتماً شبکه مورد نظر خود را به درستی انتخاب کنید.

اطمینان حاصل کنید که از زنجیره صحیحی که پلتفرم پشتیبانی می کند، استفاده کرده اید. امروزه بیشتر توکن های محبوب توکن های ERC 20 هستند که بر روی Ethereum ساخته شده اند.

ERC-20 یک استاندارد فنی برای قراردادهای هوشمند در بلاکچین Ethereum برای رمزها است. BEP-2 یک استاندارد فنی برای پیاده سازی و راه اندازی توکن در بلاک چین Binance است. BEP-20 یک استاندارد ساخت توکن در اسمارت چین Binance است. ERC20 بلاک چین اتریوم که آدرس‌های آن با 0x شروع می‌شود. BEP2 بلاک چین بایننس چین که آدرس‌های آن با bnb شروع می‌شود و اغلب نیاز به پر کردن مقدار MEMO دارد. BEP20 بلاک چین بایننس اسمارت چین که آدرس‌های آن همانند اتریوم با 0x شروع می‌شود، اما شبکه آن با استاندارد ERC20 متفاوت است. نمی توان گفت کدام بهتر است زیرا هرکدام ویزگی ها و امکانات خاص خود را دارد که ممکن است برای شما کاربردی تر باشد اما اگر علاقه دارید توکن خود را بتوانید روی اکثر پلتفرم ها منتقل کنید بهتر است از ERC20 استفاده کنید زیرا مورد پذیرش اکثر پلتفرم ها و کیف پول های معتبر است.

البته این به معنی عدم پذیرش BEP2 یا BEP20 نیست و این دو استاندارد نیز به زودی بسیار فراگیر خواهند شد.

توکن رپد و شبکه های ‌BEP2 و BEP20

توکن‌ رپد (Wrapped Token) نوعی رمز ارز است که ارزش خود را به ارز دیجیتال اصلی گره می‌زند. به عنوان مثال، رمز ارز LINK‌ با استاندارد ERC20، با توکن LINK با استاندارد BEP20 با نسبت یک به یک پیوند می‌خورد، ولی جنس استاندارد آن‌ها تفاوت دارد.

نه تنها رمز ارزهای ERC20، بلکه حتی نسخه‌ توکن‌های رمزنگاری شده BEP20 برای بیت کوین (BTC)، تتر (USDT)، لایت کوین (LTC) و اتریوم (ETH) نیز در بایننس اسمارت چین موجود است. هدف این رمز ارزها ایجاد قابلیت استفاده در صرافی غیر متمرکز (DEX) و بهره‌مندی از سرعت و کارایی معاملاتی بلاک چین جدید است. لازم به ذکر است این توکن‌های رپد توسط بایننس صادر می‌شوند.

ERC20 چیست؟

استاندارد سومی که در این مطلب قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم ERC20 است. این استاندارد توکن در بلاکچین اتریوم برای کوین هایی مورد استفاده قرار می گیرد که قابل تعویض هستند. توکن های قابل تعویض به توکن هایی گفته می شود که برای هر واحد آنها یک ارزش استاندارد و غیر منحصر به فرد در نظر گرفته می شود. ارزهای دیجیتالی که ما در دنیا نمونه‌های بیشمار آنها را مشاهده می‌کنیم بخشی از توکن های قابل تعویض هستند.

در واقع به این دلیل ارزهای دیجیتال قابل تعویض هستند که هر واحد آن ها از واحد دیگر قابل تشخیص نیست. مثلاً هر اتر غیر قابل تشخیص است و به اندازه هر اتر دیگر ارزش دارد. توکن های قابل تعویض با توکن های غیر قابل تعویض از این نظر تفاوت دارند که دارای یک مقدار غیر استاندارد منحصر به فرد یا NFT هستند. به همین دلیل اتریوم استاندارد دیگری برای این توکن ها تحت عنوان ERC20 اختصاص داده است.

ERC20 استاندارد توکنی است که به طور گسترده برای توسعه قراردادهای هوشمند در DApps مورد استفاده قرار می گیرد.

مقایسه BEP2 و BEP20 با ERC20

با توجه به محبوبیت رو به رشدی که قراردادهای هوشمند و Dapps دارند، استاندارد توکن های BEP20 و ERC20 در مقایسه با استاندارد توکن BEP2 بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و مورد توجه واقع می‌شوند. البته شاید استفاده از استاندارد BEP2 برای افرادی که علاقه دارند ارز دیجیتال را با استفاده از جفت سکه های مختلف معامله کنند جذاب باشد.

اما باز هم به دلیل اینکه استفاده از این استاندارد و عدم پشتیبانی آن از قراردادهای هوشمند به کاربران اجازه نمی‌دهد در یک دنیای غنی و بزرگتر فعالیت کنند، کمتر افرادی را می بینید که به سراغ آن بروند. احتمالا خودتان هم متوجه شده‌اید که توضیحات ابتدایی ما به این دلیل بیان شده است که از این مرحله به بعد کاری به استاندارد BEP2 نخواهیم داشت و قصد داریم به صورت جزئی‌تر BEP20 و ERC20 را مورد مقایسه قرار دهیم تا متوجه شویم کدام یک از آنها بهتر هستند.

مقایسه قوانین استانداردهای BEP20 و ERC20

مهمترین هدفی که طراحان استاندارد توکن دارند، ایجاد پارامترهایی به نام توابع در دنیای بلاکچین است. این استانداردها توسط قراردادهای هوشمند، کیف پول ها وبازارها هنگام تعامل با ERC20 و BEP20 استفاده می شوند. استاندارد ها شامل ۶ عملکرد هستند که می‌توان آنها را برای یک توکن مشخص کرد. توابعی که در مورد آنها صحبت کردیم برای اهداف مختلفی تعیین می شوند. این اهداف عبارتند از:

اولین هدف از مشخص شدن توابع، نشان دادن کل عرضه توکن ها است. میزان عرضه، در ارزش یک توکن و قیمت معاملاتی آن تاثیر زیادی دارد و به همین دلیل است که استانداردهای مختلف در این زمینه طراحی می شوند. دومین هدف از تعیین توابع نمایش موجودی توکن یک آدرس در یک شبکه است. از دیگر دلایل تعریف این توابع می‌توانیم‌ به تعریف نحوه ارسال توکن ها به یک آدرس یا از یک آدرس اشاره کنیم. شما با استفاده از این استاندارد ها مشخص می کنید که چگونه از یک آدرس مجاز می‌توان برداشت‌های متعدد داشت. هم چنین محدودیت هایی که قرار است برای معاملات از یک آدرس به آدرس دیگر وضع شود در همین استانداردها قرار می گیرد. BEP20 به عنوان یک استاندارد جدید تر در مقایسه با ERC20، چهار عملکرد اضافی در مقایسه با عملکرد هایی که اشاره کردیم دارد. نام توکن، نماد توکن، تعداد اعشار برای یک واحد توکن و در نهایت آدرس صاحب توکن از جمله ویژگی هایی هستند که در استاندارد BEP20 وجود دارند و مزیت و برتری آن را نشان می‌دهند.

تنوع توکن ها در BEP20 بیشتر است یا ERC20؟

یکی دیگر از راههای مقایسه این دو استاندارد بررسی تنوع توکن ها در آنها می باشد. در حال حاضر بزرگترین پلتفرم قرارداد هوشمند جهان اتریوم است. که نزدیک به سه هزار توکن را پشتیبانی می کند و اکثر قریب به اتفاق این توکن ها بر اساس استاندارد ERC20 عمل می کنند. این در حالی است که BSC فقط بیش از ۸۰۰ توکن را میزبانی می‌کند که آنها هم بر اساس استاندارد توکن BEP20 فعالیت دارند.

البته یک نکته بسیار مهم را اینجا باید بیان کنیم و آن هم این است که این میزان پشتیبانی BEP20 از توکن ها در مدت زمان کوتاهی از زمان راه‌اندازی آن اتفاق افتاده است. با تمام این توصیفات اگر علاقه داشته باشید روی توکن‌های معتبرتری سرمایه گذاری کنید به نظر می‌رسد استاندارد ERC20 در این زمینه گزینه مناسب‌تری محسوب شود چرا که انتخاب گسترده تری در اختیار شما قرار می دهد. اما با این حال برای توکن های جدید که در حال طراحی هستند BEP20 گزینه مناسب تری به حساب می آید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.