هش ریت – Hash rate بیت کوین چیست؟

هش ریت – Hash rate بیت کوین چیست؟

«هش ریت» را می‌توانیم به این شکل معنی کنیم: هش ریت (Hash Rate)، سرعت پردازش یک دستگاه ماینر است. ماینینگ در ارزهای دیجیتال به معنی یافتن بلوک جدید از طریق انجام محاسبات پیچیده‌ی ریاضی است. در یک شبکه‌ی بلاک چین، بلوک‌ها را می‌توان مشابه

یک معمای ریاضی درنظر گرفت. ماینرها با هدف یافتن جواب این معما، در هر ثانیه هزاران یا میلیون‌ها پاسخ متفاوت را ارائه می‌کنند. هرچه سرعت پردازش یک ماینر بالاتر باشد، در بازه‌ی زمانی کوتاه‌تر، پاسخ‌های بیش‌تری برای پیدا کردن هش شبکه ارائه می‌کند. به همین دلیل هم هست که احتمال موفقیت آن ماینر افزایش پیدا می‌کند. پس نرخ هش یک دستگاه استخراج، یکی از مهمترین المان‌ها در انتخاب آن خواهد بود. هش ریت که به هش پاور (Hash Power) نیز معروف است، سرعت کار کردن یک دستگاه استخراج بیت کوین است. بنابراین به صورت خلاصه، در ماین کردن بیت کوین هرچه سرعت پردازش ماینر بیش‌تر باشد، احتمال موفقیت نیز افزایش می‌یابد. تابع هش یا Hash Function تابعی است که به کمک آن می‌توان اطلاعات را فشرده کرد. فشرده سازی اطلاعات، یعنی خروجی تابع هش به مراتب از ورودی آن کوچکتر شود. تابع هش در بسیاری از قسمت‌های رمزنگاری، با هدف تبدیل یک ورودی‌ که اندازه و طول مختلفی دارد، به یک خروجی با اندازه و طول ثابت، کاربرد دارد. توابع هش رمزنگاری برای استفاده در پردازش تراکنش‌های رمز ارزها بسیار کاربرد دارند. این توابع، امنیت بسیار بالایی داشته و در برنامه هایی امنیتی، امضای دیجیتال و … به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در استخراج ارزهای دیجیتال، “هش” یک عملیات محاسباتی یا حدس برای حل یک بلوک است.

تاریخچه استخراج بیت کوین

در حال حاضر دیگر امکان ماین کردن بیت کوین با استفاده از سیستم‌های کامپیوتر خانگی یا لپ تاپ‌ها وجود ندارد. قدرت پردازش ماینرهای امروزی به مراتب بالاتر از کامپیوترهای معمولی است و این کامپیوترها، در رقابت با دستگاه‌های ماینینگ هیچ شانس موفقیتی ندارند. اما در اولین سالی که بیت کوین معرفی شد، افراد می‌توانستد به راحتی با کامپیوترهای خانگی خود، بیت کوین را استخراج کنند. در ادبیات دقیق‌تر، در ابتدا امکان استخراج بیت کوین با استفاده از GPU امکان‌پذیر بود. اما امروزه با ورود ASIC ها دیگر شانسی برای موفقیت سیستم‌های قدیمی نیست و کاملا از رده خارج شده‌اند.

هش ریت های مختلف بیت کوین چه معنایی دارند؟

واحد اندازه‌گیری هش ریت، هش بر ثانیه یا H/s است. برای مثال اگر Hash Rate یک دستگاه ۶۰ هش بر ثانیه باشد، در هر ثانیه ۶۰ هش (پاسخ) متفاوت را برای حل بلوک (حل معما) ارائه می‌کند. نرخ هش بیت کوین را با عباراتی همچون مگا، گیگا و ترا نشان می‌دهند. علت استفاده از این واحدها این است که عدد هش ریت بیت کوین بسیار بالاست. به همین دلیل برای نمایش آن از واحد مگا (میلیون)، گیگا (میلیارد) و ترا (هزار میلیارد) استفاده می‌شود. مثال‌های نرخ هش را در زیر ملاحظه می‌کنید:

1KH/S = یک کیلو هش به معنی هزار هش در ثانیه است.

1MH/S = یک مگا هش به معنی یک میلیون هش در ثانیه است.

1GH/s = یک گیگا هش به معنی یک میلیارد هش در ثانیه است.

1TH/s = یک ترا هش به معنی هزار میلیارد هش در ثانیه است.

هر چقدر عدد هش ریت بالاتر رود، ماینینگ بیت کوین دشوارتر خواهد شد. در مورد بیت کوین، سختی شبکه به طور منظم تنظیم می‌شود تا در نهایت مقدار ثابتی بیت کوین تولید شود. هرچقدر ماینرهای بیش‌تری وارد شبکه شوند، سختی شبکه نیز افزایش می‌یابد. در این شرایط، هر ماینر که نرخ هش بالاتری داشته باشد، شانس بیش‌تری برای کسب پاداش خواهد داشت.

برای این که بدانید برای استخراج بیت کوین به چه قدرتی نیاز دارید، باید از ماشین حساب نرخ هش استفاده کنید، که برای محاسبه آن به اطلاعات زیر نیاز داریم:

قدرت هش میزان برق مصرفی کارمزد استخر هزینه به ازای هر کیلو وات ساعت با در نظر گرفتن موارد بالا مشخص می‌شود که درآمد روزانه‌ی شما از ماین کردن بیت کوین چقدر خواهد بود.

زمان استخراج بیت کوین با لپ تاپ چقدر است؟

همانطور که در بالا اشاره شد، استفاده از لپ تاپ برای ماین کردن بیت کوین کاملا منسوخ شده است. اما شاید برایتان جالب باشد بدانید اگر فردی بخواهد با سیستم معمولی خود استخراج بیت کوین انجام دهد، برای ماینینگ یک بیت کوین چقدر زمان نیاز دارد. نرخ هش یک لپ تاپ را 48 در نظر بگیرید. به صورت تئوری برای استخراج یک بیت کوین در روز، به 16500 تراهش بر ثانیه نیاز داریم. این مقدار برابر 1,425,600,000 تراهش در روز است. در نتیجه برای ماین یک بیت کوین در روز به 1,425,600,000,000,000,000,000 هش نیاز داریم. هش ریت لپ تاپ 48 هش بر ثانیه است. این دو عدد را باهم مقایسه کنید! با یک محاسبه ساده متوجه خواهیم شد که 343,750,000,000,000 روز لازم است تا مقدار هش لازم برای استخراج یک بیت کوین را با لپ تاپ تامین کنیم! محاسبات بالا نشان می‌دهد که چرا دیگر ماینینگ با استفاده از کامپیوترهای معمولی منسوخ شده است. همچنین دلیل استفاده از استخرهای ماینینگ، بالا بودن هش ریت شبکه است.

تاثیر میزان هش در سیستم‌های استخراج ارزهای دیجیتال

گفتنی است که هر چه میزان هش بیشتر باشد، تولید و درآمد ناشی از ارزهای دیجیتال نیز بالاتر می‌رود. از آنجایی که مفهوم هش در زبان فارسی با نام‌هایی همچون نرخ هش و یا میزان قدرت هش خوانده می‌شود، از جمله اصلی‌ترین مفاهیم در خصوص استخراج ارزهای دیجیتال شناخته شده و اگر چنانچه در صدد ورود به دنیای ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین هستید، بایستی با اینگونه اصطلاحات و مفاهیم به خودی آشنا باشید. همانطور که از پیش به ان اشاره شد، هش یک نوع معیار اندازه‌گیری است که تعیین کننده میزان قدرت مصرفی شبکه بیت کوین جهت کارکرد طولانی مدت و دائمی است. به عبارتی کارکرد دائمی همان میزان قابلیت و یا قدرت هش برای یافتن بلاک‌ها در مدت زمان کوتاه ده دقیقه‌ای است. در نتیجه شبکه جهت یافتن بلاک‌ها مستلزم اعمال یک سری محاسبات پیچیده ریاضی است که در پی آن با واحد اندازه‌گیری به نام هش صورت می‌پذیرد که در این میان نرخ و یا قدرت هش نیز برای سنجش مورد توجه قرار می‌گیرد. بنابراین، هش به عنوان یک فرمول ریاضی در روند تایید بلاک‌ها و تراکنش‌ها بسیار موثر است. زمانی که فرد به محاسبه هش در یک بلاک می پردازد، علاوه بر کوین‌ها، درصدی از هزینه تراکنش‌ها نیز به عنوان پاداش به فرد تعلق می‌گیرد. گفتنی است که به دست آوردن یک هش مناسب در بلاک مستلزم آزمایش و محاسبات متعدد است. به طور کلی محاسبه هش در بلاک کار پیچیده‌ای است و با یک نرخ رشد سریع نمی‌توان به پاداش رسید.

چگونگی سنجش نرخ هش یا هش ریت

آنچه که در سیستم ارزهای دیجیتال حائز اهمیت است، سه پارامتر کلیدی نرخ هش، پاداش ماینرها و میزان سختی شبکه است. به هر میزان که سختی شبکه بیت کوین افزایش یابد، ماین بلاک‌ها به قدرت هش بالاتری نیاز دارند. با ماین کردن هر بلاک می توان موفق به کسب پاداش آن بلاک شد. به طور معمول در برابر ماین کردن هر بلاک، ماینرها می‌توانند ۱۲.۵ بیت کوین به دست آورده و بین خود تقسیم کنند. همچنین به هر میزان که قدرت شبکه بالاتر رود، به قدرت هش بالاتری برای ماین کردن هر بلاک نیاز است. بدین ترتیب تعداد گزینه‌ها و حدسیات برای دستیابی به پاسخ صحیح بیشتر و شانس حل محاسبات ریاضی مرتبط با آن نیز بیشتر می‌شود. لازم به ذکر است که اگر چنانچه در صدد استخراج بیت کوین و انجام پروسه‌های مرتبط با آن هستید، این فرایند مستلزم صرف انرژی زیاد و توانایی تامین هزینه‌های مرتبط با آن است. تهیه تجهیزات مانند سخت افزارها، هزینه‌های مرتبط با برق، دانش کامپیوتری و موارد اینچنینی از جمله عوامل مهم در عملی شدن فرایند استخراج بیت کوین می‌باشد. هش ریت (HashRate) یا نرخ هش خروجی تابع هش می‌باشد و در بیت کوین، هش ریت سرعت اتمام عملیات محاسباتی در کد بیت کوین است. هنگام ماینینگ هرچه هش ریت بیشتر باشد بهتر است، زیرا فرصت یافتن بلاک بعدی و‌ دریافت جایزه افزایش می‌یابد. اگر می‌خواهید وارد عرصه ماینینگ شوید، دانستن مفهوم هش ریت و اهمیت آن بسیار ضروری است. همچنین باید از اثرات آن بر ظرفیت استخراج کوین ها آگاه باشید.

برخورداری از دانش کافی در خصوص هش ریت می‌تواند به شما کمک کند که بهترین تصمیم ممکن در حوزه ماینینگ را اتخاذ کنید. تعریف هش ریت به زبان ساده هش ریت سرعت عملکرد دستگاه ماینینگ است. استخراج ارز دیجیتال شامل یافتن بلاک‌ها از طریق محاسبات پیچیده است. بلاک‌ها مشابه پازل‌های ریاضیاتی‌اند. دستگاه‌های ماینینگ باید هزاران یا حتی میلیون‌ها حدس در ثانیه بزنند تا جواب صحیح برای حل بلاک بیابند.

به عبارت دیگر برای استخراج موثر یک بلاک، ماینر باید طوری هِدِر بلاک را هش کند که کمتر یا برابر با هدف (تارگت) شود. با تغییر سختی، هدف نیز تغییر می‌کند. برای رسیدن به هش (یا هدف) مورد نظر، ماینر باید بعضی از هدرهای بلاک که نانس (nonce) نام دارند را تغییر دهد. هر نانس با “۰” شروع شده و برای رسیدن به هش (یا هدف) ضروری افزایش می‌یابد.

ارزیابی سلامت شبکه بلاک چین

Hash rate معیار بسیار خوبی برای ارزیابی سلامت یک شبکه بلاک چین است. زمانی که هش ریت شبکه بیت کوین بالاتر رود، احتمال وقوع حمله 51 درصد بسیار کاهش می‌یابد. بالا بودن نرخ هش بیت کوین به این معناست که برای حمله به شبکه، باید تعداد بیشتری ماینر مشارکت داشته باشند. به عبارت دیگر، برای حمله به یک شبکه سالم، به قدرت پردازش بالاتری نیاز است. همین ویژگی در شبکه بیت کوین باعث شده تا رخنه به این شبکه بسیار دشوار شود و عملا این کار غیرممکن به نظر برسد.

اما تسلط بر هش پاور – Hash Power نکته نگران کننده‌ در شبکه بیت کوین است. برای تشریح این جمله به تحقیقی که در سال 2018 انجام شده مراجعه می‌کنیم. این تحقیق نشان می‌دهد که 80 درصد ماینینگ بیت کوین توسط شش گروه از ماینرها انجام می‌شود و پنج مورد از آن‌ها مستقیما توسط افراد یا شرکت‌های چینی اداره می‌شوند. این تحقیق نشان می‌دهد که قدرت قابل توجهی از شبکه بیت کوین توسط چینی ها تامین می‌شود.

ارتباط بین سود ماینرها، هش ریت و سختی شبکه

اگر به بخش استخراج و ماینینگ بیت کوین علاقه‌مند باشید، احتمالا یکی از سوال‌های شما ارتباط بین نرخ هش و سختی شبکه با سود ماینرها خواهد بود. در واقع سوال این است که با بالا رفتن هش ریت و سختی شبکه، سود ماینرها چه تغییری می‌کند؟ Hash Rate و سختی شبکه به طرق مختلف بر روی سودآوری ماین کردن و استخراج ارزهای دیجیتال اثر گذار است. برای نمونه، بیت کوین را در نظر بگیرید. زمانی که هش ریت شبکه افزایش یابد، به دنبال آن سختی شبکه افزایش می‌یابد و در نتیجه درآمد ماینرها کاهش می‌یابد. هش ریت، سودآوری ماینر و سختی استخراج از چند طریق به هم وابسته‌اند.

برای مثال بیت کوین را در نظر می‌گیریم. هربار که سختی شبکه بیت کوین افزایش می‌یابد، هش ریت نیز زیاد می‌شود و به دنبال آن، ماینر تعدادی بیت کوین و کارمزد تراکنش را به دست می‌آورد. تعداد ماینرها در شبکه بیت کوین، سختی را افزایش می‌دهد؛ زیرا ماینر باید حدس‌های بیشتری در ثانیه محاسبه کند.

هشینگ چیست؟

به طور کلی روند ماینینگ بر اساس اعمال یک سری از فرمول‌های هشینگ صورت می‌پذیرد، روند هشینگ جهت درج تراکنش های جدید، اضافه کردن آنها به بلاک قبلی و درج زمان‌بندی آنها است. بدین ترتیب زمانی که یک بلاک از مجموع تراکنش‌ها به بلاک چین افزوده می‌شود، فرایند نودهای مختلف تغییر کرده و معکوس نمودن روند معامله به علت یک سویه بودن هشینگ انجام نمی‌شود. در نتیجه فرایند هشینگ برای یک دست نمودن بلاک چین بسیار الزامی است. در یک تعریف ساده‌تر می‌توان این‌چنین بیان کرد که هشینگ به منظور ایجاد امنیت محیط کاری آنلاین، تایید رمزنگاری، صحت داده‌ها و محرمانگی به کار برده می‌شود. به عبارتی هشینگ یک تابع و یا یک فرمول یکطرفه است که قابلیت تبدیل یک محتوای ساده را به هش‌های محرمانه دارد.

اگر به دنبال کسب اطلاعات جامع در ارتباط با ارز های دیجیتال و تبدیل شدن به یک فرد خبره در این زمینه هستید پیشنهاد می کنیم از دوره آموزش ارز دیجیتال دیدن فرمایید. در این دوره که همواره در حال بروز تر شدن با آخرین اطلاعات می باشد، می توانید به تمامی آموزش های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک فرد آگاه در زمینه ارز های دیجیتال تبدیل شوید. فراموش نکنید که در پایان این دوره می توانید گواهینامه بین المللی از آکادمی MTP اتریش را نیز دریافت نمایید.

تاثیر هزینه برق بر سودآوری استخراج

در صنعت ماینینگ ارزهای دیجیتال، هزینه برق یکی از المان‌های مهم در محاسبه سودآوری است. برای مثال، یک دستگاه استخراج بیت کوین با هش ریت 12 تراهش بر ثانیه را در نظر بگیرید. با توجه به سختی شبکه فعلی بیت کوین، این دستگاه به صورت تئوری در هر سال قادر به ماین کردن 0.318 بیت کوین است. اما برای محاسبه سود خالص آن، باید هزینه برق را هم در نظر گرفت. این مورد را “کارایی ماینر” می‌گویند.

هرچه هش ریت یک دستگاه افزایش یابد، هزینه برق مصرفی آن و در نهایت سودآوری آن کاهش می‌یابد. به طور کلی در زمان انتخاب ماینر، همواره بالاتر بودن نرخ هش دستگاه به معنی سودآور بودن آن نسبت به دیگر دستگاه‌ها نیست. در انتخاب دستگاه ماینر، همواره به کارایی آن توجه کنید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.