ارز دیجیتال ENS چیست؟

ارز دیجیتال ENS چیست؟

اتریوم نیم سرویس یا سرویس نام گذاری اتریوم و ارز دیجیتال ENS چیست؟اتریوم نیم سرویس با نماد اختصاری ENS نوعی ارز دیجیتال هست ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس، سیستم نامگذاری توزیع شده ای هست که در بلاک چین اتریوم قرار داره.

ارز دیجیتال ENS در سال 2017 توسط بنیانگذار نیک ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس، سیستم نامگذاری توزیع شده ای هست که در بلاک چین اتریوم قرار داره. ارز دیجیتال ENS در سال 2017 توسط بنیانگذار نیک جانسون راه اندازی شد و شناسه های پیچیده ای مثل آدرس کیف پول های رمزنگاری شده و هش ها رو به نام های کیف پول ساده و قابل خوندن ترجمه می کنه. همچنین ارز ENS اشتراک گذاری و به خاطر سپردن آدرس های اتریوم رو در بلاک چین راحت تر می کنه. ارز دیجیتال Ethereum Name Servise فقط به آدرس های کیف پول محدود نمیشه. می تونیم از ارز ENS برای نمایش شناسه های تراکنش ها، هش ها و ابر داده ها که همگی در دنیای ارزهای دیجیتال پیدا میشن، استفاده بکنیم. همچنین از زمانی که ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس به عنوان بخشی از فرآیند تبدیل خودش به سازمان غیر متمرکز خودمختار توکن حاکمیتی راه اندازی کرده، روند رو به رشد خودش رو آغاز و علاقه مندان زیادی رو به سمت خودش جذب کرده. مفهوم دامنه های ارز ENS بسیار شبیه به سیستم نام دامنه DNS هست که بسیاری از آدرس های IP در وب رو با ایجاد نام های قابل خوندن توسط انسان و URL هایی که به راحتی به خاطر میارن، ساده می کنه. همچنین به طور موثر، ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس از همون فرآیند عملیاتی در دامنه ها استفاده می کنه، اما این کار رو با پیاده سازی فناوری رمزنگاری به نام Defi انجام میده.

نحوه کار ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس:

همونطور که گفتیم ارز دیجیتال ENS سیستم نامگذاری توزیع شده، متن باز و قابل توسعه ای هست که بر اساس بلاک چین اتریوم فعالیت می کنه. چیزی که در مورد ارز ENS خاصه، جنبه شخصیش هست. نام های قابل خوندن توسط انسان رو به شناسه های قابل خوندن توسط ماشین مثل آدرس های اتریوم و بقیه ارزهای دیجیتال، هش های محتوا و ابر داده ها رو ویرایش می کنه. به عنوان مثال، اگه کسی بخواد برای شما مقداری ارز دیجیتال بفرسته، باید آدرس کیف پولتون رو واسش بفرستین. به یاد داشتن آدرس کیف کار سختیه و بهتره آدرسی داشته باشین که هر لحظه در یادتون باشه و خیلی سریع به کسی که می خواد ارز دیجیتال وستون انتقال بده بفرستین. یا به عبارتی کاربر که می خواد ارز دیجیتالی رو در کیف پول اتریوم دریافت بکنه، نام دامنه ENS ایجاد شده به جای آدرس پیچیده به اشتراک گذاشته میشه. منشا ENS حول برنامه مبتنی بر بلاک چین اتریوم به اسم قرارداد هوشمند می چرخه. همونطور که قراردادهای فیزیکی رو برای اهداف مختلف امضا می کنین. قراردادهای هوشمند نیز قراردادهای دیجیتالی هستن که بر اساس مجموعه ای از قوانین از پیش تعریف شده اجرا میشن. این قراردادها تعاملات همتا به همتا رو در بلاک چین مدیریت می کنن و به همین دلیل هست که بسیاری از برنامه های Defi از اون ها برای تسهیل موارد استفاده مختلف استفاده می کنن. برای اینکه دامنه ENS ایجاد بشه، از توکن ERC استفاده میشه که استانداردی هست که برای ایجاد و صدور قراردادهای هوشمند استفاده میشه.

نقش ارز دیجیتال ENS در فضای کریپتو ها چیست؟

نقش ارز دیجیتال ENS رو در فضای کریپتوکارنسی بررسی می کنیم. ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس در اصل خودش رو به عنوان بازار عمومی باز که متعلق به جامعه هست، معرفی می کنه و با اجزای غیر متمرکز و حاکمیت جامعه، ممکنه به ستون فقرات مهم اکوسیستم کریپتوکارنسی و Web3 تبدیل بشه. فضای کریپتوکارنسی زمینه بسیار فنی هست که اغلب، برای منصرف کردن مبتدیان ارزهای دیجیتال از کاوش در این فضا کافی هست. با این حال ارز دیجیتال ENS با در دسترس کردن و استفاده راحت تر رمزنگاری، مانع بزرگ پذیرش رو حل می کنه و کار در کریپتوکارنسی رو راحت تر می کنه. در اصل ارز دیجیتال ENS سری طولانی اعداد رو که آدرس های عمومی قابل خوندن توسط مرورگرها هستن رو به پیوندهای کوتاه و به یاد موندنی ترجمه می کنه، تا کاربران بتونن از اون ها برای تراکنش، تعامل با Dapps و دریافت هر نوع ارز دیجیتال و NFT استفاده کنن. علاوه بر این، هدف ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس این هست که اتصال همه کیف پول ها، وب سایت ها و زیر دامنه ها رو فراهم بکنه و فضای کریپتو رو کاربر پسندتر و فنی تر بکنه. همچنین ارز دیجیتال ENS و مشوق های مشابه برای از بین بردن موانع روانی پذیرش جهانی رمزنگاری بسیار مهم خواهد بود. در حالی که نقشه راه ENS پیش میره، ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس قصد داره فضای نام کامل DNS رو یکپارچه بکنه، به این معنی که صاحبان هر دامنه اینترنتی بتونن اون ها رو در ENS ادغام کنن. این کار ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس رو به عنوان توسعه موازی DNS قرار میده و نام های کاربری Web3 بین پلتفرمی رو ایجاد می کنه که جزء اصلی هویت غیر متمرکز ما میشه. همچنین از اون جایی که دنیای بلاک چین و رمز ارز رو برای مبتدیان بسیار در دسترس تر می کنه، به یکی از موارد اساسی از فضای رمزنگاری آینده تبدیل میشه.

یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی بلاک چین، افزایش میزان دسترس پذیری و آسان‌تر کردن روش‌های استفاده از آن است. اگر پرداخت‌هایی که با ارزهای اتریوم (ETH) یا بیت کوین (BTC) انجام می‌شوند را در نظر داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که همه کاربران، از تازه‌کار گرفته تا با تجربه، آدرس‌های طولانی کیف پول‌ها را ناکارآمد و گیج کننده می‌دانند. رشته عددی که بر اساس دستگاه اعداد پایه ۱۶ (Hexadecimal) ایجاد شده به آسانی توسط یک رایانه خوانده می‌شود، اما برای انسان‌ها به میزان بسیار کمتری قابل درک خواهد بود. سرویس نام گذاری اتریوم با ارز دیجیتال ENS برای حل این مشکل ایجاد شده و به تمام افراد اجازه می‌دهد آدرس‌های وبسایت‌مانند ساده بسازند که به خاطر سپردن و به کار گیری آن‌ها بسیار آسان‌تر است.

اتریوم نیم سرویس چیست؟

سرویس نام گذاری اتریوم یک پروژه مبتنی بر شبکه اتریوم است که در چهارم می سال ۲۰۱۷ (۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶) توسط دو تن از اعضای بنیاد اتریوم (Ethereum Foundation) به نام‌های الکس ون دساندی (Alex Van de Sande) و نیک جانسون (Nick Johnson) عرضه شد. این پروژه به کاربران اجازه می‌دهد آدرس‌های عمومی طولانی بلاک چین اتریوم را به شیوه‌ای ساده‌تر نمایش دهند. بنابراین به اشتراک گذاشتن، به کارگیری و به خاطر سپردن آدرس و اطلاعات دیگر آسان‌تر خواهد شد. جایگزین کردن یک عبارت رایانه‌ای مانند 0xAb5801a7D398351b8bE11C439e05C5B3259aeC9B با چند کلمه کوتاه و مناسب برای انسان‌ها، قدمی مهم در جهت بهبود پذیرش بلاک چین توسط مردم جهان خواهد بود.

اما اتریوم نیم سرویس و ارز دیجیتال ENS تنها به آدرس کیف پول‌ها محدود نمی‌‌شود و می‌توان از آن برای نمایش شناسه تراکنش، هش (Hash) و یا فراداده (Metadata) هم استفاده کرد. بسیاری از افراد با سیستم نام دامنه (Domain Name System) یا DNS آشنا هستند که به نوعی یک دفترچه تلفن برای کل اینترنت است. DNS آدرس‌های IP که به خاطر سپردنشان دشوار است را به آدرس‌های URL ساده‌ای مانند https://exchaino.com تبدیل می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که سرویس ENS در بلاک چین اتریوم نقشی مشابه با DNS را ایفا می‌کند.

سرویس نام گذاری اتریوم به عنوان بخشی از فرآیند تبدیل شدن به یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO)، یک توکن حاکمیتی عرضه کرده است. این توکن با نماد ENS شناخته می‌شود و افزایش قیمت آن یکی از دلایل جلب شدن توجه دنیای ارز دیجیتال به سمت این پروژه بود.

سرویس نام گذاری اتریوم چگونه کار می‌کند؟

یک دامنه ENS برای نمایش آدرس از توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) ساخته شده بر اساس استاندارد ERC-721 استفاده می‌کند. شما می‌توانید با انتقال یا فروش این توکن‌های NFT، دامنه خود را با سایر کاربران معامله کنید. آدرس‌های کیف پول و اطلاعات دیگر به این توکن‌ها متصل می‌شوند و توسط مالک آن مدیریت خواهند شد. یک دامنه سطح بالا مانند .eth در اختیار یک قرارداد هوشمند به نام رجیسترار (Registrar) قرار دارد که ایجاد زیردامنه‌ها (Subdomains) را کنترل می‌کنند. بنابراین اگر بخواهید دامنه exchaino.eth را ایجاد کنید، باید به سراغ رجیسترار eth. بروید.

برای خرید یک دامنه از اتریوم نیم سرویس، ابتدا باید موجود بودن و هزینه تمدید سالانه آن را بررسی کنید. البته لازم به ذکر است که نام‌های پرطرفدار از همان ابتدا طی چندین مزایده به فروش رسیدند. پس از خریداری یک دامنه، کاربر می‌تواند آدرس‌های خود را به آن متصل کند، زیردامنه بسازد و یا آن را به دیگران وام دهد، یا حتی آن را به فروش برساند.

با دامنه ENS چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

اتریوم نیم سرویس به کاربران اجازه می‌دهد عبارت‌های طولانی را به چند کلمه کوتاه تبدیل کنند؛ درست مانند زمانی که شماره دوستتان را با یک نام کوتاه ذخیره می‌کنید. بنابراین یک تجربه سرراست‌تر خواهید داشت و احتمال وقوع اشتباهات نیز کاهش پیدا می‌کند.

مالکان دامنه‌های ENS می‌توانند زیر دامنه ایجاد کرده و اطلاعات دیگری را به آن اختصاص دهند. این اطلاعات همیشه یک آدرس کیف پول نخواهند بود و ممکن است یک قرارداد هوشمند، تراکنش و یا فراداده باشند.

در دنیای شبکه‌های غیر متمرکز، سرویس نام گذاری اتریوم و ارز دیجیتال آن یعنی ENS یک قدم بزرگ در جهت ایجاد روش‌های آسان‌تر برای تعامل با یک بلاک چین محسوب می‌شود. همان طور که ما دیگر از IP برای وبگردی استفاده نمی‌کنیم، ممکن است در آینده هم به جای آدرس‌های طولانی کیف پول‌ها، از دامنه‌های کاربردی ENS استفاده کنیم. از زمان آغاز ایردراپ این پروژه، دنیای ارز دیجیتال توجه روز افزونی نسبت به آن نشان داده است و احتمال می‌رود این سرویس در آینده نقش مهمی را ایفا کند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.