ارز دیجیتال بیت تورنت چیست؟

ارز دیجیتال بیت تورنت چیست؟

بیت تورنت یک پروتکل تبادل فایل غیرمتمرکز بر پایه بلاک چین بوده که در سان فرانسیسکو توسط شرکت بیت تورنت توسعه یافته است. ارز دیجیتال بومی BTT محصول همکاری بنیاد ترون و بنیاد بیت تورنت بوده که با هدف افزایش طول عمر

روابط همکاری با اشخاص دیگر در استفاده از پروتکل شکل گرفته است.همچنین با بهینه سازی پروتکل موجود و توکن پروژه، شرکت کنندگان شبکه متوجه پهنای باند آن خواهند شد. علاوه بر این، هدف پروژه ساخت یک پلتفرم برای ساختار توزیع شده بنیادی برای اینترنت غیر متمرکز است.

پروژه با دو برند BitTorrent و µTorrent درصد قابل توجهی از اینترنت بین الملل را در اختیار دارد. این برندها با یکدیگر پروتکل‌های همتا به همتای غیرمتمرکز برای توزیع و تبادل اطلاعات فراوان در سراسر رسانه‌های گوناگون اینترنتی را ارائه می‌دهند. «بیت‌تورنت» (BitTorrent)، یکی از بزرگ‌ترین پروتکل‌‌های به اشتراک‌گذاری غیرمتمرکز فایل از نظر تعداد کاربران در سطح جهان است. پروتکل همتا-به-همتای (peer-to-peer) بیت‌تورنت توسط «برام کوهن» (Bram Kohen) اختراع و در ماه جولای 2001 منتشر شد. از آن زمان تا کنون، بیت‌تورنت به عنوان اولین و قدرتمندترین پلتفرم برای به اشتراک‌گذاری فایل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم بیت‌تورنت به این صورت است که افراد می‌توانند فایل‌های موجود در کامپیوتر یکدیگر را با سرعت بالا دانلود و استفاده کنند. هنگام دانلود فایل در بیت‌تورنت، هر بخش از داده از یک سرور دانلود شود که این مساله سرعت و هزینه دانلود را کاهش می‌دهد. سیستم بیت‌تورنت به قدری هوشمند است که می‌تواند بهترین سرور برای هر بخش از فایل را انتخاب کند و دانلود از طریق سرور بهینه صورت بگیرد. علاوه بر این، دانلود و به اشتراک‌گذاری فایل بدون حضور یک سرور مرکزی و نهاد مسول انجام می‌شود که از سانسور اطلاعات جلوگیری می‌کند.

در کنار این مزایا، سیستم بیت‌تورنت ارائه شده توسط برام کوهن، یک ایراد بزرگ اقتصادی داشت. در این سیستم، اشخاص انگیزه‌ای برای ذخیره کردن فایل و باز نگه‌داشتن سیستم خود برای استفاده دیگران نداشتند. همین مساله باعث ایجاد ارز بیت تورنت و استفاده از آن در این سرویس شد.

«ارز بیت تورنت» (BitTorrent | BTT) برای حل مشکل اقتصادی موجود در پروتکل بیت‌تورنت به آن اضافه شد. این رمزارز، یک توکن با استاندارد TRC-10 است که نشان می‌دهد، یکی از توکن‌های ساخته شده بر بستر بلاک چین ترون می‌باشد. در پاسخ به سوال خیلی از افراد که می‌پرسند هدف ارز بیت تورنت چیست باید به این نکته اشاره کرد که این ارز دیجیتال، برای ایجاد اقتصاد مبتنی بر توکن برای منابع شبکه، پهنای باند و ذخیره‌سازی آن ایجاد شده است. بنابراین، با استفاده از ارز بیت تورنت مشارکت‌کنندگان در شبکه برای به اشتراک‌گذاری پهنای باند و ذخیره‌سازی فایل مقداری توکن BTT دریافت می‌کنند.

شرکت بیت‌تورنت در اواخر سال 2018 توسط «جاستین سان» (Justin Sun) مدیر عامل ارز دیجیتال ترون خریداری شد و پس از آن، فرآیند اضافه شدن ارز بیت تورنت به آن شروع شد. با استفاده از این ارز دیجیتال، تیم بیت‌تورنت پلتفرم زیرساخت غیرمتمرکز برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز فراهم می‌کند. این ویژگی به کاربران این امکان را می‌دهد که مقادیر کمی از امکانات مازاد دستگاه‌های خود را در اختیار دیگران بگذارند و در قبال آن درآمدزایی کنند.

در زیرساخت اولیه بیت‌تورنت، کاربران با چالش‌هایی مانند سرعت پایین دانلود و در دسترس نبودن فابل برای دانلود، در یک زمان معین مواجه بودند. با ایجاد انگیزه‌های اقتصادی برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات توسط کاربران، ارز بیت تورنت می‌تواند سرعت دانلود را افزایش دهد و طول عمر بیشتری برای دانلود فایل‌های شبکه فراهم کند. امروزه بیت‌تورنت بیش از 1 میلیارد کاربر فعال در بیش از 150 کشور جهان دارد. همچنین، بیش از 3 درصد از کل ترافیک اینترنت به داده‌های تورنت اختصاص دارد.

شبکه بیت تورنت چیست؟ معرفی و بررسی آینده ارز دیجیتال BTT

بیت تورنت یکی از بزرگترین شبکه‌های اشتراک‌گذاری فایل است که ماهانه بیشتز از 100 میلیون کاربر دارد. پروتکل بیت تورنت با داشتن گستره فراوانی از محصولات برای کاربران خود، از ارز دیجیتال BTT استفاده ‌می‌کند. علاوه بر این، این پروژه خدمات خود را از طریق دو اسم، BitTorrent و µTorrent که اسم شرکت زیرمجموعه پروژه است، ارائه می‌دهد. همچنین آخرین قابلیت‌های اضافه شده به اکوسیستم بیت تورنت، DLive و DLive Protocol هستند. اما چه سرویس‌های دیگری در پروتکل بیت تورنت در دسترس است؟ علاوه بر این، ارز دیجیتال BTT چه نقش‌های دیگری در اکوسیستم بیت تورنت ایفا می‌کند؟ آیا آینده بیت تورنت روشن است و ادعای قیمت یک دلاری برای ارز دیجیتال BTT به حقیقت می‌پیوندد؟

در این مقاله، ما می‌خواهیم عمیقا وارد اکوسیستم ارز دیجیتال بیت تورنت شویم و محصولات و خدمات آن را مورد بررسی قرار دهیم. این بررسی شامل µTorrent و DLive Protocol نیز می‌شود. علاوه ‌بر این، موارد استفاده ارز دیجیتال چند منظوره BTT را بررسی خواهیم کرد. برای شروع مبانی پروژه را پوشش خواهیم داد؛ که شامل بازنگری برخی اصطلاحات که احتمالا برای خوانندگان تازه وارد پروتکل بیت تورنت نا‌آشنا است، می‌شود.

فایل‌های تورنت (Torrent Files)

یک تورنت نوعی فایل برای انتقال اطلاعات است. تورنت‌ها مانند فایل‌های فشرده (zip files) عمل می‌کنند. آنها اطلاعات را نگه‌ می‌دارند تا برای دانلود و بازیابی اطلاعات به کاربران BitTorrent کمک کنند. داده‌های موجود در فایل‌های تورنت شامل ساختار فولدرها، نام‌ها و اندازه فایل‌ها است که توسط لیستی از ردیاب‌ها گردآوری می‌شود.

این ردیاب‌ها مانند گروهی از کامپیوترها به پیدا کردن موقعیت اطلاعات کمک می‌کنند. زمانی که کاربری از شبکه، محتوایی را درخواست می‌کند، ردیاب‌ها آنها را به موقعیت مکانی درست متصل می‌کنند.

Magnet links لینک‌های آهنربایی لینک‌های متنی ساده‌ای هستند که به تشکیل یک شبکه همتا به همتا صحیح کمک می‌کنند. استفاده از مگنت لینک‌ها نیاز دانلود و ورود به فایل تورنت (torrent) را حذف می‌کند، چرا که لینک‌ها تمام اطلاعات لازم را شامل می‌شوند.

ارز دیجیتال BTT چه نقشی در بیت تورنت دارد؟

ارز دیجیتال بیت تورنت (BTT) یک توکن شبکه ترون (TRC-10) است که به توکنیزه کردن برجسته‌ترین پروتکل تبادل فایل کمک می‌کند. علاوه بر این، بیت تورنت با بهره‌گیری از ارز دیجیتال BTT تعدادی اپلیکیشن غیرمتمرکز (dApps) را راه‌اندازی کرده که از جمله آنها می‌توان به BitTorrent Speed, BitTorrent File System, DLive اشاره کرد.

به گزارش سایت CoinGecko، ارز دیجیتال BTT حداکثر 990 میلیارد عرضه توکن دارد که در حال حاضر 659 میلیارد آن در گردش است. همچنین سرمایه‌ گذاران برای معامله‌ی ارز دیجیتال BTT می‌توانند صرافی‌های بزرگ متمرکز و غیرمتمرکز را انتخاب کنند، که شامل صرافی‌هایی مثل Binance, OKEx ،PancakeSwap می‌شود.

محصول BitTorrent Speed ارز دیجیتال BTT

محصول BitTorrent Speed تسهیل کننده افزایش سرعت دانلود تورنت‌ها است. همچین، این یک راهی برای بکارگیری ارز دیجیتال BTT و ساخت یک منبع درآمد غیرفعال کریپتو با دریافت رمز ارز BTT به عنوان پاداش است. علاوه بر این، BitTorrent Speed به عنوان یک محصول رایگان، هیچ نیازی به منابع محاسبه‌گر ندارد و از آنها استفاده نمی‌کند چرا که فرایند استخراج ندارد. به جای آن، یک روند خودکار دارد که نیاز به یادگیری چیز جدیدی نیست. این موارد شامل روند مزایده رمز ارز BTT برای دانلود سریعتر speed ها و درنتیجه پاداش دهی ارز دیجیتال بیت تورنت می‌شود.

پروتکل BitTorrent File System (BTFS)

BitTorrent File System (BTFS) یک پروتکل و شبکه قدرتمند بر پایه تکنولوژی بلاک چین همتا به همتا است که تبادل محتوای دیجیتال و سیستم ذخیره فایل را ارائه می‌دهد. این برنامه ادعا می‌کند که اولین ذخیره‌ساز غیرمتمرکز و مقیاس‌پذیر را ارائه می‌دهد. BTFS جایگزین سیستم‌های ذخیره ساز دیجیتال متمرکز با رفع مشکلاتی مانند آسیب پذیری دربرابر سانسور، هزینه بالا و تحمل خطای کم است.

BTFS از الگوریتم اجماع اثبات سهام محول شده (DPoS) که قادر به پردازش تراکنش‌ها با میلیون‌ها عضو به عنوان گره است، استفاده می‌کند. علاوه بر این، BTFS به زودی به عنوان یک ذخیره‌ساز غیرمتمرکز در دسترس توسعه‌دهندگان بلاک چین قرار می‌گیرد. همچنین BTFS سرویس TronGrid را به عنوان یک دروازه ایمن برای ارتباط عناصر اکوسیستم با یکدیگر اجرا می‌کند.

محصولات اکوسیستم ارز دیجیتال بیت تورنت

بیت تورنت تنوع گسترده‌ای از محصولات را ارائه می‌دهد که دانلودرهای تورنت، محتوای مفید و پروتکل پخش زنده را شامل می‌شود. در موارد زیر محصولات موجود در BitTorrent.com را یک مرور مختصر می‌کنیم.

Torrent Downloaders در اکوسیستم ارز دیجیتال BTT

اولین دسته از محصولات ارائه شده، دانلودرهای تورنت هستند. این دسته از محصولات شامل بیت تورنت وب، بیت تورنت کلاسیک و پرو آپشن و بیت تورنت اندروید می‌شوند. این پلتفرم یک‌سری محصولات کلی مانند سرویس spanning desktop، مرورگر و محصولات موبایلی را ارائه می‌دهد.

BitTorrent Web در اکوسیستم ارز دیجیتال بیت تورنت

BitTorrent Web یک دانلودر و اجرا کننده آنلاین تورنت است که برای هر دو سیستم عامل ویندوز و مک در دسترس می‌باشد. این سرویس با استفاده از تورنت اسکنر ایمن اجازه دانلود و اجرای سریع مگنت لینک‌ها و فایل‌های تورنت را به کاربر می‌دهد. علاوه بر این، بیت تورنت وب نه فقط برای ویدیو بلکه برای هر رسانه یا فایلی قابل استفاده است. زمانی که یک کاربر در حال استریم کردن است، هر دو کاربر به صورت همزمان می‌توانند لینک‌های مگنت و فایل‌های تورنت را دانلود و اجرا کنند. افزون بر این، سرعت دانلود و آپلود قابل تنظیم است تا منابع برای سایر فعالیت‌ها در دسترس باشند.

یکی دیگر از کاربردهای ارز دیجیتال BTT افزایش دانلود speedهای بیت تورنت است. با کمک بیت تورنت اسپید، توکن‌های BTT می‌تواند به منظور بالا بردن سرعت، توسط کاربران به نودهای شبکه‌ پیشنهاد شود. افزون بر این، کاربران می‌توانند بعد از دانلود یک فایل، از شبکه ارز دیجیتال BTT دریافت کنند. این روش می‌تواند یک منبع درآمد غیرفعال با رمز ارزها باشد.

در حال حاضر کاربران ویندوز به طور انحصاری می‌توانند به محتوای هنرمندان مستقل از طریق بیت تورنت دسترسی پیدا کنند. این پروژه آرشیو محتوای اختصاصی برای کاربران است که فایل‌های تورنت را دانلود و استریم کنند.

یوتورنت (µTorrent) در اکوسیستم ارز دیجیتال BTT

به عنوان برند زیر مجموعه، µTorrent یک کلاینت تورنت خیلی کوچک دسکتاپ برای مشتریان سطح پیشرفته است. همچنین یو تورنت به کابران امکان چنیدن بار دانلود از یک موقعیت مکانی را می‌دهد. علاوه بر این “یو تورنت کلاسیک” به طور خودکار کارایی پهنای باند را در زمان دانلود کردن بر اساس عملکرد شبکه‌های محلی بهینه می‌کند. کابران یو تورنت از بسیاری از ویژگی‌های موجود در “یو تورنت کلاسیک” مانند زمان‌بندی و اتصال از راه دور بهره‌مند می‌شوند. به علاوه، یو تورنت در گوگل پلی برای انnروید به‌عنوان یک برنامه موبایل ساده شده و بدون محدودیت سایز و یا سرعت، در دسترس است.

اصطلاحات و وژگان اصلی در بیت‌تورنت

پس از پاسخ به سوال ارز بیت تورنت چیست و بررسی ویژگی‌های اساسی آن، نوبت به بررسی اصطلاحات و وژگان اصلی بیت‌تورنت رسیده است. بیت‌تورنت، یک سیستم غیرمتمرکز و توزیع شده است و از این جهت بسیار شبیه فناوری بلاک چین است. هدف نهایی این سیستم، ایجاد بستری برای به اشتراک گذاری فایل‌ها به صورت همتا به همتا است. برای درک کامل سیستم بیت‌تورنت و نحوه کار آن، بهتر است که ابتدا با چند مفهوم ویژه این شبکه آشنا شویم.

موتورهای جستجو

برای فایل‌های تورنت، موتورهای جستجوی متمایزی وجود دارد که با اسم «Indexers» مشخص می‌شوند. وظیفه این وب‌سایت‌ها جمع‌آوری داده‌های تورنت است. از جمله وب‌سایت‌های معروف این حوزه می‌توان «Extratorrent»، «Pirate Bay» و «RarBG» را نام برد. با جستجو در اینترنت می‌توانید سایر ایندکسرهای معتبر برای فایل‌های تورنت را پیدا کنید.

ارائه دهندگان فایل‌ها

در شبکه بیت‌تورنت به آن دسته از کاربرانی که فایل را در شبکه تورنت آپلود می‌کنند، «Seeder» می‌گویند. نکته مهمی که در این بخش وجود دارد این است که هر کاربر پس از دانلود یک فایل، در صورت تمایل می‌تواند به عنوان «Seeder» برای فایل دانلود شده عمل کند. بدون وجود این دسته از کاربران، امکان دانلود فایل‌ها در شبکه بیت‌تورنت وجود ندارد، بنابراین، سیستم باید شرایطی ایجاد کند که اشخاص متمایل به انجام این کار شوند.

دانلود کنندگان فایل‌ها

دسته دوم کاربران در بستر بیت‌تورنت با نام «Lechers» شناخته می‌شوند. این کاربران بدون آنکه بخواهند در فرآیند ارائه فایل‌ها برای دیگران «Seed» سهیم شوند، فایل‌های موجود در بیت‌تورنت را دانلود می‌کنند. این عمل در فضای بیت‌تورنت عمل ناپسندی به حساب می‌آید اما، محدودیتی برای افراد در این کار وجود ندارد.

ردیاب‌ها

ردیاب‌ها که با نام «Trackers» در فضای تورنت معروف هستند، سرورهایی هستند که کلیه فرآیندهای مورد نیاز برای آپلود یا دانلود فایل را تنظیم می‌کنند. در واقع این بخش، پلی بین کاربران مختلف است و در فرآیند استفاده از تورنت نقش مهمی را برای انتخاب سرورهای مناسب برای دانلود یا آپلود بر عهده دارد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.