ارز دیجیتال ادیوس چیست؟

ارز دیجیتال ادیوس چیست؟

ارز دیجیتال آدیوس «Audius» ارز دیجیتالی است که دنیای موسیقی و بلاک‌چین را به هم پیوند زده است. در حقیقت «Audius» پروتکلی است که هدف آن برقراری ارتباط بین شنوندگان و سازندگان موسیقی است. آدیوس این امکان را به شنوندگان می‌دهد

تا با استفاده از فناوری بلاک‌چین، موسیقی خود را ارائه نمایند. همچنین به شنوندگان این امکان را می‌دهد که مستقیماً به سازندگان موسیقی‌ها پول پرداخت کنند. پلتفرم آدیوس دارای ارز دیجیتال بومی آودیو «AUDIO» است. آودیو یک توکن «ERC-20» است که بر بستر شبکه‌ی اتریوم ایجاد شده است. آدیوس یک پلتفرم موسیقیایی شبیه به سرویس پخش موسیقی اسپاتیفای «Spotify» است؛ با این تفاوت که اسپاتیفای و دیگر پلتفرم‌های هم‌رده آن به‌صورت متمرکز فعالیت می‌کنند، اما آدیوس کاملاً غیرمتمرکز است. غیرمتمرکز بودن سبب می‌شود تا سازندگان موسیقی بدون هیچ واسطه‌ای بتوانند با طرفداران خود در سراسر دنیا ارتباط گرفته و از مزایا و درآمد حاصل از تولید موسیقی خود بهره‌مند شوند! پلتفرم آدیوس در سال ۲۰۱۸ توسط شخصی به نام رونیل رومبورگ «Roneil Rumburg» در شهر سان‌فرانسیسکو «San Francisco» آمریکا، طراحی و عرضه شد اما این سیستم بیشتر در سال ۲۰۲۰ با اجرای چند موسیقی زنده بر بستر خود در کریپتوکارنسی مطرح شد. از آن پس، فعالان حوزه موسیقی می‌توانستند با آپلود محصولات موسیقیایی خود در این پلتفرم، مستقیماً با علاقه‌مندان خود ارتباط بگیرند. ادیوس یا ارز دیجیتال AUDIO یک پلتفرم غیر متمرکز پخش آنلاین موسیقی مبتنی بر بلاک چین است. هدف این پروژه این است که هنرمندان و صاحبان حق امتیاز کنترل بیشتری بر آثار موسیقایی خود داشته باشند. هنرمندانی که محتوای خود را در شبکه ارز دیجیتال ادیوس آپلود می‌کنند، می‌توانند رکوردهای غیر قابل تغییری را برای اثر خود ایجاد نمایند که توسط شبکه‌ای غیر متمرکز از نودها (node) محافظت می‌شود.

شبکه بلاک چین ارز دیجیتال ادیوس واسطه‌هایی که بین هنرمندان و مخاطبین، که در مدل سنتی صنعت موسیقی وجود داشت و هنوز وجود دارد را با ایجاد یک ارتباط مستقیم بین هنرمندان و طرفداران‌شان حذف می‌کند. در واقع در شبکه ارز دیجیتال AUDIO هنرمندان به تنهایی حق مالکیت اثر موسیقی خود را دارند و می‌توانند تصمیم بگیرند که چگونه از آثارشان در پلتفرم ادیوس درآمد کسب نمایند. آنها می‌توانند اثر خود را به صورت رایگان توزیع کرده، و یا برای هر اثر خود هزینه‌ای تعیین کنند. در این صورت طرفداران با پرداخت هزینه مورد نظر آرتیست می‌توانند قفل محتوای انحصاری را باز کرده و از آن استفاده کنند.

برخلاف سایر سرویس‌های آنلاين پخش موسیقی، شبکه Audius هیچ مبلغی از درآمد هنرمندان را به عنوان کارمزد کسر نمی‌کند. صاحبان حق امتیاز موسیقی می‌توانند ۹۰ درصد از درآمد خود را در در قالب ارز دیجیتال AUDIO که رمز ارز اصلی پلتفرم ادیوس می‌باشد، دریافت کنند و ۱۰ درصد مابقی به سهام‌دارانی که از شبکه ارز دیجیتال ادیوس پشتیبانی می‌کنند تعلق می‌گیرد.

ارز دیجیتال AUDIO یک توکن ERC-20 است که به عنوان توکن حاکمیتی نیز در شبکه بلاک چینی ادیوس به کار می‌رود. توکن‌های حاکمیتی، توکن‌های ارز دیجیتالی هستند که توسعه‌دهندگان ایجاد می‌کنند تا دارندگان توکن را قادر سازند در آینده پروتکل موردنظر مشارکت داشته باشند. کسانی که دارای ارز دیجیتال ادیوس هستند می‌توانند توکن‌های AUDIO خود را برای کمک به ایمن سازی شبکه، مشارکت در مدیریت پلتفرم ادیوس و دسترسی به محتوای انحصاری استفاده کنند. آنها همچنین می‌توانند با استفاده بیشتر و به جریان درآوردن ارز دیجیتال ادیوس خود، به عنوان پاداش توکن‌های AUDIO کسب نمایند.

با افزایش شمار پلتفرم‌های پخش آنلاین موسیقی، امروزه گوش دادن به موسیقی بیش از هر زمان دیگری در دسترس همگان قرار گرفته است. با این حال، هنرمندان همیشه در صنعت سنتی موسیقی با چالش‌هایی مانند درآمد و شفافیت کم و عدم کنترل کافی بر نحوه توزیع یا فروش آثار خود مواجه بوده‌اند. پلتفرم ارز دیجیتال ادیوس قصد دارد با توانمندسازی سازندگان موسیقی و کمک به آنها در جهت کسب درآمد بیشتر از طریق ارز دیجیتال AUDIO، که توکن اصلی ادیوس است، با این چالش‌ها مقابله نماید.

ادیوس چیست؟

ادیوس یک پلتفرم کاملاً غیرمتمرکز برای پخش آنلاین موسیقی است که شنوندگان آثار موسیقایی را قادر می‌سازد که با استفاده از ارز دیجیتال AUDIO که رمز ارز اصلی و بومی شبکه ارز دیجیتال ادیوس است، هنرمندان را به صورت مستقیم مورد حمایت خود قرار دهند. از ماه دسامبر 2021، پلتفرم ادیوس تقریباً ۶ میلیون کاربر منحصر به فرد ماهانه دارد و میزبان بیش از ۱۰۰،۰۰۰ هنرمند است.

پلتفرم مبتنی بر ارز دیجیتال ادیوس که در سال 2018 توسط فارست براونینگ (Forrest Browning) و رونیل رامبرگ (Roneil Rumburg) تأسیس شد، با حذف واسطه‌ها و موانع شرکت‌های ضبط و پخش موسیقی، تحولات بنیادینی در مدل سنتی صنعت موسیقی ایجاد نمود. در پلتفرم ادیوس برخلاف سایر پلتفرم‌های پخش آنلاین، درآمد هنرمندان با تعداد دفعات پخش یک آهنگ تعیین نمی‌شود. پلتفرم Audius برای هنرمندان این امکان را فراهم می‌آورد تا مالکیت انحصاری موسیقی خود را داشته باشند و تنها آنها هستند که تصمیم می‌گیرند چگونه از آثار خود درآمد کسب کنند. طبق قوانین ادیوس، صاحبان موسیقی 90٪ از درآمد خود را در قالب توکن‌های ارز دیجیتال AUDIO دریافت می‌کنند، در حالی که 10٪ باقیمانده به نودها یا استیکرها (Stakers)، که از شبکه ادیوس پشتیبانی می کنند، تعلق خواهد گرفت.

پلتفرم ارز دیجیتال ادیوس یک پروتکل بلاک چین دو لایه است که در ابتدا روی یکی از زنجیره‌­های جانبی شبکه ارز دیجیتال اتریوم به نام شبکه POA ساخته شد. به دلیل افزایش تقاضا برای پخش آنلاین محتوا، پلتفرم Audius با مشکلات مقیاس‌پذیری مواجه شد و تصمیم گرفت برای بهبود عملکرد خود، سیستم مدیریت محتوای خود را در سال 2020 به بلاک چین سولانا منتقل کند؛ اما ارز دیجیتال بومی و اصلی آن، یعنی ارز دیجیتال ادیوس، همچنان روی بلاک چین اتریوم باقی مانده است. ارز دیجیتال AUDIO یک توکن حاکمیتی ERC-20 است که به سهام‌داران اجازه می‌دهد در مورد پیشنهادهای مربوط به تغییرات و ارتقاء شبکه رای دهند. آنها همچنین می‌توانند با استفاده از این رمز ارز، قفل امکانات انحصاری را باز کنند.

ارز دیجیتال ادیوس چگونه کار می‌کند؟

هدف پلتفرم ارز دیجیتال ادیوس حل چالش‌هایی است که هنرمندان در مدل سنتی صنعت موسیقی با آن روبرو هستند. پلتفرم ارز دیجیتال AUDIO واسطه‌های بین هنرمندان و مخاطبانشان را حذف می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد مستقیماً روی پلتفرم با یکدیگر تعامل داشته باشند. این هدف از طریق امکاناتی محقق می‌شود که این پلتفرم در اختیار کاربرانش می‌گذارد، از جمله: ارائه حق امتیاز و مالکیت، دادن آزادی به همه برای توزیع، کسب درآمد و پخش موسیقی خودشان در پلتفرم ادیوس و… .

ادیوس برخلاف کانال‌های سنتی صنعت موسیقی، به هنرمندان تنها بر اساس تعداد دفعات پخش آهنگ‌های‌شان پولی پرداخت نمی‌کند. این پلتفرم مبتنی بر ارز دیجیتال ادیوس همچنین فعالیت هنرمندان در پلتفرم، نحوه تعامل آنها با طرفداران و مشارکت کلی کاربران را نیز در نظر می‌گیرد.

در بلاک چین ادیوس، هنرمندان می‌توانند آهنگ‌های خود را توسط نودهای غیرمتمرکز آپلود و توزیع کنند. همچنین راه‌های مختلفی برای هنرمندان وجود دارد که بتوانند از محتوای صوتی خود بدون قربانی کردن حق مالکیت خود درآمد کسب کنند. آن‌ها می‌توانند با وارد شدن به لیست 5 آهنگ پرطرفدار هفته، 5 فهرست پخش پرطرفدار هفته، 10 برنامه برتر API ماهانه، و همچنین با آپلود اولین اثر خود پس از این که حساب‌های رسانه‌های اجتماعی‌شان تایید شد، می‌توانند ارز دیجیتال AUDIO دریافت کنند. ادیوس همچنین به هنرمندان اجازه می‌دهد تا از طریق «توکن‌های هنرمند» با جامعه خود در ارتباط باشند. دارندگان «توکن‌های هنرمند» امکان دسترسی انحصاری به محتواهای محدود شده مانند آهنگ‌های منتشر نشده، مسابقات ریمیکس و غیره را برای دارندگان این نوع توکن‌ها فراهم می‌کند. علاوه بر این گاهی اوقات ادیوس توکن‌های ارز دیجیتال AUDIO را به هنرمندان بر اساس معیارهایی مانند سطح تعامل اجتماعی هنرمندان با طرفداران و تعداد مخاطبان آنها اعطا می‌کند.

در آینده، ارز دیجیتال ادیوس قصد دارد پشتیبانی از ارز دیجیتال تتر (USDT) و سایر رمز ارزهای معتبر و استاندارد را نیز برای طرفداران اضافه کند تا به وسیله آنها نیز قادر باشند قفل محتوای پولی را باز کنند.

ارز دیجیتال AUDIO چیست؟

توکن AUDIO رمز ارز اصلی پلتفرم ادیوس است که پروتکل بلاک چین Audius را تقویت کرده و سه عمل اصلی را در اکوسیستم این ارز دیجیتال انجام می‌دهد:

شبکه را ایمن می‌کند. به عنوان یک توکن حکومتی عمل می‌کند. امکان دسترسی به امکانات و محتوای انحصاری را فراهم می‌کند. ارز دیجیتال ادیوس یک توکن ERC-20 با عرضه اولیه 1 میلیارد و بدون حداکثر عرضه است. از ماه دسامبر 2021 تا کنون بیش از 500 میلیون ارز دیجیتال AUDIO در گردش است.

امنیت بلاک چین ادیوس

شبکه ارز دیجیتال ادیوس توسط نودهای غیرمتمرکز ایمن می‌شود. هرکسی می‌تواند با سرمایه‌گذاری و به جریان درآوردن ارز دیجیتال AUDIO به یک نود تبدیل شود. با کمک به اجرای عملیات پروتکل، آنها می توانند از محل توکن‌های در دست انتشار و هزینه‌های جمع آوری شده ارز دیجیتال ادیوس کسب کنند.

دو نوع نود در پلتفرم ادیوس وجود دارد: نودهای محتوا و نودهای اکتشاف. نودهای محتوا از طرف هنرمندان محتوا را میزبانی، ایمن و مدیریت می‌کنند. هنرمندان همچنین می‌توانند خود به عنوان نودهای محتوا برنامه را اجرا کنند تا محتوای خود را میزبانی نمایند، اما این گزینه اختیاری است. نودهای اکتشاف، فراداده و موسیقی آپلود شده در دفتر کل محتوای پلتفرم ارز دیجیتال AUDIO را فهرست‌بندی می‌کنند تا به طرفداران امکان جستجوی سریع هنرمندان یا آهنگ‌ها را بدهد.

نودهای ‌موجود در شبکه ادیوس به طور مداوم اسنپ شات‌هایی از آثار هنرمندان را به بلاک چین ارسال می‌کنند. این امر می‌تواند رکوردهای دارای مهر زمانی تغییرناپذیر برای محتوا ایجاد کند.

توکن حاکمیتی

ارز دیجیتال ادیوس همچنین می‌تواند به عنوان یک توکن حاکمیتی عمل کند. همانطور که گفته شد، سپرده‌گذاران ارز دیجیتال AUDIO می‌توانند به عنوان نود محتوا یا نود اکتشاف در عملیات شبکه شرکت کنند. اگر کاربران بخواهند به پیشنهادهایی برای به‌روزرسانی‌های آینده‌ شبکه رأی دهند، می‌توانند با ایجاد ارزش مداوم برای شبکه، قدرت حاکمیتی کسب کنند.

در شبکه ادیوس، استیکرها برای بیان نظرات خود لزوماً نیازی به اجرای یک نود از پیش ندارند. بنابراین جامعه تشویق می‌شود تا نظرات خود را در مورد پروتکل به اشتراک بگذارد.

هر ارز دیجیتال AUDIO به آنها امکان ارائه یک رای را اعطا می­‌کند. جوایز ارز دیجیتال ادیوس با انگیزه‌های هنرمندان، طرفداران و نودها همسو می‌شوند تا بتوانند از یک تجربه پخش موسیقی غیر متمرکز لذت ببرند.

دسترسی به امکانات

توکن به طرفداران و هنرمندان این امکان را می‌دهد تا قفل امکانات انحصاری را در پلتفرم باز کنند. هنرمندان می‌توانند از توکن‌های AUDIO خودشان برای رشد و جذب بهتر طرفداران خود استفاده کنند. با به جریان انداختن ارز دیجیتال AUDIO هنرمندان می توانند به ابزارهای توزیع محتوا دسترسی داشته باشند تا «توکن‌های هنرمند» خود را بین طرفداران‌شان توزیع کنند. طرفدارانی که «توکن‌های هنرمند» را در اختیار دارند، می‌توانند دسترسی انحصاری به محتواهای محدود شده داشته باشند و تجربیات منحصر به فردی مانند گوش دادن به آهنگ‌های منتشر نشده، شرکت در مسابقات ریمیکس و موارد دیگر را بدست آورند.

کاربرانی که مقدار مشخصی از ارز دیجیتال AUDIO را در کیف پول ادیوس خود نگه می‌دارند، می‌توانند قفل امکانات VIP را که در چهار سطح تعيين گردیده باز کنند تا از مزایای بیشتری برخوردار شوند. هرچه ارز دیجیتال ادیوس آنها بیشتر باشد، کاربران می‌توانند در سطح VIP بالاتری قرار بگیرند. هر کاربر پس از به دست آوردن حداقل توکن‌های AUDIO که برای یکی از سطوح VIP نیاز است، می‌تواند یک نشان پروفایل کسب کند که به محض انتشار آن، این امکان را برای او فراهم می‌کند تا به امکانات جدید دسترسی پیدا کند. الزامات و مزایای هر سطح VIP را می‌توان از طریق جامعه حاکمیتی تغییر داد.

ادیوس چه تفاوتی با سایر پلتفرم‌های پخش آنلاين دارد؟

یکی از تفاوت‌های عمده بین ادیوس و سایر پلتفرم‌های استریم مانند اسپاتیفای (Spotify) این است که ادیوس از فناوری بلاک چین برای اجرا به صورت غیرمتمرکز استفاده می‌کند. این امر به هنرمندان و سازندگان محتوا اجازه می دهد تا موسیقی خود را با کنترل بیشتری بر محتوای خود به اشتراک بگذارند.

به گفته بنیانگذاران، 90 درصد از درآمد این پلتفرم مستقیماً به هنرمندان تعلق خواهد گرفت. در مقایسه با اعداد عمومی در مدل سنتی صنعت موسیقی، که تنها 12 درصد از درآمد به هنرمندان تعلق می‌گیرد، ارز دیجیتال ادیوس به آنها اجازه می‌دهد دستمزد معقول‌تری دریافت کنند.

تفاوت دیگر این است که در پلتفرم ادیوس، دارندگان توکن AUDIO چه هنرمندان و چه طرفداران، هر دو گروه در فرآیند تصمیم گیری برای شبکه سهیم هستند. داشتن یک توکن ادیوس به هر کاربر امکان دادن یک رأی را می‌دهد تا در اداره پروتکل شرکت داشته باشند. آنها می توانند به هر گونه تغییر پیشنهادی در پلتفرم رای مثبت داده و یا با آن مخالفت کنند، چیزی که ما نمی‌توانیم در سایر سرویس‌های پخش موسیقی پیدا کنیم.

ادیوس همچنین نشان می‌دهد که این توانایی را دارد که به هنرمندان کمک کند تا پایگاه و جامعه طرفداران خود را پرورش دهند. این اولین پلتفرم استریم موسیقی است که با تیک تاک (TikTok) ، به عنوان یک پلتفرم رسانه اجتماعی پخش ویدئو، همکاری می‌کند. این مشارکت به کاربران تیک تاک امکان می‌دهد تا آهنگ‌های روی پلتفرم ادیوس را مستقیماً به ویدیوهای خود اضافه کنند. به غیر از تیک تاک، پلتفرم ارز دیجیتال ادیوس همچنین با بازی بلاک چینی DeFi Land نیز به شکل یک برج رادیویی FM در متاورس بازی، در حال همکاری است که می تواند به ارتقای هنرمندان کمک شایانی کند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.