ارز دیجیتال زیلیکا ZIL چیست؟

ارز دیجیتال زیلیکا ZIL چیست؟

ضمن معرفی و تحلیل ارز دیجیتال زیلیکا (Zilliqa) و تاریخچه رمز ارز ZIL، درباره آینده این پروژه نیز توضیح خواهیم داد.شبکه Zilliqa یک بلاک چین عمومی با ویژگی‌های منحصربه‌‎فرد است.پلتفرم زیلیکا با به‌کارگیری ترکیبی دقیق از راهکارهای

فناورانه دنبال دستیابی به هدف نهایی بلاک چین است: مقیاس‌پذیری واقعی با بازدهی بالا و شلوغی شبکه کم. با این رویکرد، توسعه‌دهندگان قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApp) فرصت می‌‏یابند این شبکه شارد شده را در مقیاس بزرگ و در حوزه‌های مختلف از تبلیغات گرفته تا خدمات مالی به کار گیرند.

همین ویژگی‌های منحصربه‌فرد باعث محبوبیت ارز دیجیتال زیلیکا شده است.زیلیکا چیست؟ زیلیکا یک بلاک چین عمومی با هدف مقابله با مشکل مقیاس‌پذیری و توان عملیاتی است که در بسیاری از ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم مشاهده می‌شود. شبکه Zilliqa در این راستا از شاردینگ (Sharding) برای بهبود سرعت تراکنش‌‎ها و ایجاد یک پلتفرم مقیاس‌پذیر و ایمن و همچنین ایده تقسیم شبکه به نودهایی با قابلیت اجرای فرایندها به صورت موازی، استفاده می‌کند.

به گفته توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال ZIL ، زیلیکا اولین بلاک چینی است که برای حل مشکل مقیاس‌پذیری کاملاً به شاردینگ تکیه می‌کند و در انجام آن موفق بوده است. طبق وایت پیپر این توکن، بلاک چین Zilliqa به کمک شاردینگ می‌تواند به سرعت تراکنش هزاران برابر سریع‌تر از شبکه اتریوم برسد.

زیلیکا یک بلاک چین عمومی بدون مجوز با توان عملیاتی بالاست؛ بنابراین توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن برای میزبانی اپلیکیشن‌های غیر متمرکز و اجرای قراردادهای هوشمند بدون بروز مشکلات رایج در سایر بلاک چین‌ها از جمله شلوغی یا هزینه گس بالا استفاده کنند.

ارز دیجیتال Zilliqa چطور کار می‌کند؟

هسته اصلی ایده پلتفرم زیلیکا، اتکای آن به فناوری شاردینگ برای غلبه بر شلوغی یا ازدحام شبکه است. اما شاردینگ چیست و چطور کار می‌کند؟ فناوری Sharding تقسیم شبکه به چند دسته از نودها است که به آنها شارد می‌گویند. این یعنی ماینرها بعد از دریافت درخواست تأیید تراکنش‌ می‌توانند این کار را به صورت موازی با یکدیگر انجام دهند. به عبارت دیگر شاردها می‌‏توانند تراکنش‌ها را به صورت مجزا از یکدیگر پردازش کنند؛ به جای اینکه مثل اکثر ارزهای دیجیتال همه با هم در یک گروه بزرگ کار پردازش را انجام دهند که با بزرگتر شدن کندتر هم می‌شود. در یک شبکه متکی بر شاردینگ با بزرگتر شدن شبکه، پردازش تراکنش‌ها سریعتر می‌شود؛ چون هرچه شاردها بیشتر باشند تراکنش‌های بیشتری را می‌توانند به صورت همزمان پردازش کنند.

یکی از مشکلات احتمالی شاردینگ، دشواری رسیدن به اجماع در تأیید تراکنش‌ است. پروتکل اجماع برخی از ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین نیازمند توافق نیمی از نودها برای تأیید تراکنش است. این فرایند می‌تواند بسیار دشوار و کند باشد و ارز دیجیتال Zilliqa با مکانیزم اجماع ترکیبی خودش از آن اجتناب می‎‌کند؛ مکانیزمی سریع‌تر در مقایسه با بلاک چین های قدیمی مثل بیت کوین و اتریوم که به توان محاسباتی کمتری برای پردازش تراکنش‌‎ها نیاز دارد. در این مکانیزم اجماع، وظیفه تأیید تراکنش‌ها به سطح شارد تفویض می‌شود تا نودها دیگر مجبور به پردازش کل بلاک‌های اطلاعات نباشند. بلاک چین زیلیکا برای اطمینان از اعتبار فرایند تأیید، یک لایه دوم نیز دارد که در آن گروهی از نودها تحت عنوان کمیته DS بلاک‌های کوچک‌تر را در قالب یک بلاک کامل ترکیب می‌کنند. به این صورت، کمیته DS امکان دسترسی به کل بلاک چین را دارد تا فرایند اعتبارسنجی تراکنش‌ها را تأیید کند.

بنیان‌گذاران پروژه Zilliqa چه کسانی هستند؟

زیلیکا در سال 2017 (1395) ساخته شد و ابتدا در ژانویه 2018 (19 دی 1396) به عنوان یک توکن ERC-20 برای فروش در دسترس عموم قرار گرفت. سپس شبکه اصلی زیلیکا در سال 2019 (1397) راه‌اندازی شد و ارز دیجیتال ZIL به این شبکه منتقل شد. این فرایند انتقال توکن (Token Swap) در فوریه 2020 (20 بهمن 1398) به پایان رسید.

ایده اصلی پروژه Zilliqa متعلق به پراتیک ساکسنا (Prateek Saxena) است؛ استاد و پژوهشگر دانشگاه ملی سنگاپور که از کارهای مطالعاتی او در ساخت مرورگرها، استانداردهای وب و اپ استورها نیز استفاده شده است. در سال 2015 (1394)، ساکسنا به همراه تعدادی از دانشجویانش مقاله‌ای منتشر کرد که به نحوه عملکرد و قابلیت بلاک چین شاردینگ در بهبود سرعت و کارایی شبکه می‎‌پرداخت. این ایده‌ها بعداً به پایه و اساس پلتفرم زیلیکا تبدیل شدند.

در همان زمان، ساکسنا برای راه‌اندازی شرکت Anquan Capital با مکس کانتلیا (Max Kantelia) یک کارآفرین حوزه فناوری و امور مالی با سابقه مهندسی و جوزار متیوالا (Juzar Motiwalla) یک سرمایه‌گذار باسابقه در استارت‌آپ‌های فناوری، شریک شد. در سال 2017، شرکت‎های Anquan و Zilliqa Research ادغام شدند که در نتیجه آن، شبکه زیلیکا ایجاد شد.

در حال حاضر هر دو شرکت Anquan Capital و Zilliqa Research ذخایر قابل توجهی از ارز دیجیتال زیلیکا را در اختیار دارند.

چرا ارز دیجیتال ZIL منحصر‌به‌فرد است؟

به گفته سازندگان پلتفرم زیلیکا، این اولین بلاک چین عمومی است که کاملاً به یک شبکه شارد شده متکی است. علاوه بر این ادعا می‌کنند توان عملیاتی و نرخ تراکنش بالای قابل دستیابی توسط زیلیکا، امکان رقابت با روش‌های پرداخت مرسوم مثل ویزا و مسترکارت را دارد.

Zilliqa قصد دارد به کمک ساختار شارد شده و مکانیزم اجماع ترکیبی به بلاک چین محبوب توسعه‌دهندگانی تبدیل شود که در جستجوی راهکاری برای پروژه‌های مقیاس بزرگ در حوزه‌هایی مثل خدمات مالی، بازی و تبلیغات هستند.

علاوه بر این ویژگی‌ها، پروژه زیلیکا با زبان سفارشی Scilla نوشته شده که به طور اختصاصی برای بهبود خودکار امنیت کل شبکه طراحی شده است.

چرا ارز دیجیتال زیلیکا ارزش سرمایه گذاری دارد؟

ارز دیجیتال ZIL به عنوان یک روش ذخیره ارزش و واسطه تبادل قابل استفاده است و همچنین کاربران با استیک کردن بخشی از دارایی‌هایشان می‌توانند پاداش دریافت کنند. این کاربران با دریافت حق رأی به نسبت میزان ارز دیجیتال استیک شده، امکان مشارکت در اداره اکوسیستم Zilliqa را نیز خواهند داشت.

عرضه محدود هم تضمین می‌کند قیمت ارز دیجیتال زیلیکا در اثر تورم بدون سقف کاهش نمی‌یابد. این ویژگی رمز ارز ZIL را به یک ابزار ذخیره ارزش و سرمایه گذاری خوب در بلندت مدت تبدیل می‌کند.

الگوریتم اثبات سهام در Zilliqa

اگرچه بلاک چین زیلیکا از الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) برای تعیین شناسه نودها و اجرای شاردینگ استفاده می‌‎کند اما در دستیابی به اجماع نقشی ندارد. این رویکرد مزایایی به همراه دارد که مهمترین آنها، حذف هزینه‌های گزاف انرژی لازم برای الگوریتم PoW است. به گفته توسعه‌دهندگان پروژه، یک نود زیلیکا با یک دهم هزینه یک نود اتریوم کار می‌کند.

مزیت دیگر، امکان اجماع ماینر های ارز دیجیتال ZIL روی چندین بلاک با یک اثبات کار واحد است؛ به همین خاطر زیلیکا پاداش استخراج ثابت‌تر با مغایرت کمتر ارائه می‌دهد. تیم توسعه Zilliqa قصد دارد یک طرح اثبات سهام (Proof of Stake) را به عنوان جایگزین سازگار با محیط زیست الگوریتم اثبات کار برای پروتکل اجماع پلتفرم خودش معرفی کند.

اطلاعات فنی دیگر تیم توسعه برای تأمین دسترسی بهتر زیلیکا به داده‌های واقعی با چین لینک (Chainlink) همکاری می‌‎کند که امکان ادغام اوراکل‌ها را ارائه می‌دهد. این اوراکل‌ها، قراردادهای هوشمند را قادر می‌سازند داده‌ها را از خارج شبکه (چه در سایر بلاک چین‌ها یا رویدادها و وقایع دنیای واقعی) ایمپورت کنند. اوراکل‌ها راهکاری غیر متمرکز ارائه می‌دهند که از مزیت امنیت بیشتر هم برخوردار است. چون داده‌ها توسط چندین نود در شبکه آماده می‌شوند، هیچ نقطه مرکزی آسیب‌پذیر در برابر حملات یا خرابی وجود ندارد.

تیم توسعه ارز دیجیتال ZIL امیدوار است الحاق چین لینک به شبکه، طیف جدیدی از اپلیکیشن‌ها در پلتفرم بلاک چین از جمله صرافی‌های غیر متمرکز، پلتفرم‌های معاملاتی و سایر سرویس‌های مالی مرتبط با کریپتو را به کاربران ارائه کند. اگرچه هدف اولیه رابط چین لینک اختصاصی Zilliqa، دسترسی به قیمت‌های به‌روز بازار بود اما امکان دسترسی کاربران به سایر پایگاه‌های داده از جمله نرخ‌های صرافی‌ها، نتایج انتخابات و پیش‌بینی آب و هوا را نیز فراهم می‌کند.

آموزش کار با ارز دیجیتال زیلیکا

Zilliqa یک بلاک چین عمومی است که هرکسی می‌تواند از آن استفاده کند. اما بیشتر برای کسانی مناسب است که قراردادهای هوشمند با حجم بالا و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز طراحی شده برای استفاده از سرعت تراکنش بالای این شبکه توسعه می‌دهند. برخی از کاربردهای این بلاک چین شامل حراج‌های خودکار با حجم بالا، صرافی‌های غیر متمرکز، محاسبات علمی سنگین و برنامه‌های نیازمند نتایج بسیار دقیق است.

ارز دیجیتال ZIL توکن بلاک چین زیلیکا است و می‌توان از آن برای اجرای قراردادهای هوشمند، به عنوان پاداش ماینینگ یا استیکینگ، واسطه تبادل برای پرداخت هزینه‎‌های تراکنش و موارد مشابه استفاده کرد.

برخی کاربران نیز ترجیح می‌دهند در صورت وجود فرصت سرمایه گذاری کوتاه یا بلندمدت، ارز دیجیتال زیلیکا را بخرند، ذخیره یا معامله کنند.

توسعه‌دهندگان پروژه Zilliqa برای ارتقای سطح تمرکز زدایی، امکان استیک کردن توکن های ZIL را فراهم کرده‌اند. کاربرانی که بخشی از ارزهای ‌ZIL خودشان را استیک کرده باشند، ضمن دریافت پاداش مستقیم در حاکمیت شبکه نیز نقش خواهند داشت. در همین راستا، تیم توسعه با تعدادی از صرافی‌ها و کیف پول ها همکاری‌های استراتژیک داشته تا امکان استیک کردن ارز زیلیکا (تحت عنوان اپراتورهای SSN یاStaked Seed Node) را فراهم کند. شبکه Zilliqa چقدر امنیت دارد؟ ارز دیجیتال زیلیکا چندین ویژگی امنیتی منحصربه‌‎فرد دارد که ترکیب آنها، مقاومت شبکه در برابر بیشتر انواع تهدیدها را تضمین می‌کند. اولین بخش رویکرد زیلیکا برای ایجاد یک پلتفرم ایمن، اتکا به یک مکانیزم اجماع تحمل خطای بیزانس کاربردی با تأیید دو لایه است. لایه اول با اطمینان از اینکه نودها به جای کل بلاک چین فقط ماکرو بلاک‌ها را پردازش می‌کنند، مانع حملات سیبیل (Sybil) می‌شود. سپس لایه دوم مکانیزم اجماع ضمن انجام تأیید نهایی تضمین می‌کند هیچ هارد فورکی در شبکه وجود نداشته باشد.

علاوه بر این، بلاک چین ارز دیجیتال ZIL از رمزنگاری منحنی بیضوی برای ایمن‌سازی سوابق تراکنش‌هایش استفاده می‎‌کند و یک الگوریتم اثبات کار (PoW) را هم برای ساخت شاردها و تخصیص شناسه نودها به کار می‌گیرد.

در نهایت، پلتفرم Zilliqa از زبان برنامه‌نویسی خودش به نام Scilla استفاده می‌کند. تمام برنامه‌های نوشته شده با این زبان قابلیت شناسایی و نابود کردن تهدیدهای امنیتی را دارند و بنابراین برای اجرا روی شبکه زیلیکا ایمن هستند. انجام این کار در سطح زبان برنامه‌نویسی، تشخیص امنیت قراردادهای هوشمند نوشته شده با Scilla را تسهیل کرده و تضمین می‌کند توسعه‌دهندگان می‌توانند به آنها اعتماد کنند. استیک ارز دیجیتال Zilliqa حداکثر ندارد اما حداقل مقدار قابل استیک 10 واحد ZIL است. ارز دیجیتال Zilliqa با ارائه سرعت تراکنش بسیار بالا در پلتفرمی امن و مقیاس‌پذیر ثابت کرده یکی از جذاب‌ترین پروژه‌های جدید دنیای کریپتو است. امکانات منحصربه‌فرد این بلاک چین می‌تواند فرصتی بی‌نظیر برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApp) و قراردادهای هوشمند باشد. مزیت‌هایی از این دست در کنار تلاش مداوم تیم توسعه در زمینه ارتقای شبکه و برقراری همکاری‌های استراتژیک، نشان از آینده روشن ارز دیجیتال زیلیکا دارند. اگر بلاک چین Zilliqa با ارز دیجیتال ZIL ثابت کند راهکارهای مقیاس‌پذیری آن عملی و قابل اعتماد هستند، یک سر و گردن بالاتر از بقیه رمز ارزها قرار می‌گیرد. پس اگر به بازار ارزهای دیجیتال علاقه دارید، حتماً اخبار پیشرفت‌های این پروژه را دنبال کنید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.