ارزیابی ارزش NFT | چگونه می‌توان ارزش NFT را ارزیابی کرد؟

ارزیابی ارزش NFT | چگونه می‌توان ارزش NFT را ارزیابی کرد؟

حتماً از درآمد هنگفت و در عین حال راحت عرصه توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT شنیده‌اید و این فکر به ذهنتان رسیده که چرا شما از این درآمد عالی بی‌ بهره باشید!بلکه می‌خواهیم شما با قدرت در این عرصه حضور یافته

و به بهترین‌ها دست یابید، اما ورود پرقدرت به این بازار مستلزم آشنایی با مفاهیمی چون ارزیابی ارزش NFT است تا از ارزش واقعی توکن خود اطلاع داشته باشید و چه خریدار باشید یا فروشنده، با مناسب‌ترین قیمت ممکن معامله کنید.

آشنایی با ماتریس ارزش‌گذاری

ماتریس ارزش‌ گذاری

هیچ مبنایی برای تعیین چگونگی ارزش‌گذاری توکن‌های غیر قابل تعویض وجود ندارد؛ در واقع انبوه معیارهایی که برای ارزیابی کسب و کارهای خصوصی کاربرد دارد به‌سادگی برای این توکن‌ها اجرا نمی‌شود. معمولاً برای ارزیابی ارزش توکن NFT وجوهی که آخرین خریدار پرداخت کرده، بیانگر بخشی از ارزش آن است.

گفتنی است بیشتر خریداران از مهارت ارزیابی ارزش NFT ها بی‌بهره هستند و قیمت‌ها را معمولاً براساس حدس و گمان تعیین می‌کنند؛ به عبارت دیگر با گذشت زمان قیمت توکن‌های غیرقابل تعویض ممکن است به‌ قدری تغییر یابد که تفاوت بسیار زیادی با ارزیابی اولیه داشته باشد.

برای درک بهتر این موضوع فرض کنید یک شاهکار هنری NFT ممکن است برای مدت خاصی تقاضای بسیار زیادی داشته باشد و خریداران آن را کمیاب تصور کرده باشند و انتظار افزایش ارزش آن را دارند، اما به یک‌ باره متوجه خواهند شد تصویر دیجیتال آن بدون نیاز به پرداخت هزینه‌ای در اینترنت در دسترس همگان قرار گرفته و هیچ خریداری برای آن NFT باقی نمانده است.

پیچیدگی‌های ارزیابی ارزش NFT

اکنون که درباره آشنا نبودن بسیاری از سرمایه‌گذاران با ارزیابی ارزش NFT گفتیم، بهتر است درمورد دلایل این امر سخن بگوییم که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

سفته‌بازی بازار

بازار توکن‌های غیرقابل تعویض کماکان با وجود بالغ‌تر شدن پیوسته، به‌شدت سفته‌بازی است و نمی‌توان لیست قیمت کنونی NFT ها را در نظر داشت؛ از این‌ رو بسیاری از سرمایه‌گذاران کم و بیش از روندهای حقیقی بازار اطلاع دارند و ممکن است دارایی‌هایی را که به قصد سودآوری ده برابر خریداری کرده‌اند، با تقاضاهایی شامل رقمی بسیار پایین‌تر مواجه شوند.

کمبود نقدینگی

کمبود نقدینگی در هر بازاری بیانگر مشکلی عمده در ارزیابی دارایی‌هاست؛ در واقع اگر هیچ دارایی قابل‌ مقایسه‌ای به فروش نرسیده یا از آخرین مورد فروخته‌ شده بیش از ۶ ماه گذشته باشد، حدس ارزش کنونی بازار برای آن به احتمال زیاد دقیق‌تر خواهد بود. البته در مبحث ارزیابی ارزش یک NFT باید توجه داشت که هرچه دارایی نادرتر یا منحصربفردتر یافتن نقاط مقایسه و تخمین ارزش بازار آن به‌ مراتب دشوارتر است، ارزیابی ارزش NFT در بخش هنر به‌ شدت دشوار خواهد بود.

تنوع بالای NFT

یکی از پیچیدگی‌های ارزیابی ارزش NFT مربوط به تنوع بالای این توکن‌هاست و این تنوع هم از انتشار NFT های مختص به هر پروژه نشأت می‌گیرد. باید در نظر داشت که هر توکن از ابرداده‌هایی تشکیل شده که ویژگی‌ها و اهداف متفاوتی دارد که براساس معیارهای مختلف بررسی می‌شود؛ بنابراین برای سنجش صحیح یک توکن غیر قابل تعویض، شناسایی هر نوع NFT و هر ابرداده در تعیین مقدار آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

نهنگ‌ها و بازارسازان بزرگ

یکی دیگر از پیچیدگی‌ها در ارزیابی ارزش یک NFT وجود نهنگ‌ها و بازارسازان بزرگ است که مانند بسیاری از سرمایه‌گذاران رفتار نکرده و می‌توانند با نوع خرید یا فروش خود روند کلی معامله توکن‌ها را دست‌ خوش تغییر کنند؛ برای مثال می‌توانند هر دارایی موجود را با قیمت کنونی خریداری کنند؛ حتی اگر آن دارایی در قیاس با فروش قبلی حتی از قیمت بازار هم رقم بالاتری داشته باشد.

برای مثال اگر ایلان ماسک تصمیم بگیرد که یک NFT را خریداری کند، لزوماً ارزش توکن‌های مشابه به یک‌ باره به‌طرز چشم‌گیری افزایش نخواهد یافت، اما این خرید می‌تواند سازندگان NFT را به ایجاد توکن‌های مشابه ترغیب کرده و تغییر قابل‌ توجهی در ارزیابی ارزش NFT ایجاد کند.

اندازه و ثبات بازار

آخرین معیاری که در ارزیابی ارزش یک NFT اهمیت دارد، اندازه و ثبات این بازار است که معمولاً اکوسیستم NFT و بازار مرتبط با آن تا حد زیادی در اندازه‌ای کوچک باقی خواهد ماند؛ عرصه‌های مختلفی مانند هنر، تجارت بازی‌ها و موارد پوشیدنی و… از این موارد هستند. عوامل تعیین‌کننده ارزش NFT ها در ارزیابی ارزش NFT عوامل بسیاری تعیین‌کننده است که توجه به آن‌ها دیدگاه خریداران را بسیار بازتر کرده و تصمیم‌گیری‌های آن‌ها را به‌ مراتب هوشمندانه‌تر خواهد کرد؛ عواملی از جمله:

ملموس‌ بودن

استفاده عملی از NFT ها از نوع ملموس در پروژه‌های مختلف بر ارزیابی ارزش آن‌ها به‌شدت تأثیرگذار بوده و توکن‌های مرتبط با جهان حقیقی با تغییرناپذیری مالکیت روی شبکه بلاک‌چین ارزش قابل‌ توجهی را ایجاد می‌کند. معمولاً NFT هایی که ارزشی لمس‌شدنی دارند برای انواع معاملات کوتاه و بلندمدت گزینه مناسبی هستند؛ بعضی از توکن‌ها مانند بلیت‌ها که تاریخ انقضا دارند در مدت‌ زمان محدودتری ارزش خواهند داشت؛ در حالی‌ که برخی دیگر که نماینده بخش‌هایی مانند املاک هستند با گذشت زمان ارزش بالاتری را ثبت می‌کند.

کمیاب‌ بودن

در دنیای تجارت همواره مقدار عرضه یک محصول با مقدار ارزش آن رابطه معکوس دارد و ارزیابی ارزش NFT از این قائده مستثنا نیست؛ در واقع هر چه توکن کمیاب‌تر، ارزشمندتر!

قابلیت همکاری

یکی دیگر از عوامل تعیین‌کننده در ارزش یک توکن غیر قابل تعویض، قابلیت همکاری و استفاده در زمینه‌های مختلف خواهد بود؛ برای مثال ارزیابی ارزش توکن NFT اسلحه‌ای که در یک بازی سبک تیراندازی محبوب وجود دارد، به‌ مراتب شانس رسیدن به قیمت‌های بالاتر را برای آن تعیین خواهد کرد.

همچنین از دیگر عوامل مهم و اثرگذار در ارزش یک NFT می‌توان به مواردی چون اثبات اجتماعی و بررسی نمایه‌های توکن در رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام، سابقه مالکیت و هویت صادرکننده یا صاحبان قبلی توکن‌ها، حق بیمه نقدینگی با در نظر داشتن ارزش بیشتر توکن‌های غیرقابل تعویض با نقدینگی بیشتری، در مواقع و شرایط خاصی حدس و گمان و توجه به تغییرات پیوسته در اکوسیستم نوپای NFT نیز اشاره کرد.

اصول ارزیابی ارزش NFT اما در پایان نگاهی داریم به اصول ارزیابی ارزش NFT ها که به گواه آمار و تجربه می‌تواند در تعیین ارزش واقعی آن به‌شدت کاربردی باشد؛ اصولی از جمله:

ارزش‌گذاری باید براساس فروش قبلی صورت بگیرد، نه دارایی‌های فعلی برای فروش شناسایی قراردادهایی که ارزش دارایی را تعریف می‌کنند و تمایز آن‌ها از مشخصه‌های غیرمرتبط با ارزش بازار شناسایی موردی عوامل تعیین‌کننده، فروش‌های قابل مقایسه یا راه‌های ارزش‌گذاری بر دارایی‌های نادر و منحصربه‌فرد پذیرش تغییر معیارها با گذشت زمان و تغییرات بازار

NFT ها و بسیاری دیگر از مفاهیم تجارت امروز، آن‌ قدر محبوب شده‌اند و سر زبان‌ها افتاده‌اند که خواه‌ناخواه افراد را به خود جذب می‌کنند. ارزیابی ارزش بازار NFT راهکار بسیار هوشمندانه‌ای است که شما را از ارزش واقعی توکن‌های غیرقابل تعویض آگاه می‌کند تا با تصمیم‌هایی سنجیده‌تر، درآمد بیشتری کسب کنید.

البته که آشنایی با ماتریس ارزش‌گذاری، شناخت پیچیدگی‌ها و چالش‌های این مسیر، عوامل تعیین‌کننده در ارزش توکن‌ها و همچنین اصول یک ارزیابی صحیح برای داشتن یک ارزیابی درست و حساب‌شده را نباید فراموش کرد!

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.