بازارهای NFT چه هستند؟

بازارهای NFT چه هستند؟

NFT به توکنی گفته می‌‌شود که به‌ صورت منحصربفرد رمزنگاری شده و هیچ نمونه مشابه دیگری ندارد؛ در حالی‌ که ارزهای دیجیتال تعداد زیادی توکن مشابه هم دارند. یونیک‌ بودن توکن‌ غیرمثلی سبب شده است ارزش آن‌ها نیز بالا باشد.

امروزه هر کسی می‌تواند یک NFT بسازد و آن را بفروشد. برای اینکه این کار آسان‌تر صورت بگیرد،‌ پلتفرم خرید و فروش NFT ایجاد شده است.

افراد می‌توانند وارد این پلتفرم‌ها شوند و خرید و فروش توکن‌ غیرمثلی را دنبال کنند. البته تعداد بازارهای ان اف تی در حال افزایش است که شما می‌توانید از میان آن‌ها بهترین انتخاب ممکن را برای خود انجام دهید. امروزه بازی‌های بلاک‌چینی نیز به‌ صورت ویژه از تکنولوژی NFT برای توسعه هر چه بیشتر خود استفاده می‌کنند. برخی از بازی‌های بلاک‌چینی نیز مارکت‌پلیس ایجاد کرده‌اند. شما در داخل مارکت‌پلیس می‌توانید آیتم‌ها و امکانات بازی را به‌ صورت توکن غیرمثلی بخرید. همچنین اگر دارای آیتم ارزشمندی در بازی هستید، این امکان را خواهید داشت که آن را بفروشید.

معرفی بزرگ‌‌ترین پلتفرم‌‌های توکن‌ غیرمثلی (NFT)

توکن غیرمثلی یا NFT یکی از جذاب‌‌ترین آورده‌‌های بلاک‌‌چین در زندگی ماست. در حال حاضر، بیشترین کاربرد توکن‌‌های غیرمثلی در ارائه آثار هنری دیجیتال است. از زمانی که این تکنولوژی گسترش پیدا کرده است، بسیاری از هنرمندانی که آثار خود را به‌ صورت سنتی ارائه می‌‌کردند، به ان اف تی روی آوردند که همه این موارد بیانگر اهمیت بالای آن است. در حال حاضر تعداد NFT مارکت‌پلیس‌ها نشان‌دهنده توجه ویژه مردم به این بازار پرسود است.

بازارهای NFT توکن غیرمثلی چطور کار می‌کنند؟

زمانی که درباره بازار NFT صحبت می‌کنیم،‌ باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که فرآیند این بازار با توجه به عملکرد خریداران و فروشندگان شکل می‌گیرد. با این حال هنوز بسیاری از افراد از نحوه کار بازار توکن غیرمثلی اطلاعی ندارند. نحوه خرید NFT در یک مارکت‌پلیس به‌ صورت مستقیم به نوع پلتفرم آن بستگی دارد. به‌ صورت کلی در یک پلتفرم خرید و فروش NFT تعداد زیادی از افراد حضور دارند که به این بازار شکل می‌دهند. معمولاً در این مارکت‌پلیس‌ها یک برنامه NFT ساز هم قرار دارد. بسیاری از افراد از این قسمت استفاده می‌کنند و بعد از ایجاد توکن غیرمثلی آن را در مارکت‌پلیس قرار می‌‌دهند.

خوشبختانه دست شما در این پلتفرم کاملاً باز است و امکان هر گونه خرید یا فروش وجود دارد. برای اینکه بتوانید هزینه ان اف تی را پرداخت کنید، باید از ارزهای دیجیتالی که توسط پلتفرم پشتیبانی می‌شود، استفاده کنید. همچنین اتصال کیف پول شما به پلتفرم باید به‌ درستی برقرار شود تا از این طریق بتوانید خرید ان اف تی را تکمیل کنید. این نکته را فراموش نکنید که برای خرید NFT مارکت‌پلیس‌ها تنوع بالایی دارند.

معرفی بزرگ‌ترین بازارهای توکن‌ غیرمثلی (NFT)

همان‌ طور که قبلاً هم آن اشاره کردیم، کامیونیتی‌های معروف NFT در حال بیشتر شدن هستند که نشان‌دهنده اقبال بالای مردم به توکن‌ غیرمثلی است. در چنین شرایطی فرصت‌های زیادی برای درآمدزایی از طریق NFT به وجود آمده است که حتماً باید از آن‌ها بهره ببرید. در حال حاضر پلتفرم‌هایی مانند Opensea در این زمینه بسیار موفق عمل کرده‌اند و هر روزه معاملات زیادی بر این بستر صورت می‌گیرد. بعد از رشد بی‌سابقه بازار توکن‌های غیرمثلی، شاهدیم که صرافی بزرگ بایننس نیز پا به این عرصه گذاشته است.

مارکت‌پلیس بایننس نیز بستری عالی برای خرید و فروش توکن غیرمثلی است که می‌ توانید از آن بهره ببرید. مارکت‌پلیس Axie‌ نیز عملکرد مناسبی از خود نشان داده و حجم معاملات در آن قابل‌ توجه است. بازار اکسی به‌ صورت ویژه برای خرید و فروش NFT‌ بازی اختصاص داده شده است؛ در حالی‌که در بایننس بیشتر توکن‌های غیرمثلی به‌ صورت نقاشی یا سایر آثار هنری هستند.

کسانی که این توکن‌ غیرمثلی را خریداری می‌کنند، بیشتر به‌ دنبال ترید ان اف تی و کسب سود از این طریق هستند.

NFT Launchpad؛ بهترین پلتفرم برای تریدرها و هنرمندان یکی از بهترین بسترها برای انجام معاملات ان اف تی پلتفرم NFT Launchpad است. این مارکت‌پلیس به‌ تازگی کار خود را آغاز کرده است و شروع کار آن در آغاز سال ۲۰۲۲ بوده است؛ به همین دلیل هنوز بسیاری از افراد علاقمند به NFT، مارکت‌پلیس‌هایی نظیر این را به‌ خوبی نمی‌شناسند. خوشبختانه روش خرید یک NFT‌ (توکن غیرمثلی) و فروش آن در این بستر به ساده‌ترین شکل ممکن توضیح داده شده است تا همه افراد بتوانند از آن بهره ببرند. این بستر سرعت و امنیت بسیار بالایی دارد که از این نظر نمره قابل قبولی می‌گیرد.

تمامی پرداخت‌ها بر پایه ارزهای دیجیتال و شبکه بلاکچین است. همین مورد سبب می‌شود مواردی مانند تخلفات مالی برای شما به وجود نیاید. با توجه به تازه‌کار بودن این پلتفرم، تعداد ان اف تی‌های موجود روی آن کمتر است. این پروژه در آغاز کار خود توانسته است از بلاکچین‌های پالیگان و اسمارت چین بایننس پشتیبانی کند. در حال حاضر ان اف تی‌ هایی که در این پلتفرم قرار دارند روی این دو شبکه هستند. این پلتفرم در آینده‌ای نزدیک از سایر پلتفرم‌های مهم نیز پشتیبانی خواهد کرد.

صرافی بایننس؛ پلتفرم هوشمند NFT

با توجه به اینکه در NFT مارکت‌ پلیس‌ها تنوع زیادی دارند، باید از میان آن‌ها بهترین گزینه ممکن انتخاب شود؛ به همین دلیل بهتر است با صرافی بایننس و اهمیت آن به‌ خوبی آشنا شوید. درست در زمانی که خرید و فروش‌های توکن غیرمثلی به‌ صورت گسترده آغاز شد، بایننس نیز تصمیم گرفت سهمی از این بازار داشته باشد. در حال حاضر توکن‌ غیرمثلی که در این پلتفرم وجود دارد، متنوع است. مواردی همچون آیتم‌ های بازی،‌ ورزش، سرگرمی و آثار هنری است که هر کدام از آن‌ها دارای اهمیت بسیاری هستند.

امروزه روش خرید یک NFT از این پلتفرم بسیار ساده است و با چند کلیک به‌ راحتی صورت می‌پذیرد. اگر به‌ دنبال امن‌ ترین پلتفرم خرید و فروش NFT هستید، مسلماً صرافی بایننس از بهترین گزینه‌ های پیش روی شما خواهد بود. در حال حاضر این پلتفرم از توکن‌ هایی که بر روی اسمارت چین بایننس و اتریوم قرار گرفته‌اند پشتیبانی می‌کند. بطور قطع خرید و فروش NFT نیز کارمزد مشخصی دارد که باید برای پرداخت آن دست به اقدام بزنید. بعد از اینکه با نحوه خرید NFT‌ آشنایی کامل پیدا کردید، باید کارمزد را به‌ صورت توکن BNB پرداخت کنید.

Opensea؛ بهترین مارکت‌پلیس NFT برای تازه‌کارها در بین کامیونیتی‌های معروف NFT‌ همواره پلتفرم Opensea درجه اهمیت خاصی دارد. با توجه به اینکه در NFT مارکت‌پلیس‌ها دارای جایگاه ویژه‌ای هستند،‌ بهتر است از باسابقه‌ترین بازار توکن‌ غیرمثلی استفاده کنید. اوپن سی از سال ۲۰۱۷ شروع به کار کرده است که برتری خاصی از سایر رقیبان خود دارد. مواردی مانند توکن‌ های هنری، بازی و موزیک در این مارکت قرار دارند که سبب اهمیت بالای آن شده است. این پلتفرم به‌صورت ویژه از بلاک‌چین اتریوم پشتیبانی می‌کند و از این نظر بسیار عالی است. درواقع شما برای خرید و فروش در این بستر باید حتماً اتریوم داشته باشید.

همچنین داشتن کیف پول مناسب برای اتریوم امر واجبی است که باید برای آن دست به اقدام بزنید. درواقع پلتفرم اوپن سی روی شبکه بلاک‌چین اتریوم قرار دارد. البته با وجود این موضوع، اوپن سی از بلاک‌ چین‌های دیگری مانند Polygon نیز پشتیبانی می‌کند. شما برای پرداخت هزینه یک NFT‌ می‌ توانید از ارزهای مختلفی بهره ببرید. بیشتر استیبل کوین‌ها به‌عنوان یک روش پرداخت در اوپن سی قرار گرفته‌اند که شما می‌توانید از آن به نحو احسن استفاده کنید. در حال حاضر، ۲۴۱ روش پرداخت در Opensea قرار دارد که نشان‌ دهنده درجه اهمیت بالای آن است.

Axie Marketplace؛ بهترین پلتفرم خرید و فروش NFT بازی

پلتفرم خرید و فروش NFT‌ می‌ تواند حالت اختصاصی نیز پیدا کند و معاملات یک نوع خاص از توکن‌ها روی آن صورت بگیرد.

پلتفرم Axie Marketplace یکی از این موارد است که به‌صورت اختصاصی توکن‌ غیرمثلی بازی در آن مبادله می‌شود. Axie Infinity خود یک بازی بلاک‌ چینی بسیار معروف است که کاربران زیادی را به خود جذب کرده است. شاید برای شما جالب باشد که در سال ۲۰۲۱، یک سرزمین در این بازی به قیمت ۸۸۸ اتریوم فروخته شده است که یک عدد شگفت‌انگیز به حساب می‌آید.

شما هم می‌توانید در این بازی شرکت کرده و پاداش‌های NFT دریافت کنید. هرکدام از توکن‌ غیرمثلی در مارکت پلیس قابلیت فروش دارند. نحوه خرید NFT در این قسمت نیز بسیار آسان است و شما می‌ توانید در سریع‌ ترین زمان ممکن ان اف تی مورد نظر خود را تهیه کنید. فروشندگان هنگام عرضه توکن خود باید ۲۵.۴ درصد کارمزد برای پلتفرم پرداخت کنند. براساس اینکه مارکت‌ پلیس‌ها در NFT تنوع بالایی دارند،‌ حتماً بعد از انجام بررسی‌ های مختلف پلتفرم خود را انتخاب کنید. در این میان انجام بازی Axie Infinity و استفاده از مارکت‌پلیس آن گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

معاملات NFT‌ موزیک در Crypto.com

در میان کامیونیتی‌ های معروف NFT‌ شباهت‌ها و تفاوت‌ های زیادی وجود دارد که باید بررسی آن‌ها به‌صورت ویژه صورت بگیرد.

از همین رو شاهد هستیم که خرید و فروش NFT‌ موزیک در بستر Crypto.com انجام می‌ شود. این سایت در مارس سال ۲۰۲۱ کار خود را آغاز کرد و از آن زمان با قدرت تمام کار خود را پیش می‌برد. افراد متعددی مانند هنرمندان، موزیسین‌ها، برندها و سلبریتی‌ های مشهور از این سایت بهره می‌برند.

برای مثال اسنوپ داگ یکی خوانندگان مطرح آمریکایی نیز در این بستر ویژه حضور دارد و به عرضه NFT موزیک‌ های خود می‌ پردازد. میزان کارمزد در این پلتفرم بسیار مناسب است که از فرستنده و گیرنده 0.04 درصد دریافت می‌ شود. فضای کاربری این پلتفرم بسیار آسان است که به همین دلیل می‌ توانید خرید و فروش ان اف تی را به نحو احسن صورت دهید. یکی دیگر از جذابیت‌ های خاص این پلتفرم پشتیبانی از انواع کردیت کارت‌ هاست. درواقع شخص این امکان را دارد که با موجودی کردیت کارت ان اف تی مورد نظر خود را بخرد و سرمایه‌گذاری لازم در این مورد را به نتیجه برساند.

Magic Eden؛ پلتفرم عرضه NFT بلاک‌چین سولانا

برای اینکه توکن‌ مثلی و غیرمثلی عملکرد خوبی داشته باشند، حتماً باید یک شبکه بلاکچین عالی برای آن‌ ها انتخاب شود.

بلاکچین Solana یکی از بهترین شبکه‌ هایی است که تا به حال معرفی شده است؛ به همین دلیل پلتفرم Magic Eden به‌ صورت اختصاصی توکن‌ غیرمثلی را که روی این شبکه هستند، عرضه می‌ کند. روش خرید یک NFT در این پلتفرم بسیار ساده است و حتی فیلترهای مختلف برای نمایش پیشنهادها قرار داده شده است؛ برای مثال می‌ توانید فیلتر قیمت را فعال کنید تا تنها نمونه‌ هایی را انتخاب کنید که با بودجه شما همخوانی دارد.

در حال حاضر برای خرید یا فروش هر NFT‌ در این بستر، باید ۲ درصد به‌عنوان کمیسیون پرداخت شود. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌هایی که در این بستر وجود دارد، این است که از ولت‌های متعددی پشتیبانی می‌کند. در واقع کیف‌ پول‌هایی مانند تراست ولت از همین طریق پشتیبانی می‌ شوند که باید دقت کافی به آن داشته باشید. ساختارهایی که در این پلتفرم قرار دارد نیز بسیار کامل است و شما می‌توانید از هر کدام آن‌ه ا به‌صورت خاص بهره ببرید. در حال حاضر پروژه‌ های ان اف تی زیادی در این پلتفرم قرار دارند که امکان معامله آن برای شما هم وجود خواهد داشت.

Nifty Gateway؛ پلتفرم برتر NFT برای عکاسان

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، آثار زیادی به‌صورت NFT درمی‌آیند. در این میان، بسیاری از عکاسان نیز دوست دارند عکس‌های خود را به شکل ان اف تی در بیاورند و برای خرید آن دست به اقدام بزنند. در حال حاضر Nifty Gateway به شما این امکان را می‌دهد تا انواع توکن‌ های غیرمثلی را با استفاده از ارزهای دیجیتال یا کردیت کارت تهیه کنید.

یکی از معایب مهمی که در این پلتفرم خرید و فروش NFT‌ وجود دارد، بالابودن کارمزد تراکنش‌ هاست. به ازای هر خرید و فروشی که در این پلتفرم انجام می‌ شود، ۵ درصد به‌ عنوان کارمزد محاسبه خواهد شد. بر همین اساس شاهدیم که برخی افراد به سراغ سایر پلتفرم‌ها می‌ روند. اگر برای خرید NFT‌ مارکت‌ پلیس‌ها را با هم مقایسه می‌کنید، حتماً نگاه ویژه‌ای نیز به این پلتفرم داشته باشید؛ زیرا مزایایی هم دارد. محیط کاربری این پلتفرم بسیار کاربرپسند است که همین امر میزان محبوبیت آن را بیشتر کرده است. زمانی که کاربر وارد این پلتفرم می‌شود، همه‌چیز در جای خود مشخص است و کاربر هرکدام آن‌ها را به‌صورت جداگانه‌ای استفاده می‌کند.

چرا مارکت‌ پلیس‌ها در خرید NFT‌ نقش کلیدی دارند؟ اگر دقت کرده باشید،‌ تا به حال چندین نمونه از کامیونیتی‌ های معروف NFT‌ را بررسی کردیم که هر کدام آن‌ها جایگاه خاصی در این بازار دارند. نحوه خرید NFT‌ در همه این موارد تقریباً مشابه است که به همین دلیل می‌توانید از هرکدام این موارد بهره ببرید.

نکته مهمی که باید به آن دقت کنید، انتخاب یک مارکت‌ پلیس مناسب است. هرکدام از مواردی که بیان شدند مزایا و معایب خاص خود را دارند که باید آن‌ها را بررسی کنید.

شما باید در ابتدا نوع NFT‌ را که به‌ دنبال آن هستید، مشخص کنید و بعد از آن پلتفرم دارای آن را بیابید. این موضوع را از یاد نبرید که هر پلتفرم از شبکه‌ های بلاک‌ چینی مخصوصی پشتیبانی می‌کند. روش خرید یک توکن مثلی یا NFT در بیشتر این پلتفرم‌ها شبیه هم است و از این نظر تفاوت خیلی زیادی ندارد. اگر شما برنامه‌ ریزی درستی در این مورد داشته باشید،‌ مسلماً به نتایج بهتری دست پیدا می‌کنید. با توجه به تعداد بالای NFT مارکت‌ پلیس‌ها،‌ امروزه شاهد هستیم که تعداد خریداران و فروشندگان در این بخش نیز افزایش زیادی داشته است.

در دنیای امروز فناوری بلاک‌چین توانسته است تأثیرات بزرگی بر زندگی انسان بگذارد؛ به همین دلیل توکن‌های غیر مثلی یا همان NFT‌ نیز در دنیای بلاک‌چین رشد زیادی را تجربه کرده‌اند. از آنجا که توکن‌ های غیرمثلی منحصربفرد هستند، معمولاً با قیمت بالایی خرید و فروش می‌ شوند. در این مطلب، برخی از بهترین پلتفرم‌ توکن غیرمثلی NFT را بررسی کردیم که هرکدام آن‌ها در نوع خود مهم هستند؛ به همین دلیل بهتر است شما هم از فرصت‌های این قسمت استفاده کرده و به بهترین نتیجه ممکن هم دست پیدا کنید.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.