آموزش ساخت برنامه‌ غیرمتمرکز (Dapp)

آموزش ساخت برنامه‌ غیرمتمرکز (Dapp)

دنیای بلاک‌چین پر از فرصت‌های مختلف است که هر کدام از آن‌ها می‌تواند تحولات بزرگی را در زندگی انسان به وجود بیاورد؛ به همین دلیل شاهد آن هستیم که ساخت DApp یا همان برنامه‌‌ غیر متمرکز نیز بر بستر بلاکچین افزایش یافته است.

همان‌طور که از نام این اپلیکیشن‌ها مشخص است، آن‌ها روی شبکه‌های بلاکچینی قرار می‌گیرند و از مزایای ویژه آن بهره‌مند می‌شوند.

برنامه غیرمتمرکز یا DApp چیست؟

اگر شما نگاهی به دنیای امروز بیندازید، متوجه خواهید شد استفاده از اپلیکیشن‌ها هر روز در حال افزایش است؛ به همین دلیل شاهد رشد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز هستیم. احتمالاً شما تا به حال از اپلیکیشن پرطرفدار اینستاگرام استفاده کرده‌اید. این برنامه متعلق به شرکت فیس‌بوک است و توسط آن نیز نظارت می‌شود؛ از این‌ رو اینستاگرام یک برنامه متمرکز است.

با ظهور و گسترش فناوری بلاک‌چین در جهان، امروزه شاهد ساخت DApp یا همان اپلیکیشن غیرمتمرکز هستیم. این برنامه‌ها به‌ صورت مستقیم روی شبکه بلاک‌چین قرار می‌گیرند و متعلق به هیچ نهاد خاصی نیستند.

این نوع از اپلیکیشن‌ها مالکیت مشخصی ندارند و همه اعضای شبکه بلاک‌چین از آن بهره می‌برند. با توجه به اینکه این نوع از برنامه‌ها به‌ تازگی توسعه یافته است،‌ بسیاری از افراد هنوز آگاهی لازم در این زمینه را ندارند. در این شرایط بی‌شک آموزش ساخت DApp می‌تواند برای علاقه‌مندان به این حوزه جذاب باشد.

همان‌طور که می‌دانید ارزهای دیجیتال مهم‌ترین نتایج تکنولوژی بلاکچین هستند که با ایجاد اپلیکیشن‌ها این رشد سرعت بالاتری پیدا می‌کند. در حال حاضر بیشتر این اپلیکیشن‌ها بر بستر بلاک‌چین ترون و اتریوم شکل گرفته و به حیات خود ادامه می‌دهند.

مزایای ساخت برنامه غیر متمرکز DApp چیست؟

دلایل زیادی برای ساخت DApp وجود دارد که هر کدام آن‌ها در نوع خود مهم هستند. بزرگ‌ترین مزیت برنامه‌ غیر متمرکز این است که امنیت بسیار بالایی دارند؛ به همین دلیل هر کس می‌ تواند با خیال راحت از این اپلیکیشن استفاده کند. تمامی داد و ستدها و تراکنش روی شبکه بلاک‌ چین رخ می‌دهد که امکان هیچ تخلفی در آن وجود ندارد.

شبکه بلاکچین کاملاً هوشمند است و کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد؛ به همین دلیل خطراتی همچون هک‌ شدن به وجود نخواهد آمد. از دیگر مزایای برنامه غیرمتمرکز این است که سرعت بسیار بالایی دارد.

با توجه به اینکه داده‌ها در بلاک‌ چین به‌ سرعت جابجا می‌شوند،‌ این مورد روی عملکرد اپلیکیشن نیز تأثیر مثبتی خواهد گذاشت. یکی از مزایایی که کمتر درباره آن صحبت می‌شود، کاهش هزینه‌های اجرایی برنامه است. در برنامه‌های متمرکز هر ساله بودجه زیادی برای هزینه‌های اجرایی در نظر گرفته می‌شود که این موارد در برنامه‌ غیر متمرکز دیده نمی‌شود. اگر شما هم آموزش ساخت برنامه غیر متمرکز را ببینید، متوجه خواهید شد که انجام این کار نیز به‌ آسانی ممکن خواهد بود. داشتن یک برنامه سریع و ایمن با ساخت DApp امکان‌پذیر خواهد بود.

معرفی پلتفرم ساخت DApp

با توجه به توضیحاتی که درباره برنامه غیر متمرکز داده شد، بسیاری از افراد به‌ دنبال دریافت آموزش ساخت اپ غی رمتمرکز هستند. ساخت اپلیکیشن کاری تخصصی است که برنامه‌نویسان صورت می‌دهند. برای ساخت و راه‌اندازی یک برنامه غیرمتمرکز، حتماً باید یک پلتفرم مناسب برای توسعه و اجرای آن پیدا کنید.

معرفی پلتفرم ساخت DApp به شما این امکان را می‌دهد تا مراحل ساخت را آسان‌تر طی کنید. امروزه تعداد این پلتفرم‌ها در حال افزایش است که شما می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید؛ برای مثال پلتفرم‌های اتریوم، ترون و پولکادات نمونه‌ای از این موارد هستند که ساخت DApp روی آن‌ها صورت می‌گیرد.

هر کدام از این موارد بلاکچین اختصاصی خود را دارند که به همین دلیل شرایط مختلفی را برای برنامه‌ها به وجود می‌ آورد. تجربه این موضوع را ثابت کرده است که ساخت DApp بیشتر روی شبکه اتریوم انجام شده است؛ البته سایر بلاک‌چین‌ها نیز رشد قابل‌ توجهی در این زمینه داشته‌اند و با قدرت به مسیر خود ادامه می‌دهند. در آموزش ساخت برنامه غیر متمرکز حتماً باید برنامه‌نویسی بک‌اند و فرانت‌اند مورد توجه قرار بگیرد. در صورتی که بک‌اند و فرانت‌اند یک اپلیکیشن با شبکه بلاک‌چین مورد نظر هماهنگی داشته باشد،‌ مسلماً نحوه کار بهتری نیز خواهد داشت.

ساختارهای کلیدی در برنامه غیرمتمرکز

اگر شما نگاهی به آموزش ساخت DApp بیندازید، متوجه خواهید شد که ساختارهای متعددی باید در یک اپلیکیشن وجود داشته باشد تا به‌ خوبی به کار خود ادامه دهد. برنامه‌ غیر متمرکز حساسیت بیشتری از اپلیکیشن‌های متمرکز دارند؛ زیرا باید با شبکه بلاک‌چین نیز همگام‌سازی شوند. یکی از ساختارهای اساسی که باید در آموزش ساخت برنامه غیر متمرکز نیز آورده شود، کیف پول مناسب است. در واقع کیف پول یا ولت بخش جدایی‌ناپذیری از یک برنامه به حساب می‌آید؛ به همین دلیل این ساختار باید به‌ صورت ویژه در این اپلیکیشن ایجاد شود.

یکی دیگر از ساختارهای کلیدی که باید در آموزش ساخت اپ غیرمتمرکز نیز شرح داده شود،‌ نوع توکن خواهد بود. در واقع هر اپلیکیشن به یک توکن بومی نیاز دارد تا دادوستدهای مالی براساس آن توکن صورت بگیرد. با توجه به اهمیت بالای نوع کیف پول و توکن، حتماً باید هر برنامه‌ای برای این موارد هدف‌گذاری مناسبی داشته باشد. برنامه‌نویسی اپلیکیشن باید به شکلی باشد که ارتباط بین اپلیکیشن و شبکه بلاک‌چین به‌صورت کامل برقرار باشد. خوشبختانه با توجه به ساده‌سازی ساخت اپلیکیشن‌ها، شاهد آن هستیم که هر روزه برنامه‌های جدیدی ساخته شده و بر بستر بلاک‌ چین اجرا می‌ شوند.

ایجاد قرارداد هوشمند؛ اولین قدم برای ساخت DApp

یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که در دنیای بلاک‌چین معنا پیدا می‌ کند، موضوع قراردادهای هوشمند است. تجربه نشان می‌دهد ایجاد قراردادهای هوشمند توانست تحول بزرگی در تکنولوژی بلاک‌چین ایجاد کند. آموزش ساخت DApp به شما می‌آموزد که در مرحله اول یک قرارداد هوشمند ایجاد کنید.

شرایط قرارداد هوشمند باید توسط خود شما مشخص شود که به همین دلیل حتماً باید تمام اهداف اپلیکیشن خود را بررسی کنید و بعد براساس آن ساخت برنامه غیر متمرکز را جلو ببرید. در صورتی که قرارداد هوشمند به‌ درستی تنظیم و تدوین نشود،‌ بخش زیادی از عملکردهای اپلیکیشن از دست خواهد رفت.

به همین دلیل نوشتن قرارداد هوشمند یک موضوع تخصصی است که باید توسط متخصص بلاکچین نوشته شود. در حال حاضر شبکه‌هایی مانند اتریوم و ترون از قراردادهای هوشمند یا smart contract پشتیبانی می‌کنند که نشان‌دهنده اعتبار بسیار بالای آن‌هاست. وقتی کار ایجاد قرارداد هوشمند به انتها می‌رسد، تمامی دستورالعمل‌های مربوط به اقدام اپلیکیشن در داخل قرارداد آورده شده است؛ به همین دلیل کل روند مبادلات به‌ صورت هوشمند و اتوماتیک انجام خواهد شد. با توجه به حساسیت بالای موضوع قرارداد هوشمند، حتماً باید در آموزش ساخت برنامه غیر متمرکز به این موضوع نیز دقت کافی صورت گیرد.

قدم دوم؛ ساخت فرانت‌اند اپلیکیشن غیر متمرکز

دومین کاری که باید برای ساخت DApp انجام داد، این است که باید قسمت فرانت‌اند اپلیکیشن را ایجاد کرد. فرانت‌اند به بخشی از اپلیکیشن گفته می‌شود که برای مخاطب نهایی به نمایش در می‌آید. در واقع برخی کدنویسی‌ها که قبلاً انجام شده است، به ایجاد تصاویر و نمونه خروجی منجر می‌شود که شما آن را روی نمایشگر گوشی خود می‌بینید. از آنجا که فرانت‌اند به‌ طور مستقیم زیر نظر مخاطب قرار می‌گیرد،‌ برای ایجاد آن باید حساسیت‌های خاصی را در نظر گرفت.

در چنین شرایطی معرفی پلتفرم ساخت DApp می‌تواند بسیار مفید واقع شود. در قسمت فرانت‌اند برنامه باید از بهترین عکس‌ها و طرح‌های گرافیکی استفاده شود تا جذابیت لازم را برای کاربر داشته باشد. با توجه به آموزش ساخت برنامه غیر متمرکز، استفاده از توانمندی‌های UI/UX کار می‌تواند برای شما بسیار راهگشا باشد. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید، این است که برای ایجاد فرانت‌اند باید به زبان‌های برنامه‌نویسی مانند html تسلط داشت.

نکته مهم این است که این کارها باید توسط یک تیم دولوپر بسیار قدرتمند صورت بگیرد تا نتیجه نهایی مثبت باشد.

قدم سوم؛ ایجاد بک‌اند برنامه غیر متمرکز

بی‌ شک ایجاد بک‌اند مناسب بخش مهمی از آموزش ساخت DApp است که باید به‌ صورت جدی به آن پرداخته شود. به تمامی ساختارهایی که در طول اجرای برنامه به کار می‌رود، ولی برای مخاطب نشان داده نمی‌شود بک‌اند می‌گویند. در واقع بک‌اند یک اپلیکیشن مانند پشت‌ صحنه یک فیلم است. درست است که شما تنها فیلم را می‌بینید،‌ ولی برای ایجاد آن فیلم عوامل زیادی در پشت‌ صحنه مشغول به کار هستند. بک‌اند نیز دقیقاً عملکردی مشابه با این موضوع دارد و تلاش می‌کند تا بهترین تصویر در اختیار مخاطب اپلیکیشن قرار بگیرد.

همان‌ طور که می‌بینید، بک‌اند باید به حرفه‌ای‌ترین حالت ممکن نوشته شود. به همین دلیل برای انجام درست این کار به یک برنامه‌ نویس بک‌اند نیاز خواهید داشت. اگر می‌خواهید برنامه‌نویسی فرانت‌اند و بک‌اند توسط یک فرد صورت گیرد، باید یک برنامه‌نویس فول‌استک داشته باشید. در آموزش ساخت برنامه غیر متمرکز اهمیت ویژه‌ ای به این بخش‌ها داده شده است که نشان‌دهنده درجه اهمیت بالای آن‌ها خواهد بود. درواقع اتصال اپلیکیشن شما به شبکه بلاکچین توسط بک‌اند کار صورت می‌گیرد که باید در این زمینه مهارت کافی را داشته باشد.

قدم چهارم؛ تست‌گیری را فراموش نکنید.

هیچ‌وقت فکر نکنید بعد از ساخت DApp کار شما تمام شده است، بلکه این تازه شروع کار شما خواهد بود. هنگامی که ساخت اپلیکیشن و اتصال آن به شبکه بلاک‌چین انجام می‌شود، باید به‌صورت تستی از برنامه غیرمتمرکز خود استفاده کنید. هر چقدر هم که در ساخت برنامه غیر متمرکز حرفه‌ای باشید، باز هم احتمال بروز خطا و باگ وجود دارد؛ به همین دلیل اگر هنگام کارکردن با اپلیکیشن به مشکل خاصی برخورد کردید،‌ به‌سرعت برای رفع آن دست به کار شوید. برای نتیجه‌گیری بهتر در این بخش بهتر است تست توسط چند نفر صورت بگیرد.

در این حالت ایرادات سریع‌تر خود را نشان می‌دهد و برای اصلاح آن‌ها دست به کار خواهید شد. هنگامی که در حال تست‌گیری هستید، حتماً از عملکرد درست قرارداد هوشمند در برنامه اطمینان حاصل کنید. در بسیاری از مواقع شاهد آن هستیم که وجود خطا در قرارداد هوشمند سبب ایجاد آسیب در عملکرد برنامه شده است؛ درحالی‌که بخش‌هایی مانند فرانت‌اند کمتر دچار خطا می‌شوند. خوشبختانه شما این امکان را دارید که با استفاده از یک شبکه آزمایشی قرارداد هوشمند را تست کنید تا از عملکرد آن مطمئن شوید.

قدم پنجم؛ انتشار عمومی برنامه غیر متمرکز و معرفی آن

آخرین کاری که برای ساخت DApp پیش رو دارید، ارائه آن به مخاطبان است. در این مرحله برنامه مورد نظر در بسترهایی مانند گوگل‌ پلی و اپ‌ استور عرضه می‌شود که در این مرحله کار به پایان می‌رسد. در این شرایط برنامه ساخته‌شده برای اولین بار در اختیار کاربران واقعی قرار می‌گیرد. بطور قطع روزهای اول پس از انتشار اپلیکیشن اهمیت زیادی دارد؛ زیرا اولین نظرات پیرامون برنامه ارائه خواهد شد.

به همین دلیل شما باید تلاش کنید نواقص احتمالی را با توجه به نظراتی که داده می‌شود، رفع کنید. اگر دوست دارید DApp شما به مسیر رشد خود ادامه دهد، هر چند وقت یکبار بخش فرانت‌اند برنامه را توسعه دهید و طرح‌های گرافیکی بهتری را به کار ببرید. به‌طور قطع بخش فرانت‌اند تأثیر زیادی بر کاربرپسندی اپلیکیشن شما خواهد داشت که باید به آن دقت کنید. با یک بررسی ساده در آموزش ساخت اپ غیرمتمرکز به این مورد پی می‌برید که ساخت DApp سبب رشد هر چه بیشتر تکنولوژی بلاکچین خواهد شد. درواقع این قراردادهای هوشمند دنیای بلاکچین و اپلیکیشن را به هم پیوند داده‌اند.

بهترین بسترهای بلاک‌چین برای ساخت DApp

امروزه برنامه‌ غیر متمرکز روی شبکه‌های بلاک‌چینی مختلفی قرار می‌گیرند که هرکدام اهمیت خاص خود را دارد. بدون شک بلاک‌چین اتریوم یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. در حال حاضر صدها اپلیکیشن و برنامه غیر متمرکز روی بلاک‌چین اتریوم سوار هستند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

یکی از معایب شبکه اتریوم این است که در آن میزان کارمزدها به نسبت زیاد است؛ به همین دلیل بسیاری از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ترجیح می‌دهند از بلاک‌چین ترون استفاده کنند. قراردادهای هوشمند در ترون بسیار هوشمند هستند و چابکی بیشتری از شبکه اتریوم دارند.

اگر به‌دنبال عملکرد سریع و ارزان هستید،‌ بدون شک بلاک‌چین ترون می‌تواند انتخابی عالی برای شما باشد. چند وقتی است برخی دیگر از شبکه‌های بلاک‌چین مانند پولکادات و اسمارت چین بایننس نیز بستر لازم برای برنامه‌های غیرمتمرکز را فراهم کرده است. از آنجا که شبکه پولکادات خود را نسل سوم بلاک‌چین معرفی می‌کند، قابلیت‌های بسیاری را در قرارداد هوشمند خود ایجاد کرده است.

در آموزش ساخت اپ غیرمتمرکز تأکید ویژه‌ای بر موضوع انتخاب شبکه بلاک‌چین شده است. در چنین شرایطی معرفی پلتفرم ساخت DApp نیز می‌تواند بسیار راهگشا باشد و مشکلات شما را در این زمینه حل کند.

نکات مهم در ساخت برنامه‌ غیر متمرکز

با توجه به اهمیت بالای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در دنیای امروز، ساخت و گسترش آن‌ها بیش از هر زمان دیگری افزایش پیدا کرده است. با نگاهی ساده به آموزش ساخت DApp می‌توان به این نکته پی برد که در این کار جزئیات نقشی تعیین‌کننده‌ دارد. یکی از نکاتی که کمتر درباره آن صحبت می‌شود، ضرورت برنامه‌نویسی حرفه‌ای در زمینه بلاک‌چین است. ذکر این نکته ضروری است که برنامه‌نویسی برای بلاک‌چین کمی با موارد معمولی تفاوت دارد؛ به همین دلیل برای ساخت یک اپلیکیشن جدید باید حتماً از یک برنامه‌نویس مسلط به بلاک‌چین استفاده شود تا اتصال شبکه به اپلیکیشن را به‌درستی انجام دهد.

این حساسیت بالا در موضوع نوشتن قرارداد هوشمند هم وجود دارد که باید نهایت دقت ممکن صورت بگیرد. برای اینکه احتمال موفقیت پروژه بیشتر شود، حتماً باید از یک تیم دولوپر عالی استفاده کرد. چنانچه به هر دلیلی برنامه غیرمتمرکز بعد از عرضه با مشکل مواجه شد، می‌توان با اعمال تغییراتی آن را دوباره به چرخه حیات بازگرداند. در این شرایط استفاده از شیوه مهندسی معکوس نیز جوابگوست که برای این کار می‌توانید از برنامه‌های غیرمتمرکز معروف مانند سوشی سوآپ بهره ببرید.

دنیای بلاک‌چین بسیار گسترده است و کاربردهای زیادی دارد. برنامه‌ غیرمتمرکز که با نام DApp نیز شناخته می‌شوند، یکی از اصلی‌ترین کاربردهای بلاک‌چین را نشان می‌دهند. این اپلیکیشن‌ها با استفاده از قراردادهای هوشمند به بلاک‌چین اتصال پیدا کرده و از این طریق به رشد خود ادامه می‌دهند؛ به همین دلیل مواردی همچون توکن بومی و کیف پول برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. در این مطلب آموزش ساخت برنامه غیرمتمرکز به‌صورت دقیق بیان شد. به‌طور قطع اگر تمامی این اصول به‌صورت دقیق رعایت شود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.