مارکت‌ کپ یا ارزش بازار (Market Cap) چیست

مارکت‌ کپ یا ارزش بازار (Market Cap) چیست

ارزهای دیجیتال در سال‌های گذشته دچار نوسانات زیادی شده‌اند، نوساناتی که در اکثر بازارها می‌ توان آن‌ها را مشاهده کرد؛ اما در بازار ارزهای دیجیتال شدت آن‌ها کمی بیشتر است و همین باعث می‌شود تا افرادی که به سرمایه گذاری

در این بازار‌ها می‌ پردازند همواره در شرایط پرریسکی قرار داشته باشند.سرمایه‌ گذاری در بازار ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران مبتدی و افرادی که از دانش کافی برخوردار نیستند ریسک بسیار بالایی خواهد داشت؛ به همین دلیل بسیاری از کارشناسان فعال در این حوزه پیشنهاد می‌کنند تا سرمایه‌گذاران مبتدی قبل از وارد شدن به این بازارها با یک سری نکات و اصطلاحات آشنایی پیدا کنند تا بتوانند ریسک معاملات خود را کاهش دهند.

یکی از مهم‌ ترین ‌اقداماتی که برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال باید انجام داد این است که به مطالعه و بررسی بازار پرداخت. مطالعه و بررسی بازار باعث می‌شود تا سرمایه‌ گذاران بتوانند اطلاعات مناسبی را در رابطه با ارزهای دیجیتال بدست آورند و در نتیجه گزینه‌ بهتری را برای سرمایه گذاری انتخاب نمایند.

برای مطالعه و بررسی بازار ارزهای دیجیتال بهترین روشی که وجود دارد مراجعه به سایت‌ هایی است که اطلاعات کافی را در رابطه با آن‌ ها ارائه می‌ دهند. با توجه به این که ارزهای دیجیتال با استفاده از تکنولوژی بلاکچین ایجاد شده است این امکان وجود دارد تا تمامی کاربران بتوانند از اطلاعات کافی و صحیح در رابطه با این بازار برخوردار شوند.

با مراجعه به سایت‌هایی که به ارائه اطلاعات سرمایه‌گذاری در رابطه با ارزهای دیجیتال می‌ پردازند اصطلاحات مختلفی به چشم می‌ خورد که سرمایه‌ گذاران باید با آن‌ ها آشنایی پیدا کنند. یکی از این اصطلاحات مارکت‌ کپ (Market Cap) است که نه تنها در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد بلکه در بسیاری از بازارهای مالی هم مورد استفاده قرار می‌ گیرد. اهمیت مفهوم مارکت‌ کپ باعث شده است تا تصمیم بگیریم

مارکت‌ کپ چیست؟

مارکت‌ کپ اصطلاحی است که برای بسیاری از دارایی‌ ها از جمله ارز‌های دیجیتال مورد استفاده قرار می‌ گیرد و در واقع یکی از مهم‌ ترین عواملی است که در بررسی ارزش دارایی‌‌ ها باید به آن توجه داشت. مارکت کپ یا Market Capitalization که به آن ارزش بازار هم گفته می‌‌ شود در واقع ارزش نقدی دارایی‌‌ هایی است که در یک بازار مالی وجود دارد. مثلاً در بازار ارزهای دیجیتال به ارزش دلاری یا ریالی تمامی توکن‌‌ هایی که در یک پلتفرم ارز دیجیتال وجود دارد، مارکت کپ گفته می‌ شود.

مارکت‌ کپ رقم ثابتی نیست و مقدار آن به صورت لحظه‌ ای دچار تغییر می‌ شود. در بازار رمز ارزها زمانی که ارزش یک رمزارز کاهش پیدا می‌کند به این معناست که مقدار مارکت کپ و ارزش بازار نیز به همان نسبت کاهش پیدا کرده است. در واقع مارکت‌ کپ رقمی است که سرمایه‌‌گذاران و خریداران حاضرند برای خرید تمام دارایی‌‌های موجود در یک بازار پرداخت نمایند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مارکت کپ در تمامی بازارها مانند بازار ارزهای دیجیتال توسط خریداران بالقوه مشخص می‌شود به همین دلیل در بازاری که خریداران وجود نداشته باشند صرفاً فروشندگان نمی‌‌توانند به تعیین آن بپردازند.

بهترین راه برای محاسبه مارکت‌ کپ چیست و در بازارهای مختلف با استفاده از چه روشی باید ارزش بازار یا مارکت کپ را محاسبه کرد؟ در بازار ارزهای دیجیتال به دلیل این که همه چیز کاملاً شفاف و غیرمتمرکز است می‌‌توان به راحتی مارکت‌ کپ را محاسبه نمود. محاسبه ارزش بازار رمزارزها به این صورت است که تعداد تمامی ارزهای دیجیتال که به صورت فعال در شبکه وجود دارند در ارزش لحظه‌ای آن ضرب می‌‌شود.

در بازارهایی مانند بازار کالا که میزان دقیق دارایی‌ها مشخص نیست برای محاسبه مارکت‌ کپ باید به اطلاعاتی بسنده کرد که از سوی مراجع مختلف منتشر شده‌‌اند. همین باعث می‌‌شود تا عددی که بدست‌ می‌‌آید چندان دقیق نباشد و نتوان از آن برای تحلیل دقیق استفاده کرد.

در رابطه با این که در بازار ارزهای دیجیتال بهترین روش برای بررسی مارکت‌ کپ چیست باید بدانید که در این زمینه سایت‌‌هایی وجود دارند که به صورت لحظه‌‌ای به ارائه‌ مقدار دقیق ارزش بازار رمز ارزهای مختلف می‌ پردازند؛ به همین دلیل کاربران می‌ توانند بدون حساب و کتاب از میزان مارکت کپ مطلع شوند.

شناخت ارزش بازار (مارکت‌ کپ) چه کاربردی دارد؟

تا به اینجای مطلب با این موضوع که مارکت‌ کپ چیست آشنا شدید. نکته‌ دیگری که در رابطه با مارکت‌ کپ باید بدانید این است که شناخت آن چه کاربردی دارد و سرمایه‌ گذاران با بررسی مارکت‌ کپ چه اطلاعاتی را به‌ دست‌ می‌‌آورند؟ سرمایه‌گذاران نه تنها در بازار ارزهای دیجیتال بلکه در تمامی بازارهای مالی قبل از بررسی فاکتور‌های مختلف به بررسی مارکت‌ کپ می‌پردازند. با استفاده از مارکت کپ می‌ توان در مدت زمانی بسیار کوتاه اطلاعات قابل توجهی را به‌ دست آورد و حتی در بسیاری از مواقع گزینه‌ های نامناسبی که برای سرمایه‌ گذاری وجود دارد را حذف نمود.

مقایسه ارزهای دیجیتال در مارکت‌ کپ

با بررسی ارز بازار و مارکت‌ کپ در بازار ارزهای دیجیتال این امکان به وجود خواهد آمد تا سرمایه‌گذاران بتوانند به راحتی هر چه بیشتر به مقایسه‌ ارزهای مختلف بپردازند؛ همچنین به راحتی بهترین دارایی‌هایی که در بازار وجود دارد را انتخاب نمایند اما روش مقایسه ارزهای دیجیتال با استفاده از مارکت‌ کپ چیست؟ برای مقایسه ارزهای دیجیتال با استفاده از مارکت‌ کپ تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که در میان ارز‌هایی که از فاکتورهای یکسان مالی برخوردارند به انتخاب ارزهایی بپردازید که مارکت کپ بالاتری دارند.

بالا بودن مارکت‌ کپ یک ارز دیجیتال به این معناست که می‌توان در آینده رشد بیشتری را در رابطه با آن مشاهده نمود.

درواقع همین موضوع است که باعث شده است ارزهایی که مارکت کپ بالایی دارند در مقایسه با سایر ارزها با ثبات‌تر باشند.

بررسی ارزش واقعی ارزهای دیجیتال (مارکت‌ کپ)

همانطور که می‌دانید با بررسی قیمت ارزهای دیجیتال به تنهایی نمی‌ توان اطلاعات خاصی در رابطه با ارزش دقیق آن بدست آورد. بطور مثال، اگر توکن A از ارزش ۲۰۰ دلار برخوردار باشد و قیمت توکن B نیز 200 دلار باشد نمی‌ توان به این نتیجه رسید که هر دو توکن دارای ارزشی یکسان هستند؛ اما با بررسی ارزش بازار می‌ توان بررسی‌ هایی را انجام داد. در رابطه با این که روش بررسی ارزش واقعی ارزهای دیجیتال با استفاده از مارکت‌ کپ چیست باید بدانید که در شرایط یکسان ارزهایی که مارکت‌ کپ بالاتری دارند ارزش بیشتری خواهند داشت و سرمایه‌ گذاران می‌ توانند در مقایسه با ارزهای دیگر به انتخاب آنها بپردازند.

البته نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در تحلیل ارزهای دیجیتال باید فاکتورهای مختلف را در کنار یکدیگر قرار داد تا بتوان به نتیجه‌ قطعی دست یافت.

میزان نقدینگی ارزهای دیجیتال

در بازارهایی که از مارکت‌ کپ بالا برخوردارند معمولاً نقدینگی زیادی وجود دارد. وجود نقدینگی بالا در بازار باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند در کوتاه‌ ترین زمان ممکن به خرید و فروش دارایی‌های خود بپردازند.

با بررسی نمودار عمق بازار در بازارهایی که دارای مارکت کپ بالا هستند می‌ توان این موضوع را به خوبی مشاهده کرد که در این بازارها به علت عمق بازار، ورود و یا خروج سرمایه جدید باعث به وجود آمدن تغییرات شدید روی قیمت نخواهد شد و همین باعث می‌شود تا افراد بتوانند با اطمینان بیشتری سرمایه‌ خود را در این بازارها نگهداری کنند.

البته در بازارهایی که از نقدینگی بالا برخوردارند نیز این امکان وجود دارد تا برخی از سرمایه‌گذاران بزرگ که به آن‌ ها نهنگ‌ های بازار گفته می‌شود، با ثبت سفارش‌ هایی با حجم بالا با تغییر روند بازار بپردازند؛ اما در بازار ارزهای دیجیتال بزرگ مانند بیت‌ کوین این مشکل به ندرت رخ می‌دهد.

بهترین سایت برای بررسی مارکت‌ کپ ارزهای دیجیتال

در سال‌ های اخیر سایت‌های زیادی به وجود آمده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توان به بررسی ارزش بازار یا مارکت‌ کپ ارزهای دیجیتال پرداخت و تحلیل‌هایی که در این رابطه وجود دارد را مشاهده نمود؛ اما اگر به دنبال این هستید که بهترین سایت برای بررسی مارکت کپ چیست بهتر است سایت CoinMarketCap را به شما معرفی کنیم. اطلاعاتی که در این سایت ارائه می‌شوند همگی به‌ روز بوده و کاربران می‌توانند با استفاده از آن در جریان آخرین اطلاعات بازار رمز ارزها قرار گیرند. در سایت CoinMarketCap اطلاعاتی کامل از ۱۰۰ کوین و توکن برتر ارائه شده است که سرمایه‌گذاران می‌توانند با بررسی آن به انتخاب بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری بپردازند.

از ویژگی‌های سایت CoinMarketCap می‌توان به رابط کاربری ساده و امکانات مختلف آن اشاره کرد. در صفحه‌ اصلی این سایت اخبار و اطلاعات مختلف در رابطه با رمزارزهای برتر قرار داده شده است. نکته‌ جالبی که در رابطه با سایت کوین مارکت کپ باید بدانید این است که این سایت در سال ۲۰۲۰ توسط بایننس خریداری شده است و در حال حاضر تحت نظارت این کمپانی به فعالیت خود ادامه می‌دهد که همین موضوع باعث شده است تا بسیاری از نشریه‌ها و سایت‌های معتبر این سایت را به عنوان منابع اخبار خود اعلام کنند.

انواع ارزهای دیجیتال از نظر مارکت‌ کپ

ارزهای دیجیتال را می‌توان از نظر مارکت کپ به دسته‌های مختلف تقسیم کرد.

دسته اول: ارزهای دیجیتال با مارکت‌ کپ بزرگ هستند؛ در این گروه ارزهایی قرار می‌ گیرند که ارزش بازار آن‌ها بالای ۱۰ میلیارد دلار باشد. در زمان انتشار این محتوا بیش از ۱۰ ارز دیجیتال وجود دارد که مارکت کپ آن بالای ۱۰ میلیارد دلار است. سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با مارکت کپ بزرگ برای افرادی مناسب است که ریسک‌پذیری کمتری دارند.

دسته دوم: ارزهای دیجیتال با مارکت‌ کپ متوسط هستند که ارزش بازار آن‌ها بین ۱ تا ۱۰ میلیارد دلار است. معمولاً این ارزها جزو بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌ گذاری‌ به شمار می‌روند و در کنار ثبات، رشد مناسبی دارند.

ارزهایی که ارزش بازار آن‌ها کمتر از ۱ میلیارد دلار است جزو دسته ارزهای دیجیتال با مارکت‌ کپ کوچک قرار می‌گیرند که در بلندمدت دچار نوسانات زیادی می‌ شوند و ریسک بسیار بالایی دارند.

بیشترین مارکت‌ کپ متعلق به کدام رمزارزهاست؟

بیت‌کوین و اتریوم جزو رمز ارزهایی هستند که از بیشترین مارکت کپ در میان ارزهای دیجیتال مختلف برخوردارند. بیت کوین در حال حاضر با داشتن ۷۶۰ میلیارد دلار مارکت کپ و اتریوم با داشتن ارزش بازار ۳۲۹ میلیارد دلار جزو ارزهایی هستند که بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص داده‌اند. تتر و BNB بعد از بیت کوین و اتریوم جزء رمز ارزهایی هستند که از بالاترین مارکت‌ کپ در میان ارزهای دیجیتال برخوردارند.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.