اسیلاتور Awesome چیست؟

اسیلاتور Awesome چیست؟

اسیلاتور Awesome یکی از ابزارهای مهمی است که به سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران برای نحوه سیگنال گرفتن و تعیین و بررسی استراتژی‌‌‌های معاملاتی کمک می‌کند.درواقع، اسیلاتور Awesome یک شاخص مفید در بازارهای پرطرفدار مالی و بورسی

برای شناسایی شرایط است.

سازنده این اسیلاتور یک نام بسیار جالب برای آن انتخاب کرده است. نامی که می‌توان گفت همخوانی زیادی با کاربرد و استفاده از آن دارد.

awesome در زبان انگلیسی به معنی عالی و شگفت‌انگیز است. از طرفی، این اسیلاتور یکی از عالی‌ترین اندیکاتور‌ها برای انجام معاملات در بازارهای مالی، به‌خصوص بورس محسوب می‌شود.

اسیلاتور Awesome چیست؟

اسیلاتور Awesome یا Awesome Oscillator توسط بیل ویلیامز، تحلیلگر فنی معروف و علاقه‌مند به نمودار‌های تحلیلی، ساخته‌وپرداخته شده است.

این اسیلاتور (AO) اندیکاتوری است که می‌توان نوسان‌های مهم و اساسی یک سهم را تحلیل و بررسی کند. اطلاعات این اسیلاتور به تحلیل‌گران کمک می‌کند تا تحرکات سهم را بهتر پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند.

اسیلاتور Awesome بینشی در مورد ضعف یا قدرت سهام ارائه می‌دهد که می‌تواند برای تحلیل سوددهی سهام موثر باشد. علاوه بر این، اسیلاتور ao برای اندازه‌گیری حرکت بازار و تأیید روندها یا پیش‌بینی برگشت‌های احتمالی هم کاربرد دارد. این اندیکاتور کار خود را با مقایسه موثر حرکت اخیر بازار با حرکت عمومی در یک چارچوب گسترده انجام می‌دهد.

درنتیجه، AO یک شاخص تحلیل تکنیکال است که برای تعیین اینکه آیا نیروهای صعودی یا نزولی بر بازار تسلط دارند یا خیر، ایجاد شده است.

AO حرکت بازار را با هدف تشخیص جهت روند بالقوه یا معکوس شدن روند اندازه‌گیری می‌کند. اسیلاتور Awesome به کمک یک ترکیب زمانی که هم بازه کوتاه‌تر و هم بازه طولانی‌تر را شامل می‌شود، میانگین تحرکات سهم را ارزیابی می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، مومنتوم (momentum) آخر را در مقایسه با مومنتوم فریم بالاتر در نظر می‌گیرد.

کاربرد AO

اسیلاتور Awesome برای تحلیل تکنیکال سهام بسیار مفید است. زیرا نوسانگرهای تکانه استاندارد بیشتری را تحلیل و بررسی می‌کند و محاسبات آن به‌گونه‌ای انجام می‌شود که می‌توان یک ضعف مشترک بین تحرکات یک سهم را تعیین و مشخص کرد.

به‌این‌ترتیب، نقطه مهم و روشنی از روند حرکت سهم به دست می‌آید که می‌تواند برای تحلیل سهم بسیار کاربردی باشد. همچنین، زمانی که تأیید سیگنال‌ها یا شرایط با تجزیه‌وتحلیل فنی اضافی شناسایی می‌شوند، استفاده از AO واقعا موثرتر است.

درک فرمول اساسی مورداستفاده برای ساخت اسیلاتور Awesome به معامله‌گران کمک می‌کند تا هنگام معامله سهام پیچیده و تعیین استراتژی‌هایی که پیچیدگی‌های زیادی دارند، بتوانند تصمیمات محتاطانه‌تر و واقعی‌تر بگیرند. تصمیماتی که بر اساس اعداد، آمار و واقعیت‌هایی است که از یک سهم به دست می‌آید.

نکته مثبت استفاده از اسیلاتور AO در این است که امروزه پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای زیادی وجود دارند که کار با این اسیلاتور را برای تحلیل‌گران آسان‌تر کرده‌اند. بااین‌حال، دانستن نحوه محاسبه شاخص به درک بهتر شاخص و نقاط قوت و ضعف آن کمک می‌کند.

شاخص اسیلاتور عالی با استفاده از فرمول زیر محاسبه می‌شود:

استراتژی اسیلاتور Awesome تفاوت بین پنج‌ دوره اخیر (بارها)، ​​میانگین متحرک ساده (SMA) و میانگین متحرک ساده 34 دوره‌ای (Bar) را محاسبه می‌کند.

درعین‌حال، این اندیکاتور به‌جای قیمت نهایی از مقدار مشخصی که در نقطه میانی بار وجود دارد استفاده خواهد کرد. اگرچه ممکن است به نظر برسد که فرمول AO پیچیده است، اما کاربرد آن باعث شده تا همه تحلیل‌گران استفاده از آن را بیاموزند.

در زیر، مثالی از اندیکاتور AO را می‌بینید:

مقدار نقطه میانی = 2 / (Bar high – Bar low)

Awesome Oscillator = SMA5 – SMA34

نشانگر به‌صورت هیستوگرام در کادری در پایین نمودار رسم می‌شود و بارهای هیستوگرام در هر یک از دورنگ قرمز یا سبز یافت می‌شوند (در برخی از پلتفرم‌های معاملاتی، خطوط می‌توانند قرمز یا آبی باشند).

زمانی که نقطه میانی آخرین قیمت بالاتر از نقطه میانی بار قبلی باشد، هیستوگرام سبز (آبی) است و اگر نقطه میانی آخرین بار نسبت به بار قبلی کمتر باشد، قرمز است.

اسیلاتور ao در اکثر پلتفرم‌های معاملاتی مانند Tradingview و MetaTrader در دسترس است. همچنین در بسیاری از سایت‌های ترسیم نمودار آنلاین رایگان مانند Investing.com ،StockCharts.com و Yahoo هم قابل‌دسترسی است.

نحوه خواندن اسیلاتور Awesome

اگر حاصل به‌دست‌آمده از فرمول اسیلاتور AO نسبت به بار قبلی بیشتر باشد، سبز است و اگر مقدار آن نسبت به بار قبلی کمتر باشد، قرمز است.

عنصر دیگری که در این اسیلاتور اهمیت دارد، خط صفر است. این خط صفر نشان‌ می‌دهد که نشانگر در اطراف آن نوسان کرده و بین مقادیر مثبت یا منفی حرکت می‌کند.

اگر مقادیر نشانگر بالاتر از خط صفر باشد، به این معنی است که دوره کوتاه‌تر از بازه زمانی طولانی‌تر است؛ این رابطه را می‌توان به‌صورت برعکس هم بررسی کرد. بنابراین، هنگامی که هیستوگرام بالای خط صفر حرکت می‌کند، نشان می‌دهد که در حال حاضر نیروهای صعودی بازار را هدایت می‌کنند و سهم درحال‌رشد است.

زمانی که مقادیر Awesome Oscillator زیر خط صفر هستند هم نشانه‌ای برای رفتن به سمت یک حرکت نزولی و کاهش ارزش محسوب می‌شود. نحوه استفاده از اسیلاتور Awesome برای این اسیلاتور استراتژی‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند توسط معامله‌گران برای شناسایی فرصت‌های ورود بالقوه استفاده شود.

برخی از شناخته‌شده‌ترین این استراتژی‌ها عبارت‌اند از:

کراس‌اوور خط صفر (zero-line crossover) قله‌های دوقلو (twin peaks) قله‌های هم‌گرایی و واگرایی (the saucer and divergence)

  1. کراس‌اوور خط صفر (zero-line crossover) هشدارهای اساسی که توسط اسیلاتور AO تولید می‌شوند را بر اساس کراس‌اوورهای خط صفر شناسایی می‌کنند.

هشدار فرصت خرید صعودی زمانی رخ می‌دهد که شاخص AO از خط صفر عبور کرده، و نشان ‌دهد حرکت کوتاه‌مدت در مقایسه با بلندمدت سریع‌تر افزایش می‌یابد. همچنین فرصت فروش زمانی شناسایی می‌شود که اندیکاتور از خط صفر عبور کند، به این معنی که حرکت کوتاه‌مدت با سرعت بیشتری نسبت به بلندمدت کاهش پیدا می‌کند.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید، این است که اگر برای معاملات خود به‌تنهایی فقط از همین اسیلاتور استفاده کنید، پول خود را از دست خواهید داد! در واقع این برای تمام استراتژی‌هایی که بر اساس یک اندیکاتور ساخته می‌شوند صادق است. به همین دلیل باید تمام استراتژی‌های معاملاتی شما بر اساس چند اندیکاتور و چند وجهه مختلف تهیه و ترسیم شده باشد.بااین‌حال، استراتژی کراس اندیکاتور با خط صفر در بیشتر مواقع درست عمل می‌کند و اطلاعات بسیار مهم و موثری در اختیار تحلیل‌گران می‌‌گذارد.2. قله‌های دوقلو (twin peaks) استراتژی‌ قله‌های دو قلو راه دیگری است که از طریق آن معامله‌گران می‌توانند فرصت‌های بالقوه نزولی یا صعودی را با استفاده از اندیکاتور Awesome شناسایی کنند. دستورالعمل‌های کلی هنگام جستجوی قله‌های دو قلو عبارت‌اند از:

قله‌های دوقلوی صعودی: سیگنال خرید با تشکیل دو قله واژگون که قله دوم کوتاه‌تر و به خطر صفر نزدیک‌تر است، ایجاد می‌شود. این سیگنال زمانی شکل می‌گیرد که دو قله متوالی زیرخط صفر وجود دارد، جایی که قله دوم در مقایسه با اولی بالاتر است و یک کندل سبزرنگ به دنبال دارد. به‌خاطر داشته باشید که بالاترین کندل بین دو قله باید زیر خط صفر باقی بماند. قله‌های دوقلوی نزولی: سیگنال فروش با تشکیل دو قله ایستاده که قله دوم کوتاه‌تر و به خطر صفر نزدیک‌تر است، شکل می‌گیرد. این تنظیم زمانی ظاهر می‌شود که دو قله بالای خط صفر وجود داشته باشد و قله دوم پایین‌تر از اولین باشد و با یک‌بار قرمز دنبال شود. همچنین عقب‌نشینی بین قله‌ها باید بالای خط صفر باقی بماند.

قله‌های هم‌گرایی و واگرایی (the saucer and divergence)

در این نمودارها معمولا دو قله وجود دارد که قله دوم بالاتر است و کندل آبی (یا سبز) زیر صفر است. همچنین، بالاترین کندل در تمام مدت بررسی و تحلیل، زیر صفر باقی می‌ماند.

خط آبی میله‌های قیمت نشان می‌دهد که پس از شناسایی قله‌های دوقلوی صعودی، افزایش قیمت وجود دارد. خطوط قرمز با شناسایی دو قله بالای خط صفر که دومین قله پایین‌تر از اولی است و هیستوگرام بعد از قله پایین قرمز است، یک تنظیم نزولی را تعریف می‌کند.

علاوه بر این، بالاترین کندل نیز در کل تنظیم بالای صفر باقی می‌ماند. همچنین می‌توانید متوجه شوید که خط قرمز زیر بارهای قیمت، از زمان تشکیل قله‌های دوقلوی نزولی، قیمتی در حال کاهش را نشان می‌دهد.

استراتژی بشقاب‌پرنده AO استراتژی بشقاب‌پرنده AO یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌هایی است که در این اسیلاتور استفاده می‌شود.

به‌خاطر شباهت شمایل این اسیلاتور به یک بشقاب‌ پرنده، آن را به این نام می‌شناسند. بیس اصلی این استراتژی بر اساس سه هیستوگرام برای بازه‌های طولانی و کوتاه‌مدت طراحی شده است.

استراتژی معاملاتی نعلبکی یا بشقاب پرنده به این معنی است که معامله‌گر در تلاش است مجموعه‌ای از سه میله متوالی را در هیستوگرام پیدا کند تا سیگنال صعودی یا نزولی را تشخیص دهد.

استراتژی بشقا‌ب پرنده را می‌توان با نشانه‌های زیر شناسایی کرد:

تنظیم موقعیت طولانی و اندیکاتور بالای صفر: این امر زمانی مشهود است که دو بار قرمز متوالی وجود داشته باشد و بار دوم از بار اول پایین‌تر باشد. همچنین بار سوم باید آبی (سبز) باشد تا موقعیت طولانی اندیکاتور به‌راحتی قابل تشخیص باشد.
هیستوگرام‌های قرمز متوالی: تنظیم نزولی – با دو بار آبی (سبز) متوالی مشخص می‌شود، جایی که بار دوم در مقایسه با بار اول پایین‌تر است و تنظیم با هیستوگرام قرمز سوم تکمیل می‌شود. براین‌اساس، معامله‌گران سعی می‌کنند هیستوگرام زیر – سبز – سبز – قرمز پایین را پیدا کنند. هیستوگرام قرمز دوم کوتاه‌تر از اولی: همانند برخی دیگر از اندیکاتورهای نوسان‌ساز، معامله‌گران در این اندیکاتور هم باید مراقب واگرایی احتمالی با اندیکاتور AO باشند. در نتیجه، باید دوره‌هایی را شناسایی کرد که قیمت و اندیکاتور در یک‌جهت حرکت نمی‌کند. هیستوگرام سوم سبز و بلندتر از کندل قبلی: دیدن هیستوگرام سبزی که از کندل قبلی طول بیشتری دارد هم می‌تواند نشانه‌ای برای ورود به سهم باشد. در کنار این نشانه، خرید در چهارمین‌ کندل هم جزء شروطی از استراتژی بشقاب‌ پرنده است.

مزایا و معایب اندیکاتور AO

به‌طورکلی اسیلاتور Awesome را می‌توان یک شاخص مفید برای بررسی روند یک بازار یا یک سهم دانست.

این شاخص در بیشتر مواقع حرکت بازار را اندازه‌گیری می‌کند. می‌تواند برای بیشتر سهم‌های موجود در بازارهای مالی داخلی و جهانی استفاده شود.

بااین‌وجود محدودیت‌های شاخص اسیلاتور AO بسته به استراتژی استفاده شده آن، می‌تواند چندین سیگنال نادرست ارائه دهد. برای مثال در شرایطی که گپی در نمودار وجود دارد، روند‌های اخیر همگی صعودی یا نزولی است و روند‌های خنثی در تحرکات یک سهم دیده می‌شود، نمی‌تواند زیاد کاربردی باشد.

در سهام یا ارزهایی با شناوری کم بهتر است از استفاده از این اسیلاتور اجتناب کرد. علاوه بر این نکات، نکته دیگری که حتما تحلیل‌گران باید به آن توجه کنند این است که به‌هیچ‌وجه نباید فقط و تنها از یک اسیلاتور استفاده کرد. نه‌تنها اسیلاتور AO بلکه هر استراتژی و شاخص دیگری زمانی می‌تواند کارآمد باشد که در مقایسه با اسیلاتور‌های دیگر استفاده شود و اطلاعات آن تکمیل و بررسی شوند.

اسیلاتور ao یکی از بهترین و کاربردی‌ترین اسیلاتور‌هایی است که می‌تواند برای ورود و خروج به یک سهم سیگنال‌های خوبی بدهد.

نکته مهم این است که این اسیلاتور فقط در کنار دیگر اسیلاتور‌ها و شاخص‌های کارآمد موثر است و به‌طورکلی استفاده و اطمینان به اطلاعات یک اسیلاتور، اشتباه بزرگی است که تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران نباید مرتکب شوند.

درنتیجه استراتژی معاملاتی اسیلاتور Awesome می‌تواند برای شناسایی هشدارهای احتمالی مفید باشد، به شرطی که در ترکیب با سایر اندیکاتورها استفاده شود. علاوه بر این، معامله‌گران باتجربه‌تر توصیه می‌کنند که از آن در کنار سایر اندیکاتورهای توسعه‌یافته توسط بیل ویلیامز استفاده شود.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

0دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهتان ثبت میشود.